معرفی شهر زیبای یالوا

  پنجشنبه، 22 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی شهر زیبای یالوا
«یالوا (Yalova)» یکی از ۸۱ استان کشور ترکیه است که به لحاظ وسعت از تمامی‌ها نواحی دیگر کشور کوچک‌تر است. ولی از نظر جاذبه‌های گردشگری چیزی کم ندارد.

یالُوا (به ترکی استانبولی: Yalova) شهری در ترکیه و مرکز استان یالوا است.یالوا در شمال غرب ترکیه، در قسمت جنوب شرق منطقه مارمارا واقع شده است. در شمال غرب شهر یالوا دریای مارمارا، در جنوب آن بورسا( اورهان قاضی گمیلیک و خلیج گمیلیک ) واقع شده است. یالوا بین ۳۹_۴۰ درجه عرض جغرافیایی شمالی و به. ۲۹_۶۱ درجه طول جغرافیایی شرقی قرار گرفته است. ارتفاع آن از سطح دریا ۲متر و بالاترین ارتفاع آن ۹۲۶ متر است. این شهر با مساحت ۸۴۷ مترمربع تقریباً یازده درصد از سطح کشور را در بر می گیرد. یالوا به غیر از دشت های موجود در سواحل شرقی آن دارای یک منطقه کوهستانی است.از طرف غرب به شرق، منطقه یالوا با رشته کوه های سامان لی پوشیده شده است، که این رشته کوه ها نیز با کوه های کجاائلی که بین ایزمیت و ساپانجا واقع شده است، سرتاسر این منطقه را پوشانیده اند.در یالوا که یک منطقه کوهستانی است، تپه های زیادی وجود دارد، بش تپه با ارتفاع ۹۲۶ متر ، مرتفع ترین تپه این منطقه به شمار می رود. مرزهای شهر یالوا از شمال به جنوب غربی، با دریای مارمارا احاطه شده است، کرانه ها هیچ ویژگی برجسته ای از نظر ورود و خروج ندارند. ماکی ها و جنگل ها پوشش گیاهی این استان را تشکیل می دهند.

آب و هوای شهر یالوا

یالوا آب و هوای مدیترانه ای را در بر دارد و در بعضی از فصل ها آب و هوای قاره ای را منعکس می کند. سه نوع جریان هوای اصلی از شمال و جنوب، به صورت آرام در منطقه یالوا حاکم است. در این استان، تابستان ها ، هوا گرم و خشک، در زمستان ها هوای این منطقه معتدل و همراه با باران های فراوان است.

تقسیمات جغرافیایی شهر یالوا

استان یالوا، امروزه با تقسیمات اداری موجود، دارای ۶ شهرستان و یک بخش مرکزی است. شهرستان های یالوا عبارتند از: آلتین اووا، آرموتلو، چینارجیک، چیفتلیک کوی، ترمال.در یالوا همراه با بخش مرکزی و ۵ شهرستان دیگر، به طور کلی ۱۴ شهرداری وجود دارد. بخش مرکزی دارای یک شهرداری است( شهرداری کادی کوی). در شهرستان آلتین اووا ۳ شهرداری وجود دارد ( شهرداری های کاتیاز دره، سوباشی، تاوشانلی). در شهرستان چینارجیک ۳ شهرداری وجود دارد( شهرداری های کوروکوی ، اسن کوی، تشویکییه). در شهرستان چیفتلیک کوی یک شهرداری(شهرداری تاش کوپرو) وجود دارد. تعداد روستاهای مربوط به این شهرستان ها،۴۳ روستا است.

تاریخچه شهر یالوا

منطقه یالوا که ۷۴ سال قبل از میلاد به دست حاکمان روم افتاد، در سال ۳۹۵ میلادی، زمانی که روم به دو قسمت تقسیم شده بود، یالوا در مرزهای روم شرقی یعنی بیزانس باقی ماند.امروزه چشمه های آب گرم یالوا از جایگاه ویژه ای در تاریخ برخوردار است. در سال ۱۰۷۵ سلیمان شاه کوتلامیش اوغلو، با فتح ایزمیک و قرار دادن این استان به عنوان پایتخت ، در مدت خیلی کم توانست، یالوا، کارامورسل و ایزمیت را نیز فتح کند، و به این صورت راه را برای فتح استانبول باز کند. با این حال در سال ۱۰۸۶ با درگذشت سلیمان شاه و آغاز جنگ های صلیبی، کل منطقه وهمچنین یالوا ویران شد. در ۲۷ ژوئیه سال ۱۳۰۲ در نبرد بافوس، یالوا و مناطق مجاور آن، تحت سلطه حاکمیت ترک قرار گرفت، نبرد با فوس در نزدیکی آلتین اووا امروزی اتفاق افتاد.در دوره ای که یالوا به سرزمین عثمانی پیوست، جمعیت حاکم بر این منطقه یونانی، روم و ارمنی بودند. اما روز به روز جمعیت مسلمان در سرزمین عثمانی افزایش یافت. در حالی که یالوا در سال ۱۸۶۷ یکی از ایالت های بورسا به شمار می آمد، در سال ۱۹۰۱ به طور مستقل به ایالت ایزمیت ملحق شد. در زمان جنگ استقلال ترکیه، سربازان یونان یالوا را به تصرف خود در آوردند، اما در ۱۹ ژوئیه سال ۱۹۲۱ یالوا با مبارزات سربازان ترک از اشغال یونان خارج شد.بعد از جنگ استقلال ترکیه، در ۱۹ اوت سال ۱۹۲۹ زمانی که آتاتورک برای اولین بار به یالوا آمد، دستور بازسازی ترمال را صادر کرد. یالوا که به عبارتی به پایتخت تابستانی ترکیه تبدیل شده بود، به دستور آتاتورک در سال ۱۹۳۰ ، به عنوان یکی از شهرستان های استانبول معرفی شد. اما در سال ۱۹۹۵ این منطقه از استانبول جدا شده، و به یک استان مستقل تبدیل شد.

جمعیت شهر یالوا

در دوره جمهوریت در ترکیه، بین سال های ۱۹۲۷ تا ۲۰۱۵ یالوا در کلیه سرشماری ها بدون وقفه رشد جمعیت را داشته است. با این حال نمی توان گفت که نرخ رشد جمعیت در استان پایدار بوده است. در تاریخ ۱۷ اوت ۱۹۹۹ رشد جمعیت استان برای مدتی تحت تاثیر زلزله مارمارا قرار گرفت و سرعت رشد جمعیت کاهش یافت.با این حال این وضعیت دوام چندانی نداشته است، جمعیت یالوا که در سال ۱۹۳۵، ۱۶.۸۴۰ نفر بود، در سال ۱۹۷۰ این رقم به ۴۲.۵۸۹ نفر رسید، و در سال ۲۰۱۵ رشد جمعیت افزایش یافته و به ۲۳۳.۰۰۹ نفر رسید. به عبارتی دیگر جمعیت یالوا بین سال های ۱۹۳۵_۲۰۱۵ تقریباً ۱۴ برابر افزایش یافته است. شهر یالوا یک استان مهاجر پذیر است و کسانی که به دنبال گرفتن اقامت ترکیه هستند این شهر را انتخاب می کنند . مهاجران بالکان و مردمانی که اصالتاً اهل مناطق اطراف دریای سیاه هستند، با مهاجرت به ترکیه و سکونت در یالوا ساختار جمعیت این استان را تغییر دادند. علاوه بر اینکه یالوا از تمام نقاط ترکیه مهاجر می پذیرد، به دلیل اینکه یالوا یک استان است، در سال های اخیر افزایش مهاجر از طرف جنوب شرقی منطقه آناتولی، در رشد جمعیت آن تاثربه سزایی داشته است. هر چند که زلزله ۱۷ اوت سال ۱۹۹۹ این مهاجرت ها را تا حدودی کاهش داده بود.از مناطق قفقاز و بالکان و از همه نقاط ترکیه مهاجرت های زیادی به این منطقه شده است. همچنین در سال های اخیر، مهاجرت های فراوانی از جنوب شرقی منطقه آناتولی به این استان صورت گرفته است و این مهاجرتها، جمعیتی با سطح درآمد متفاوت و مردمی با فرهنگ و آیین مختلف در این منطقه را شکل داده اند. به موازات رشد جمعیت ناشی از مهاجرت های استان، توسعه سریع در بخش ساخت و ساز در این استان شکل گرفته است. از آنجایی که یالوا در حومه توریستی استانبول قرار گرفته است، افرادی که در تابستان به این منطقه می آیند هم از داخل و هم از خارج کشور روزبه روز در حال افزایش است.۱۱۶.۱۵۰۰ نفر کل جمعیت در این استان، ۲۳۳۳.۰۰۹ نفر مرد و ۱۱۶.۸۵۹ نفر زن هستند. از نظر وسعت جمعیت سه شهرستان اول در این منطقه به ترتیب، یالوا( ۱۱۲.۱۸۳ نفر جمعیت) چیفتلیک کوی ( ۲۷.۳۶۳ نفر جمعیت) و چینارجیک (۱۴۰۸۶ نفر جمعیت) قرار گرفته اند.مهمترین دلیل رشد جمعیت در این استان میزان بالای رشد جمعیت در اثر مهاجرت است.

جاذبه های گردشگری شهر یالوا

یالووا با غنای طبیعی، تاریخی و فرهنگی و مراکز تفریحی و گردشگری بسیار خود، طی سال های اخیر از منطقه ای ناشناخته به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری کشور ترکیه بدل شده است.

آبشار دوقلوی اریکلی

آبشار دوقلوی اریکلی یک آبشار طبیعی زیبا و دیدنی که در منطقه چنارجیک یالوا ترکیه قرار دارد این آبشار دارای یک منطقه سقوط زیبا است. اطراف آبشار را جنگ پر از درخت احاطه کرده است. که مکانی مناسب برای پیاده روی و استراحت است.

آبشار دوقلوی اریکلی

عمارت متحرک

عمارت متحرک در مزرعه زیبای مصطفی کمال آتاتورک در کنار رودخانه یالوا قرار دارد که توسط مهندس ارشد علی گلیپ آلنار شروع در سال ۱۹۳۰ ساخته شد. این ساختمان یک عمارت متحرکت دو طبقه است که داراس سه سالن و یازده اتاق با مبلمانی زیبا است. این عمارت خانه تابستانه آتاتورک برای استراحت و تفریح بود. این بنا بعد از مرگ آتاتورک به عنوان یک مکان فرهنگی به ثبت رسید و در سال ۲۰۰۶ بازسازی شد.

عمارت متحرک

مرکز خرید اوزدلیک

مرکز خرید اوزدلیک یک مرکز خرید بزرگ با فروشگاه های متنوع و برندهای منحصربه فرد داخلی و خارجی در استان یالوا ترکیه است. این مرکز دارای ۶ هایپرمارکت، ۸۲ فروشگاه منسوجات خانگی و ۴ فروشگاه بزرگ است. مرکز خرید اوزدلیک ۱۰۰ عنوان تجاری معتبر در فروشگاه ها عرضه می شود. همچنین دارای رستوران، کافه، اتاق مراقبت از کودکان و مرکز سرگرمی کودکان است.

مرکز خرید اوزدلیک

دریاچه دیپسیز

دریاچه دیپسیز یک دریاچه زیبا و دیدنی که اطراف آن را درختان مختلف احاطه کرده است. این دریاچه کوچک دارای مساحت ۵۷۰ متر است که انواع گیاهان، درختان و حیوانات مختلف در اطراف دریاچه زندگی می کنند.
دریاچه دیپسیز

باغ گیاه شناسی کاراجا

باغ گیاه شناسی کاراجا یک باغ گیاه شناسی زیبا با مساحت ۱۳,۵ هکتار در استان یالوا ترکیه است که در سال ۱۹۸۰ افتتاح شد. در این باغ یک موزه درخت زندگی و ۷,۰۰۰ گونه مختلف گیاهی و فرم های کشت وجود دارد. همچنین دارای مجموعه قابل توجه ایسر، گوجه سبز، ملس، ماگنولیا، بلوط، گونه Betula، کاج و درخت نراد است.
باغ گیاه شناسی کاراجا

و در پایان...

یالووا در نزدیکی ساحل شرقی دریای مرمره و در شمال غرب ترکیه واقع شده است. با داشتن مناظر زیبا ، مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری ، یالووا یک مکان ایده آل و بسیار زیبا برای بازدید کننده گان است. یالووا سرشار از بناهای تاریخی و منابع طبیعی است. مصطفی کمال آتاترک اغلب در سالهای پایانی عمرش از یالوا بازدید می کرد و یکی از شهرهای مورد علاقه وی بود. یک بار در میان سخنان خود گفت: “یالووا شهر من است”.او به این شهر علاقه مندی زیاد داشت و سفارش ساخت خانه ای را داد که اکنون به شکل یک موزیم در دسترس مردم قرار دارد. ترمال یکی از مناطق زیبا و مشهور در یالووا است که به دلیل چشمه های آب گرم، حمام های حرارتی و آبشارهای باشکوه مشهور است.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (71 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (24 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (21 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (16 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (17 نظر) نگاهی به دیزاین شیک و باکلاس میز عزای پسر جوان نسرین مقانلو، بازیگر سریال مختارنامه/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
پدر با دیدن دختر 15 ساله‌اش با یک پسر در اتاق خواب سکته کرد و مرد!
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!