دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

خانه‌داری یک کدبانو؛ 4 ترفند کاربردی و تضمینی برای خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن+جزئیات 

سه شنبه، 13 شهریور 1403
کد خبر: 406758
ساعدنیوز: خشک کردن انجیر در خانه بسیار راحت است، اما اگر از روش نادرستی برای این کار استفاده کنید، رنگ انجیرها سیاه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، خشک کردن انجیر در خانه بسیار راحت است، اما اگر از روش نادرستی برای این کار استفاده کنید، رنگ انجیرها سیاه می‌شود. اما چگونه انجیر را خشک کنیم که سیاه نشود؟ در این مقاله از بخش خانه‌داری می‌توانید با روش خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن آشنا شوید.

طرز تهیه انجیر خشک بدون سیاه شدن به روش آب پز کردن

آب پز کردن انجیر قبل از خشک کردن از سیاه شدن انجیر جلوگیری می‌کند. در واقع آب پز کردن موجب تخریب آنزیم‌های فعالی انجیر می‌شود و فرآیند اکسیداسیون را متوقف می‌کند و از همین رو جلوی سیاه شدن میوه را می‌گیرد.

در این روش باید انجیرها را بشویید و آبکش کنید. در ادامه یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد؛ انجیرهای شسته شده را برای 2 تا 3 دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد دوباره آبکش کنید. اجازه دهید انجیرها کاملا خشک شوند. سپس آن‌ها را روی پارچه تمیز پهن کنید و در مقابل نور غیرمستقیم آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن انجیر در برابر نور مستقیم خورشید، موجب سیاه شدن انجیر می‌شود. بنابراین بهتر است که انجیر را در مکانی آفتابی، اما دور از نور مستقیم آفتاب بگذارید تا به آرامی خشک شوند.

طرز خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن با کمک آبمیوه

یکی از دلایل سیاه شدن انجیر بعد از خشک شدن، واکنش نشان دادن قندها، پروتئین‌ها و فیتوشیمیایی‌های آن با اکسیژن هوا است. برای جلوگیری از سیاه شدن انجیر می‌توانید از آبمیوه‌های حاوی اسید اسکوربیک و ویتامین C استفاده کنید.

در این روش باید مقداری آب لیمو یا آب پرتقال طبیعی تهیه کنید. سپس برای هر کیلوگرم انجیر، باید 2 تا 3 قاشق غذاخوری آبلیمو یا آب پرتقال را با 1 لیتر آب ولرم ترکیب کنید. انجیرها را در این ترکیب غوطه ور کنید و بعد از 5 تا 10 دقیقه آن‌ها را آبکش کنید.

یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها برای خشک کردن انجیر بدون سیاه شدن، قرار دادن آن در برابر آفتاب است. در این روش بهتر است انجیرها را در سینی یا روی پارچه قرار دهید. سپس سینی را در مقابل نور آفتاب بگذارید تا خشک شود. می‌توانید برای خشک کردن انجیرها از دستگاه میوه خشک کن یا فر نیز استفاده کنید.

روش خشک کردن انجیر با پودر متابی سولفیت

در روش‌های صنعتی و برای خشک کردن انجیر به مقدار زیاد، معمولا از پودری به نام پودر متابی سولفیت استفاده می‌شود. این پودر مانع تغییر رنگ انجیر می‌شود و به حفظ رنگ انجیر پس از خشک شدن و جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کنند.

در این روش باید 1 گرم متابی سولفیت را در 1 لیتر آب حل کنید. سپس انجیرها را برای چند دقیقه در این محلول قرار دهید. در ادامه انجیرها را آبکش کرده و به روش دلخواه خشک کنید.

روش خشک کردن انجیر با چای

چای سیاه حاوی ماده‌ای به نام تانن است و این ماده به حفظ رنگ طبیعی میوه‌ها و جلوگیری از سیاه شده آن‌ها کمک می‌کند. برای جلوگیری از سیاه شدن انجیر در زمان خشک کردن می‌توانید مقداری چای سیاه را در آب جوش بریزید و چند دقیقه روی حرارت قرار دهید تا چای دم بکشد و تیره شود.

در ادامه انجیرها را در چای غلیظ قرار دهید. چند دقیقه بعد انجیرها را آبکش و از هر روشی که دوست دارید برای خشک کردن آن‌ها استفاده کنید. در این روش ممکن است طعم انجیرها کمی تغییر کند.

روش‌های جلوگیری از سیاه شدن انجیر خشک

سیاه شدن انجیر خشک دلایل متعددی دارد. معمولا شرایط خشک کردن انجیر تاثیر زیادی بر رنگ آن دارد. در ادامه این بخش به مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از سیاه شدن انجیر خشک اشاره شده است.

1- انجیر را به مدت طولانی در معرض هوا قرار ندهید

انجیر خشک حاوی آهن زیادی است و قرار گرفتن آن به مدت طولانی، در معرض اکسیژن موجب اکسیداسیون انجیر و سیاه شدن رنگ آن می‌شود. در حقیقت در انجیر آنزیم‌هایی وجود دارد که با قرار گرفتن در معرض هوا اکسید و تیره می‌شود.

2- از قرار دادن انجیر در هوای گرم اجتناب کنید

در صورتی که برای خشک کردن انجیر، آن را در هوای گرم قرار دهید، ممکن است رنگ انجیر تیره شود. برای جلوگیری از سیاه شدن انجیر در زمان خشک شدن، باید آن را در دمای مناسب و دور از گرمای شدید خشک کنید.

3- مراقب نور خورشید باشید

یکی دیگر دلایل سیاه شدن انجیر پس از خشک شدن، قرار گرفتن آن به مدت طولانی، در معرض نور مستقیم خورشید است. برای جلوگیری سیاه شدن انجیر باید در زمان خشک کردن انجیر بهتر است آن را در مکانی آفتابی، اما دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

4- مراقب آفات باشید

برخی اوقات قرار گرفتن انجیر در فضای آلوده موجب رشد میکروب‌ها و آفات می‌شود و رنگ انجیر را تیره می‌کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از انجیر در برابر آلودگی‌های محیطی محافظت کنید.

برای خشک کردن انجیر حتما از انجیرهای سالم و کاملا خشک استفاده کنید.

بهتر است از انجیر شسته نشده برای خشک کردن در آفتاب استفاده کنید. شستشوی انجیر قبل از خشک کردن خطر کپک زدن و خرابی انجیرها را چند برابر می‌کند.

برای خشک کردن انجیر با دستگاه میوه خشک کن، باید انجیرها را بشویید و خوبی تمیز کنید. سپس آن‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و روی سینی دستگاه قرار دهید. حالا دستگاه میوه خشک کن را روشن کنید و اجازه دهید انجیرها برای چند ساعت خشک شوند. در این روش طعم و رنگ میوه بهتر حفظ می‌شود و انجیرها بدون این که سیاه شوند، خشک می‌شوند.

به منظور خشک کردن انجیر در فر می‌توانید انجیرها را بشویید و آب اضافه آن‌ها را بگیرید. سپس انجیرها را به صورت حلقه‌ای برش دهید.

روی سینی فر را با ورق آلومینیومی بپوشانید. سپس فر را با دمای 50 تا 60 درجه سانتی‌گراد روشن کنید. حالا سینی را در فر قرار دهید تا انجیرها به خوبی خشک شوند.

برای خشک کردن انجیر در فر، سولاردم و میوه خشک کن بهتر است انجیرها را به صورت ورقه‌ای برش دهید.

خشک کردن انجیر با پودر متابی سولفیت موجب بروز حساسیت می‌شود و از همین رو این نوع انجیر برای همه افراد مناسب نیست.

در این مقاله به این سوال که چگونه انجیر را خشک کنیم که سیاه نشود، پاسخ دادیم. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از سیاه شدن انجیر خشک، راهکارهای متعددی وجود دارد و اگر از ترفندهای ساده‌ای که در این مقاله ذکر شد استفاده کنید، رنگ انجیر شما به هیچ عنوان سیاه نمی‌شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 13 شهریور
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
(عکس) کدام کشورها پولدارترین معلم ها را دارند؟
کلیپ طنز خنده دار؛ طنز حسن ریوندی/ هر وقت در خیابان های تهران خانمی جلوی من رانندگی کنه ماتم میگیرم اینا 2 تا خصوصیت دارن یک راه نمیرن، دو راه نمیدن
اکبر عبدی خطاب به همسرش: بگو تو راه مهدکودک گولت زدم، الان یه کاری کن بیان به جرم کودک همسری بگیرنمون، تو 14 سالت بود من 93 ساله که نبودم من 20 و خورده ای سالم بود
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
جدال بر سر گلشیفته فراهانی و کیمیا علیزاده روی آنتن زنده تلویزیون+ویدئو/این دو نفر ایرانی نیستند ...