جشن انار در ایران

  چهارشنبه، 23 آذر 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
جشن انار در ایران
میوه بهشتی انار، بسیار خوشمزه که در اکثر شهرهای ایران کشت می شود. هر ساله در بعضی از شهرهای ایران، جشن انار برگزار می شود. همراه ساعد نیوز باشید تا با این جشن آشنا شویم.

انار از میوه های دوست داشتنی، مفید و البته احساس برانگیز است. انار میوه بهشتی است و در بسیاری از فرهنگ ها و آیین ها جایگاهی لطیف و متفاوت پیدا کرده است. خصوصا در فرهنگ ایرانی ها از این میوه برای بیان احساسات شیرین زندگی و حس و حال بهتر استفاده می کنند. جشن انار (Pomegranate Festival) پاسداشتی است برای رسیدن به فصل برداشت که در شهرهای انارستانی کشور برگزار می شود. جشنواره انار در تمام شهرهای کشور از اصیل ترین نمادهای فرهنگی ایران زمین است که قطعا برای هر ایرانی جذاب و دل نشین خواهد شد.

جشن انار

انار از اصلی ترین میوه های ایرانی است. این میوه در اقلیم بسیاری از شهرهای ایران به خوبی رشد می کند و همیشه محصول شایسته به بار می آورد. جشن انار یکی از جشن هایی است که در فصل پاییز در ایران برگزار می شود. این جشن معمولا در شهرهایی از ایران که سنتی تر هستند برگزار می شود و فلسفه ی اصلی و زیبای آن شکرگزاری از نعمت هایی است که خدای یکتا به بندگانش عطار می کند. برگزاری این جشن و جشنواره باعث می شود که نعمت های کوچک و بزرگ خداوند در زندگی را همیشه به یاد داشته باشیم و شکرگزار باشیم!

فلسفه جشن انار

فلسفه‏ ی پیدایش جشن‏ های برداشت محصول که علاوه بر شکر و سپاس‏ به درگاه خدا، اصولا به حرمت و تقدسی‏ برمی‏ گردد که ایرانیان برای طبیعت و آن‏چه که از آن به دست می ‏آید، قائل بوده ‏اند. جشن‏ برداشت محصول انار از آیین ‏های دیرینه‏ ی مردمان روستاهایی مثل روستای کوهستانی نوده، شهرستان رودبار، روستای انبوه است که‏ از سده ‏های گذشته تا به امروز، هم‏چنان پابرجا باقی مانده است. طبق سنت معمول، هرساله یک روز جمعه در فاصله‏ ی روزهای 20 تا 25 مهر، مردم روستا به مزارع انار می روند تا محصول خود را برداشت کنند. قبل از این روز کسی مجاز به برداشت محصول انار مزرعه‏ ی خود نیست چنان‏که‏ می ‏گویند، اگر کسی یا کسانی پیش از روز معین، انارچینی کنند، در عرف مردم روستا مغضوب واقع می ‏شوند و باید در انتظار مجازات‏ متعارف باشند. رعایت این امر حاکی از تعهد به حفظ آداب و سنن‏ گذشته است. یکی از کارکردهای اجتماعی این آیین، همین گرد آمدن اهالی، اقوام و نزدیکان در یک روز معین در روستا و مزرعه است. جشن انار بهانه‏ای است تا از دوستان دور و نزدیک دعوت به عمل آید.

خواص شگفت انگیز انار

انسان های امروزی با خوردن غذاهای چرب و چیلی، فست فود ها و غذاهایی که دارای مواد نگهدارنده هستند، معده خود را مریض می کنند که این موضوع می تواند باعث مرض های گوناگون در دوران عمر انسان بشود. خوردن انار که باعث پاکسازی معده است یکی از بهترین روش های درمان مشکلات معده و برطرف کردن خطراتی است که ممکن است برای شما پیش بیاید! همچنین شما می توانید با خوردن انار، عملکرد اعضا و جوارح اصلی بدن خود از جمله قلب، مغز، کبد و … را بهبود ببخشید و از بروز بیماری خطرناک و غیرقابل درمان سرطان جلوگیری کنید. در جشن انار می توانید بهترین و تازه ترین نوع این میوه را پیدا کنید و از آن میل کنید.

خواص شگفت انگیز انار

جشن انار اورامانات

یکی از بزرگ ترین جشن های برداشت انار، جشنواره انار اورامانات است که در اواخر مهرماه در ۴ روستای بلبر، سلین، ژیوا و ناو از منطقه اورامات کردستان برگزار می شود. این جشنواره با حجم زیادی از انار همراه است. با شرکت در این جشنواره علاوه بر خرید انار تازه و فرآورده های آن، مردم روستا را می بینید که با شور و شادی در این جشن شرکت کرده اند تا فرهنگ و سنت کهن خود را به شما معرفی کنند. فلسفه ای کهن در پشت جشنواره انار نهفته است و نقش بانوان در این جشن پررنگ تر است که نشان دهنده ی جایگاهی است که در باغبانی این محصولات دارند.

جشن انار در اورامانات

جشن انار فاروق

چند سالی است که در روستای فاروق از توابع شهرستان مرودشت جشنواره انار برگزار می شود. این جشنواره سرخ رنگ در آبان ماه برگزار می شود و در غرفه های مختلف اش محصولات متفاوتی مثل انار، رب انار، آب انار، بادام و گردو عرضه می شود. همچنین برگزاری این جشن فرصتی برای ارائه صنایع دستی ارزشمند زنان عشایر است. می توان برگزاری این جشنواره را فرصتی برای احیاء میراث فرهنگی و طبیعی این روستا و توسعه گردشگری آن هم دانست.

جشنواره انار در تهران

شاید برایتان جالب باشد که در پایتخت اصلی کشورمان ایران در چند مکان مهم این شهر جشنواره هایی با همین نام برگزار می شود که اگر ساکن این شهر هستید، می توانید به آن ها سر بزنید و یا در صورت تمایل با اجاره سوئیت در تهران برای بازدید از آن ها بار سفر خود را ببندید! در این جشنواره ها شما شاهد این موضوع هستید که انارهای با کیفیت و خوبی به فروش گذاشته می شوند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

جشنواره انار بادرود

انار نادری بادرود، یکی از چهار رقم انار معروف کشور است. بادرود، مرکز بخش امامزاده شهرستان نطنز، با برخورداری از ۲ هزار هکتار باغ انار سالانه افزون بر ۴۰ هزار تن محصول روزانه بازارهای داخلی و خارجی می کند. همانطور که احتمالا خودتان هم حدس می زنید، جشن انار در این شهر با توجه به سنتی بودن آن و معروفیت انار آن در کل کشور به صورت خاصی برگزار می شود که دیدن آن از نزدیک احتمالا باعث می شود که تا همیشه خاطره این جشن در ذهن شما باقی بماند. در جشنواره انار بادرود شاهد این موضوع هستیم که کارگاه های سنتی تهیه رب انار، سرکه انار، ژله انار، رنگرزی انار و … هم در حال برگزاری است و شما می توانید از نزدیک برای دیدن این جشنواره بروید.

جشنواره انار دورک

جشن انار دورک در روستای دورک اناری شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری برگزار می شود. این جشنواره برای سپاسگزاری و شکرگزاری برداشت محصول و با تلاش اهالی خوش ذوق این روستا هر ساله در هنگام برداشت انار از باغات سراسر روستا، برگزار می شود. از برنامه های برگزار شده در اين جشنواره می توان به رقص محلی، اجرای ترانه های بختیاری از خواننده های محلی همانند کوروش جلیل آزاد، شاهنامه خوانی و شعر خوانی، صحبت های استاندار و نماینده محترم آن منطقه، تجلیل از کشاورزان، باغداران، دامداران و زنبورداران برتر شهرستان کیار، اجرای نمایش و بازدید از بازارچه اهاليان روستا اشاره کرد.

جشنواره انار گیلان

گیلان سرزمین جنگل نشین ایرانی ها است. یک استان سرسبز و زیبا که به داشتن پوشش گیاهی قدرتمند از جنگل های اصیل هیرکانی شهرت دارد. البته گیلان از بهترین استان های انارستانی کشور نیز می باشد. عمده باغات انارستان گیلان در مناطق ییلاقی است. خلق و خوی انار آب و هوای کوهستانی را بیشتر می پسندد. برای همین است که شهر رودبار و تعداد بی شمار از روستاهای اطراف آن اصلی ترین منطقه انارستانی استان گیلان هستند. جشن انار گیلان همه ساله در روستای تاریخی انبوه از توابع منطقه عمارلو در شهرستان رودبار برگزار می شود. این روستای تاریخی در منطقه ییلاقی گیلان هم مرز با استان قزوین قرار دارد و از انارستان ترین روستاهای کشور می باشد. فصل برداشت انار بهانه ساده ای است تا مردم انار شناس منطقه عمارلو استان گیلان را در جشنی زیبا و ساده بکشاند. همه ساله در آخرین هفته از مهر ماه یک جشن کاملاً ساده اما جذاب و شیرین در روستای انبوه و دیگر روستاهای منطقه عمارلو استان گیلان با محوریت انار و محصولات این میوه برگزار می شود. جشن انار گیلان بیشتر یک دورهمی برای کمک در برداشت محصول است. در این جشن ساده همه اهالی روستا و هر مهمان دیگری با یکدیگر همراه می شوند تا در برداشت انار شرکت نمایند. در این حرکت دسته جمعی که تماماً با شادی و شیرینی همراه است کل انار منطقه چیده می شود.

جشنواره انار پاوه

پاوه و روستاهای زیبای آن از دیگر مناطق انارستانی کشور ایران است. انار پاوه شهرت جهانی دارد و قطعا همه ما از نام و نشان این انارهای درشت و آبدار می شناسیم. مردمان پاوه نیز شکرگزار این نعمت بهشتی هستند. آنها همه ساله به مرکزیت روستای زردویس در شهر پاوه یک جشن انار برگزار می کنند. جشن انار پاوه از اصلی ترین جشنواره های برداشت محصول است که در میانه آبان ماه و پس از پایان برداشت محصول برگزار می شود. این جشن یک مراسم آیینی زیبا است که صرفاً به خاطر شکر و سپاس از نعمت های خدا و تجلیل از درختان انار برگزار می شود. البته جشن انار پاوه یک مرکز بزرگ برای فروش محصولات اناری نیز می باشد. در این جشن مردم محصولات خود را به نمایش می گذارند. رب انار، محصولات دارویی، غذاهای پخته شده با انار و حتی عرضه مستقیم محصولات صنایع دستی از ویژگی های جذاب این جشنواره انار است. جشن انار پاوه حالا یک نماد گردشگری تمام عیار است. خیلی ها عاشق رسیدن به این جشن زیبا هستند و خیلی ها هم آوازه زیبایی آن را شنیده اند. پاوه از مهم ترین شهرهای انارستانی کشور است و انار این شهر از بهترین انارهای جهان می باشد. منطقی است که جشن انار پاوه حس و حال کاملاً انار نشین و لذت بخش داشته باشد.

جشنواره انار پاوه

جشنواره انار ساوه

انار ساوه معروف ترین انار ایرانی است. این شهرت تا جایی رسیده است که شهر ساوه را به نام همین انار آبدارش می شناسند. بعید است نام شهر ساوه را شنیده باشید و در ته یادتان از انار ساوه چیزی نقش نگرفته باشد. انار ساوه درشت، شیرین و حسابی آبدار است. این انار پوست نازک است و کاملاً ماندگار باقی می ماند. در کل انار ساوه از مجلسی ترین انارهای ایرانی است و مردمان ساوه نیز متوجه این جایگاه برجسته در میان شهرهای انارستانی هستند. جشن انار ساوه از بزرگ ترین و شاید معروف ترین جشن های برداشت محصول ایرانی است. نزدیکی شهر ساوه به پایتخت در هرچه شناخته تر شدن این جشن تاثیرگذار بوده است. البته نباید از قدرشناسی مردم ساوه نیز غافل باشیم. چراکه این مردمان به خوبی با دنیایی از انار زندگی می کنند. انار اصلی ترین محصول شهر ساوه است و مردم شهر ساوه نیز در یک جشن انار زیبا اصلی ترین نماد اقتصادی و فرهنگی خود را ارج می نهند. جشن انار ساوه اندکی زودتر از دیگر جشنواره های انار نشین برگزار می شود. این جشن غالبا در انتهای فصل تابستان با عبور در ابتدای فصل پاییز آنهم به مرکزیت شهر ساوه برگزار می شود.

جشنواره انار قزوین

مناطق کوهستانی قزوین در دامنه کوه های بلند رشته کوه البرز هم نشین با سرزمین های استان هم جوار گیلان از دیگر انارستان های معروف کشور است. در روستاهای بخش الموت رودبار استان قزوین تا دلتان بخواهد انارستان پیدا می کنید. مردمان این سرزمین در برداشت میوه انار مهارت بالایی دارند. البته آب و هوای منطقه هم در این نعمت شیرین تاثیرگذار است. به هر صورت استان قزوین یک استان انار نشین است و جشن انار قزوین از دیگر جشنواره های ملی و شناخته شده با محوریت برداشت محصول می باشد. روستای لات از روستاهای منطقه رودبار الموت اصلی ترین مامن انارهای قزوین است و جشن انار قزوین معمولاً در این روستا به شکل کاملاً رسمی و شناخته شده برگزار می شود. روستای لات آب و هوای گرمسیری در مناطق کوهستانی دارد. این روستا آخرین بخش از شهرستان رودبار الموت است که درست هم جوار استان گیلان قرار دارد. روستای لات از جاذبه های گردشگری استان قزوین است و قطعا برگزاری جشن انار قزوین بر این شهرت گردشگری خواهد افزود.

جشنواره انار ارسنجان

جشنواره انار شهرستان ارسنجان استان فارس با هدف معرفی ظرفیت های این شهرستان در تولید و برداشت انار ها برگزار می شود. شهرستان ارسنجان با بیش از 2500 هکتار باغ انار، یکی از قطب های تولید این محصول در استان فارس و همچنين کشور است. در جشنواره انار شهرستان ارسنجان رسم و سنت رب انار پزى ارسنجان و همچنین پخت حلواى سین به صورت سنتى و با ساده ترين تجهيزات انجام می شود همچنين شما مي توانيد از آش هاي انار محلي اين شهرستان نيز لذت ببريد.

سخن آخر

جشن انار یک بهانه خوشرنگ و شاد خوشمزه برای سفر در فصل پاییز و زمستان است. تماشای شادی باغداران از برداشت انار و چیدن این میوه خوش رنگ و مزه حس خوبی ای است که می شود با حضور در شهرهای انارخیز و جشنواره انار تجربه کرد. شما در کدام شهر زندگی می کنید؟ آیا جشن انار در شهر شما هم برگزار می شود؟


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان