ساعدنیوز
ساعدنیوز

جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی اسد آباد همدان

  پنجشنبه، 20 تیر 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی اسد آباد همدان
سدآباد، شهری زیبا در استان همدان است که با تاریخی کهن، آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی، یکی از مناطق گردشگری کشور، محسوب می‌شود.

حمام گلستان اسدآباد

در محله ای کهن از شهرستان اسدآباد به نام «درب کاروانسرا»، یکی از آثار تاریخی ارزشمند ایران کهن قرار دارد که به «حمام گلستان» شهرت یافته است. این میراث گرانبها که به نام های دیگری همچون «حمام قدیمی بازار» و «حمام خان» نیز شهرت دارد، از پیشینه ای متعلق به حکومت صفویان برخوردار است. این بنای تاریخی از درب ورودی، طاق گنبدی شکل، سربینه، راهروی ورودی، گرمخانه، خزینه ی آب سرد، خزینه ی آب سرد و ... تشکیل شده است. عمده مصالح به کار رفته در ساخت آن آجر، ملاط گچ، سنگ تراشیده ی مرمر و سنگ لاشه است.

تصویر

تالاب چم شور اسدآباد

تالاب چم شور در ۲۵ کيلومتري شرق اسدآباد استان همدان واقع است.وسعت تالاب چم شور متغیر و از صفر تا ۵۰۰ هکتار نوسان دارد. ارتفاع تالاب ۱۹۰۰ متر از سطح دریا است و اراضی آن متعلق به دولت است. بیشتر مواقع از فصول پاییز و زمستان منطقه یخبندان و تالاب یخ زده است. تالاب چم شور فصلی است و از تجمع آب های بارندگی و ذوب برف حوزه آبخیز تشکیل می شود. بستر آن گلی است و در فصل تابستان خشک می شود.

مزه آب چم شور شیرین است، ولی شوری آن کمی بیشتر از آب های معمولی است و به همین دلیل به آن چم شور اطلاق می شود ولی در تقسیم بندی آب های شیرین قرار میگیرد. این تالاب فاقد رودخانه دائمی است.

تصویر

مسجد جامع اسدآباد

یکی از کهن ترین مساجد ساخته شده در شهرستان اسدآباد، «مسجد جامع» این شهر است که به نام های دیگری همچون «مسجد سلطانی» نیز نامیده می شود. بنای امروزی مسجد جامع، در اوایل انقلاب اسلامی نوسازی و به شکل مستطیل، ساخته شده است. حضور سنگ نبشته ای تاریخی که در گذشته درون شبستان قدیمی مسجد قرار داشته است، از دلایل اهمیت و ارزش این مسجد تاریخی است.

در عصر حاضر به جز سنگ نبشته ی مذکور، چهار کتیبهی دیگر به همراه یک سنگ قبر که روی دیوار طاق نمایی در قسمت چپ راهروی ورودی به حیاط قرار گرفته است نیز وجود دارد. دو سنگ نبسته در مورد فرمان شاه طهماست اول صفوی، یک سنگ نبشته در مورد فرمان شاه عباس اول صفوی، یک سنگ نبشته در مورد فرمان شاه صفی و کتیبه ای نیز در مورد تعمیر مسجد به فرمان شاه سلیمان صفوی است.

تصویر

کتبیه آقاجان بلاغی اسدآباد

در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان اسدآباد، در مجاورت روستای «آقاجان بلاغی» کتیبه ای تاریخی قرار دارد که به «کتیبه ی آقاجان بلاغی» شهرت یافته است. این سنگ نبشته در مورد بنای سدی در شهرستان اسدآباد است که در دوران حکومت صفویه در بخشی از رودخانه ی «دربند رود» ساخته شده اما امروزه به دلیل گذشت زمان و دلایل مختلف، از بین رفته است. تنها این سنگ نبشته روی صخره ی کوهستان، چون میراثی ارزشمند برای آیندگان برجای مانده است. با توجه به شعر حک شده روی این اثر تاریخی، به نظر می رسد که تاریخ آن به اواسط قرن ۱۰ هجری قمری و سال ۹۵۷ هجری قمری بازمی گردد.

تصویر

موزه مردم شناسی اسدآباد

یکی دیگر از مکان های فرهنگی در شهرستان اسدآباد، موزه ی مردم شناسی این شهرستان است که در آن آثاری از دوران حکومت اشکانیان (خمره های قدیمی)، صفویه و دوران معاصر نگهداری می شود. همچنین اشیایی از دوران زندگی سید جمال الدین اسدآبادی از اندیشمندان و عالمان بزرگ ایران نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است که می توان به اشیایی همچون چراغ، قفل، کرسی، وسایل آشپزخانه، پوشاک و لباس های قدیمی، ابزارآلات کشاورزی و قلیان اشاره کرد.

تصویر

روستای ملهمدره

یکی از نقاط دیدنی و طبیعی در شهرستان اسدآباد، روستای زیبا و گردشگری «ملهمدره» است که در سه کیلومتری اسدآباد، در دره های شمال غربی کوه الوند و در دامنه ی المابلاغ قرار گرفته است. از زیبایی های طبیعی در این روستا، وجود رودخانه ای است دیدنی با چشم اندازی زیبا که از چهل چشمه سرچشمه می گیرد که فضای پیرامون آن برای گردش و تفریح، مناسب خواهد بود. وجه تسمیه این روستا به ملهمدره، رویش گیاهان دارویی در دره های سرسبز و مناطق طبیعی آن است که در ابتدا به «مرهمدره» و پس از آن به «ملهمدره» شهرت یافته است. بازدید از این منطقه ی زیبا می تواند برای علاقه مندان به طبیعت گردی جالب و مطلوب باشد.

تصویر

بنای یادبود سید جمال الدین اسدآبادی

در محله ی سیدان شهرستان اسدآباد، بنای یادبود «سید جمال الدین اسدآبادی» (این بنا در منزل قدیمی سید جمال الدین جای دارد)، قرار دارد. بنای یادبود به صورت سنگی است که روی آن با خط زیبای نستعلیق چنین نوشته شده است

«سید جمال الدین اسدآبادی تولد در کوی سیدان اسدآباد ۱۲۵۴ هجری برابر با ۱۲۱۷ خورشیدی= ۱۸۳۸ میلادی. درگذشت در استانبول ترکیه ۱۳۱۴ هجری برابر ۱۲۷۴ خورشیدی= ۱۸۹۵ میلادی. از جمله پیشقدمان حرّیت و آزادی ایران بود. مبارزات دلیرانه اش با عمال استبداد ثبت تاریخ و کوشش های پیگیرش در راه اتحاد و اتفاق ملل مسلمان مشهور آفاق است»

این سنگ یادبود از طرف انجمن آثار ملی ایران تهیه و در منزل ایشان، نصب شده است. ساختمان منزل سید جمال الدین در سال های گذشته تخریب و امروزه عمارتی جدید را احداث کرده اند که می توان روبروی آن، سنگ قبرهایی را مشاهده کرد که به نظر می رسد متعلق به اقوام ایشان است. جالب است بدانید که این ساختمان امروزه به عنوان موزه ی مردم شناسی اسدآباد، مشغول به فعالیت است.

تصویر

تالاب امامزاده پیرسلمان

در ۱۵ کیلومتری غرب شهرستان اسدآباد، پدیده ای طبیعی به نام «تالاب امامزاده پیرسلمان» قرار دارد. وجه تسمیه این اثر، به دلیل مجاورت آن باآرامگاه امامزاده پیرسلمان است. در نزدیکی این تالاب، چشمه های آب معدنی شیرین نیز مشاهده می شود. همچنین این منطقه ی تفریحی، زیارتی، کشاورزی و دامداری، زیستگاه پرندگان مهاجری از جمله کشیم کوچک و چنگیز نوک سرخ است. آبزیانی همچون ماهی سیاه، کولی ماهی و مارماهی نیز در آن زندگی می کنند. دو فصل بهار و تابستان، بهترین زمان بازدید از این جاذبه ی زیبای طبیعی است.

تصویر

آب انبار شاه عباس اسدآباد

در مرکز محله ی درب کاروانسرای شهرستان اسدآباد، آب انباری قدیمی و تاریخی به نام «آب انبار شاه عباس» وجود دارد که به شکل هندسی مستطیل احداث شده است. به نظر می رسد، پیشینه ی ساخت این بنا متعلق به دوران حکومت صفویان است و با توجه به کتیبه ای که در گذشته در این آب انبار قرار داشته است، احتمالا در اواخر قرن ۱۲ هجری قمری مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است.

شهر اسدآباد یکی از مناطق زیبای گردشگری در استان همدان و کشور است که می توان پل شکسته خسرو آباد، گردنه اسدآباد، بهمن دره، پارک جنگلی، باغ های دربند، دره خنداب و ... را از دیگر جاذبه های گردشگری این ناحیه از کشور، معرفی کرد.

تصویر
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (215 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (186 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (95 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (81 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (76 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (61 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (54 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (48 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (43 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت منحصر بفرد در طراحی لیوان برای نسترن ها حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس شباهت بی حد و اندازه فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان به مادرش/مگه داریم انقدر شباهت+عکس تصاویری از بازیگران نون خ 5 در مراسم تجلیل و نشست خبری سریال/ 7 نفر دست و پای‌شان شکست! رونمایی از پسر جنتلمن و دو متری شقایق فراهانی روی زانو های مامانش/ ماشالا اصلا بهش نمیاد همچین پسر بزرگی😳 وقتی حاضران مراسم خاکسپاری، خودشان زیر خاک دفن شدند +ویدئو رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! رونمایی از بدل نقی معمولی در پایتخت 5+عکس/این نقیه یا نقی اینه؟ رونمایی از عکس سر مجلسی مراسم عروسی بهاره رهنما و همسر دومش+عکس/ چرا هر کدوم یه طرف رو نگاه میکنن🙄 خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا برای حفظ درختان قدیمی یک منطقه از نابودی/ دکترای افتخاری طبیعت دوستی حقته+ عکس نگاهی به آرایش باقی مانده دست و ناخن یک شهبانوی مصری با حنا بعد از گذشت 3300 سال/ واقعا حیرت انگیزه+عکس دکوراسیون خاص گوشه ای از خانه سپیده بزمی پور همسر شاهرخ استخری با مبل دایره ای شکل/ نبات چه شیرین خوابه +عکس موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ خاطره جالب ژاله صامتی از دردسر نقش عروس بودنش در یک فیلم+ویدیو/ بازیگر نقش داماد ول کن نبود که باید با هم ازدواج کنیم آشپزی سالم آیسان خانوم برای رضا گلزار از ذرت و گوجه تا..../ چقدر به تغذیه آقاشون میرسه +عکس دردسر جدید برای نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چرا خواننده سرشناس کرد از سعید آقاخانی شکایت کرد؟+ویدیو رونمایی از ورژن ایرانی افسانه جومونگ با نوابغ طنز کشور +فیلم/ نگفتید از خنده میمیریم🤣 رونمایی از پوشش و ظاهر یک مرد گدا در دوره قاجار+عکس به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید تغییر استایل امیرمحمد متقیان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس نگاهی به حیاط باصفا و دلباز بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها/ خونه نگو باغ بگو+عکس نگاهی به زندگی فوق لاکچری همسر امام خمینی(نوه وزیر خزانه داری ناصرالدین شاه) در خانه پدری‌شان پیش از ازدواج؛ از کالسکه اختصاصی تا یادگیری زبان فرانسه+ویدیو موتور اسکوتر خوش رنگ محسن مسلمان ستاره تیم ملی/ موتور سواری آقای فوتبالیست به جای ماشین های آنچنانی+عکس واکنش فخری سریال بانوی عمارت به پیشنهاد ازدواج با یک مرد به عنوان زن دومش/ مریم مومن،: زاپاس کسی نمیشم!+فیلم همسر رهبر معظم انقلاب: من نمیخواهم پارتی بازی کنم+ فیلم ژست و استایل خاص و دیدنی بازیگران در عکس سلفی با برج ایفل/ از پوشش جالب مژده لواسانی تا خلاقیت بامزه لیلا بلوکات و نیما شاهرخ شاهی رونمایی از همسر و دختر باکلاس تهمینه میلانی برای اولین بار/ جشن تولد ساده و خلوت در یک رستوران شیک ایرانی+عکس تشویق بی امان نسرین مقانلو در کنسرت بعد از 2 سال عزاداری برای پسرش +ویدئو بوسه زیباترین دختر ایرانی روی صورت احسان علیخانی/ این صحنه دیدن داره😍+ویدئو زیبایی دلنشین نوه چشم رنگی و ناز محمود پاک نیت در آغوش پدربزرگش/ چقدر خوشگل و بانمکه+عکس نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات حامد بهداد در اولین روز فوت پدرش/ سادگی در نهایت زیبایی+عکس وفاداری عاشقانه همسر هاشمی رفسنجانی که پس از فوت ایشان هم لیوان و بشقاب شوهرشان را سر میز صبحانه می چینند+عکس مهران رجبی قرار بود چه نسبتی با نقی پایتخت داشته باشه؟ نگاهی به زمین فوتبال در باشگاه لاکچری هادی چوپان/گرگ پارسی مصدوم شد +فیلم نگاهی به مدرسه رشدیه تبریز، قدیمی ترین مدرسه ایران/ چه بنای زیبا و اصیلی+عکس کشف عجیب یک «همدان» دیگر در ایران! +ویدئو خلاقیت جالب و تحسین برانگیز دانش آموز ایرانی برای تبریک روز معلم با یک نامه عاشقانه/ لامصب قلبم اکلیلی شد😍+فیلم تصویری از خانه ابدی پدر داوود عابدی خبرنگار ورزشی/ روحش شاد و یادش گرامی دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم گریه‌های دردناک و بی امان فریبا نادری در مراسم خاکسپاری همسر جوان و هنرمندش+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی
تیتر امروز   
3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم کشف مومیایی های باستانی سالم در خوزستان/ جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما..+عکس کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز روایت جدید از نحوه بازداشت نیکا شاکرمی در ون یخچالی/ ماجرای تجاوز جنسی قبل از فوت نیکا شاکرمی حقیقت دارد؟ چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟ پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟ استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذاران 103 کشور از ایران‌اکسپو2024 فرهنگیان بزرگترین جامعه آماری صندوق بازنشستگی/اجرای رتبه‌بندی برای بیش از 67 هزار بازنشسته برای نخبه های زندانی، برای آزادی دانشجویان آمریکایی/حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده