خرید طلا برای پس انداز

  سه شنبه، 24 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
خرید طلا برای پس انداز
ممکن است قصد شما از خرید طلا پس انداز برای روز مبادا باشد. این که اصولاً خرید و انبار کردن طلا کار درستی است ‌یا بهتر است سرمایه را در جریان مالی کشور به گردش در بیاوریم، البته در حوصله‌ی این بحث نمی‌گنجد. فرض را بر این می‌گذاریم که تصمیم شما برای پس انداز کردن طلا قطعی شده است.

خرید طلا برای پس انداز

ممکن است قصد شما از خرید طلا پس انداز برای روز مبادا باشد. این که اصولاً خرید و انبار کردن طلا کار درستی است یا بهتر است سرمایه را در جریان مالی کشور به گردش در بیاوریم، البته در حوصله ی این بحث نمی گنجد. فرض را بر این می گذاریم که تصمیم شما برای پس انداز کردن طلا قطعی شده است. در این خصوص نکاتی وجود دارند که توجه به آن ها شما را از اشتباه کردن دور می کند. خرید طلا به هر حال خرید گران قیمتی است و باید سعی کنید با کمترین ضرر آن را به انجام برسانید. این موضوع علی الخصوص وقتی هدفتان پس انداز باشد اهمیت زیادی پیدا می کند، چند نکته را در ادامه با هم بررسی می کنیم:

۱- طلای دست دوم بخرید:

باز هم موضوع به اجرت ساخت برمی گردد. اجرت ساخت هزینه ای است که بابت ساختن طلا به کارخانه ی سازنده پرداخت می شود. بدیهی است که طلای دست دوم از این قاعده مستثنی است. پس در هنگام خرید اجرتی نمی پردازید و در زمان فروش همان قطعه کمتر ضرر می کنید.

۲- برای سنگ و نگین پول پرداخت نکنید:

همانطور که در بخش خرید طلا برای ازدواج هم قید کردیم، وجود نگین و سنگ بر روی قطعه طلا صرفاً به قیمت آن هنگام خرید می افزاید و در هنگام فروش سودی عاید شما نمی شود. پس بهتر است طلای پس اندازی خود را از بین مدل های بدون سنگ انتخاب کنید.

۳- به جای طلا سکه بخرید:

اگر هدفتان از خرید طلا بهره بردن از کاربرد زینتی آن نیست، سکه بخرید. سکه هیچ اجرت ساختی ندارد و در زمان فروش با کمترین ضرر به فروش می رسد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در «طلا و سکه»

بر خلاف ارزهای خارجی که کاغذهایی ذاتا بی ارزش هستند، طلا و سکه ذاتا ارزشمند است. هرچند ممکن است به دلیل کاهش یا افزایش تقاضا، نرخ تبدیل طلا به واحدهای پولی نوسان هایی داشته باشد، ولی احتمال سقوط چشمگیر قیمت طلا وجود ندارد.

در کنار خرید طلا فلزات ارزشمند دیگری مثل نقره، پلاتین و پالادیوم نیز وجود دارند که اگر بتوانید بازار آینده این فلزات را به خوبی ارزیابی کنید، حتی ممکن است سودهای به مراتب بیشتری از طلا نصیب شما شود.خرید سکه و طلا در مقادیر بسیار کوچک مشکل است و برای سرمایه گذاری در این زمینه می بایست حداقل موجودی شما به حدی برسد تا بتوانید مقدار قابل قبولی طلا خریداری کنید.

خرید طلا برای زینت و سرمایه گذاری

طلای زینتی با هزینه های جانبی همراه است که این هزینه ها گاهی ممکن است حتی قیمت طلا را تا ۵۰ درصد نیز افزایش دهند. این هزینه ی اضافی، در هنگام فروش طلا از بین می رود و از این جهت بخش قابل توجهی از سرمایه شما به جای خرید طلا، صرف اجرت و سود و مالیات خواهد شد و از بین می رود.برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا سکه ؟ اگر قصد خرید طلا برای اهداف سرمایه گذاری و زینتی همزمان را دارید، می بایست طلای ارزان قیمت و بدون اجرت خریداری کنید تا به هر دو هدف خود دست پیدا کنید.

نکات لازم در هنگام خرید سکه و طلا

  1. سکه را از محل های معتبر خریداری کنید و دقت کنید که بسته بندی سکه توسط مراکز مجاز و دارای هولوگرام انجام شده باشد. همیشه احتمال خرید سکه غیر اصلی یا غیربانکی وجود دارد.
  2. سکه در برخی مواقع حباب قیمت پیدا می کند که می توانید آن را محاسبه کنید. اگر در هنگامی که حباب سکه کم است آن را خریداری کنید و در هنگامی که حباب آن زیاد است آن را بفروشید، سودهای قابل توجهی نصیب شما می شود.
  3. سکه طلا اگر از مقداری بیشتر شود، به آن زکات تعلق می گیرد و به این نکته نیز می بایست توجه کنید.
  4. برای خرید و فروش سکه بهتر است به مراکز اصلی آن مراجعه کنید چون گاهی تفاوت قیمت بین برخی فروشندگان مقدار قابل توجهی است.
  5. نگهداری حجم زیاد سکه در منزل می تواند از نظر امنیتی خطرناک باشد و اگر حجم سکه یا طلای شما زیاد است، یک گزینه ی مناسب تر برای نگهداری، استفاده از صندوق امانات بانک ها است.
  6. در هنگامی که قصد خرید و فروش طلا یا سکه در حجم زیاد را دارید، ملاحظات امنیتی لازم را در نظر داشته باشید و سعی کنید با خود یک همراه داشته باشید. از پیاده روی طولانی و حمل حجم زیاد پول و طلا خودداری کنید.

کدام نوع سکه برای سرمایه گذاری بهتر است ؟

نوسان قیمت و حباب سکه بین ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام با هم متفاوت است. مطابق تجربیات، خرید ربع یا نیم سکه ممکن است اندکی سود بیشتر برای شما به همراه داشته باشد.در مورد سرمایه گذاری روی طلا باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت تا به سوددهی رسید. اجرت ساخت، میزان استفاده از سنگ های اتمی، وارداتی بودن طلای موردنظر و … ازجمله این عوامل هستند.همچنین تفاوت هایی بین سکه و طلا وجود دارد که دانستن آن ها می تواند کمک بزرگی به شما در انتخاب روش سرمایه گذاری کند.

برای مثال از تفاوت هایی که بین سکه و طلا در سرمایه گذاری وجود دارد این است که طلای ساخته شده دارای کارمزد است ولی سکه به این صورت نیست.در واقع شما زمانی که یک طلای ساخته شده می خرید مبلغی را بابت اجرت ساخت آن پرداخت می کنید که در هنگام فروش دیگر لحاظ نمی شود. به همین دلیل همواره شما طلایی را که می خرید باید باقیمت پایین تر بفروشید.در مقابل هنگام خریدوفروش سکه این شرایط وجود ندارد. قیمت خرید و فروش سکه در صورت یکسان بودن قیمت طلا در بازار، تفاوت چندانی باهم ندارد.پس نداشتن اجرت ساخت در خرید سکه یک مزیت در مقابل طلا برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

البته اگر از یک زاویه دیگر به موضوع نگاه کنیم، خرید طلا به جز جنبه سرمایه گذاری می تواند جنبه استفاده زینتی هم داشته باشد. در واقع شما هیچ گاه نمی توانید از سکه های خود استفاده زینتی کنید اما می توانید طلای ساخته شده توسط خود یا همسرتان در مهمانی ها یا مجالس مختلف بهکار ببرید و از زیبایی آن بهره مند شوید.از دیگر مزیت های سرمایه گذاری بر سکه این است که شما هیچ گاه سکه های خود را در معرض دید همگان قرار نمی دهید و همیشه درجایی امن مانند گاوصندوق از آن نگهداری می کنید؛ اما طلا چون استفاده زینتی دارد عموماً در معرض دید است و خطر به سرقت رفتن آن نسبت به سکه بیشتر است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (580 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (182 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (50 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان