ساعدنیوز
ساعدنیوز

جدیدترین روش شرایط پرورش و نگهداری گیاه ریزوم اختر

  پنجشنبه، 04 فروردین 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
جدیدترین روش شرایط پرورش و نگهداری گیاه ریزوم اختر
بهترین روش تکثیر و پرورش گل ریزوم اختر تقسیم ریشه‌های زیرزمینی (ریزوم‌های گیاه) و کاشت آن در گلدان است. نور فراوان، آبیاری منظم روزانه، دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و خاک حاصلخیز با بافت سبک از شرایط نگهداری این گیاه است

گل ریزوم اختر از گل های زیبای باغی و از انواع گیاهان تک لپه ای است که به دلیل شاخ و برگ زیاد اغلب توصیه می شود در فضای باز و باغچه ها کاشته شود، ولی اگر گلدانی بزرگ را برای پرورش و نگهداری گل اختر انتخاب کنید، می توانید به راحتی آن را در محیط آپارتمان نیز پرورش دهید. در ادامه شرایط نگهداری و پرورش گل اختر را آموزش می دهیم. همراه ساعد نیوز باشید.

پوستر گیاه ریزوم اختر

شرایط نگهداری و نحوه پرورش گل اختر

اگر دوست دارید در داخل باغچه و محیط باز گیاهی زیبا و دل فریب بکارید این گیاه جزو گزینه های اصلی شما خواهد بود، گل اختر، گیاهی چند ساله از تیره اختریان با ساقه هایی بلند و گلهایی رنگارنگ است. این گل زیبا در رنگهای قرمز، زرد، کرم، سفید، صورتی، نارنجی و گاهی دو رنگ دیده می شود. برگ های بزرگ و پهنی به همراه رگبرگ دارد. طول آن از ۴۰تا ۵۰سانت است. رنگ برگ ها نیز از سبز گرفته تا مسی و ارغوانی در تغییرند. گلها بصورت خوشه ای نامنظم در انتهای ساقه ظاهر شده و طول خوشه گاهی ۳۰سانت است.

۱) خاک گل اختر

بهترین خاک برای پرورش گل اختر در گلدان، خاک حاصلخیز با بافت سبک و غنی از مواد آلی است. ترکیبی از خاک باغچه؛ ماسه و کود دامی پوسیده برای کاشت این گیاه مناسب است.

۲) آبیاری گل اختر

گل اختر نیاز آبی زیادی دارد و بهتر است بستر کاشت در طول رشد گیاه همواره مرطوب – و نه غرقاب – باشد. توجه داشته باشید، آبیاری بیش از اندازه و ماندن آب در گلدان باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد.

۳) دما گل اختر

این گل بومی مناطق گرمسیر است و سرمای زمستان در مناطق با اقلیم معتدل، باعث آسیب به گیاه می شود. دمای ایده آل محیط برای کشت و پرورش گل اختر، دمای ۲۰ درجه سانتیگراد است.

۴) نور گل اختر

گل اختر برای رشد بهینه به ۶ تا ۸ ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد. مناسب ترین مکان برای نگهداری و پرورش گل اختر در آپارتمان قرار دادن آن در مقابل پنجره های نورگیر جنوبی یا بالکن است.

۵) کوددهی گل اختر

استفاده از کود دامی و کود مخصوص گیاهان آپارتمانی در طول فصل رشد، موجب بهتر شدن گلدهی و قوی و ضخیم شدن ریزوم ها می شود و به طورکلی به رشد بهتر گیاه کمک خواهد کرد.

نحوه تکثیر گل ریزوم اختر

گیاه اختر به دور روش کاشت بذر و تقسیم ریشه های زیرزمینی (ریزوم ها) تکثیر می شود.

کاشت بذر گیاه اختر در حدود ۴ سال طول می کشد تا جوانه بزند و به همین دلیل تکثیر از طریق بذر تنها برای به نژادی و تولید رنگ های متنوع گیاه قابل توجیه است. ساده ترین شیوه تکثیر گل اختر، همان تقسیم ریشه های زیرزمینی و زمان کاشت مناسب آن نیمه اول فصل بهار است که مراحل آن در ادامه آورده شده است.

پوستر گیاه ریزوم اختر

تقسیم ریشه های زیرزمینی ریزوم اختر

۱- برای پرورش گل اختر نیاز به گلدان بزرگ است. برای کاشت بوته ابتدا خاک را تا عمق ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتری نرم کنید و روی آن را با لایه ای از کود آلی به عمق ۵ تا ۱۰ سانتی متر بپوشانید.
۲- سوراخی به عمق ۵ تا ۷ سانتیمتر داخل خاک ایجاد کنید و ریشه های زیرزمینی را در سوراخ قرار دهید. به طوری که جوانه ها رو به بالا قرار گیرند.
۳- در انتخاب پیاز یا همان ریشه زیرزمینی گیاه دقت کنید پیاز زخمی، نرم، یخ زده، سیاه، پوسیده، پوک و چروکیده نباشد. پیاز خوب سالم، تمیز و پاک است و پوسته موجود در سطح آن کامل و سالم بوده، قطر پیاز باید نه خیلی درشت و نه خیلی ریز باشد.
۴- سوراخ را به آرامی با خاک بپوشانید و محکم کنید.
۵- آبیاری را به طور کامل انجام دهید به طوری که آب اضافی از کف گلدان خارج شود. گیاه اختر ۴۵ تا ۶۰ روز پس از کاشت به گلدهی می رسد.

طرز برداشت و نگهداری از ریزوم

زمانی که هوا سرد شد و برگ ها سیاه شدند، برگ ها را کنده و ریزوم ها را از خاک خارج کنید. چند روزی آنها را در جایی سایه قرار دهید که در معرض هوا باشند، با این کار رطوبتشان گرفته می شود. بعد آنها را در زیر خاک یا پیت مرطوب نگهداری کنید تا فصل بهار برسد. بهتر است آنها را در انبار و در دمای ۵تا ۱۰درجه نگهداری کنید.

بهترین روش برای نگهداری ریزوم ها این است که ریزوم گل اختر را از ۲َ۰سانتی سطح زمین قطع کنید، سپس گودالی به عمق ۷۰سانت کنده و ماسه در آن بریزید. البته مراقب باشید، ماسه را باید با قارچ کش ابتدا مخلوط و خشک شود. سپس ریزوم ها را در گودال بگذارید.

مراقب باشید گودال در جایی آبگیر نباشد و آب باران به آن نرسد. اگر می دانید امکانش هست، رویشان پلاستیک بکشید. بهترین ریزوم، ریزومی جوان و در حال جوانه زدن است.

کاربرد و خواص گل اختر

این گیاه زیبا که رنگهایی بغایت زیبا نیز دارد را می توان برای حاشیه کاری و تپه گل یا تک کاری میان تپه گل ها یا چمنزار کاشت.

گل اختر یکی از منابع غنی نشاسته در جهان است.

  • ریشه ضخیم این گیاه حاوی مواد نشاسته ای است. با گذاشتن این نشاسته روی ورم ها به کاهش ورم کمک کرده اید.
  • می توانید آن را بر روی محل گزیدگی نیش زنبور بمالید.
  • جوشانده ریشه گل اختر برای تصفه خون مفید است.
  • قسمت یر زمینی گل اختر ار در آب خیسانده و برای قطع خونریزی بینی بکار ببرید.
  • برای استسقا و تجمع آب زیر پوست مفید است.
  • از جوشانده گل اختر برای رفع مسمومیت در دام استفاده می شود.
پوستر گیاه ریزوم اختر
امیدوارم از محتوای نحوه ی پرورش و نگهداری پرورش گیاه شب ریزوم اختر نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش مجله ی خانواده ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پزشک رهبر معظم انقلاب: به رهبری توصیه کردیم که میوه بخورند اما ایشان بعد از پرسیدن قیمت میوه‌ها ارزانترین میوه را انتخاب کردند که همه مردم توان خرید آن را دارند+ویدئو (933 نظر) بهاره رهنما: آدمی که بعد 30 سال کار کردن نتونه رفاه مالی داشته باشه آدم بی دست و پاییه! ما راننده تاکسی‌ها و پاکبان‌ها بابت بی دست و پایی‌مان از شما معذرت می‌خواهیم خانم بهاره رهنما+فیلم (516 نظر) ارژنگ امیرفضلی در کانادا: آدم‌ها می‌گن بریم خارج عشق و حال کنیم اما وقتی میان اینجا میگن بریم همون ایران، من خودم بخوام نفسی از ته دل بکشم میرم ایران+فیلم (147 نظر) المیرا شریفی مقدم خطاب به شاهزاده امارات: زیاد حرف بزنی باید 2 تا جزیره دیگه رو هم پس بدی +عکس (144 نظر) هادی چوپان در برنامه علی ضیا: قهرمان جهان شدم صبحش رفتم سر ساختمون گچکاری؛ صاحبکارمون بنر یک در یک زده بود آقا قهرمان جهان شدی مبارکه!/ از شیراز تا تهران رو با اتوبوس می اومدم (138 نظر) محمدرضا شریفی نیا: رهبر معظم انقلاب در زمینه ادبیات متبحّر هستند خصوصا ادبیات روس؛ خیلی جالب بود که یک روحانی چقدر مسلط بر ادبیات کشورهای دیگه هستند+ویدیو (88 نظر) الهام حمیدی: تا حالا بوتاکس نکردم؛ مخالف عمل زیبایی نیستم اما احساس می‌کنم برای من زوده+ ویدیو (89 نظر) محمدرضا گلزار برای اولین بار با انتشار عکس مادر جوان و باکلاسش در اینستاگرام تولدش را تبریک گفت+عکس/ مادرشوهر جوان آیسان خانوم چه چهره مهربونی داره (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می‌کنم، ده و نیم دلم میخواهد بخوابم +ویدیو/ شرح یک روز کاری پُربار از زبان رهبری (75 نظر) حضور بازیگران مشهور ایرانی در ورژن ایرانی افسانه جومونگ/ رضا عطاران در نقش موپالمو، امین حیایی در نقش یونگ بو، الناز شاکردوست در نقش سوسانو و جواد عزتی در نقش جومونگ+فیلم (71 نظر) محمود احمدی‌نژاد: مهران مدیری به من پیغام داد که من یه سریال ساختم و مجوز نمیدن پرسیدم و به من گفتند این داره دوره ریاست‌جمهوری تو رو نقد میکنه+ویدیو (65 نظر) زهرا خواهر رضا داوودنژاد: روز اول مهر صبح با مادرم رفتم مدرسه و بعد از ظهرش دیگه مادرم رو ندیدم، به خاطر اینکه ایشون سکته قلبی کردند و از دنیا رفتند (60 نظر) ناصرالدین‌شاه: این شهر زن‌های بسیار خوشگل دارد /دخترهای مثل حوری را نگاه می‌کردم و افسوس‌ها می‌خوردم (52 نظر) واکنش تحسین برانگیز هادی چوپان به حمله اسرائیل: شهادت برای مادرمان ایران تسلیت ندارد تبریک دارد/ پرسنل غیور ارتش و نیروی انتظامی شهادت هم رزمتان مبارک! (52 نظر) قاب نوستالژی؛ نگاهی به تصاویر خاطره انگیز بچه های دهه شصتی که تا عمر دارن یادشون نمیره (49 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
سکته مغزی: دومین علت مرگ ایرانی‌ ها / زنگ خطر کاهش 10 سال سن سکته مغزی در ایران
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 8 آبان 1403
20 تا از شایع ترین تداخلات دارویی که می تواند کشنده باشد + رایج ترین علائم تداخل دارویی
10 علت که می‌گوید نباید در خانه سگ نگهدارید! / نگهداری سگ در خانه چه مضراتی دارد؟
7 نکته در مراقبت از گربه‌های خانگی که باید بدانید / در آوردن گربه به خانه عجله نکنید
4 روش کاربردی برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی / نکات کلی برای نگهداری از ماشین ظرفشویی
این 15 ترفند کمک می کند تا بدون آرایش زیبا و جوان باشید
تصادف خودرو سوخت‌بر چهار کشته بر جای گذاشت
این 8 طرح ناخن زیبای پاییزی رو از دست نده! / طرفدارای پاییز کجان؟😍
ایستگاه شکموها؛ آموزش تهیه طرز تهیه خیارشور بازاری ترد و مخصوص با طعمی بی نظیر
آموزش تهیه کیک سیب و دارچین با کمترین هزینه در خانه
علائم و درمان عفونت واژن با روش‌های‌ خانگی / از کجا بفهمم عفونت واژن دارم؟
همه چیز در مورد پریود مردان و راهکارهای تسکین آن / ورود خانم‌ها ممنوع! فقط آقایان بخوانند /
برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی نیروی انتظامی در تبریز
6 حقیقت عجیب درباره زنان قاجار؛ علت سبیل زنان قاجار چه بود؟ / چرا مردان به زنان چاق علاقه داشتند؟
منتخب روز   
اشکال حک شده روی دیوار که نشان میدهند مصری‌های باستان شکل وسایل نقلیه آینده را پیش بینی کرده اند! رقابت عشقی دو پسر جوان رنگ خون گرفت پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است! آیا موجودات فضایی و فرازمینی در ساخت اهرام مصر دست داشتند؟ + اسناد و مدارک واقعی جزئیات دقیق و کامل دوئل مرگبار به خاطر عشق دختر صاحبکار / قتل بی‌رحمانه جوان 26 ساله به دست دوستش جزئیات کامل عملیات ناموفق گروگان گیری مسلحانه / پسر 18 ساله به سلامت آزاد شد قتل توسط فردی که 4ماه از آزادی اش می گذشت بازگشت مجدد موج شدید فیلترینگ / آقای رئیس جمهور! فقط 2 ساعت فیلترینگ را برداشتید رفتار خارج از عرف و بی‌احترامی اردوغان به پزشکیان در اجلاس بریکس+ویدئو (فیلم) کباب بازی مردم لبنان زیر بمباران وحشتناک اسرائیل / انصافاً این روحیه مردم لبنان قابل ستایشه ... عکس دیده نشده از معشوقه یهودی مظفرالدین شاه قاجار / ماشالا مَردیه برای خودش!😂 زوایای پیدا و پنهان سرطان‌های ارثی/آیا سرطان ارثی است؟