جاذبه های دیدنی‌ چادگان و زیبایی های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
جاذبه های دیدنی‌ چادگان و زیبایی های آن!
جاهای دیدنی‌ چادگان و شرایط اقلیمی عالی آن، این شهر را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است. چادگان یکی از زیباترین شهرهایی است که در کرانه زاینده رود و در نزدیکی دریاچه سدی به همین نام واقع شده است.این شهر از آب و هوایی معتدل و مناظر طبیعی و بدیعی برخوردار است.

چادگان در استان اصفهان قرار گرفته است و به دلیل نزدیک بودن به زاینده‌رود طبیعتی زیبا و سرسبز دارد. این شهر بر روی ارتفاعات قرار دارد و مثل نگینی سبز‌رنگ در استان اصفهان می‌درخشد. چادگان از شهرهای شناخته شده و مناسب برای گردشگری و طبیعت‌گردی است. این شهر زیبا علاوه‌ بر طبیعت چشم‌نوازش از شهرهای تاریخی است. در کتاب‌های تاریخی قدمت چادگان به دوران هخامنشی نسبت داده شده است. با سفر به چادگان سفر به بهشتِ کویر را تجربه خواهید کرد.

معرفی شهرستان چادگان

شهرستان چادگان یکی از شهرستان‌‌های استان اصفهان در ایران بوده و در واقع به دلیل طبیعت بکری که دارد به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. مرکز این شهرستان شهر چادگان است. چادگان شهری زیبا و دیدنی استان اصفهان است. شهرستان چادگان بدلیل آب و هوای معتدل و مطبوعی که دارد یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در تمام فصول سال محسوب می‌شود. جالب است بدانید که چادگان بعنوان یکی از زیباترین شهرستان‌های اصفهان شناخته شده است.
بد نیست بدانید که هیچ گونه دلیل سیاسی و یا تاریخی برای ساخت شهرستان چادگان، در مکان فعلی آن وجود ندارد. این ناحیه از کشور از شرایط آب و هوایی مطلوبی برخوردار بوده است. یکی دیگر از عوامل پیدایش شهرستان چادگان، زاینده رود است. چادگان بر روی تپه‌های کم ارتفاع قرار دارد که این امر باعث می‌شود تا جلوه‌ای خاص بخود بگیرد.

چادگان در گذر تاریخ

شواهد تاریخی حاکی از آن است که این شهر در دوران شاه عباس صفوی و در پی مناقشات وی با ترک زبانان و کوچاندن آن‌ها به این منطقه شکل گرفته است.

شایان ذکر است که شرایط آب و هوایی و موقعیت طبیعی عالی این ناحیه نیز در انتخاب آن به عنوان محل سکونت بی‌تاثیر نبوده است. از آثار به جا مانده از مورخان، چنین برمی‌آید که این منطقه در گذشته‌های دور پاراتاک نامیده می‌شده است.

شواهد تاریخی نشان می‌دهند که آخرین پادشاه سلسله هخامنشیان در گذار از منطقه پاراتاک یا چادگان امروزی، سپاهی گردآوری کرده و به سمت همدان راهی شده است. روایات متعددی نیز درباره اقامت اسکندر مقدونی در این منطقه وجود دارد. احتمالا همین امر وجه تسمیه روستای اسکندری است که در مجاورت شهر چادگان قرار دارد. با این حال، شهر پاراتاک در گذر زمان و با هجوم دشمنان رو به ویرانی نهاد. به همین دلیل، ساکنان آن از این شهر نقل مکان کرده و در فاصله دو کیلومتری آن سکونت‌گاه تازه‌ای را بنا نهادند که امروزه با نام چادگان شناخته می‌شود.بقایای شهر قدیمی پاراتاک و اشیاء به جا مانده از آن دوران نشان می‌دهد که این منطقه در هزاران سال پیش از تمدن قابل توجهی برخوردار بوده است.

شهرستان چادگان

موقعیت جغرافیایی شهرستان چادگان

بهتر است اطلاع داشته باشید که چادگان تا مرکز استان اصفهان، یعنی اصفهان فقط 115 کیلومتر فاصله دارد. مساحت شهرستان چادگان، 1200 کیلومتر مربع است. تیران، کرون، فریدن و فریدون شهر از شهرها و شهرستان‌های نزدیک به چادگان هستند.
همچنین شهرستان چادگان، با استان چهار محال بختیاری هم مرز است. از نظر آبادانی شهرستان چادگان زبانزد خاص و عام است. همانطور که اشاره کردیم، زاینده رود یکی از دلایل چادگان است. آب و هوای مساعد، دلیل دیگر این سرسبزی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که در اطراف شهرستان چادگان رشته کوه‌های معروفی قرار گرفته‌اند.
از آنجایی که شهر چادگان روی تپه‌های کم ارتفاع ساخته شده است، سیما و منظره خاصی در شکل‌گیری شهر را خلق کرده است. این اختلاف ارتفاع، عامل مهمی در جهت حفظ مزارع و باغات و کنترل توسعه مناطق مسکونی در بافت کشاورزی شهرستان شده است.

شهرستان چادگان

آداب و رسوم شهرستان چادگان

بیشتر مردم شهرستان چادگان به زبان ترکی صحبت می‌کنند. در بعضی از روستاهای اطراف شهرستان چادگان هم به زبان لری صحبت می‌شود. شایان ذکر است که؛ تمامی مردم این شهر زبان فارسی را به طور کامل درک می‌کنند. همچنین بیشتر مردم چادگان مسلمان هستند و مذهب آنها شیعه است.
اکثر مردم شهرستان چادگان به کشاورزی، دامداری و صنایع دستی مشغول هستند. گندم، جو و یونجه از محصولات معرف چادگان است. قالی بافی یکی از معروفترین و محبوبترین صنایع دستی شهرستان چادگان است. همچنین چادگان به دلیل کیفیت خوب محصولات کشاورزی و میوه‌ها، توانسته تا شهرت خوبی را برای خود کسب نماید.

امکانات رفاهی شهرستان چادگان

شهرستان، چادگان دارای امکانات رفاهی و تفریحی بسیار زیادی برای خلق لحظات خاطره انگیز برای توریست‌ها و گردشگران است. استان اصفهان یکی از شهرهای پرطرفدار در میان گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی است. شهرستان چادگان هم از نظر امکانات یک شهر زیبا و جذاب برای توریست‌ها و گردشگران است.
مجموعه تفریحی چادگان با سکوهای نشیمن خانوادگی، باشگاه سوارکاری برای آموزش و سوارکاری میهمانان، اسکله قایقرانی دهکده با دستگاه‌های قایق پدالی، قایق موتوری و یک دستگاه اتوبوس دریایی آماده مهمان نوازی از گردشگران عزیز است. اتوبوس دریایی یکی از زیبایی‌های آبی خاص و جذاب شهرستان چادگان است.
رستوران بزرگ و شیک با انواع غذاهای اصیل ایرانی هم جزو امکانات منحصربفرد شهرستان چادگان است. استخر بزرگ و مجهزی مطابق با استاندارد در تایم‌های جداگانه برای بانوان و آقایان برای پرکردن اوقات فراغت گردشگران افتتاح و راه‌اندازی شده است. احداث زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و پینگ پنگ، تله کابین و پیست‌های دوچرخه‌سواری، باند فرود هلکوپتر و پروازهای نمایشی برخی دیگر از امکانات رفاهی شهرستان چادگان است که می‌توان اشاره کرد.

دهکده تفریحی شهرستان چادگان

اولین جاذبه گردشگری شهرستان چادگان اصفهان که قصد معرفی به شما را داریم؛ دهکده تفریحی چادگان است. دهکده تفریحی چادگان، یکی از زیباترین تفرجگاه‌های استان اصفهان، در ساحل دریاچه پشت سد زاینده رود واقع شده است. آرامشِ یک استراحتگاه ییلاقی با امنیت کامل و محیطی خانوادگی از ویژگی‌هایی بارز دهکده فرهنگی تفریحی شهرستان چادگان است.
بد نیست بدانید که دریاچه زیبای سد زاینده رود وسعتی 54 کیلومتر مربع دارد، به همین دلیل بعنوان بزرگترین دریاچه منطقه مرکزی فلات ایران شهرت دارد. در فصل گرما، دهکده تفریحی چادگان که در مجاورت زاینده رود واقع گردیده است، تا 6 درجه سانتیگراد خنک‌تر از شهر اصفهان است. بدلیل خوش آب و هوا بودن شهرستان چادگان هر سال تابستان 14 هزار نفر برای گردش و استراحت به دهکده تفریحی شهرستان چادگان سفر می‌کنند.
نفس کشیدن در فضای آرام و پاک کوهستانی دهکده تفریحی چادگان، قدم زدن در میان انبوه فضای سبز و گلزارهای پرتعداد، غواصی، ماهیگیری در ساحل آرام و وسعت آبی دریاچه، پینت بال، به تماشا نشستن انواع گونه‌های گیاهی در گلخانه ای به وسعت 5000 متر مربع، قایق رانی، کارتینگ، در کنار استفاده از امکانات وسیع ورزش هایی چون استخر ساحلی، مانژ سوارکاری، و زمین تنیس تجربه‌ای واقعی از آرامش را برای گردشگران شهرستان چادگان به ارمغان خواهد آورد.

روستای انالوجه شهرستان چادگان

شهرستان چادگان بدون شک یکی از شهرهای زیبا و منحصربفردی است که در مسیر رودخانه زاینده رود واقع شده است. شهرستان چادگان با چشم‌اندازی زیبا و طبیعتی سرسبز همیشه یکی از بهترین مقاصد گردشگری در استان اصفهان محسوب می‌شود. شهرستان چادگان در کنار طبیعت زیبا و سرسبز، روستاهای بسیار زیبایی هم در دل خود جای داده است. روستای انالوجه یکی از مشهورترین و شگفت‌انگیزترین روستاهای شهرستان چادگان است.
روستا انالوجه، بر دامنه شرقی ارتفاعات دالانکوه واقع گردیده است. آب و هوای معتدل و کوهستانی ار دلایل محبوبیت روستای انالوجه چادگان می‌توان نام برد. جالب است بدانید که در فصل تابستان روستا انالوجه با آب و هوای مطبوع و طبیعت فوق العاده بکر خود مقصد بسیاری از گردشگران است. همچنین در اطراف روستا انالوجه دشت‌های وسیع و چشمه‌های متعددی نیز وجود دارند که جزو چشمه های اطراف چادگان به شمار می‌روند.

مشهد کاوه شهرستان چادگان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان چادگان، مشهد کاوه را می‌توان نام برد. مشهد کاوه یکی از دهستان‌های شهرستان چادگان است که با نام‌های؛ دهستان کاوه، دهستان کاوه آهنگر و مشهد کاوه شناخته می‌شود. مشهد کاوه؛ در قدیم کودلیه نام داشت، بعدها با گذشت زمان و قیام کاوه آهنگر تغییر نام داد و به مشهد کاوه مشهور شد. آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش هم در این دهستان قرار دارد. این آرامگاه تجلی عشق به ایران زمین کاوه آهنگر یکی از اسطوره‌های تاریخی ایران است.
نکته جالب در مرد مشهد کاوه این است که؛ همه اهالی منطقه از پیر تا جوان کاوه را می‌شناسند و روایات مربوط به کاوه را با جزئیات و بشکل جذابی بازگو می‌کنند. همچنین مهاجرانی ترک زبانی که از زمان صفویه در این منطقه زندگی می‌کنند چنان علاقه و احترامی به کاوه دارند که می‌گویند، کاوه هم ترک زبان بوده است. هنوز هم پس از گذر هزاره‌ها سال می‌توان جلوه‌هایی از روحیه دلاوری و جنگجویی و سپاهی‌گری نیاکان مردم منطقه‌ فریدن را در شیوه‌ و مدل زندگی مردم امروز و حتی بازی‌های محلی کودکان و نوجوانان و جوانان در هر کوی و برزن از نردیک دید و لمس کرد. بیشتر گروه‌های ایران‌شناسی و گردشگری به دیدار از آرامگاه کاوه آهنگر به‌عنوان نماد قیام ملی ایرانیان در برابر بیگانگان می‌آیند.

خانه معظم‌الملک میر پنج شهرستان چادگان

از آثار تاریخی مهم در شهرستان چادگان می‌توان به خانه معظم‌الملک میر پنج اشاره کرد. خانه معظم‌المک میر پنج جزو آثار ملی کشور به ثبت رسده است. وقتی که وارد ساختمان این بنا می‌شوید؛ خود را داخل یک بنای اروپایی تصور خواهید کرد. زیرزمین، تالارها و اتاق‌های وسیع با دیوارهایی مزین به نقوش و آیینه‌کاری‌های ظریف این حس عجیب را به شما القا خواهد کرد.
تزیینات خانه معظم‌الملک میر پبج چادگان، تاثر گرفته از طراحی و تزیینات قرن‌های گذشته اروپایی‌ها است. ولی ساخت خانه مطابق با موقعیت جغرافیایی منطقه چادگان بنا شده است. به جهت موقعیت کوهستانی منطقه و جلوگیری از ورود سرما، در جلو ایوان اتاق خواب جداره‌ای از شیشه‌های الوان به‌صورت قرینه طراحی و ساخته شده است. همچنین حوضی بزرگ که تصویر خانه را با شیشه‌های رنگینش منعکس می‌کند، جلوه و زیبایی خاص و منحصربفردی را برای خانه بوجود آورده است.

دریاچه سد زاینده رود

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان چادگان؛ دریاچه سد زاینده رود است. دریاچه سد زاینده رود با مساحت 45 کیلومتر مربع، در مجاورت شهر چادگان در 110 کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفته است. ارتفاع دریاچه زاینده رود حدود 2000 متر از سطح دریا اندازه‌گیری شده است. دریاچه سد زاینده‌رود محل زندگی ماهی‌هایی از جمله: انواع قزل‌آلای رنگین کمان، کپور و زرد است.
سد زاینده‌رود در سال 1349 شمسی روی رودخانه زاینده‌رود در استان اصفهان برای تأمین بخشی از آب آشامیدنی استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد، تأمین آب کشاورزی حوضه زاینده‌رود، کنترل سیلاب‌های فصلی و تولید برق طراحی و ساخته شد. بهتر است اطلاع داشته باشید که؛ حجم مخزن سد زاینده رود در بیشترین میزان 1470 میلیون مترمکعب و حجم مفید آن 1090 میلیون متر مکعب اندازه‌گیری شده است.

مسیر دسترسی به چادگان

برای دسترسی به چادگان، پس از رسیدن به اصفهان و عبور از آن باید به سمت کوه صفه حرکت کنید. با طی مسیر به طرف ذوب آهن اصفهان و در فاصله 120 کیلومتری غرب شهر به چادگان خواهید رسید.

در واقع، با گذر از اصفهان و حرکت به سمت غرب کشور باید از طریق بزرگراه شماره 62 به سمت چادگان راهی شوید. پس از طی مسیری 42 کیلومتری در این بزرگراه، خروجی چادگان را مشاهده خواهید کرد. با حرکت در این خروجی و با پشت سر گذاشتن چیزی در حدود 35 کیلومتر به چادگان خواهید رسید.

خلاصه

چادگان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است. آب و هوای مطبوع و معتدل همراه با طبیعت سرسبز و امکانات رفاهی مناسب، همگی دست به دست هم داده‌اند تا این مکان به یکی از زیبا‌ترین مناطق گردشگری اطراف اصفهان برای توریست‌ها و همچنین اهالی این شهر تبدیل شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (221 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (103 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (47 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!