جاذبه های دیدنی جزیره گوا، سالم ترین شهر هند، چیست؟

  سه شنبه، 29 مهر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
جاذبه های دیدنی جزیره گوا، سالم ترین شهر هند، چیست؟
یکی از مهیج ترین و نزدیک ترین انتخاب هایی که برای سفر وجود دارد، سفر به جزیره گوا در هند است. سفر به گوا هم فال است و هم تماشا! هم هزینه مناسبی دارد و هم مقصدی نسبتا نزدیک به حساب می آید. از همه جالب تر این است که شما می توانید هر روز برای خود یک گردش ۲۴ ساعته مهیج برنامه ریزی کنید تا جاذبه های گردشگری در گوا را به خوبی بگردید.

گوا کجاست؟

گوا شهری بندری در جنوب غربی هندوستان است. این منطقه بیش از چهارصد سال تحت سلطه پرتغال بوده و همین امر موجب شده همه چیز در گوا نشانه هایی از پرتغالی ها داشته باشد. حتّی گفته می شود واژه "گوا" نیز در حقیقت ترجمه پرتغالی یک واژه سانسکریت به معنای "مردمان گاودار" است. پس از آزادی گوا نیز جمعیت زیادی از هیپی ها به این منطقه مهاجرت کردند. در نتیجه این تغییر و تحولات، گوا منطقه ای است که نه تنها در معماری بناهای آن که حتّی در غذاهای بومی مردم نیز تغییرات فراوانی ایجاد شده است. به عنوان مثال خوشمزه ترین غذای گوا خوراک پرادویه "ویندالو" است که از یک غذای پرتغالی گرفته شده و بومیان منطقه مطابق ذائقه خود تغییراتی در آن ایجاد کردند.

جاذبه های گردشگری گوا تعداد قابل توجّهی کلیسا، معبد و قلعه باستانی را نیز شامل می شود ولی آنچه باعث جذب گردشگران به این منطقه می شود سواحل وسیع و زیبای آن است. سواحل گوا به دو دسته سواحل شمالی و سواحل جنوبی تقسیم بندی شده اند. به طور کلی سواحل شمالی بیشتر برای فضای زنده و پرجنب و جوش و زندگی شبانه در آن شهرت دارند. در مقابل، سواحل جنوبی سواحلی آرام، دنج و کم تردد محسوب می شوند.

جغرافیای گوا

ایالت گوا در ساحل غربی هند، در منطقه کونکان واقع است، که از شمال به ایالت ماهاراشترا، از شرق و جنوب به ایالت کارانتاکا و از غرب به دریای عرب ختم می شود. مساحت گوا 3702 کیلومتر مربع، کوچکترین ایالت هند است. مرکز ایالت گوا، شهر پانجی یا پانجیم است که از زمان پرتغالی ها به جا مانده است و هنوز هم ساختمان ها و کلیسا های بزرگی از آن زمان در این شهر به چشم می خورد.

آب و هوای گوا

بندر گوا در اکثر ماه های سال ، هوایی گرم و شرجی دارد که برای استفاده از دریا مناسب است . گرمترین ماه سال، ماه می است که دمای هوا بیش از 35 درجه سناتی گراد می شود.

ساحل آگوندا

تصویر

گوا بیش از ۳۰ ساحل دارد، اما، ساحل آگوندا بهترین ساحل گوا است. این ساحل که ۳۹.۲ کیلومتر از ماراگائو فاصله دارد، ساحل ماسه ای مجزایی است که با نخل های خرما پوشانده شده. اینجا ساحلی آرام و خوش منظره است که توریست های محدودی دارد. در شمال این ساحل محلی برای تجمع لاک پشت های آبی و در جنوب آن چینه های صخره ای وجود دارد. این منطقه فروشگاه ها، کافه ها، آلاچیق های ساحلی،رستوران ها، سالن های یوگا و اتاق های ماساژ متعددی دارد. در مسابقات بهترین اماکن به انتخاب مسافران تریپ ادوایزر ساحل آگوندا بهترین ساحل آسیا در سال ۲۰۱۸ شناخته شد. سال ۲۰۱۶ هم این محل در همین مسابقات به عنوان چهارمین ساحل برتر در آسیا، و بهترین ساحل هند شناخته شد.

آبشار دودهساگار

تصویر

«آبشار دودهساگار» (Dudhsagar Waterfalls) در حدود ۶۰ کیلومتری پانجیم، یکی از شگفت انگیزترین آبشارهای هند است. این آبشار چند لایه با ارتفاع ۳۱۰ متر، پنجمین آبشار بلند در هند است. گردشگران با بازدید از این آبشار می توانند از طبیعت اطراف آن و همچنین صخره نوردی و شنا لذت ببرند. بهترین راه برای رسیدن به آبشار دودهساگار این است که یک جیپ از «کسل راک» (Castle Rock) یا یکی از روستاهای اطراف اجاره کنید که شما را برای رسیدن به این آبشار از مسیر جنگلی راهنمایی کند.

آبشار آمبولی

تصویر

اگر به راز بقا علاقه مند هستید، می توانید گونه های مختلف گیاهی و جانواری را به صورت زنده در آبشار آمبولی مشاهده کنید. این آبشار در ضلع غربی کوهپایه های کوه آمبولی و در بخش اکولوژیکی قرار دارد. فاصله این آبشار تا شهر پانجیم حدودا 78 کیلومتر است و از جمله جاهای دیدنی گوا است که دیدن آن برای هر عشق سفری ضروری است. منظره بکر این آبشار با ترکیب مه صحنه ای رویایی می سازد که تا به حال نظیر آن را ندیده اید. در مجاورت این آبشار مسیری قرار دارد که می توانید در آن قدم بزنید و در کنار تماشای منظره چشم نوازش گوش های خود را از شنیدن صدای آب های خروشان آبشار محظوظ کنید.

بازارهای محلی

تصویر

اگر به گوا سفر کنید در گوشه و کنار شهر و به ویژه نزدیک ساحل بازارهای محلی و غرفه های مختلفی می بینید که به فروش انواع بدلیجات، زیورآلات، سوغاتی و … مشغولند. این بازارها آنقدر سرگرم کننده هستند که ممکن است ساعت ها در آن ها باشید و گذر زمان را اصلا احساس نکنید. بازارهای محلی گوا بهترین مکان برای خرید سوغاتی های جالب و البته ارزان قیمت هستند. یکی از مشهورترین و بزرگ ترین این بازارها، چهارشنبه بازار آنجونا است که هر چهارشنبه در ساحل آنجونا برگزار می شود. شهرت این بازار به حدی است که مردم و گردشگران از سواحل دیگر گوا برای خرید به این بازار می آیند. در حال حاضر این بازار بیش از ۵۰۰ غرفه دارد و هر چیزی که فکرش را بکنید در این بازار فروخته می شود. اگر به دنبال بازارهای بیشتری هستید می توانید به شنبه بازار و بازار شبانه مکی هم سر بزنید که هر دو در ناحیه ساحل باگا قرار دارند. در این بازارها علاوه بر فروش انواع محصولات، موسیقی زنده و انواع غذاهای خیابانی هندی هم به فروش می رسد.

ساحل پالولم

تصویر

بیشتر گردشگرانی که به گوا سفر می کنند قصد دارند در سواحل زیبای این شهر به استراحت و آب تنی بپردازند. ساحل پالولم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری گوا است که گردشگران زیادی در آن حمام آفتاب می گیرند و به انجام تفریحات آبی می پردازند. این ساحل نسبت به سایر سواحل گوا دارای وسعت بیشتری می باشد و می توانید غروب آفتاب را در این مکان تماشا کنید و از آن لذت ببرید.

با توجه به این که گردشگران گوآ اغلب این ساحل را جهت تفریح انتخاب می کنند قیمت هتل ها و رستوران های این منطقه بالاتر است. علاوه بر این ساحل زیبا، می توانید از سایر سواحل گوا مانند ساحل دونا پائولا، ساحل باگا و… نیز بازدید به عمل بیاورید.

پناه گاه های حیات وحش گوا

تصویر

گوای هندوستان تنها محدود به کلیسا و سواحل زیبا نیست . موقعیت این منطقه در امتداد کوهستان غربی ، پناه گاه پرندگان و انواع مختلفی از حیوانات است و تقریبا 20 درصد از گوا شامل پناهگاه حیات وحش است . این مکان ها در طول سال باز هستند اگرچه ماه اکتبر تا مارس بهترین زمان برای بازدید می باشد. دو پناهگاه اصلی شامل Bhagwan Mahvir و Cotigao است. اقامت گاه هایی که توسط حوزه جنگل گوا فراهم شده است برای هر دو پناه گاه موجود و در دسترس می باشد.

کلیسای جامع

تصویر

در بین تمام کلیساهای قدیمی گوا، کلیسای جامع یکی از مهمترین آنهاست. معماری زیبا و باشکوه این بنا، طراحی داخلی شگفت انگیزش، حیاط بزرگ و دلنواز، دیوارهای سفید رنگ و زیبایش بازدیدکنندگان را مبهوت خود می کند. این کلیسا پنج ناقوس دارد که یکی از آنها به زنگ طلایی مشهور است که از بهترین ناقوس های جهان است.

موزه اجداد گوا

تصویر

یکی از پربازدیدترین و دیدنی ترین آثار موجود در گوا، موزه اجداد گوا است که در اصطلاح عامیانه به پاگنده یا Big Foot شهرت دارد. این موزه در منطقه روستایی لوتولیم Loutolim واقع شده که در ۱۰ کیلومتری مارگائو Margao و ۲۰ کیلومتری پانجی قرار گرفته است. در این موزه تاریخی، آثار ارزشمند هنری از هنرمندان مشهوری چون مائندرا جوسلینو آرائوخو آلوارز Maendra Jocelino Araujo Alvares به نمایش گذاشته می شود. یکی از شاخصه های مهم و قابل توجه این موزه، قرار گرفتن آن در هوای آزاد و معرفی موفقیت آمیز فضای زندگی روستایی در گوا است. یکی از بخش های دیدنی و جالب توجه این موزه، گالری نقاشی هایی است که توسط کودکان بومی این منطقه تهیه شده اند.

در این موزه همچنین برخی از آثار مشهور هنرمندان شناخته شده ایالت گوا و سایر نقاط هندوستان نیز وجود دارد. علاوه بر موارد فوق، این موزه یک مرکز صنایع دستی نیز محسوب می شود که شما می توانید در آن نسبت به خرید برخی از آثار هنری و صنایع دستی منطقه گوا اقدام کنید. در این موزه همچنین یک سالن تفریحات، رستوران، پناهگاه پرندگان و یک مزرعه کائوچو نیز وجود دارد ؛ فضای کلی این موزه شبیه به روستاهای بومی منطقه بوده و گردشگران می توانند با نمونه ساخته شده از خانه های روستایی در دوران کهن این سرزمین از نزدیک آشنا شوند. در این روستای شبیه سازی شده، فروشگاه های مختلف ارائه کننده انواع خوارکی ها و آشامیدنی ها، مدرسه موسیقی و … نیز طراحی شده و به خدمات دهی مشغول هستند. یکی دیگر از آثار ارزشمند این موزه، مجسمه های زیبایی از جمله ۱۴ مجسمه سنت میرابای Sant Mirabai است که تنها طی سی روز و توسط ام جی ای آلوارز MJA Alavres، صاحب موزه ساخته شده و در فهرست رکوردهای لیمکا Limca Book of Records قرار دارند.

بهترین زمان برای سفر به گوا

بهترین زمان برای سفر به گوا از اواخر مهر تا پایان بهمن است ، اسفند هوا گرم می شود ولی با توجه به زندگی ساحلی در گوا و مجهز بودن اکثر هتل های گوا به تهویه و کولر در این ماه اقامت در گوا خیلی سخت و طاقت فرسا نیست، فصل باران های حاره ای نیز از اواسط خرداد شروع می شود و تا اواسط مهر ادامه دارد که اکثر مکان ها در این مدت تعطیل می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (468 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (102 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان