ساعدنیوز
ساعدنیوز

کاملترین راهنمای شست و شو و نگهداری لباس های لینن

  دوشنبه، 31 مرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
کاملترین راهنمای شست و شو و نگهداری لباس های لینن
لینن پارچه ای بسیار راحت است و در بین سنین مختلف بسیار طرفدار دارد درحالی که با شستن و نگه داری اصولی پارچه لینن میتوان عمر لباس ها را افزایش داد.

چرا لباسهای لینن را انتخاب می کنیم؟

مردم هزاران سال از لباس های لینن استفاده و آن را تحسین می کنند. لینن از الیاف طبیعی پارچه کتان در کارخانه ساخته شده است، این پارچه ویژگی های مثبت زیادی دارد که باعث می شود گزینه مناسبی برا همه افراد باشد. لباس های لینن در میان افراد با سنین مختلف، ملیت ها و وضعیت اجتماعی متفاوت محبوب می باشد، به دلیل اینکه این نوع پارچه بافت محکم بدون پرز اما نرمی داشته ، بعلاوه گردش هوا به خوبی در آن برقرار است و برای پوشیدن در هوای گرم بسیار مناسب است. این پارچه بهتر و محکم تر از پارچه های پنبه ای است، به علاوه پارچه لینن به علت قیمت مناسبی که دارد برای تمام مصارف از جمله پوشاک، پرده، سفره و حوله قابل استفاده می باشد. رنگ های لینن با رنگ های مختلف ترکیب شده و می توانند با مواد دیگر ترکیب شوند، که ممکن است برای مراقبت از لباس مورد نیاز لباس ها تاثیر بگذارد.

شستشوی جداگانه لباس های لینن

لباس ها یا به طور کلی پارچه های لینن را با انواع دیگر پوشاک در ماشین لباسشویی نشویید، این کار باعث می شود که پارچه لینن از بین رفته و خراب شود. هنگام شست و شو، لباسها یا پارچه ها را بر حسب دستورالعمل و جنس آن از دیگری جدا و هرکدام را جداگانه در ماشین لباسشویی قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که لباس های یک رنگ، هم وزن و دارای دستورالعمل های شستشوی شبیه به هم در ماشین لباسشویی قرار دارند. اگر برای شستشوی لباس ها از دست خود استفاده می کنید، آنها را آرام حرکت دهید، هرگز پارچه، پیچ و تاب نخورد یا آنها را با خشونت پاک نکنید.

چگونه لایه های لباس لینن را بشوییم ؟

راهکارهای زیادی برای شستن لایه های لباس لینن وجود دارد. در این مورد باید چند نکته مهم را به ذهن بسپارید. اول این که لباس ها را درون ماشین لباسشویی بیاندازید ، به این صورت که تمام دکمه ها و زیپ ها را ببندید ، گره ها را باز کنید و سپس مطمئن شوید که فضای ماشین لباسشویی برای همه لباس ها کافی است و پروسه شستشو در آن راحت انجام می شود و سعی کنید که آیتم های سنگین را با حوله و پارچه کتان را با لباس لینن همراه نکنید. به این علت که لباس های لینن کمی ساختار پیچیده تر با جزئیات بیشتری دارند ، به همین دلیل باید بیشتر از آن ها مراقبت کنیم . در نتیجه توجه ما در هنگام شستن آن ها باید چندین برابر باشد. یکی از چیزهایی که باید از آن دوری کنید ، این است که قسمت های تاخوردگی لباس را مثل یقه مراقبت کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدگی قسمت های حساسی مثل یقه و آستین ، لباس های کمتری را با لینن همراه کنید تا فضا برای آن باز باشد.

شستن لباس ها و پارچه های لینن باید چگونه باشد؟

هنگام شستشوی لباس ها یا ملحفه های لینن دستگاه خود را بر روی دور ملایم تنظیم و آنها را بشویید. اگر ممکن است سطح بالای میزان آب در ماشین لباسشویی را انتخاب کنید، زیرا لباسهای لینن بافت محکمی داشته و پس از خیس شدن، تاب خوردن آنها در دستگاه بسیار سخت بوده و باید آزادانه در دستگاه حرکت کرده تا از بین نرود. برای خشک کردن پوشاک لینن آنها را با دور ملایم دستگاه خشک کنید.

ماشین لباسشویی

لینن ها را هم می توان با دست و هم با ماشین لباسشویی شست. هر دوی این روش برای این جنس پارچه ها مفید است و آسیبی را به لباس وارد نمی کند. البته که کیفیت مواد شوینده و خود پارچه نیز مهم است.

  1. لباس های لینن رنگی را از مشکی ها و سفیدها جدا کنید. برای بهترین نتیجه، آن ها را جداگانه شستشو دهید.
  2. شستشو را با آب ولرم انجام دهید :دمای مناسب آب تقریبا باید کمتر از 40 درجه سانتیگراد و یا 104 درجه فارنهایت باشد. دماهای بالا ممکن است که باعث چروک شدن لباس شود و پارچه را تا 10 درصد تضعیف کند.
  3. از سیکل ملایم ماشین استفاده کند و بیش از حد ماشین را روی دور تند قرار ندهید.
  4. از یک شوینده ملایم با فرمولاسیون مخصوص پارچه های لطیف استفاده کنید و سفید کننده نزنید.

شستشو با دست

نحوه شستشوی لباس های لینن به عوامل زیادی بستگی دارد اما همیشه می گوییم ابتدا دستورالعمل های شستشو بر روی برچسب را قبل از اینکه لباس خود را بشویید، بررسی کنید. اگرچه تمام لباس های لینن مثل بلوز، تی شرت، شلوار، پیراهن و غیره را باید جداگانه با ماشین لباسشویی یا با دست شست، ولی توصیه می شود برچسب ها را همیشه بخوانید، زیرا در بعضی از انواع لباسهای لینن، از پنبه نیز استفاده شده و نخواندن آن سبب از بین رفتن و خراب شدن لباس می شود. در ادامه شستن با دست لباس هایی با جنس لنین میپردازیم همراه ما باشید.

  1. یک ظرف را پر از آب ولرم کنید و تقریبا یک قاشق غذاخوری شوینده معمولی در آن بریزید.
  2. لباس لینن را در این آب ولرم آغشته کنید و اجازه دهید که ده دقیقه در آن خیس بخورد.
  3. به آرامی با دستتان لباس را چنگ بزنید . بیش از حد آن را فشار ندهید و یا نپیچانید زیرا ممکن است که روی پارچه خط بیافتد.
  4. حال آب صابونی لباس را بگیرید و آن را با آب خالی آب بکشید . این کار را تا جایی تکرار کنید تا تمام مواد شوینده از بین برود و سپس آن را آویزان کنید.

پوستر شستشوی لباس با دست

از بین بردن لکه ها از روی لباس لینن

قانون اول این است که در سریع ترین زمان ممکن اقدام به پاک کردن لکه ها کنید. اگر لباس شما کثیف ، روغنی ، چرب و یا دارای هر لکه دیگری است ، می تواند به سرعت آن را به خود جذب کند و از بین بردن آن بعد از گذشت زمان ممکن نیست زیرا به خورد فیبر و تار و پود لباس می رود. اگر لکه کوچک و کم است ، می توانید لباس را درون آب ولرم و ماده شوینده و یا آب و کف فرو ببرید. اگر دیدید که لکه ها هنوز سر جای خود باقی ماندند ، می توانید کمی صابون را روی لکه ها ماساژ دهید. بعضی از لکه ها ضخیم تر و سخت تر هستند و باید از جوش شیرین با چند قطره سرکه برای پاک کردنشان استفاده کرد.

چگونگی خشک کردن لباس لینن

خشک کردن لینن روشی است که کاملا به سلیقه شما بستگی دارد اما باید به قوانین پایه ای آن پایبند باشید. آیتم های قبل از شستن لباس لینن را می توان با دمای پایین خشک کرد. بهتر است که لباس ها را زمانی که مرطوب هستند ، در داخل خشک کن نگه دارید و سپس آن را آویزان کنید. خشک شدن در معرض هوا یک گزینه عالی است که می تواند الکتریسیته را ذخیره کند و نرمی و لطافت لباس لینن را افزایش دهید و همچنین می توانید با کشیدن یک حوله و اتو روی این لباس اقدام به خشک کردن سریع کنید.

استفاده از سفید کننده برای لباس های لینن

استفاده از سفید کننده ایده خوبی برای لباس های لینن نیست. سفیدکننده و شوینده ها می توانند باعث روشن شدن لباس شوند اما فیبر آن را ضعیف می کنند و می توانند رنگ اصلی آن ها را از بین ببرد. اگر با لکه ای در لباس مواجه شده اید ، بهتر است که مراحل قبل را که بالاتر توضیح دادیم ، در پیش بگیرید و از سفیدکننده ها صرف نظر کنید.

استفاده از نرم کننده برای لباس های لینن

طبیعتا لباس های لینن بعد از هر بار شستشو نرم تر می شوند و این نرم شدگی در یک جایی به حداکثر خود می رسد. نرم کننده های مایع یا هر نوع دیگری باعث تضعیف فیبر لینن می شود و جاذب بودن و خواص نگهداری رطوبت را در آن ها از بین می برد.

نرم کننده و لباس

اتو کردن لباس های لینن

فیبرهای طبیعی مانند لینن به شدت چروک می شوند و تا می خورند. باید با این موضوع کنار بیایید اما اگر می خواهید که این لباس ها را پرس کنید ، باید از یک اتو با داغی متوسط و همراه با رطوبت استفاده کنید که این رطوبت می تواند از اتو و یا از یک حوله مرطوب باشد.

جمع کردن لباس های لینن و نگهداری از آن ها

قبل از تا کردن و قرار دادن لباس های لینن در کمد و یا کشو مطمئن شوید که این لباس ها کاملا خشک شده اند. فیبرهای طبیعی مانند لینن نیاز دارند که نفس بکشند و بنابراین بهترین راه این است که آن ها را در یک مکان خشک ، خنک و مطبوع قرار دهید و از نور مستقیم خورشید دور کنید. از قرار دادن این لباس ها در کیسه پلاستیکی خودداری کنید. همه لباس های لینن را به یکباره داخل ماشین لباسشویی نیاندازید و مقداری را نگه دارید تا بتوانید از آن ها استفاده کنید . این کار باعث می شود که تعداد دفعات شستشوی لباس لینن کمتر شود و عمر آن ها بیشتر شود.

هنگام شستشوی لباس لینن باید به چه نکاتی توجه کرد؟

همیشه قبل از شستشو برچسب روی لباس لینن را با دقت مطالعه کنید و نسبت به اخطارها و دستورالعمل های آن بی تفاوت نباشید. به این دلیل که :

  • لباس های لینن با رنگ های متفاوت یکسان عمل نمی کنند و باید بدانیم که از چه موادی برای هرکدام از آن ها استفاده کنیم. بعضی از انواع آن ها نیز نیازمند مراقبت ویژه ای هستند که هیچ کس جز خود تولید کننده لباس به آن واقف نیست.
  • اگرچه که می توانید تمام انواع لباس های لینن اعم از تونیک ها ، شلوارها ، دامن ، پیراهن و تیشرت ها را به یکباره داخل ماشین لباسشویی بیاندازید اما بهتر است که به نوع لباس ، مدل و خشک کردن آن ها فکر کنید. نادیده گرفتن و ناآگاه بودن نسبت به این مسائل می تواند آسیب جبران ناپذیری را به لباس وارد کند.
  • لباس های لینن با کیفیت پایین را نباید مانند لینن های باکیفیت شست. پس بهتر است که برای مقرون به صرفه بودن از دستفروش ها خریداری نکنید تا بعدا با مشکلاتی در آن ها مواجه نشوید.
  • کلام آخر این که توجه نکردن به دستورالعمل ها و قوانین مربوط به شستشوی لباس لینن می تواند منجر به چروک شدن مداوم لباس و نازک شدن پارچه شود.

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (66 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (30 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (21 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی...
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...