کابینت های ام دی اف و هایگلاس را چگونه تمیز کنیم؟

  شنبه، 06 فروردین 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
کابینت های ام دی اف و هایگلاس را چگونه تمیز کنیم؟
خانم ها با استفاده از چندین ترفند بسیار مناسب و رعایت برخی از نکات مهم می توانند برای تمیز کردن کابینت های ام دی اف و هایگلاس براق اقدام کنند.

یکی از مهم ترین بخش های خانه که همیشه باید تمیز و پاکیزه باشد، آشپزخانه است. با این حال حضور میوه و سبزیجات یا مواد غذایی، پخت و پز، دوده و روغن، باعث آلودگی و حتی رشد و تکثیر بسیاری از باکتری ها در آشپزخانه می شود. از این رو اگر به سلامت خود و خانواده تان اهمیت می دهید و به بهداشت مواد غذایی و نظافت آشپزخانه توجه می کنید، باید همیشه و هر روز به نظافت آشپزخانه رسیدگی کنید.کابینت آشپزخانه یکی از مواردی است که بسیاری از افراد، تمیز کردن آن را نادیده می گیرند، چرا که بخش زیادی از آشپزخانه را کابیت فرا گرفته و ممکن است زمان زیادی صرف تمیز کردن آن شود. با این حال اگر هر هفته کابینت های آشپزخانه را تمیز کنید، دیگر خبری از چربی، غبار و دوده نخواهد بود و شما می توانید تنها با یک دستمال نخی و مرطوب آن را تمیز نمایید.

یکی از کابینت هایی که این روزها آشپزخانه های مدرن ایرانی را به خود اختصاص داده و طرفداران بسیاری دارد، کابینت گلاس و هایگلاس است. این نوع کابینت سطح شفافی دارد و ممکن است بیشتر از کابینت های دیگر گرد و غبار و لکه های زرد روغن و مواد غذایی یا حتی لکه آب را نمایش دهد.در این مقاله سعی داریم روش تمیز کردن کابینت های گلاس و هایگلاس را به شما معرفی کنیم تا میزان آلودگی در آشپزخانه به حداقل برسد و در نتیجه آشپزخانه ای تمیز، پاکیزه و فاقد هر گونه باکتری، گرد و غبار یا آلودگی در اختیار داشته باشید.

روش تمیز کردن کابینت های ام دی اف و هایگلاس براق

تمیز کردن کابینت ها یکی از مراحل نظافت آشپزخانه است. کابینت ها در معرض آلودگی، ذرات چربی و گردوغبار فراوانی قرار دارند، بنابراین لازم است هر چند وقت یکبار کابینت ها را تمیز نمود. هنگام تمیز کردن کابینت ها نکاتی را باید رعایت نمود که یکی از این نکات توجه به متریال و جنس کابینت است. در این بخش نحوه تمیز نمودن کابینت های ام دی اف براق را آورده ایم.

تمیز کردن کابینت

تمیز کردن کابینت ام دی اف

گرد و غبار روی کابینت براق را تمیز کنید

برای تمیز کردن کابینت های ام دی اف ابتدا با یک دستمال نخی و تمیز گرد و غبار روی کابینت را تمیز کنید و آن را گردگیری نمایید.

از ترکیب مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید

برای تمیز کردن دوده از روی کابینت ام دی اف براق، از ترکیب مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید. با یک اسفنج آغشته به ترکیب مایع ظرفشویی و آب که آن را کامل آبگیری نموده اید، سطح کابینت را تمیز کنید و سپس با یک دستمال نخی مرطوب کابینت را تمیز و در آخر با یک دستمال نخی خشک کنید. شما باید سریع کابینت را خشک نمایید تا رد رطوبت باقی نماند.

با دستمال مرطوب کابینت را تمیز کنید

اگر روی کابینت شما چرب نیست لازم نیست که از ترکیب مایع ظرفشویی و آب یا دیگر مواد شوینده استفاده نمایید بلکه می توانید گرد و خاک را از روی کابینت ام دی اف با یک دستمال نخی کمی مرطوب تمیز کنید، سپس با یک دستمال نخی و نرم خشک رد رطوبت روی کابینت را پاک کنید.

برای درخشان نمودن سطح کابینت از سرکه استفاده کنید

برای درخشان نمودن سطح کابینت ام دی اف البته فقط رنگ سفید از ترکیب ساده آب و سرکه استفاده کنید زیرا سرکه به درخشش کابینت سفید کمک می کند. برای این کار آب و سرکه را با هم ترکیب نمایید سپس یک دستمال نخی را به این ترکیب آغشته نموده و سطح کابینت را با این دستمال تمیز و سپس آن را با یک دستمال تمیز، خشک کنید.

با جوش شیرین لکه کابینت ام دی اف را پاک کنید

برای پاک کردن لکه چربی کابینت از جوش شیرین کمک بگیرید. برای این کار مقداری جوش شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر جوش شیرین حاصل شود. روی لکه کابینت این خمیر را قرار دهید و پس از خشک شدن خمیر آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید. سپس رد رطوبت را با یک دستمال تمیز و نخی، خشک کنید.

چگونه از زرد شدن کابینت هایگلاس جلوگیری کنیم؟

علاوه بر تمیز کردن کابینت هایگلاس سفید باید از نسبت به زرد شدن آن نیز حساس بود. گاهی اوقات با تمیز نکردن و قرار گرفتن کابینت ها در معرض تابش مستقیم نور خوشید باعث می شود که رنگ کابینت ها به یک رنگ زرد بسیار بد رنگ و زشت تبدیل شود. برای جلوگیری از این امر باید توجه داشته باشیم که که نور خورشید مستقیما به کابینت ها نتابد. و حتما ماهی یکبار کابینت ها را تمیز کنیم. در غیر این صورت بی توجهی به امر تمیزی باعث تغییر رنگ کابینت ها می شود.برای از بین بردن زرد شدن کابینت ها می توانیم، هنگام نصب کابینت هایمان زاویه تابش نور خورشید را درنظر بگیریم. البته گاهی چنین چیزی امکان پذیر نیست. اما با کمک پرده و استفاده از شیشه های رنگ می توانیم از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری کنیم که به کابینت ها آسیب نرساند.

نحوه نگه داری از کابینت هایگلاس

در این راستا باید یک سری از موارد و شرایط را در نظر گرفت که از زود به زود تمیز کردن کابینت هایگلاس پرهیز کنیم:

روشن کردن هود

باید توجه داشته باشیم هنگام پخت و پز غذا همیشه هود را روشن کنیم. زیرا وقتی بوی خوش غذا در خانه پخش می شود. در واقع همان چربی هایی است که بر روی سطوح و هوا قرار میگیرند. و باعث چرب شدت و کثیفی سطوح می شوند. پس همیشه بیاد داشته باشید زمان پخت و پز هود را روشن نگه دارید. پس همیشه بعد از اتمام آشپزیتان حتما سطوح آشپزخانه مخصوصا تميز كردن كابينت هاي گلاس براق را در اولویت قرار دهید.

زود به زود تمیز کردن کابینت هایگلاس

تمیز کردن دیر به دیر کابینت ها باعث می شود چربی روی چربی انباشته شود و کثیفی و زردی زیادی را ایجاد کند. این ممکن است وقتی بعد از مدتی طولانی می خواهیم سطح کابینت خود را تمیز کنیم به دلیل کثیفی زیاد با مشکل مواجه شویم و با فشار زیادی که برای پاک کردن آن کثیفی به سطح کابینت وارد می کنیم به کابینت اسیب برسانیم. در نتیجه باعث شود روی سطح آن خط و خش بیندازیم. پس بهتر است زود به زود سطوح را تمیز کنیم.

تمیز سازی مداوم سطوح

تمیز کردن کابینت هایگلاس به طور مداوم باعث می شود دوام بیشتری داشته باشند. این نوع کابینت ها نسبت به بقیه کابینت ها دیرتر کثیف میشوند.اما بدلیل شفاف بودن و درخشندگی بالایی که دارنو الودگی و کثیفی را بیشتراز دیگر کابینت ها نشان می دهند. به یاد داشته باشید هیچ گاه نباید از دستمال های زخیم مانند سیم ظرفشور استفاده کنیم. زیرا باعث خط افتادن و آسیب رساندن بر سطح می شود. سعی کنید هر ماه سطح کابینت های خود را دستمال بکشید و تمیز کنید.

زیر اینکار باعث می شود دیگر چربی غذای بسیاری رو سطوح قرار نگیرد. و پاک کردن انها سخت نباشد.سعی کنید زمانی که چیزی بر روی کابینت تان میریزد همان لحظه ان را پاک کنید تا بر روی ان خشک نشود و پاک کرد آن دشوار نباشد. هیچ گاه از مواد شیمیایی مانند وایتکس یا سیلیکون را بر روی سطح کابینت نکشید. و نگذارید چون بسیار پاک کننده قوی هستند. و باعث می شوند سطح تغییر رنگ دهد. یا یک شکل چرب بر روی کابینت بگذارد که پاک کردن یا برگشت اولیه سطح تقریبا غیر ممکن است. و نکته آخر در تميز كردن كابينت هاي گلاس براق حواستان باشد زمان پاک کردن سطح فشار زیادی بر روی آن وارد نکنید.

استفاده از روغن برای جلا دادن به کابینت هایگلاس

یکی از روش های نگهداری از کابینت هایگلاس استفاده از روغن برای جلا به آن است. شما می توانید هر چند وقت یک بار با آغشته کردن دستمالی به روغن جلا یا روغن زیتون کنید. یا با هر روغن مناسب کابینت هایگلاس آن ها را جلا دهید. البته باید میزان روغن بسیار کم باشد که به بافت چوب نفوذ نکند. همچنین بعد از یک روز کاری و جلا دادن آن دوباره پاک کردن کابینت هایگلاس صورت گیرد.

از بین بردن لکه روی کابینت های گلاس

برای از بین بردن لکه روی کابینت های گلاس باید ابتدا ببینیم نوع لکه روی سطوح به چه شکل است. معمولا لکه های چربی را می توان با یک دستمال مرطوب و آغشته کردن آن با روغن های معدنی یا جوش شیرین لکه را تمیز کرد.اما گاهی اوقات لکه های روی کابینت های گلاس بسیار سخت و همچنین با زردی زیاد هستند. که در چنین مواقعی به مقدار نصف از یک لیوان یا یک فنجان جوش شیرین را با یک چهارم لیوان آب مخلوط کنید. تا یک خمیر به دست آید. سپس از طریق یک مسواک نرم یا برس خمیر را روی لکه ها قرار دهید. بگذارید تا ۵ دقیقه روی لکه زرد کابینت هایگلاس بماند. سپس آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید. و در آخر آن را با یک حوله نرم خشک کنید.

نکات مهم درباره تمیز کردن کابینت های ام دی اف

  • در تمیز کردن کابینت های ام دی اف از مواد شوینده ای مانند وایتکس، مواد شوینده الکل دار و.. استفاده نکنید.
  • برای تمیز کردن کابینت های ام دی اف هرگز از مقدار زیادی آب استفاده نکنید و دستمال خیس کفایت می کند.
  • دستمال هایی را که برای تمیز کردن کابینت های ام دی اف به خصوص کابینت های ام دی اف براق استفاده می کنید تا حد امکان با پودرهای لباس شویی شستشو نکنید و با نرم کننده ها و یا مایع ظرف شویی که باعث زبری دستمال نمی شوند، بشویید.
  • توجه کنید رطوبت باقی مانده بر روی سطوح می تواند باعث پوسته پوسته و باد کردن کابینت ام دی اف شود و همچنین رد آب بر روی کابینت های براق باقی می ماند، پس لازم است حتما و سریع توسط یک دستمال خشک کابینت ها را خشک نمایید.
  • امروزه دستمال هایی به نام دستمال نانو به بازار عرضه شده اند که با توجه به عدم پرزدهی و نرمی زیاد، برای تمیز کردن کابینت ها بسیار مناسب به نظر می رسند.
  • برای تمیز کردن کابینت هایتان می توانید از اسپری های تمیز کننده چند منظوره استفاده کرده و لکه های چربی سطح آنها را پاک کنید.
  • هرگز بر روی دستگیره یا درب کابینت ام دی اف براق دستمال های آشپزخانه را آویزان نکنید تا خشک شود، زیرا تماس طولانی با کابینت، آسیب جدی به آن وارد می کند.
  • مراقب باشید که مواد شوینده و آب به داخل درزها کابینت ها راه نیابد زیرا سبب خرابی آنها می شود.
  • در باز و بسته کردن درب های کابینت های ام دی اف دقت کنید و آنها را بیش از درجه مورد نیاز باز نکنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (1 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) لحظه ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ فیلم (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) سجده غم انگیز پدر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی بر مزار پسرش / خدا بهشون آرامش بده... (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دختر خلبان بالگرد رئیس‌جمهور؛ سرتیپ طاهر مصطفوی :دخترا بابایی میشن دیگه💔+ویدئو روایت دردناک همسر و دختر مرحوم علی سلیمانی برای زنده نگهداشتن یاد عزیزشان؛ پیغام دادن از طرف همسر+ویدیو صبحانه چندگانه و فوق مفصل خانواده استخری در مسافرتشان به ترکیه+عکس/ شما هم با دیدنش گشنه شدین؟ آموزش یک تزیین خاص و بسیار ساده طالبی برای مهمانی و مجالس+ویدئو زَهرِ تَرَک شدن رویا میرعلمی در برنامه شب آهنگی+فیلم/میرعلمی: فکر کردم سرمو میکوبی به میز!! روایت عجیب علیرضا بیرانوند از نان بربری و پنیر خامه ای خریدنش با پول صدقه های مردم+ ویدیو/ فکر کردن بی خانمانه بهش پول دادن شور و شوق نوجوانی نفس بازغی و دوستانش تو حوزه امتحان نهایی +ویدئو / ویدیو رو باباش استوری کرده ابتکار هوش پَرون و خنده دار راننده پراید برای تشویق دیگر رانندگان به استفاده از راهنما/ با این هوش انیشتین تو گور لرزید! عاشقانه های ریما رامین فر، همای پایتخت با همسرش امیر جعفری، در اروپا+عکس سیدحسن نصرالله عزادار مادرش شد+عکس لحظه شکار شدن یک دختر بچه اصفهانی توسط عقاب/ پدرش از چنگ عقاب نجاتش داد+فیلم قابی از همه اعضای خانواده ستاره سادات قطبی در کنار هم/ دورهمی خانواده پر جمعیت در روز تولد مادر بازیکنی که 2 سال با تکه‌ای شیشه در پایش فوتبال بازی کرد! +عکس ویدیویی از شهربانو منصوریان درحال کارگری در خانه درحال ساخت/ میگه من که کارگرم؛ بقیه هم اوستا و بنا... رفتار شنیع یک معلم با پخش بدون سانسور فیلمی از شغل پدر دانش آموزانش/ طفلیا اشکشون دراومد مرگ عجیب پسربچه 2 ساله در تشت حمام روایت جالب حامد شاکرنژاد از تماشای برنامه محفل توسط سیدابراهیم رئیسی و شوخی با بگومگوهای بین شاکر نژاد و حسنین+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستا بنا با عبور دادن تیر برق شهرداری از تراس خانه اش حماسه آفرید+عکس/اینجوری نه سیخ میسوزه نه کباب تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس قتل عام سه برادر بابلی به خاطر یک گوسفند + جزئیات و عکس قربانیان نیمرو پَزون به روش حمید هیراد/ آشپزی آقای خواننده به سبک تازه +فیلم مردی به نام گربه‌ماهی؛ اولین فرعون مصر چه کسی بود؟ +عکس استوری احساسی مهدی طارمی برای خداحافظی اشکان دژاگه/ بازی کردن با شما باعث افتخار بود برادر... دکوراسیون اروپایی گوشه ای از خونه نیلوفر پارسا، بیتای سریال آوای باران با پیانو خوشگل+فیلم رهبری خواهان جفایی است که به لاریجانی شد / جهانگیری و همتی مشکلی ندارند پسر 9 ساله شهید مالک رحمتی: پدرم یک قهرمان بود+ ویدئو/مالک دل ها شدی... قربون صدقه رفتن و تبریک روز برادر به سبک فریبا نادری برای داداش یکی یدونه اش+عکس/ ماشالله چه داداش خوش تیپی داره گریه های تلخ پسر جوان شهید آیت الله آل هاشم سر خاک پدرش+ویدئو/پدر که نباشد تکیه گاهی نیست... دو پدر داغدار در یک قاب؛ یکی برای امام جمعه تبریز و دیگری فرزندان نظامش+عکس پدر دختری محسن کیایی و دخترش/ بچه ها می بینند بچه ها تکرار می کنند به روایت تصویر!😂 از کاهنان معبد آمون تا فرعونِ یکتاپرست؛ مصریان باستان چه دینی داشتند؟ آری ؛ ابراهیم اینگونه عزیز ملت شد سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی جواب داد احترام ویژه و ستودنی رهبر معظم انقلاب به آیت‌الله آل‌هاشم پدر امام جمعه شهید تبریز +ویدیو سرود حزب الله لبنان برای رئیس جمهور شهید +ویدئو مادرانه های جورجینا و شیطنت های تمام نشدنی بچه هایش+ فیلم/چه صبر و حوصله ای داره!! صدای منتشر نشده از التماس های یک مادر برای نجات رئیس جمهور در روز سانحه تصویر پیکسل نصب شده بر لباس مهمان خارجی شرکت کننده در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت +عکس/ داغ دلها را تازه کردی! مادر یکی از شهدای خدمت بستری شد/ بی تابی های یک مادر در فراق فرزندش +عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو
تیتر امروز   
بازیکنی که 2 سال با تکه‌ای شیشه در پایش فوتبال بازی کرد! +عکس
مرگ عجیب پسربچه 2 ساله در تشت حمام
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس
قتل عام سه برادر بابلی به خاطر یک گوسفند + جزئیات و عکس قربانیان
رهبری خواهان جفایی است که به لاریجانی شد / جهانگیری و همتی مشکلی ندارند
آری ؛ ابراهیم اینگونه عزیز ملت شد
سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی جواب داد
ابراز ندامت و انتشار استوری عذرخواهی توسط بلاگر هتاک به شهدای خدمت با 6 هزار نفر فالوئر بعد از دستگیری!
سد قیز قلعه‌سی در دولت روحانی افتتاح شده بود؟/ توضیحات مهم وزارت نیرو درباره یک خبر کذب
قالیباف، اژه‌ای و مخبر می‌توانند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند؟
محمود احمدی نژاد آماده کاندیداتوری در انتخابات 1403 /قطعا کوتاهی نمی کنم /دعا کنید
جلسه علی لاریجانی با رهبر انقلاب برای حضور در انتخابات صحت دارد؟
سیدحسن نصرالله عزادار شد/ حواشی داغ امروز یکشنبه 6 خرداد 1403
جمیله علم الهدی در توصیف همسرش ابراهیم رئیسی چه گفت؟
کارنامه محیط زیستی شهید رئیسی / او فقط به فکر انسان‌ها نبود
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم