جیرانی‌ها خسارت دهند مردم جیران ببینند

  چهارشنبه، 12 مرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
جیرانی‌ها خسارت دهند مردم جیران ببینند
ساعدنیوز: دست‌اندرکاران سریال «آهوی من مارال» نسبت به اتفاق‌های چند وقت اخیر درباره توقف انتشار سریال «جیران» بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز به نقل از خبرگزاری برنا، عوامل این سریال اعلام کرده اند که از ابتدا قصد وارد شدن به جنجال های رسانه ای را نداشته اند اما از آنجایی که برخی خبرگزاری ها اقدام به نشر و اشاعه اکاذیب نسبت به عوامل مجموعه «آهوی من مارال» زده اند تصمیم گرفته اند بیانیه ای منتشر کنند.

در این بیانیه آمده که اولین بار مهرداد غفار زاده سال 1399 از عوامل «جیران» شکایت کرده و این شکایت منجر به صدور حکم محکومیت اسماعیل عفیفه، تهیه کننده جیران به «حذف شباهت ها از فیلم نامه و عدم پخش سریال جیران تا یک سال شده است.»

در ادامه بیانیه آمده که عفیفه مدعی شده که ساترا مرجع رسیدگی به شکایات از جیران بوده در صورتی که مرجع رسیدگی به شکایات، دادسراها و دادگاه های کیفری هستند.
فقط در زمانی که عوامل «جیران» و فیلیمو مهیای پخش این مجموعه شده بودند، تیم حقوقی آهوی من مارال با ارسال اظهارنامه رسمی به فیلیمو درخواست کردند پوسترهای مربوط به شخصیت و داستان های مشابه و مسروقه را از سطح شهر و فضای مجازی جمع آوری و از پخش سریال با وجود قسمت های کپی برداری شده از «مارال» خودداری کنند.

به دنبال همین درخواست از ساترا هم، به عنوان متولی صدور مجوز پخش و مرجع اجرای رأی داوری، درخواست شد که بررسی کنند تا چنان چه شباهت ها حذف و حکم قبلی اجرا شده است، مجوز پخش «جیران» صادر شود.
بنابراین اساساً نه در ساترا شکایتی مطرح شده بود و نه در آن رسیدگی انجام یا حکمی صادر شده است. بدیهی است خود مسئولان ساترا که می دانند مرجع رسیدگی به شکایات و صدور حکم نیستند، جهت رعایت شأن قانونی خود بهتر است در مورد اظهارات آقای عفیفه اظهار نظر کنند.

بنابراین اساساً نه در ساترا شکایتی مطرح شده بود و نه در آن رسیدگی انجام یا حکمی صادر شده است. بدیهی است خود مسئولان ساترا که می دانند مرجع رسیدگی به شکایات و صدور حکم نیستند، جهت رعایت شأن قانونی خود بهتر است در مورد اظهارات آقای عفیفه اظهار نظر کنند.

در بخش پایانی بیانیه هم درباره تکلیف جیران نوشته شده: «در آخر گفتنی است که ما همواره بر آن بوده ایم که مشکل به وجود آمده را، در فضای غیرقضایی و خیرخواهانه حل و فصل کنیم. حتی قبل از صدور دستور توقف پخش، مهلت ۱۰ روزه ای از سوی بازپرس محترم، به عوامل «جیران» داده شد تا در جهت صلح و سازش اقدام کنند، ولی متأسفانه عوامل «جیران» که الحق استاد مسلم فرصت سوزی هستند، به عمل خود اصرار دارند. این رفتار ایشان است که عوامل «مارال» را وادار به شکایت کیفری نموده، که نتیجه آن توقف پخش سریال «جیران» و تضییع حقوق مخاطبان و بینندگان است.

علی ای حال ما مسیر قانونی خود را تا آخر و صدور حکم محکومیت مجرمین طی می کنیم، ولی صرفا از سر احترام به بینندگان و دنبال کنندگان «جیران»، در صورت جبران خسارات وارده به مجموعه «مارال»، مثل گذشته حاضر به گذشت و صلح و سازش هستیم. این توپ حالا در زمین «جیران» و جیرانیان است تا نشان دهند برای مخاطبانشان ارزشی قائل هستند، یا به خاطر اندکی سود مالی بیشتر، حقوق آن را نادیده می گیرند.»

در بخش دیگری از بیانیه آمده که تهیه کننده «جیران» اظهارکرده «یک ماه تأخیر در پخش قسمت اول سریال «جیران» ایجاد شده، بخاطر شکایت بوده و پس از بررسی مفصل، حکم قاطع به عدم تشابه دو فیلمنامه «جیران» و «آهوی من مارال» از سوی ساترا صادر شده است». اولاً در همان تاریخ مسئولان وقت ساترا طی بیانیه ای علت تأخیر پخش جیران را بازبینی محتوا و اعمال ممیزی اعلام کردند و تصریح کردند که توقف به خاطر شکایت نیست.

در بخشی دیگر به کپی برداری فیلمنامه اشاره شده: « با ارجاع امر کارشناسی از سوی بازپرس محترم شعبه صادرکننده دستور توقف، به کارشناس رسمی دادگستری، کارشناس محترم طی یک ماه بررسی مفصل، گزارش کاملی مبنی بر وجود شباهت در فیلمنامه و محتوای ساخته شده «جیران» با طرح و فیلمنامه «مارال» ارائه کرده است و جزءبه جزء، به تک تک موارد مشابهی اشاره کرده است، که از ابتدا در طرح آقای احسان جوانمرد نبوده و از روی طرح آقای غفارزاده کپی برداری شده اند.»
در ادامه آمده: « طرح اولیه احسان جوانمرد برای «جیران»، مبتنی بر مستندات تاریخی بوده و فاقد روایات تخیلی و شخصیت های غیرواقعی است که با ایده پردازی آقای غفارزاده در طرح «آهوی من مارال» خلق شده اند. اگر عوامل «مارال» از آقای جوانمرد شکایت نکرده اند، صرفاً به این دلیل است که معتقد بودند آقای جوانمرد، بدواً سوء نیتی نداشته و تصور می کرده که آقای حسن فتحی ایده ای از سمت خود به طرح او الحاق می کند.»

در این بیانیه پلتفرم فیلیمو به عنوان یکی از متهمان معرفی شده و آمده: «فیلیمو پس از صدور دستور توقف پخش جیران اطلاعیه ای صادر و اظهار نموده است که تا زمان حل اختلافات بین تهیه کنندگان و کارگردانان دو سریال، ادامه «جیران» پخش نخواهد شد.

در واقع بیانیه فیلیمو موضوع را به گونه ای القاء می کند که گویی فیلیمو و مدیران این پلتفرم، نسبت به این شکایت شخص ثالث هستند و از بیرون درباره آن اظهار نظر می کنند، نه در مقام یکی از عناصر درگیر در پرونده. این در حالی است که فیلیمو نیز یکی از مشتکی علیه ها، و چه بسا متهم اصلی در وقوع این خلاف است و از ایشان نیز شکایت شده است. چراکه مسئولان فیلیمو علی رغم اطلاع از مسروقه بودن ایده فیلمنامه و با این که از ابتدا در جریان شکایت آقای غفارزاده و وجود رأی داوری بودند، برای ساخت سریال «جیران» سرمایه گذاری کردند.»


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (501 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (19 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان