خواندن کتاب برای کودکان و تاثیرات شگفت انگیز آن

  پنجشنبه، 16 تیر 1401   زمان مطالعه 19 دقیقه
خواندن کتاب برای کودکان و تاثیرات شگفت انگیز آن
کودکان صدای مادرشان را از زمانی که در رحم هستند می‌شناسند و شما می‌توانید کتاب خواندن با صدای بلند را از همان زمانی که باردار هستید برای کودکتان به یک عادت تبدیل کنید و خیلی بهتر است اگر پدر کودک نیز در این کار سهیم باشد. در این مطلب سعی داریم به موضوع کتاب خوانی برای کودکان و تاثیرات آن بپردازیم.

کتاب خواندن برای بچه ها موجب برقراری ارتباط عاطفی بین کودک و والدین شده و علاوه بر کمک به خواب او، جنبه های خلاقیت را از سنین پایین در او تقویت خواهد کرد. پژوهش های مربوط به اعصاب حاکی از آنند که کودکان با برقراری ارتباط کلامی بین والدین یا پرستار از جمله کتاب خواندن، مطالب بسیار زیادی می آموزد که شاید تصور آن مشکل است.

اینکه کودکان توانایی خواندن و نوشتن ندارند دلیل بر این نمی شود که از اهمیت مطالعه برای آنان غافل شویم و ما به عنوان والدین مسئول هستیم که در لابه لای شلوغی های زندگی بزرگ سالانه خود وقتی را صرف مطالعه کودکان مان کنیم. البته پیش از آن باید خودمان را کتاب خوان بار بیاوریم. والدینی که علاقه مند به کتاب اند و از اهمیت خواندن روزمره آن در زندگی آگاه هستند الگوی بسیار خوبی برای فرزندان شان می شوند و آن ها کتاب خواندن را یک ارزش می بینند و این ارزش را به فرزندان خود نیز منتقل می کنند.

خواندن کتابهای داستان حاوی پندهای اخلاقی به هنگام خواب موجب ارتقای ارزشهای اخلاقی در کودکان شده و در عین حال نوعی از تحریک است که می توان تا سالهای سال آن را تداوم بخشید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که کتاب خواندن چه فوایدی برای بچه ها دارد و اگر تصمیم گرفتید کتابی برای فرزندتان بخوانید چه کتابهایی را برگزینید.

سن شروع کتاب خواندن برای کودک

در تمام طول بارداری می توانید هر زمان که توانستید برای کودکتان کتاب بخوانید. وقتی هم که نوزادتان به دنیا آمد، کتاب خواندن را برای او تبدیل به یک کار معمولی و همیشگی کنید. درست است که کودک معنای کلمات شما را نخواهد فهمید، اما شنیدن صدای شما علاقه به صداها را در او ایجاد می کند و کمک می کند تا مهارت های گوش کردن را در خود پرورش دهد.

سن کودکتان هرچه باشد، کتاب خواندن شما با هم فرصتی عالی برای بغل کردنش، نزدیکی و ارتباط فیزیکی با او و در نهایت ایجاد پیوند عاطفی است. اگر از همان ابتدا یک برنامه روتین و معمول برای کتاب خواندن با کودک داشته باشید، کتاب ها را به بخشی طبیعی از زندگی روزانه فرزندتان تبدیل می کنید، طوری که آن را یک سرگرمی و تفریح بداند.

کتاب خواندن برای کودک

فواید کتاب خواندن برای کودک

همیشه در تمامی فرهنگ ها توصیه های زیادی برای خواندن کتاب شده است. یکی از شاخص های مورد نظر در میزان توسعه یافتگی کشورها تفاوت در سرانه مطالعه آن هاست. خواندن کتاب برای کودکان فواید بسیاری دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

کتاب خواندن باعث توسعه مهارت های ارتباطی در کودک می شود.

قصه خوانی به توسعه مهارت های ارتباط شفاهی، توانایی گوش دادن، حافظه و مهارت های شناختی زبان در کودکان کمک می کند و راهی بسیار خوب برای تقویت دامنه لغات و ساختار جملات از سنین بسیار پایین است. با گذشت زمان و افزایش سن، کودک می آموزد که چگونه همچون بزرگسالان از طریق زبان بدن، روش های کلامی، گوش دادن و نگارش با دیگران ارتباط برقرار کند. نوزادان به مرور زمان تمامی صداهای اطراف خود را که برای صحبت به زبان مادری لازم است، می شنوند. وقتی شما برای او کتاب می خوانید او از همان ابتدای کودکی در معرض واژگان بیشتری قرار خواهد گرفت و هر چه بیشتر بخوانید، واژه ها بیشتر به گوش او می خورند.

تاثیر کتابخوانی بر رشد اجتماعی و عاطفی کودک

قصه ها و تصاویر از دیرباز سینه به سینه منتقل شده اند. هر کودک به نوبه خود نظری متفاوت درباره اسباب بازی ها، حیوانات و پرندگان مختلف دارد. با مطالعه کتاب می توانید به پیشرفت او و تعداد واژگان جدیدی که برای تفکر، احساس و بیان احساسات استفاده می کند، پی ببرید.

افزایش مهارت های شناختی کودک با کتابخوانی

مدتها قبل از اینکه کودک شروع به صحبت کند، با گوش دادن به داستانهایی که برایش خوانده اید، اطلاعات زیادی در مورد زبان بدست می آورد که به هنگام شروع آموزش رسمی در مدرسه بسیار مفید خواهد بود. کودکان تقریباً از ده ماهگی می آموزند که چگونه کتاب را ورق بزنند و به کلمات جدید گوش فرا دهند. پس از مدتی، مهارت خواندن از راست به چپ نیز به آموخته های آنان اضافه می شود. کودکان حدود یکساله با گوش سپردن به قصه های شبانه مهارت حل مسئله را یاد می گیرند.

خواندن کتاب باعث افزایش توجه کودک می شود.

مشارکت دادن کودک در قصه های قبل از خواب، به بهترین شکل به او می آموزد که چگونه عادت بسیار مفید و سالم کتاب خواندن او را به آرامش خواهد رساند. به این ترتیب می توانید هر شب برای او کتاب بخوانید و گسترۀ توجه او را افزایش دهید.

تسکین اضطراب کودک با خواندن کتاب

کتابخوانی و قصه گویی راه خوبی برای آرامش ذهن و بدن، قبل از خواب است. حتی اگر کودک بسیار برانگیخته و بیش از حد تحریک شده باشد، قصه گویی به او کمک خواهدکرد تا دل به عالمی دیگر بسپارد و تمامی اضطراب هایش را رها کند.

افزایش دانش و بهبود شخصیت کودک با کتابخوانی

کودک وقتی بزرگ تر می شود، به افراد دیگر نگاه می کند و از آنها الهام می گیرد. کتابخوانی فرصت خوبی است تا در او نفوذ کنید و به او درس زندگی بدهید. این برای شخصیت و دانش او خوب است.

تبدیل شدن به عادت

اگر هر شب در ساعت به خصوصی برای کودک کتاب بخوانید، کتابخوانی برای او تبدیل به یک عادت شده و بخشی از زندگی او خواهد شد. به تدریج از کتاب خواندن لذت می برد و دیگر لازم نیست در دوران نوجوانی یا جوانی برای شکل دهی این عادت، او را به سمت کتابخوانی هدایت کنید. بعدها کتاب خواندن دریچه ای به سوی نویسندگی پیش روی او خواهد گشود.

کتاب خواندن باعث رشد مغزی و عاطفی کودک می شود.

خواندن کتاب می تواند سبب رشد مغزی و عاطفی کودکان شود. کتاب خواندن ذهن و احساس کودک را درگیر می کند و به شکل گیری آن نظم می دهد. محققان همیشه والدین را تشویق می کنند که از زمان تولد برای کودکان کتاب بخوانند تا به یادگیری مهارت های اولیه و ارتقا رشد زبانی آن ها کمک کنند. از طرفی تحلیل برخی از نواحی مغزی که با تخیل ذهنی در ارتباط است نشان می دهد کتاب خواندن باعث می شود کودکان داستان را در ذهن خود تجسم کنند. تجسم سازی نقش کلیدی را برای ایجاد آمادگی و درک مطالب ایفا می کند؛ به همین علت خواندن کتاب های تصویردار مهم تر است.

پدر و فرزند درحال خواندن کتاب

تضمین موفقیت کودک در مدرسه با خواندن کتاب

هر چه بیشتر برای فرزندان تان کتاب بخوانید آن ها بیشتر جذب دانش می شوند و این را خوب می دانیم که دانش در تمام ابعاد زندگی اهمیت بسیاری دارد. وقتی به همراه فرزندان تان کتاب می خوانید مهارتی به آنان می دهید تا زمانی که خودشان شروع به یادگیری کنند سریع تر از مراحل خواندن و نوشتن عبور کنند. اینکه کودکان تان بدانند مثلا با شکل جمله، پاراگراف و علائم نگارشی آشنا شوند خیلی اهمیت دارد؛ زیرا در مدرسه نسبت به همکلاسی هایی که تجربه مطالعه نداشتند پیش تر هستند. بچه هایی که از خواندن لذت می برند، نه تنها در زبان و سوادآموزی بهتر عمل می کنند، بلکه در همه موضوعات مختلف نیز بهبود می یابند.

جیم ترلیز، نویسنده کتاب «خواندن با صدای بلند» درباره تاثیر کتاب خواندن بر آینده تحصیلی کودکان می گوید: «تدریس معمولا به صورت شفاهی انجام می شود، زمانی که دانش آموزان با کلمات بیشتری آشنا باشند نسبت به سایر دانش آموزان برتری دارند؛ زیرا بیشتر کلماتی را که معلم تدریس می کند می فهمند و یاد می گیرند. دانش آموزانی که کلمات زیادی بلد نیستند، از ابتدای تحصیل خود دچار مشکل می شوند و با گذشت زمان نیز مشکل آن ها بدتر می شود.»

کتاب خواندن بهترین تمرین برای مغز کودک است.

تحقیقات نشان داده است کودکانی که از ابتدای سنین کودکی برای شان کتاب خوانده می شود، مناطق خاصی از مغزشان تحت تاثیر قرار می گیرد و عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. این مناطق درواقع برای رشد زبانی کودک ضروری هستند. همچنین خواندن کتاب به کودکان توانایی حل مسئله می دهد و به آن ها در رشد تفکر منطقی کمک می کند.

زمانی که والدین برای کودکان کتاب می خوانند، کودکان از آن قسمت مغز خود استفاده می کنند که با ادغام چند حس، بین کلمات و تفکر بصری ارتباط برقرار می کند. با خواندن کتاب های بیشتر، کودکان می توانند از مغز خود استفاده کنند و کلمات نا آشنا را نیز تشخیص دهند. علاوه بر این موارد کتاب خواندن تفکر انتقادی را تحریک می کند و کودکان را برای ایجاد ارتباط بین کتاب و زندگی واقعی تحریک می کند.

افزایش تمرکز در کودک با خواندن کتاب

شاید فکر کنید که کتاب خواندن برای کودکان نوپا بی فایده است؛ زیرا کودک شما فقط صفحات را ورق می زند، آن را فشار می دهد یا آن را در دهان خود فرو می برد و … خواندن برای کودکان در این سن بسیار تاثیرگذار است. با خواندن مرتب کتاب، کودک شما یاد می گیرد که تمرکز کند و برای ساعت های بیشتری بنشیند و به کتاب نگاه کند و به صدای شما گوش کند. با خواندن کتاب های بیشتر، کودکان آرامش ذهنی پیدا می کنند و برای تمرکز بر یک کار در یک دوره زمانی تمرین می کنند. با از بین بردن عوامل حواس پرتی، توجه کودکان جلب می شود و توانایی تمرکز آن ها در طول زمان بهبود پیدا می کند.

افزایش علاقه به دانش و یادگیری در کودک با خواندن کتاب

زمانی که کتابی برای فرزندتان می خوانید او مدام در مورد داستان از شما سوالاتی می پرسد و می خواهد اطلاعات بیشتری به دست آورد این به شما فرصتی می دهد تا درباره آنچه که اتفاق می افتد صحبت کنید و از این به عنوان یک تجربه یادگیری استفاده کنید. با کتاب خواندن حتی ممکن است در او علاقه به فرهنگ یا زبان های مختلف ایجاد شود. گاهی اوقات کودکان آن قدر از محتوای کتاب لذت می برند که متوجه نمی شوند در حال به دست آوردن اطلاعات جدید درباره یک موضوع خاص هستند.

افزایش شناخت کودک در مورد موضوعات مختلف با کتابخوانی

برای کودک، کتاب در زمینه ها و موضوعات متفاوت و یا حتی برای بچه های دو زبانه به زبان دیگر بخوانید. در انتخاب کتاب خود را محدود به ژانر خاصی نکنید. کتاب های مختلفی در مورد حیوانات، اماکن، اشیا، اعداد، ستارگان و … وجود دارد که می تواند فرزند شما را به خود علاقه مند کند. کتاب هایی در مورد آموزش مهارت های زندگی و آداب معاشرت مناسب کودکان وجود دارد. همچنین کتاب های تخیلی می تواند برای کودکتان جذاب باشد.

افزایش خلاقیت و قوه تخیل کودک بر اثر خواندن کتاب

یکی از مزایای عالی کتاب خواندن برای بچه ها دیدن تخیل رو به رشد آن هاست. وقتی در یک کتاب نقش ها را درک می کنیم و تصور می کنیم که کاراکترها چه شکلی هستند و چه کارهایی می کنند قوه تخیل ما در روند داستان همراهی مان می کند. دیدن هیجان در چشم کودک وقتی که آن ها می دانند چه چیزی در صفحه بعدی قرار دارد یا اینکه آن ها حدس بزنند چه اتفاقی می افتد، یکی از شگفت انگیزترین چیزهایی است که تجربه می کند. علاوه بر اینکه برای کودکتان داستان می خوانید گاهی به او اجازه دهید که خودش داستان درست کرده و برایتان روایت کند. این موضوع موجب بارور شدن تخیل او می شود.

افزایش پیوند بین والدین و کودک با خواندن کتاب

هیچ صحنه ای زیباتر از این نیست که کودک تان را در آغوش بگیرید یا در کنارش دراز بکشید و با یک دیگر کتاب بخوانید. صرف وقت با یک دیگر، خواندن و صحبت کردن می تواند کودک و والدین را به هم نزدیک تر کند. برای والدینی که شاغل هستند و وقت کمی برای در کنار فرزند بودن شان دارند کتاب خواندن می تواند بهترین فرصت برای جبران این دوری و کمبود وقت باشد. کتاب خواندن پدر و مادر برای فرزندشان می تواند تبدیل به بهترین و خوشایندترین خاطرات دوران شیرین کودکی شود. از کنار آن ساده نگذرید.

افزایش حس همدلی با کتابخوانی

یکی دیگر از فواید خواندن کتاب برای کودکان موجب ایجاد حس همدلی در کودکان می شود. آن ها باشخصیت های درون کتاب احساس می کنند، می خندند، گریه می کنند و … این موضوع تمرینی است برای افزایش حس همدلی در کودک. همچنین علاوه بر ارتباطی که کودک در طول خواندن با شما داشته است، فرزندتان با در نظر گرفتن تعامل بین شخصیت های کتاب درحال توسعه مهارت های ارتباطی مفید است.

آنچه دنیای امروز و فردای ما به آن نیاز دارد انسان هایی است که بیشتر یک دیگر را درک می کنند و می فهمند. با کتاب خواندن برای فرزندمان، انسان های بهتری به دنیای فردا هدیه دهیم.

پدر و فرزند در حال خواندن کتاب

کتاب برای کودکان نوعی سرگرمی

امروزه سرگرمی های فوق العاده زیاد دیجیتالی وجود دارد که مقاومت کردن در برابر آن ها بسیار دشوار است از جمله بازی های ویدیویی، کامپیوتری، تلویزیون و تلفن های هوشمند که همگی در بین کودکان محبوب هستند و به سختی می شود آن ها را از فرزندمان دریغ کنیم. کتاب را به عنوان یک سرگرمی و تفریح برای کودک جا بیندازید. فراموش نکنید که علایق کودکتان را بشناسید؛ زیرا خواندن یک کتاب خوب در موضوعی که کودک به آن علاقه مند است می تواند به میزان زیادی مهیج و سرگرم کننده باشد. کتاب یک رسانه رهایی بخش است و کودکان را به سوی تفکر، تحلیل و بازآفرینی هدایت می کند؛ در نتیجه آن ها از خواندن کتاب لذت می برند و سرگرم می شوند.

افزایش هوش در کودک

کودک هر چه بیشتر بخواند بیشتر یاد می گیرد، هر چه بیشتر یاد بگیرد بیشتر درک می کند و هر چه بیشتر درک کند یعنی هوشمندتر است. کتاب خواندن به افزایش هوش در فرزندتان کمک می کند.

کاهش استرس والدین به نفع آرامش کودک

هنگامی که شما در حال خواندن کتاب هستید، در محلی که سرشار از سکوت است نشسته، ذهن خود را متمرکز کرده اید، افکار مزاحم را دور کرده و مطالعه می کنید. این حالت موجب می شود استرس های شما کاهش پیدا کند و این حالت سکون و آرامش به فرزندتان نیز منتقل می شود.

کتاب های مناسب برای کودک زیر یک سال

از لحاظ نوع مطلبی که می خوانید هر چیزی می تواند باشد؛ کتاب داستان، رمان، روزنامه، مجله و حتی بروشورهای مختلف. کودک همچنین ممکن است مجذوب تصاویری با رنگ های روشن و تضاد شدید شود، بنابراین کتاب های کودکان و کتاب های تصویری را فراموش نکنید.

در چند ماه اول وقتی برای کودکتان کتاب می خوانید، او به ریتم زبان توجه می کند و نه محتوای آن، پس تکرار مفید است، زیرا به کودکتان کمک می کند مهارت های زبانی اش را پرورش دهد. برای جالب و جذاب کردن کتاب خواندن نیز از تن های مختلف صدا استفاده کنید یا برای شخصیت های مختلف کتاب صداهای متفاوتی به کار ببرید.

مهم ترین نکته این است که کودکتان در میان حس نزدیک بودن به شما و صدای شما یعنی چیزهایی که بیشتر از دیگر موارد دوست دارد، با کتاب ها ارتباط برقرار می کند. این به او نشان می دهد که کتاب خواندن لذت بخش و مهم است. همچنین مجبور نیستید که همه یک کتاب را بخوانید، حتی چند دقیقه کتاب خواندن هم تأثیرگذار است.

کتاب های مناسب برای کودکان بزرگ تر از یک سال

کودکتان احتمالاً پس از مدتی چند کتاب محبوب خواهد داشت که هر بار آنها را می آورید تا برایش بخوانید هیجان زده می شود. کتاب ها و عکس های رنگی و عبارات جذاب و ساده حتماً برایش خوشایند است. برخی کودکان کتاب های عکس دار را ترجیح می دهند و برخی دیگر کتاب های برجسته با نقاشی های پنهان و مخفی را بیشتر دوست دارند. کودکتان همچنین ممکن است ریتم ها و جمله بندی های شاد شعرهای کودکانه را دوست داشته باشد و چون به خاطر سپردن آنها آسان است، شما می توانید هنگامی که کارهای روزانه تان را انجام می دهید آنها را برایش بخوانید.

اما وقتی یک نوع کتاب را که مورد علاقهٔ کودک است پیدا کردید، چند نوع دیگر را هم امتحان کنید. مطمئناً کودکتان گهگاهی هم از یک کتاب کاملاً متفاوت لذت خواهد برد. همچنین بد نیست اگر کتابی که خیلی ظریف است را انتخاب نکنید، چون کودکان دوست دارند هر چیزی را که می توانند بگیرند و به دهانشان ببرند، بنابراین کتاب های مقوایی یا آنهایی که صفحاتشان کلفت است می تواند بیشتر در برابر چنگ و دندان کودک دوام بیاورد.

مادر و فرزند در حال خواندن کتاب

نکاتی هنگام خواندن کتاب برای کودکان

وقتی برای کودک خود کتاب می خوانید بهتر است مواردی را برای بیشتر مفید بودن و لذت بیشتر از کتاب خواندن همراه کودکتان در خاطر داشته باشید. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

تمرکز روی لذت کتاب خواندن

وقتی برای کودکتان کتاب می خوانید، لازم است فقط روی همان لذت آنی حاضر و به اصطلاح حال تمرکز کنید و نه یاد دادن الفبا، زیرا تأکید و توجه زودهنگام به آموزش حروف الفبا، صداها و هجاها می تواند تمام لذت کتاب خواندن را از بین ببرد. وقتی به اندازه کافی برای کودکتان کتاب بخوانید، خودش وقتی آماده باشد بین صدای کلمات و حروف روی صفحات ارتباط ایجاد می کند. اما در این فاصله، آموزش لذت بردن از کتاب خواندن آموزش بسیار ارزشمندتری است تا سوادآموزی در سن پایین، پس سعی کنید خیلی راحت و با آرامش کنار کودکتان دراز بکشید و با هم کتاب بخوانید.

برقراری ارتباط بین داستان و زندگی واقعی

تعامل بین شما و کودکتان کلید موفقیت بیشترین بهره بردن او از کتاب خواندن است. پس به کودکتان کمک کنید بین داستان و ربط و حضور آن با زندگی واقعی ارتباط برقرار کند. برای مثال اگر در کتابی که می خوانید یک توپ زرد وجود دارد به توپ قرمزی که او دوست دارد با آن بازی کند اشاره کنید و بگویید: «توپ زرد را بیشتر دوست داری یا توپ قرمز؟» در این مرحله جوابی را هم به او بدهید، مثلاً بگویید: «من فکر می کنم تو توپ قرمز رو بیشتر دوست داری چون می تونی باهاش بازی کنی.» مطمئن باشید خیلی زودتر از آنچه فکرش را می کنید روزی ناگهان او با دادن پاسخ های شیرین و کامل خودش، شما را شگفت زده خواهد کرد، پس با هم منتظر آن لحظهٔ ناب باشید.

حذف کتاب های صوتی

کودکان نیاز دارند با کلماتی که بیان می شود یک ارتباط عاطفی احساس کنند، بنابراین از پخش کردن کتاب های صوتی و همچنین استفاده از کامپیوتر یا روشن کردن تلویزیون و رادیو برای کودک خودداری کنید و یادتان نرود که مثل همه فعالیت های دیگر، میزان توجه و واکنش شما والدین به پاسخ های کودک است که اهمیت دارد.

حذف تلویزیون و دیگر رسانه ها

کارشناسان می گویند تلویزیون و دیگر شکل های رسانه های الکترونیکی بهتر است برای کودکان بزرگ تر از دو سال نگه داشته شوند، چون قرار دادن کودکان در مقابل یک دستگاه روشن مثل تلویزیون، بیگانگی یا ناپیوستگی ایجاد می کند. برنامه های تلویزیونی نیز که برای کودکان کوچک تر تهیه می شود هیچ ویژگی ارزشمندی ندارد و حتی برنامه های آموزشی تلویزیون هم هرگز به اندازه بازی کردن، کشف روش و شکل کار یک اسباب بازی یا قصه گفتن شما برای کودک مفید و غنی نیست.

راه های جذاب ساختن داستان ها برای کودکان

قصه خوانی برای کودک نباید یکنواخت و ملال آور باشد، برای جالب تر شدن، راهکارهای زیر را به کار بندید:

  • استفاده از احساسات مختلف و تن صدای نمایشی حین داستان خوانی به رشد عاطفی اجتماعی کودک کمک خواهد کرد.
  • به هنگام خواندن داستان، به کودک خود نگاه کنید و برای تقویت رشد اجتماعی و مهارت تفکر ، سوالاتی از او بپرسید.
  • اجازه دهید صداها را تقلید کند، تصاویر را تشخیص دهد و کلمات را یاد بگیرد.
  • با صدای بلند، با هیجان، لذت و دقت کتاب بخوانید تا ارتباط خوبی بین فرزندتان و کتاب برقرار شود.
  • در آغوش گرفتن کودک به هنگام خواندن کتاب، احساس دلبستگی، امنیت و صمیمیت را در او ایجاد خواهد کرد.
  • شعرها را با صدای خنده دار حیوانات بخوانید.
  • از تکرار مکرر یک داستان ناراحت نشوید، کودکان تکرار را دوست دارند و از آن درس می گیرند.
  • با مبالغه در ایجاد صداهایی مانند "هووو" یا "هاشششش" می توانید پیوستگی قشر شنوایی را در کودکان تحریک کنید. قشر شنوایی بخشی از مغز کودک است که صداهای زبانی را کنترل می کند.
  • اگر می خواهید کتابخوانی برای کودک در وقت خواب، بیشترین بهره وری را داشته باشد، از برقراری ارتباط متقابل با او غافل نشوید.

سخن آخر

به شما توصیه می کنیم که برای کتاب خوان شدن کودک تان کتاب ها را در دسترس بگذارید. معمولا کودکان کتاب خوان از خانه هایی می آیند که در همه جای آن کتاب در دسترس است. کتاب باید جلوی چشم شان باشد و کودک تان باید هر زمان که دلش خواست بتواند کتاب موردعلاقه اش را بردارد؛ همچنین به یاد داشته باشید که کودکان طبق اصول و عادات والدین خود رشد می کنند. فرزندان خود را به این صحنه عادت دهید که زیاد پدر و مادر خود را کتاب در دست ببینند. اگر کتاب خواندن عادت شما باشد احتمال اینکه فرزند کتاب خوان تری داشته باشید بیشتر است.

در کنار خریدهای ضروری و غیر ضروری تان زیاد به کتاب فروشی بروید حتی اگر نیت شما تنها گشت زدن در آن برای آشنایی با عنوان کتاب های جدید باشد. هنگام خرید کتاب برای فرزندتان حق انتخاب قائل شوید اجازه دهید کتاب مورد علاقه اش را انتخاب کند و گاهی او را با خریدن کتاب تشویق کنید.

یک نکته را هرگز فراموش نکنید آن هم اینکه کودک شما فقط یک کودک است؛ کتاب خواندن را از شکل یک تکلیف اجباری دربیاورید و به آن ها اجازه بدهید به کتاب خواندن به عنوان یک سرگرمی نگاه کنند تا از آن لذت ببرند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (73 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (47 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...