کانکس ساندویچ پانل؛ مشخصات فنی، قیمت و مراحل ساخت

  پنجشنبه، 23 آذر 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
کانکس ساندویچ پانل؛ مشخصات فنی، قیمت و مراحل ساخت
کانکس‌، نوعی سازه‌ی پیش‌ساخته و عموما قابل حمل است که به علت مزایای متعدد، جای خود را در بسیاری از صنایع باز کرده‌است. این سازه‌ها عموما با استفاده از شاسی‌های آهنی مهندسی شده و اشکال مستطیلی ساخته می‌شوند. ماژولار بودن و کاربری کانکس‌ها در صنایع مختلف، باعث افزایش روزافزون استفاده از آن‌ها در بسیاری از صنایع شده است.

کانکس ساندویچ پانل(کانکس پانلی) چیست؟

کانکس ساندویچ پانل، نوعی کانکس است که با استفاده از ورق‌های ساندویچ پانل در دیواره‌ها، سقف و کف ساخته می‌شود و کاربردهای متعدد و متنوعی ازجمله اسکان، کانکس فروشگاهی، سرویس بهداشتی و بسیاری دیگر را دربر می‌گیرد.سقف و دیواره‌های این نوع کانکس، از ساندویچ پانل ساخته می‌شود. این مسئله، عایق‌بودن سازه را به حداکثر می‌رساند.ورق ساندویچ پانل مقاومت بسیار بالایی دارد و باعث کاهش چشمگیر اتلاف انرژی را مصرفی برای گرمایش و سرمایش سازه می‌شود

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل، نوعی ورق چندلایه فلزی است. لایه‌های بیرونی این فراورده، عموما از ورق گالوانیزه ساخته شده است. مهم‌ترین عامل در کارایی ورق ساندویچ پانل به‌عنوان یک عایق قدرتمند، لایه‌ی میانی است که با فوم پلی اورتان پر شده است. این فوم، انتقال دما، صدا، رطوبت و ضربه را به حداقل می‌رساند و آسایش و امنیت پرسنل و افراد داخل کانکس را تضمین می‌کند. استفاده‌ی گسترده‌ی این ورق‌ها در صنعت ساخت کانکس، از نیمه‌ی دوم دهه‌ی هشتاد شروع شد و محبوبیت آن‌ها همواره رو به افزایش بوده است.
طراحی و ساخت کمپ پانلی

طراحی کمپ‌ها، فرایندی دقیق و برنامه‌ریزی‌شده است. این فرایند، نرم افزارهای متعددی را برای تولید محصول نهایی، با حداکثر کیفیت ممکن به‌خدمت می‌گیرد. در ادامه، مراحل ساخت این جعبه‌های کارامد می‌پردازیم.

مرحله اول: بررسی نیازها و هم‌فکری مهندس و کارفرما

در مرحله‌ی اول، کارفرما جزئیات مد نظر خود را از جمله کاربری کانکس، امکانات مورد نیاز (آشپزخانه، محل خواب و استراحت و بسیاری دیگر)، تعداد پرسنل و یا نیروها، محل نصب کمپ و مواردی از این دست را با مهندس مطرح می‌کند تا مهندس طرحی اولیه و کلی بر اساس این نیازها رسم کند.

مرحله دوم: طراحی نقشه

پس از ترسیم طرح اولیه، مهندسین دپوکانتین طرح کاغذی و حدودی اولیه خود را در نرم‌افزارهای تخصصی از جمله AutoCad رسم می‌کنند تا مقاومت و متریال اولیه مورد نیاز مشخص شود. در انتهای این مرحله، نقشه‌ی نهایی با کارفرما و مهندس چک می‌شود.

مرحله چهارم: ساخت و تولید کانکس

در مرحله‌ی آخر ساخت و تولید کانکس، ساخت کانکس با نظارت مهندس ناظر در خط تولید آغاز می‌شود و در نهایت، مهندس کنترل کیفی، سازه را بررسی می‌کند و در صورت مطابقت آن با استانداردها، برای تحویل آماده شود.

حمل کانکس

مشخصات فنی کانکس ساندویچ پانل

کانکس‌های ساندویچ پانل برای دستیابی به مقاومت، کارایی و عمر مفید در نظر گرفته شده، از استانداردهای مشخصی پیروی می‌کنند. اکثر این استانداردها، قواعد و چهارچوب‌هایی معین را برای مواد اولیه مورد استفاده در هر سازه مشخص می‌کنند.

متریال کانکس ساندویچ پانل

همانطور که پیش‌تر گفته شد، کانکس‌های ساندویچ پانل با استفاده از ورق‌های ساندویچ پانل و پروفیل آهنی ساخته می‌شوند. جزئیات متریال و مواد اولیه ساخت این سازه‌ها به شکل زیر است.

  • شاسی کف با استفاده از تیر آهن های 14، 16 و یا 18 آهنی و یا از قوطی های سنگی با دور کلاف 80 در 80 ساخته می‌شود.

  • اسکلت کلی کانکس ساندویچ پانل، با استفاده از متفاوت ساخته می‌شود اما رایج‌ترین این پروفیل‌ها، پروفیل 5 میلی‌متری ضد زنگ است.

  • درب انواع کانکس ساندویچ پانل را از جنس UPVC و با استفاده از شیشه‌های دوجداره ساخته می‌شود.

  • پنجره‌های کانکس‌های سانذویچ پانل نیز مشابه درب‌ها، با استفاده از شیشه‌های دوجداره ساخته می‌شود.

  • در ساخت کف کانکس ساندویچ پانل، از تخته‌های چند لایه در بخش تخته کف استفاده شود. این تخته‌‌ها به دلیل مقاومت بالا و ضد خش بودن، گزینه‌ی مناسبی برای حفظ عمر طولانی این سازه‌ها هستند.

ابعاد کانکس ساندویچ پانل

کانکس‌های ساندویچ پانل عموما در ابعاد استاندارد مناسب برای حمل با تریلی ساخته می‌شوند. رایج‌ترین این ابعاد، به شرح زیر است.

طول کانکس (متر)

عرض کانکس (متر)

مساحت کلی (متر مربع)

12

3.5

42

12

3

36

12

2.4

28.8

6

2.4

14.4

4

3

12

8

3

24

مشخصا ساخت سازه‌های کوچکتر و دارای ابعاد خاص به‌صورت سفارشی امکان‌پذیر است.

فرق کانکس ساندویچ پنل با کانکس ورق

کانکس‌های ورقی و ساندویچ پنل، صرفا در استفاده از شاسی اصلی آهنی با یکدیگر اشتراک دارند. همانطور که از نام آن مشخص است، کانکس‌های ورقی از ورق‌های تک لایه‌ی عموما آهنی برای ساخت دیوارها و سقف استفاده می‌کنند. وزن بالای ورق آهنی، امکان استفاده از ورق‌های زخیم‌تر را از بین می‌برد و به همین دلیل، کانکس‌های ورقی عموما از مقاومت پایین‌تری برخوردارند. علاوه بر آن، استفاده از ورق و تنها ورق، به معنی عایق‌بندی نزدیک به صفر است. گرمایش و سرمایش مناسب چنین سازه‌هایی، عملا غیر ممکن است. در عایق‌بندی کانکس‌های ورقی، بعضا از پشم شیشه استفاده می‌شود که چندان برای سلامتی انسان مناسب نیست. در مقابل، کانکس ساندویچ پانل به دلیل استفاده از تکنولوژی مدرن و ورق‌های با کیفیت، بسیاری از این مشکلات را برطرف می‌کند. ورق ساندویچ پانل به دلیل استفاده از فوم پلی اورتان ، عایقی بسیار قدرتمند و در عین حال مقاوم است. این مقاومت، تنها در برابر دما نیست. مقاومت بالای ورق‌های ساندویچ پانل نسبت به صدا، آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در محیط‌های کارگاهی تبدیل می‌کند. بر خلاف آن، کانکس ورقی مقاومت چندانی در برابر هیچ‌یک از موارد گفته شده ندارد.

کاربردها و مزایا کانکس ساندویچ پانل

کانکس‌های ساندویچ پانل، به دلیل مزایای متعدد خود مثل مقاومت بالا، عمر طولانی، عایق‌بندی مناسب و موارد دیگر، کاربردهای متعددی دارد. برخی از این کاربردها عبارت‌اند از:

کانکس اسکان

این نوع کانکس، در پروژه‌های ساختمانی، پروژه‌های معدنی، مناطق نفت‌خیز و شرکت‌های پتروشیمی و هر نوع فعالیت صنعتی و حتی رویداد فرهنگی نیازمند نیروی ساکن، کاربرد دارد.

کانکس سرویس بهداشتی

علاوه بر نیاز پروژه‌های ذکر شده در بخش قبلی به سرویس بهداشتی، بسیاری از رویدادهای مذهبی و فرهنگی نیز به سرویس‌های بهداشتی پرتابل و متحرک نیاز دارند. سرویس‌های بهداشتی پانلی، می‌توانند این نیاز را به سرعت و کیفیت بالا برطرف کنند.

کانکس نگهبانی

سازه‌های پانلی، به‎علت امکان کنترل آسان دما، گزینه‌ای مناسب برای ساخت کانکس‌های نگهبانی هستند. نبود محدودیت در ابعاد ساخت این کانکس‌ها، شرایط را برای ساخت یک کانکس نگهبانی موقتی و یا حتی دائمی هموار می‌کند.

کانکس فروشگاهی

استفاده از ورق‌های ساندویچ پانل در دیواره‌ها، سقف و کف کانکس، اتلاف انرژی مصرفی برای گرمایش و سرمایش کانکس را به حداقل می‌رساند. در یک مجموعه فروشگاهی، کاهش هزینه‌های روزمره می‌تواند تاثیر چشمگیری در سود نهایی داشته باشد.

کانکس اداری

کانکس‌های ساندویچ پانل می‌توانند برای دفتر کار، دفتر مهندسی، مدیریتی و یا سایر کاربردهای اداری طراحی و ساخته شوند. ماژولار بودن و مقاومت آن‌ها در برابر صدا، شرایط کاری مناسبی را برای تیم اداری ایجاد می‌کند.

کانکس ساندویچ پانل

کانکس ساندویچ پانل دست دوم

قابلیت جا‌به‌جایی کانکس که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های آن است، امکان استفاده‌ی مجدد کانکس در پروژه‌های دیگر را فراهم می‌کند. در برخی موارد، کانکس‌ها برای مدتی کوتاه و در پروژه‌ای نسبتا ساده مورد استفاده قرار می‌گیرند و هنوز از سلامت کامل برخوردارند. بسیاری از این کانکس‌ها، دیگر استفاده‌ای برای مالک اول خود ندارند و می‌توانند مجددا به‌فروش برسند. چنین کانکس‌هایی می‌توانند گزینه‌ای اقتصادی را برای پروژه‌های شما فراهم کنند.

کانکس‌های ساندویچ پانل دست‌ دوم به دلیل استفاده از پرچ‌های فلزی برای دیواره‌‌ها ، امکان انجام تعمیرات گسترده را دارند و حتی کانکس‌هایی که سال‌ها در شرایط سخت کار کرده‌اند نیز می‌توانند در مجموعه دپوکانتین زندگی جدیدی را تجربه کنند.

قیمت کانکس ساندویچ پانل

سازه‌های پانلی به علت ساخته شدن بر اساس سفارش، قیمت مشخصی ندارند و عوامل متعددی بر روی عدد نهایی قیمت آن‌ها تاثیرگذار هستند. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • ابعاد کانکس

  • پروفیل مورد استفاده در شاسی‌ها

  • زخامت ورق ساندویچ پنل مورد استفاده در دیواره‌ها، سقف و کف

  • امکانات درون کانکس مثل آشپزخانه، سرویس بهداشتی و...

  • تجهیزات نصب شده کانکس مثل مبلمان، تخت، اجاق، یخچال و...

  • برق‌کشی و نورپردازی سازه

  • جزئیات سفارشی و موارد بخصوص دیگر

در نهایت، حتی پس از مشخص شدن تمامی این موارد، به‌دلیل نوسان قیمت‌ها، قیمت نهایی به روز و بر اساس سفارش تعیین می‌شود.

کانکس

نتیجه‌گیری

کانکس ساندویچ پانل، سازه‌ای شگفت‌انگیز و با کاربری‌های متنوع و بی‌پایان است. امکان جابه‌جایی آسان و ماژولار بودن این سازه‌ها، باعث انعطاف‌پذیری و عمر بالای آن‌ها می‌شود. مزایای متعدد ورق ساندویچ از جمله عایق‌بندی مناسب و مقاومت دربرابر رطوبت و ضربه، آن را به گزینه‌ای کارامد در ساخت کانکس تبدیل می‌کند. امیدواریم که مطالعه‌ی این مقاله، باعث آشنایی بیشتر شما با این کانکس‌ها شده باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (479 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان