ساعدنیوز
ساعدنیوز

هر آنچه که باید در مورد طرح درس بدانید!+ نمونه طرح درس/ فیلم

  پنجشنبه، 04 آبان 1402   زمان مطالعه 12 دقیقه
هر آنچه که باید در مورد طرح درس بدانید!+ نمونه طرح درس/ فیلم
طرح درس راهنمای روزانه معلم (برای هر آنچه که دانش آموزان باید بیاموزند)، نحوه آموزش و نحوه سنجش یادگیری است. برنامه‌های درس با ارائه یک طرح کلی در هر دوره به معلمان کمک می‌کند تا در کلاس درس مؤثرتر باشند. در ادامه ساعدنیوز به طرح درس و نمونه هایی از آن خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

اداره کلاس درس از مهم ترین مباحثی است که آموزش و پرورش در سال های اخیر توجه خود را به آن معطوف کرده است. منظور از اداره کلاس درس توسط معلم یعنی داشتن برنامه ریزی برای شروع و اتمام کلاس در مدت زمان مشخص. در واقع معلم از همان ابتدا که وارد کلاس می شود باید تمامی فعالیت های خود را بر اساس مدت زمان هر جلسه در یک برگه نوشته و آن را به مدیر مدرسه نیز تحویل دهد. این برگه که تمام جزئیات فعالیت کلاسی هر جلسه در آن نوشته می شود، طرح درس نام دارد.

نگارش طرح درس دارای قوانین خاصی بوده که بر اساس نوع طرح درس مشخص شده و در انواع قالب های روزانه، ماهانه و سالانه نوشته می شود. نکته مشترک تمامی آن ها، رسیدن به سطح بالای یادگیری توسط دانش آموزان است.

از آنجایی که معلمان زیادی در خصوص نحوه نگارش طرح درس سوال داشته و به دنبال دانلود نمونه طرح درس معتبر و درست هستند، در این مقاله ضمن ارائه تعریفی بر انواع طرح درس، لینک دانلود چند نمونه طرح درس نیز ارائه می شود تا معلمان از طریق آن ها بتوانند برای نگارش یک طرح درس صحیح اقدام نمایند.

طرح درس چیست ؟

طرح درس نوعی سازماندهی زمان جهت اجرای فعالیت های آموزشی در کلاس درس است. در واقع طرح درس شامل تمام رفتارها و فعالیت هایی است که معلم در یک جلسه کلاس درس و یا یک ماه و یک سال تحصیلی قصد انجام آن ها را دارد. بنابراین بر خلاف تصور عامه، می بایست کوچک ترین فعالیت های معلم از جمله حضور و غیاب را نیز در نظر گرفت و زمان مشخصی را جهت انجام آن کار ارائه داد.

فرم طرح درس را می توان از مدیر مدرسه و یا برخی از سایت های مربوط با سامانه آموزش و پرورش و مسائل مرتبط با آن دریافت کرد. همچنین امکان طراحی فرم طرح درس توسط خود معلم نیز وجود دارد. بنابراین می توان این گونه برداشت کرد که نگارش طرح درس امری آسان بوده که با تسلط بر روی مهارت های کلاسداری می توان آن را انجام داد.

خیلی از معلمان به دلیل عدم آگاهی از جزئیات مندرج در فرم طرح درس نمی توانند برای نگارش آن اقدام کنند. اما در طرح درس چه اطلاعاتی درج می شود که نحوه نگارش آن مهم است؟ در بخش زیر تمامی بخش های یک طرح درس توضیح داده شده است.

مشخصات کلی

اولین بخش از طرح درس مربوط به مشخصات کلی هر درس، تعداد دانش آموزان، تعداد جلسات، مدت زمان آموزش، حضور و غیاب و ... می شود.

نوشتن اهداف کلی، جزئی، رفتاری

معلم برای شروع و پایان کلاس خود اهداف گوناگونی دارد که بر حسب اهمیت در یکی از دسته های اهداف کلی، جزئی و یا رفتاری آن ها را قرار می دهد. منظور از اهداف کلی یک عبارت واحدی است که وضعیت فراگیر را پس از آموزش توصیف می کند. اهداف جزئی و رفتاری نیز به همین ترتیب جزئیات یادگیری دانش آموز را مشخص می نمایند.

وسایل آموزشی

شامل تمامی ابزارهای آموزشی موجود در کلاس درس و یا رسانه های آموزشی و الکترونیکی جهت تسهیل یادگیری دانش آموزان می باشد. معلم می تواند نحوه استفاده از ابزارهای یاددهی - یادگیری را از دوره های ضمن خدمت فرهنگیان و یا کلاس های مهارتی آموزش ببیند.

روش تدریس

شامل تمامی فعالیت های معلم جهت ارائه یک درس می باشد. روش تدریس معلم باید جدید، خلاق و متناسب با نیاز دانش آموزان باشد.

ارزشیابی تشخیصی

معلم قبل از ارائه درس جدید می بایست آموخته های قبلی دانش آموزان را ارزیابی کرده و در صورت نبود هیچ گونه مشکلی اقدام به تدریس درس جدید نماید. از ارزشیابی تشخصی با نام دوره درس های گذشته نیز یاد می شود.

ارائه درس

در این مرحله معلم با استفاده از تمامی امکانات محیطی، ابزارهای آموزشی و روش تدریس خویش، اقدام به ارائه درس جدید می کند. در این بخش می توان انواع تکالیف تکمیلی نیز به دانش آموزان ارائه کرد.

ارزشیابی تکوینی

در این مرحله معلم نه تنها از درس جدید از دانش آموزان سوال می پرسد، بلکه روش تدریس خود و فرآیندی را که جهت ارائه درس طی کرده را نیز مورد ارزیابی قرار می دهد. معلمان از طریق شرکت در دوره های مهارت آموزی فرهنگیان می توانند در انواع کلاس های آموزشی جهت نگارش طرح درس شرکت کرده و مهارت های لازم در این خصوص را کسب نمایند.

نحوه نگارش طرح درس

همانطور که توضیح داده شد، مهم ترین بخش از ارایه یک طرح درس خوب، رعایت نکاتی در خصوص نحوه نگارش آن است. معلمانی که به تازگی به وارد آموزش پرورش شده و قصد تمرین نوشتن طرح درس را دارند می توانند برای دسترسی راحت تر به کتاب های آموزشی هر پایه تحصیلی به سایت دانلود کتاب های درسی مراجعه کرده و به طور رایگان کتاب مورد نظر خود را دریافت کنند.

برای نگارش طرح درس باید به نوع آن توجه کرد. در واقع انواع طرح درس بر اساس مدت زمان آموزش وجود دارد. به طور مثال طرح درس روزانه مربوط به یک روز از حضور دانش آموزان در مدرسه و یا یک جلسه آموزشی بوده و طرح درس ماهانه مربوط به فرایند آموزشی در یک ماه تحصیلی می باشد. همچنین طرح درس سالانه که به صورت خیلی کلی نگارش می شود مربوط به اهدافی است که معلم و مدیر پس از یکسال تحصیلی قصد انجام آن را دارند.

اطلاعاتی که در هر یک از طرح درس های ذکر شده گفته شد، تقریبا مشابه هم بوده و شامل انواع اهداف کلی، جزئی، رفتاری، ارزشیابی تشخیصی، تکوینی و ... می باشد. با این حال در ادامه با ذکر یک مثال قصد آموزش نحوه نگارش طرح درس را داریم.

در اینجا جهت آموزش طرح درس، درس علوم دوم ابتدایی (ماده چیست) انتخاب شده و نوع طرح درس روزانه آن ارائه شده است. در قدم اول معلم باید مشخصات کلی کلاس خود را مشخص کند. این مشخصات شامل نام خود و مدرسه، پایه تحصیلی، تعداد دانش آموزان و مدت زمان جلسه و تاریخ می باشد.

عنوان کتاب

موضوع درس

تعداد دانش آموزان

پایه

مدت جلسه

علوم

ماده چیست

15

دوم ابتدایی

45 دقیقه

در مرحله بعد باید اهداف کلی، جزئی و رفتاری را مشخص کرد. هدف کلی قصد اصلی معلم برای آموزش یک مبحث بوده و هدف جزئی شامل قابلیت ها و توانمندی هایی است که دانش آموز در دل هدف کلی آن ها را می آموزد. اهداف رفتاری نیز یک سری فعل های عملکردی می باشد که از طریق حرکات دانش آموز مثل شنیدن، انجام دادن، لمس کردن و ... قابل توصیف هستند.

انواع اهداف در طرح درس

هدف کلی

آشنایی با مفهوم ماده و حالت های مختلف جامد، مایع و گاز

اهداف جزئی

دانش آموز بتواند مواد با حالت های مختلف آن را بر اساس ویژگی هایش طبقه بندی کند

دانش آموز با مفهوم جامد/مایع/گاز آشنا شده و مثال هایی بیان کند.

دانش آموز تعریف ماده را بداند و با مثال توضیح دهد.

اهداف رفتاری

دانش آموز می تواند چند نمونه از مواد اطراف خود را نام ببرد.

دانش آموز می تواند تصویر یک حبه قند و شیر را در لیوان بکشد.

دانش آموز می تواند مواد مختلف را در سه گروه جامد/مایع/گاز جای دهد.

در بخش بعدی معلم می بایست روش تدریس خود را توصیف کرده و جزئیات آن را مشخص کند. امکان استفاده از چند نوع روش تدریس نیز وجود دارد.

روش تدریس

پرسش و پاسخ / نمایش / بحث گروهی

در این مرحله باید اسامی وسایل آموزشی و تمامی ابزارهای فیزیکی یا الکترونیکی که برای آموزش به دانش آموزان قرار است از آن ها استفاده شود، نوشته شود. معلم باید پیش از شروع تدریس این ابزارها را تهیه کرده و با خود به کلاس درس بیاورد.

وسایل آموزشی

کتاب درسی / گچ / تخته / حبه قند / یک لیوان و کاسه / شیر یا یک مایع رنگی / بادکنک یا کیسه فریزر / مداد و کاغذ

حالا نوبت به طراحی سوالات ارزشیابی تشخیصی می رسد. پیش از این نیز گفته شد که منظور از ارزشیابی تشخیصی، پرسیدن انواع نمونه سوالات امتحانی مدارس جهت ارزیابی اطلاعات دانش آموزان از آموخته های قبلی است.

ارزشیابی تشخیصی

معلم سوالاتی را از درس قبل می پرسد. در مورد تفاوت میان سنگ و آب از دانش آموزان می خواهد هر مطلبی به ذهنشان می رسد بیان کنند.

مرحله ارائه درس که اصلی ترین بخش از طرح درس می باشد را باید جز به جز توضیح داد. به طور مثال اگر معلم قصد گروه بندی دانش آموزان و ارائه سنگ، لوبیا، آب و ... به آن ها را دارد توضیح دهد. در واقع روش تدریس باید در این بخش به صورت عملی توضیح داده شود.

ارائه درس

فعالیت های معلم

فعالیت های دانش آموزان

ابتدا دانش آموزان را گروه بندی کرده و ار آن ها می خواهیم که فکر کنند در یک فروشگاه هستند. در این فروشگاه انواع خوراکی های خوشمزه موجود است که دانش آموز باید هر کدام را در سبد مشخص شده جامد/ مایع/گاز بگذاردو ....

دانش آموزان هر چیزی را که به ذهنشان می رسد، یاد داشت می کنند. پس از بحث گروهی یک نفر به عنوان نماینده پای تابلو آمده و گزارش گروه خود را ارائه می دهد و ...

در انتها، معلم باید سوالاتی را از درس جدید از دانش آموزان بپرسد که نشان دهنده فهم آن ها از درس باشد. همچنین می توان برای تثبیت آموزش از انواع تکالیف تکمیلی نیز استفاده کرد.

ارزشیابی تکوینی (پایانی)

دانش آموز بتواند مواد اطراف خود را در سه گروه جامد/مایع/گاز دسته بندی کند

ویژگی هر حالت ماده را با ذکر مثال توضیح دهد.

دانش آموز موادی که در خانه می بیند دسته بندی کرده و تصاویر آن ها را بکشد.

معلمانی که قصد شرکت در آزمون ضمن خدمت فرهنگیان جهت کسب مدرک مهارت های معلمی را دارند می توانند از طریق سایت رایا درس اقدام نمایند.

انواع طرح درس

طرح درس انواع مختلفی داشته که بر اساس هدف معلم از برگزاری هر جلسه تحصیلی تدوین می شود. به طور کلی طرح درس به سه دسته تقسیم می شود که نتیجه موفقیت آمیز آن را می توان پس از برگزاری امتحانات مدارس مشاهده کرد. اگر اکثر دانش آموزان نمرات خوبی را در ارزشیابی نهایی دریافت کنند به این معناست که طرح درس معلم خوب بوده و موثر واقع شده است. در ادامه به بیان انواع طرح های درسی یک سال تحصیلی می پردازیم.

طرح درس سالانه

در این روش از طرح درس، معلم پیش از آغاز سال تحصیلی، دیدگاه کلی خود از آغاز و اتمام سال تحصیلی را در ذهن خود ترسیم می کند و نکات مهم و سوالات اساسی را درج می کند. مثلا حجم کتاب چقدر است؟ در هفته چند صفحه باید تدریس شود؟ ایام تعطیل در سال چقدر است؟ از چه ابزارهای آموزشی باید استفاده کرد؟ امکانات مدرسه چقدر است؟ و ....

طرح درس ماهانه

طرح درس ماهانه جزئی تر از طرح درس سالانه بوده و در آن انواع روش های تدریس، فعالیت دانش آموزان، استفاده از ابزارهای کمی و یا سایت های آموزشی مانند سایت روشکا و ... مشخص می شود. معلم در این نوع از طرح درس می تواند بودجه زمانی جهت امتحان گرفتن از دانش آموزان را تعیین کرده و یا برای آن ها تاریخ کنفرانس و ... مشخص نماید.

طرح درس روزانه

طرح درس روزانه یا جلسه ای بسیار جزئی نوشته می شود و تمامی رفتارهای دانش آموز و معلم را شامل می شود. به طور مثال در آن قید می شود که معلم 10 دقیقه زمان برای احوال پرسی و حضور و غیاب دارد. 20 دقیقه برای ارزشیابی تشخیصی، نوع سوالات ارزشیابی چه باشد و ... داشتن طرح درس کمک زیادی به بهتر شدن روش تدریس و تسلط یک معلم بر کلاس خود می شود. از سویی دیگر کم کم رتبه معلم نیز در اثر افزایش این کیفیت بیشتر می شود. برای آشنایی با نحوه رتبه بندی و سامانه رتبه بندی معلمان به مطالعه مقاله زیر بپردازید.

دانلود نمونه طرح درس

خیلی از معلمان در نوشتن طرح درس وسواس داشته و یه به علت اینکه مراحل استخدام آموزش و پرورش را به تازگی گذرانده اند، دارای تجربه کافی برای نگارش طرح درس نیستند. به این دسته از معلمان توصیه می شود حتما از همکاران با تجربه خود کمک گرفته و کم کم اقدام به نگارش یک طرح درس خوب نمایند.

برخی از معلمان نیز هستند که تنها در زمانی می توانند اقدام به نگارش طرح درس کنند که نمونه ای از آن را روی به روی خود قرار داده و با توجه به اطلاعات مندرج در آن اقدام به نگارش طرح درس کنند. به همین دلیل در بخش زیر سعی شده نمونه هایی از طرح درس روزانه، ماهانه و سالانه دروس مختلف ارائه شود تا معلمان فرمی مناسب جهت آشنایی با طرح درس را داشته باشند.

نوع طرح درس

لینک دانلود

طرح درس روزانه

دانلود

طرح درس ماهانه

دانلود

طرح درس سالانه

دانلود

لازم به ذکر است که طرح درس تنها مختص به مدارس نبوده و اساتید دانشگاه نیز ملزم به نگارش آن هستند. بنابراین به مخاطبانی که قصد ورود به شغل استادی را دارند توصیه می شود مقاله زیر را مطالعه کرده و با جزئیات این شغل آشنا شوند.

مزایای نگارش طرح درس

نوشتن طرح درس دارای مزایای زیادی بوده که مهم ترین آن استفاده بهینه از زمان است. در واقع وقتی معلم برای تمامی فعالیت های خود و دانش آموز زمان تعیین می کند، جلوی هرج و مرج و بی نظمی را گرفته و با اعتماد به نفس بیشتری اقدام به اداره کلاس می کند.

از طرح درس می توان برای کلاس های فوق برنامه نیز استفاده کرد و مزایای کلاس های جبرانی را دو برابر کرد. چرا که اکثر اوقات تایمی که مربوط به کلاس های جبرانی و آموزش های اضافه هست به علت عدم آماده بودن ابزارهای آموزشی از بین می رود. در صورتی که اگر معلم تمامی موارد لازم را از پیش نوشته باشد، می توان از فرصت های بیشتری برای یادگیری دانش آموزان استفاده کرد.

در طول تدریس ممکن است مطالب و یا سوالات و مسائل تکراری زیادی مطرح شود که از طریق داشتن یک طرح درس خوب می توان جلوی این امر را گرفت و بازدهی کلاس های درس را بیشتر کرد. همچنین پیش بینی رفتار دانش آموزان و یا سوالاتی که ممکن است برایشان پیش بیاید نیز از مزیت دیگر نگارش طرح درس می باشد.

سخن پایانی

بنابراین طرح درس نوعی برنامه یا چهارچوب نوشته شده توسط معلم برای اجرای فعالیت های آموزشی در کلاس درس است. در نگارش طرح درس می بایست به ساعت شروع و پایان تدریس، مدت زمان انجام فعالیت های کلاسی، حضور و غیاب دانش آموزان و مهم تر از همه اهداف یادگیری هر جلسه اشاره کرد. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر به بخش آموزش عمومی ساعدنیوز مراجعه نمایید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (37 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...