حساب وکالتی چیست؟+ نحوه ثبت نام و افتتاح حساب وکالتی آنلاین

  سه شنبه، 02 خرداد 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
حساب وکالتی چیست؟+ نحوه ثبت نام و افتتاح حساب وکالتی آنلاین
آن دسته از معامله گرانی که در سامانه سجام احزار هویت نموده اند و قصد خرید از بورس کالا را دارند باید نسبت به افتتاح آنلاین حساب وکالتی اقدام نمایند. این نوع حساب به کارگزاری متصل و این امکان را فراهم میکند که کارگزاری پیش پرداخت لازم برای انجام معامله را از حساب مشتری برداشت نماید. در ادامه ساعدنیوز به چگونگی افتتاح حساب وکالتی آنلاین خواهد پرداخت.

دسترسی کارگزاری به این حساب، موجب می شود معاملات بورس کالا با سرعت بیشتری انجام گیرد و مشتریان، تنها با تامین وجه مورد نیاز و ثبت درخواست خود مبنی بر خرید کالاهایی نظیر خودرو، بخشی از نقل و انتقالات مالی برای انجام معامله را به کارگزاری بسپارند. از آنجا که بسیاری از افراد مایل به ورود به بازار بورس کالا هستند و مقدمه فعالیت در این بازار نیز داشتن حساب وکالتی متصل به کارگزاری است، در این مقاله به پاسخ این پرسش ها که حساب وکالتی بورس کالا چیست و نحوه افتتاح آنلاین این حساب، دریافت معرفی نامه و تایید آن به چه صورت است و همچنین، بررسی حساب وکالتی ایران خودرو و سایپا و بورس کالا آگاه، مفید و بانک های ملت، ملی و سپه، تجارت و آنلاین همه بانک ها پرداخته خواهد شد.

حساب وکالتی چیست؟

برای انجام معامله در بورس کالا ایران، من جمله بورس کالا کارگزاری مفید و خرید اقلامی مانند خودرو، نیاز به داشتن حساب وکالتی، من جمله حساب وکالتی سایپا است که این امکان را به کارگزاری های می دهد که مبلغ مورد نیاز برای پیش پرداخت را در این حساب ها مسدود نموده و معامله را صورت دهد. در صورت انجام معامله، این مبلغ به حساب کارگزاری واریز می شود و در غیر این صورت وجه مربوطه آزاد می گردد. تنها راه انتقال مبلغ پیش پرداخت به کارگزاری ها در بورس کالا استفاده از حساب وکالتی است.

  • بنابراین، در پاسخ به این پرسش که حساب وکالتی بورس کالا چیست، باید گفت این نوع حساب، حسابی است که به کارگزاری متصل است و مبلغ مورد نیاز برای خرید در بورس کالا از این حساب تامین می شود. بیشتر کارگزاری های فعال در بورس کالا، این امکان را فراهم می کنند تا مشتریان از طریق حساب وکالتی به معامله در بازار بورس کالا بپردازند. نحوه افتتاح حساب وکالتی، به این شکل است که، نیاز به دریافت معرفی نامه از سوی کارگزاری دارد و متقاضیان با مراجعه به سایت های کارگزاری امکان دریافت این معرفی نامه را خواهند داشت.

  • پس از ارائه این معرفی نامه به بانک، افتتاح حساب وکالتی ممکن می شود. دریافت این معرفی نامه و افتتاح حساب وکالتی، نیاز به اخذ کد بورسی کالا دارد که دریافت هر یک از این موارد، از طریق سامانه EBGO امکان پذیر است. با مراجعه به سایت کارگزاری ها می توان به این سامانه دسترسی پیدا کرد و فرآیند دریافت کد بورسی کالا و معرفی نامه را طی نمود.

  • هر فرد می تواند در همه کارگزاری ها و بانک های ارائه دهنده خدمات بورس کالا حساب وکالتی داشته باشد، اما در هر کارگزاری تنها امکان افتتاح یک حساب وکالتی وجود دارد. نوع حسابی که برای این کار در نظر گرفته می شود، به صورت سپرده کوتاه ‌مدت یا پس ‌انداز است و کسانی که دارای چک برگشتی هستند نمی توانند اقدام به افتتاح حساب وکالتی بورس نمایند.

نحوه ثبت نام و افتتاح حساب وکالتی آنلاین

نحوه افتتاح حساب وکالتی آنلاین بورس کالا به این شکل است که، متقاضیان باید به سامانه EBGO مراجعه نمایند. این سامانه که مربوط به مدیریت معاملات فی ما بین کارگزاری ها و مشتریان در حوزه بورس کالا است، نقش مهمی در دریافت کد بورسی کالا و دریافت معرفی نامه افتتاح حساب وکالتی دارد که در ادامه، به نحوه ثبت نام و افتتاح حساب وکالتی آنلاین بورس کالا از طریق آن، به صورت گام به گام پرداخته خواهد شد.

  • در قدم اول، لازم است متقاضی به سایت Ebgo.ir و سپس به بخش کارگزاری های فعال مراجعه نماید.

پوستر افتتاح حساب وکالتی آنلاین

  • با انتخاب کارگزاری مدنظر، متقاضی به سامانه EBGO هدایت می شود و باید روی اخذ کد آنلاین بورس کالا کلیک کند.

پوستر افتتاح حساب وکالتی آنلاین

  • در مرحله بعد، لازم است به ترتیب مشخصات فردی، اطلاعات نشانی، اطلاعات مالی متقاضی وارد و مدارک مربوط به آن نیز بارگذاری شود.

پوستر افتتاح حساب وکالتی آنلاین

  • پس از طی کردن این مراحل، ثبت نام برای دریافت کد بورسی به پایان می رسد و در بخش اطلاعات بانکی دریافت معرفی نامه برای افتتاح حساب وکالتی، امکان پذیر خواهد شد.

پوستر افتتاح حساب وکالتی آنلاین

  • پس از دریافت معرفی نامه برای یکی از بانک ها، لازم است متقاضی به بانک مربوطه مراجعه و اقدام به افتتاح حساب نماید. پس از افتتاح حساب وکالتی، متقاضی باید به سامانه EBGO مراجعه نموده و از بخش اعلام شماره حساب وکالتی، مشخصات حساب را در اختیار کارگزاری قرار دهد.

پوستر افتتاح حساب وکالتی آنلاین

  • پس از طی کردن این مراحل و تایید حساب وکالتی از سوی کارگزاری، امکان خرید کالا از جمله خودرو با این حساب از طریق کارگزاری فراهم خواهد شد و در صورت عرضه کالا مدنظر مشتری بورس کالا و ثبت درخواست خرید، کارگزاری مبلغ پیش پرداخت را از حساب وکالتی کسر می کند تا معامله انجام شود.

دریافت معرفی نامه برای افتتاح حساب وکالتی

برای افتتاح حساب وکالتی در بانک های متولی امر، لازم است متقاضی از سوی کارگزاری معرفی نامه دریافت نماید. در واقع داشتن حساب وکالتی بورس کالا، بدون ارائه این معرفی نامه به بانک، ممکن نیست. به این منظور، کسانی که قصد فعالیت در بازار بورس کالا را دارند باید معرفی نامه مربوط به افتتاح حساب وکالتی را از کارگزاری دریافت و به بانک مدنظر خود ارائه نمایند.

  • پیش نیاز دریافت معرفی نامه برای افتتاح حساب وکالتی بورس کالا، داشتن کد سجام و سپس اخذ کد بورس کالا است. به این ترتیب که متقاضیان فعالیت در بورس کالا ابتدا باید در سامانه سجام احراز هویت نموده باشند و سپس با مراجعه به سایت کارگزاری مدنظر خود، اقدام به دریافت کد بورسی کالا نمایند و پس از آن، معرفی نامه مربوط به افتتاح حساب وکالتی را دریافت کنند.
    برای این کار، پس از این که متقاضی در سامانه سجام ثبت نام نمود، باید به سایت یکی از کارگزاری های ارائه دهنده خدمات بورس کالا مراجعه نماید و فرآیند اخذ کد بورس کالا را طی نماید. سامانه مربوط به دریافت این کد، سامانه EBGO است که امکان تعاملات بین کارگزاری ها و خریداران کالا و اوراق مبتنی بر کالا را به طور آنلاین فراهم می کند.

  • این سامانه به کارگزاری های فعال در این حوزه متصل است و متقاضیان با مراجعه به کارگزاری مدنظر خود، برای اخذ کد بورسی کالا و دریافت معرفی نامه افتتاح حساب وکالتی، به این سامانه هدایت می شوند. در سامانه EBGO پس از تکمیل اطلاعات هویتی، مالی و... ثبت نام برای دریافت کد بورسی انجام می شود و پس از آن، دریافت معرفی نامه حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا امکان پذیر خواهد شد.

  • در واقع، پس از ثبت نام در سامانه ایبگو، در مرحله آخر صفحه ای مربوط به دریافت معرفی نامه افتتاح حساب وکالتی بانک های مختلف از جمله تجارت، ملت، کشاورزی و... نمایش داده خواهد شد و لازم است متقاضی، معرفی نامه بانک مدنظر خود را دریافت نموده و با داشتن این معرفی نامه و مراجعه به همان بانک اقدام به افتتاح حساب وکالتی نمایند.

سخن پایانی

بنابراین اشخاصی که قصد معامله در بازار بورس کالا و ثبت نام ایران خودرو و سایپا را دارند، باید نسبت به افتتاح آنلاین حساب وکالتی اقدام نمایند. این حساب، متصل به کارگزاری های بورس خواهد بود و امکان برداشت وجه مورد نیاز برای انجام معامله در بازار بورس کالا را از حساب مشتری برای کارگزاری فراهم می کند. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (201 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (151 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (106 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (95 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (25 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....