جنین در رحم مادر چگونه نفس می کشد؟

  دوشنبه، 10 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
جنین در رحم مادر چگونه نفس می کشد؟
قبل از اینکه نوزاد متولد شود، ریه هایش به نحوی که پس از تولد کارکرد دارند، عمل نمی کنند. در داخل رحم شما به سبب پر بودن محیط با مایع آمنیوتیک، ریه های کودک نیز از این مایع پر می شوند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، به عنوان مادری که منتظر یک کوچولوی بامزه و سالم است، حتما تمرکزتان را روی همه لحظه های بارداری گذاشته اید تا نوزادتان را در آغوش بکشید. احتمالا در این میان کلی سوال درباره سلامت نوزادتان برایتان پیش آمده است. اما آیا تاکنون با خودتان فکر کرده اید که زندگی جنین درون شکم شما چگونه است؟ شاید باور نکنید اما جنین شما دنیای بیرون را بیش از آنچه تصور می کنید، تجربه میکند. در طول بارداری جنین صدای شما را تشخیص می دهد و خیلی زود عاشق صدایتان میشود و نفس می کشد. هیچ می دانید تنفس جنین درون شکم شما به چه صورت است؟

حتما می دانید که جنین شما نیاز به اکسیژن دارد. از آنجا که جنین به صورت تکنیکی به دلیل مایع آمنیوتیکی که او را احاطه کرده قادر به تنفس نیست این کنجکاوی چندبرابر می شود. مایع آمنیوتیک در کیسه آمنیوتیک درون رحم وجود دارد و کودک را از آسیب فیزیکی محافظت می کند.
قبل از تولد، ریه های جنین طوری که بعد از تولد عمل میکند، نیست. درون رحم مایع آمنیوتیک ریه های جنین را پر می کند. حالا نگرانید که با این حساب اکسیژن چطور به جنین می رسد؟
بند ناف و جفت ارگانهای ضروری هستند که مواد لازم برای رشد جنین را به او میرسانند، اکسیژن هم در این فهرست قرار دارد. اکسیژن وارد جریان خون می شود و سپس جفت این اکسیژن را به جنین منتقل می کند.

اما آیا شما می دانید که نفس کشیدن جنین در شکم مادر چگونه است؟

این سوال تقریباً به ذهن همه والدین خطور کرده است. شما از قبل می دانید که نوزاد شما نیاز به اکسیژن دارد. اما از آنجایی که نوزاد به دلیل وجود مخلوط حفاظتی مایع آمنیوتیک در اطرافش نفوذ ناپذیر است، چگونگی تنفس او نسبت به سایر اعمال حیاتی اش کنجکاوی بیشتر و مضاعفی در پی دارد. مایع آمنیوتیک در کیسه آمنیوتیک رحم وجود دارد و کودک را از هر گونه آسیب فیزیکی اطرافش محافظت می کند.

قبل از اینکه نوزاد متولد شود، ریه هایش به نحوی که پس از تولد کارکرد دارند، عمل نمی کنند. در داخل رحم شما به سبب پر بودن محیط با مایع آمنیوتیک، ریه های کودک نیز از این مایع پر می شوند. خوب قضیه سخت تر هم شد، آیا تعجب می کنید که کودک شما چگونه در این شرایط تنفس می کند؟

اگر اینگونه است از معجزاتی که بدن شما قادر به انجام آنهاست غافل نشوید. این نوع از تنفس بسیار متفاوت از درک کلی و عام ما از این اصطلاح است. کودک عمل تنفس را به کمک تنفسی که شما انجام می دهید، انجام می دهد.

بند ناف و جفت، ارگان های ضروری ای هستند که اطمینان می دهند کودک شما همه مایحتاج لازم برای رشدش را در اختیار دارد. در فهرست این ابزار ضروری و حیاتی، اکسیژن نیز وجود دارد. با هر عمل تنفس شما، اکسیژن وارد جریان خون می شود و سپس جفت، این محافظ همه کاره و قابل اطمینان کودک، اکسیژن را به نوزاد کوچک انتقال می دهد.

آیا کودک عمل تنفس را در داخل رحم شما نیز تمرین می کند؟

نوزادان در حال رشد ممکن است در مایع آمنیوتیک در هفته های ۱۰ و ۱۱ بارداری نفس بکشند. عمل استنشاق در این مرحله بیشتر شبیه به عمل بلع است. این حرکت کمک می کند تا ریه های کودک رشد کند. در هفته ۳۲ بارداری، کودک می تواند تمرین حرکات شبه تنفسی را آغاز کند. این بار عمل تنفس کمتر شبیه بلعیدن است و به جای آن شامل انبساط و انقباض ریه نیز می شود.

ریه های کودک شما ممکن است به طور کامل در داخل رحم تکامل یابند، اما او هنوز هم برای اولین استنشاق اکسیژن موجود در هوا باید تا پس از تولدش صبر کند. تنفس در داخل رحم شامل استنشاق و خروج مایع آمنیوتیک است.

اما نگران نباشید، استنشاق مایع آمنیوتیک، آسیبی را متوجه کودکتان نخواهد کرد، آنجا فضا و محیط زندگی اوست و تا زمانی که آنجاست جفت متصل به طناب بند ناف، اکسیژن کافی را به او رسانده و او در حال لذت بردن از تمرین دریافت اکسیژن مورد نیاز خود برای زمان پس از تولدش است.

شروع این تمرینهای تنفس، نقطه عطفی در رشد کودک است و او را برای یک تنفس موفقیت آمیز برای وقتی که اولین بار صدای گریه اش را می شنوید و او متولد می شود، آماده می کند. در هفته ۳۵ بارداری، ریه های کودک تقریباً به طور کامل رشد کرده اند و در این زمان او این هنر را تقریباً چهار هفته است که تمرین کرده است.

در حالی که تنفس اکسیژن از هوا به جای استنشاق مایع آمنیوتیک برای اولین بار می تواند دشوار باشد، گریه به کودک کمک می کند تا اولین تنفس خود را از اکسیژن موجود در هوا کمی راحت تر انجام دهد. با اینکه ریه های کودک شما رشد کرده و کاملاً برای تولد آماده می شوند، اما حتی بعد از تولد نیز رشد اندام تنفسی کودک ادامه خواهد یافت.

عملکرد بدن ما مرموز و شگفت انگیز است و مکانیسم تنفس کودک در رحم شاهدی دیگر بر این مدعاست. امیدواریم از ارضاء حس کنجکاوی خود در این باره رضایت داشته باشید و از بارداری و انتظارتان برای مادر شدن لذت ببرید!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (672 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (205 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان