ناگفته های زندگی حسین امیرعبداللهیان از زبان خاله‌اش؛ از پوشیدن یک پیراهن به مدت 15 سال تا از دست دادن پدر در 9 سالگی!

  شنبه، 12 خرداد 1403 ID  کد خبر 390855
ناگفته های زندگی حسین امیرعبداللهیان از زبان خاله‌اش؛ از پوشیدن یک پیراهن به مدت 15 سال تا از دست دادن پدر در 9 سالگی!
ساعدنیوز: پای درد دل نزدیک‌ترین فرد به شهید امیرعبداللهیان نشستیم تا برایمان از خاطرات دوران کودکی و سبک زندگی این شهید بگوید. اگر چه مادرش را چند سالی بود که از دست داده بود اما هنوز خاله‌ای برایش مانده بود که بوی مادر بدهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فارس، آخرین دکمه پیراهن آبی‌اش که تا روی گلو می‌آمد را بست و از اتاق بیرون آمد. خاله تا او را دید با ناراحتی گفت: «حسین جان الان چند ساله که همین یه پیراهن را تنت می‌کنی، چرا دور نمی‌اندازیش مادر؟ من خودم برات یه پیراهن میخرم این دیگه کهنه شده. اما حسین با خنده و آرامش گفت: نه خاله‌جان این پیراهن برای من داستانش فرق می‌کند، من با این لباس خاطره روزهای سخت و کم نیاوردن‌ها را به یادم می‌آوردم، باید این لباس باشد تا یادم بماند چه چیزها کشیدم و از کجا به کجا رسیدم.» این بخشی از گفت‌وگوی ما با «سید کبری امیرحسینی» خاله شهید حسین امیرعبداللهیان است. مادر شهید امیرعبداللهیان چند سالی است که آسمانی شده است و خاله آقای وزیرِ شهید که با شهادت خواهرزاده، داغ شهادت پسرش برایش زنده شده است، راوی خاطرات شهید دیپلماسی شده است. در این گفت‌وگو از خاطرات ناگفته امیرِ دیپلماسی برایتان روایت می‌کنیم.

خاله امیرعبداللهیان

*دیدار سر زده با خاله‌ای که بوی مادر می‌داد

خاله شهید که روزگار متاع جوانی‌اش را ربوده است و 80 و اندی از خدا عمر گرفته است، خودش هم مادر شهید «رمضانعلی قدس‌الهی» است و اکنون 13 روز داغدار خواهر زاده شهیدش است و برایش خاطرات شهادت پسرش تازه شده است، برایمان از آخرین دیدار با شهید می‌گوید؛ «همین یک ماه پیش بود که سر زده و بی‌خبر آمده بود امیریه (دامغان) تا به من سر بزند. از میان خواهر و برادرانم فقط من مانده‌ام، حسین آقا آمده بود تا به خاله پیرش سر بزند. هر چقدر اصرار کردم که پسرم بیا روی مبل بنشین، ننشست. انگار می‌دانست آخرین دیدار است که کنار من جلوی در نشست، می‌گفت: مادرجان می‌خواهم کنار خودت بشینم، شما بوی مادرم را می‌دهی... بغلش کردم و به یاد قدیم پیشانی‌اش را بوسیدم، پسر با محبتی که همیشه به یاد من بود و یادگاریِ سید مطهره، خواهرم. وقتی زنگ می‌زد از بچه‌هایم تا نوه‌ها و نتیجه‌هایم احوالپرسی می‌کرد و تک تک نام می‌برد و تا خیالش راحت نمی‌شد که بچه‌ها گیر و گرفتاری ندارند، تلفن را قطع نمی‌کرد. از عید نوروز تا عید غدیر به من زنگ می‌زد و اگر می‌توانست حضوری می‌آمد چون سید هستم و او برای دستبوسی می‌آمد.»

حرم

*حسین‌آقا روزها کار می‌کرد و شب‌ها درس می‌خواند

محرم‌ها مادر شهید امیرعبداللهیان مراسم مفصلی می‌گرفت و میزبانی، مهمانان اباعیدالله را عهده‌دار می‌شد، این خانواده از کودکی حب حسین در دلشان ریشه دوانده بود و هرکدام از خواهر و برادرهای حسین آقا برای مراسم کاری می‌کردند، برادر بزرگ حسین آقا که اکنون به رحمت خدا رفته است، تعزیه می‌خواند. «درِ خانه خواهرم به مناسبت‌های مختلف برای مهمانان باز بود. سید مطهره خیلی مهماندار بودند، با اینکه حسین در 9 سالگی پدرش را از دست داد و به سختی امورات می‌گذراندند اما خیلی مهمان‌دوست بودند. برای حسین و برادر و خواهرش از دست دادن پدر خیلی سخت بود، اما جیکشان در نمی‌آید. حسین چون بچه آخر خانواده بود، خوب یادم است که چقدر سخت کار می‌کرد، روزها کار می‌کرد و شب‌ها درس می‌خواند. هروقت خانه‌شان می‌رفتیم در حال درس خواندن بود.

امیرعبداللهیان

*ماجرای پیراهن آبیِ یقه دیپلماتی

خاله شهید به اینجای صحبت‌هایش که می‌رسد، چشمانش‌تر می‌شود. خاطره‌ای از شهید یادش می‌آید؛ «حسین از همان نوجوانی یک پیراهن آبی یقه دیپلماتی داشت، دقیقا مثل لباس‌هایی که حالا می‌پوشید. این پیراهن آبی را حسین سالیان سال داشت و می‌پوشید. یکبار به او گفتم: حسین جان الان 15.16 سال هست که این پیراهن را داری و تنت می‌کنی، چرا دور نمی‌اندازی‌اش دیگر کهنه شده است؟ حسین چیزی گفت که جگرم را آتش زد، او گفت، من با این لباس خاطره روزهای سختی و تلاش را به یادم می‌اورم، باید این تنم باشد تا یادم بماند چه چیزها کشیدم و از کجا به کجا رسیدم.»

امیرعبداللهیان

* برو توی دیگ بشین!

از اخلاق رئیسِ شهیدِ دیپلماسی می‌پرسم، آنطور که خاله خانم می‌گوید که اخلاق خوبِ حسین آقا حکایت دیروز و امروز نیست او به اخلاق خوبش قدمتی 60ساله دارد. هیچ وقت لبخند و توکل از روی لبان و قلبش گم نشده است؛ «حسین خیلی خاکی و ساده بود. از بچگی آنقدر مظلوم و مودب بود و هرکسی هرچیزی به او می‌گفت گوش می‌داد. یکبار به شوخی پدرش به او گفت: برو تو دیگ بشین! و حسین گفت چشم و رفت! ما خنده‌مان گرفت اما الان می‌بینیم این شخصیت والا و خوب شهید از کودکی‌اش نشئت گرفته. شخصیتش بعد از بزرگسالی هم تغییر نکرد. بزرگ هم که شده بود و خیلی مودب بود و بیشتر از همه به مادرش خیلی احترام می‌گذاشت.»

امیرعبداللهیان

*حتی همسایه‌ها هم داغدار حسین شده‌اند

اخیرا که شهید امیرعبداللهیان به دامغان رفته بود تا به خاله خانمش سر بزند، یک همسایه متوجه حضور او شده بود و برای یک مطالبه به سراغ شهید امیرعبداللهیان رفت. این همسایه دو پسر داشت که بیکار بودند، وقتی آقای امیرعبداللهیان را دید از او خواست که دست پسرانش را که نان‌آور خانه بودند را به کاری بند کند.خاله شهید امیرعبداللهیان می‌گوید: «حسین به همسایه‌ام گفت من سعی‌ام را می‌کنم و درباره رشته تحصیلی‌شان و سابقه‌شان پرسید و رفت. همین یک ماه پیش کار آن دو جوان درست شد و مادرشان دل شاد شد. او هر وقت هرچه در توانش بود برای مردم انجام می‌داد. حالا که حسین شهید شده است، همسایه‌ام می‌گوید: کاش من نیامده بودم و او را هیچ وقت ندیده بودم چون حالا انقدر داغدار نبودم. او خیلی ساده و خاکی بود. وقتی او را درقاب تلوزیون می‌دیدیم خیلی افتخار می‌کردم و می‌گفتم او پسرِ خواهرم است… شهادت برای مردان بزرگ است و حسین هم در پیِ شهادت بود، اگرچه ما از رفتنش داغداریم اما او به خواسته قلبی‌اش رسیده است.»


2 دیدگاه
  دیدگاه ها
منتظر منتقم
3 هفته پیش

ان شاءالله بتوانیم ادامه دهنده راهشان باشیم با اولیاء خدا محشور باشند . وزیری که ایران کمتر به خود دیده بود
بازدید کننده
3 هفته پیش

الحق شهادت برازنده اش است روحش شاد و یادش گرامی شهادت گوارای وجود نازنینش 🌹
پربحث های هفته   
محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (35 نظر) دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (24 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (20 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (17 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (17 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (16 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (14 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (13 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر) جشن تولد مفصل و شاهانه بهاره رهنما با حضور دختر اروپا نشینش+عکس/ از تدارک کیک به شکل قو تا چیدمان میزها با انواع و اقسام خوردنی ها به شکل سوپرمارکتی😍 (10 نظر) بازیگر زنِ جوانِ سینما: من نماز خوندن رو از شهاب حسینی یاد گرفتم+ویدیو (10 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه دوشنبه 4 تیر 1403
سکانس خنده دار حمید لولایی و رضا عطاران در بزنگاه: وقتی میپرسن آقاجون مگه تو بیمارستان نمرد و میگن نه 90 درصد جونش تو نونوایی در اومد ده درصدش تو بیمارستان+ویدئو
دانلود آهنگ جدید «خاطره» از مصطفی راغب+فیلم/ خاطرات خوب شمال محاله یادم بره...
وضعیت خانه و زندگی فرزند ارشد رهبر معظم انقلاب در روزهای ابتدایی دامادی
لیستی کامل از بازیگرانی که برای بار دوم ازدواج کرده اند+عکس
گنده لات خیابان پاسداران به آخر خط رسید
طناب پوسیده عاشقی بر گردن زن جوان/مادرشوهرم عکس دختران زیبا را به همسرم نشان می‌دهد و...
ماجرای شناسنامه پاکستانی مصطفی پورمحمدی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
ناگفته هایی از سعید جلیلی؛ از پنچر شدن ماشین پراید و نداشتن لاستیک زاپاس تا ناهار خوردن با کارگران و کارکنان اداری
(عکس) تصویر دیده نشده از مسعود پزشکیان در کنار شهیدی که پیکر پاکش به دریا پیوست ...
نسبت فامیلی قاضی زاده هاشمی با وزیر دولت روحانی چیست؟
قرار پدرانه پورمحمدی با دختران ایران: من فقط پدر سه دختر نیستم بلکه حافظ امنیت همه دختران ایرانم...
چرا آمریکا ظریف را تحریم کرده؟
200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی ایده آل است، اما تحریم هستیم/ تکنولوژی لازم داریم تا پول
عکس/ این دوقلوها جایگزین سارا و نیکا را در پایتخت 7 شدند! جالبه شباهتی هم ندارن