خطرات و عوارض آفتاب گرفتن در دوران بارداری

  سه شنبه، 28 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
خطرات و عوارض آفتاب گرفتن در دوران بارداری
در دوران بارداری، هورمون استروژن باعث افزایش احتمال بروز کواسما یا ماسک بارداری (لک‌های پوستی پس از بارداری) و دیگر آسیب‌های ناشی از پرتوی فرابنفش نور خورشید می‌شود. این لک‌های پوستی در قسمت پیشانی و بینی ممکن است پس از زایمان از بین بروند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، با اینکه شواهدی دال بر اینکه پرتوهای ماوراء بنفش می توانند برای جنین تان مضر باشند وجود ندارد، ولی در دوران بارداری پوست مادر به دلیل هورمون های متعدد در بدن او، حساس تر است. در این دوره شما بیشتر از همیشه مستعد آفتاب سوختگی و بروز لکه ها و کک و مک بارداری هستید، که به "ماسک دوران بارداری " معروف هستند.

شما همچنین در این دوران در معرض خطر از دست دادن آب بدن هستید، زیرا غلظت خونتان بالاتر است و حفظ آب بدن تان سخت تر خواهد بود. همچنین به دلیل تهوع و استفراغ بدن دچار ریسک بی آبی می شود.

هشدار: کم آبی بدن می تواند سبب بروز مشکلات پیچیده و عدیده برای مادر و جنین او بشود، مثل گر گرفتگی، گرفتگی عضلات، کم شدن مایع آمنیوتیک و زایمان زودرس و ... .

آفتاب گرفتن به مقدار کم می تواند از پوست تان محافظت کند ولی فقط تا حدودی و اگر مراقبت ها را جدی نگیرید پوست شما می تواند در معرض آسیب باشد. اگر اصرار دارید مدتی را در آفتاب بگذرانید، به مقدار فراوان آب بنوشید و مراقب هر نوع نشانه ای حاکی از بی آبی بدن باشید، مثل ادرار تیره رنگ، سر درد، کم شدن ادرار، خشکی دهان و پوست خشک. اگر می خواهید برای یک سفر قبل از زایمان به کنار دریا بروید، بهتر است به قدر کافی کرم ضدآفتاب بزنید، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید. رعایت این موارد بسیار مفید خواهد بود.

خطرات حمام آفتاب در دوران بارداری

به طور کلی حمام آفتاب با خطر آفتاب سوختگی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست همراه است. در دوران بارداری، آسیب های حمام آفتاب فراتر از این هم می رود:

  • قرارگرفتن در معرض آفتاب، باعث افزایش دمای بدن خانم های باردار می شود. احتمال کم آبی بدن بیشتر می شود و این ممکن است با نشانه های زایمان زودرس همراه باشد! افزایش دمای بدن اگر زیاد یا در مدت طولانی باشد، ممکن است مغز جنین آسیب ببیند.
  • در دوران بارداری، هورمون استروژن باعث افزایش احتمال بروز کواسما یا ماسک بارداری (لک های پوستی پس از بارداری) و دیگر آسیب های ناشی از پرتوی فرابنفش نور خورشید می شود. این لک های پوستی در قسمت پیشانی و بینی ممکن است پس از زایمان از بین بروند.
  • قرارگرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، به ویژه اگر به سوختگی بینجامد، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

حمام آفتاب مصنوعی

حقیقت این است که دستگاه های برنزه کردن پیشینۀ چندانی ندارند؛ بنابراین پژوهش های زیادی درباره اثرات آنها بر بدن، به ویژه در دوران بارداری انجام نشده است.

توصیه اغلب کارشناسان بهداشت و سلامت به زنان باردار، احتیاط کردن و پرهیز از حمام آفتاب مصنوعی و دستگاه ها و محصولات مربوط به آن است.

تخت های برنزه

هرچند احتمال سوختگی در تخت های برنزه کمتر است، اما خطرات مربوط به بروز مشکلات و اختلالات پوستی ناشی از نور خورشید همچنان برقرارند. پرتو فرابنفش سرعت پیری پوست و احتمال بروز سرطان پوست را افزایش می دهد.

کرم ها و محصولات شخصی برنزه کردن

ماده فعال رایج در لوسیون ها و کرم های برنزه، دی هیدروکسی استون است که از راه پوست جذب می شود. جفت این ماده را جذب می کند و به جنین می رساند! مقدار جذب و انتقال، بسته به میزان و دفعات استفاده از کرم یا لوسیون و همچنین وجود سطح باز روی پوست (خراش، زخم و …) متفاوت است. فراموش نکنید که این کرم ها از شما دربرابر نور آفتاب محافظت نمی کنند؛ بنابراین از مصرف ضد آفتاب غفلت نکنید.

روش صحیح آفتاب گرفتن در دوران بارداری

در دوره بارداری آفتاب بگیریم یا نگیریم؟ این پرسشی است که در نهایت، خودتان باید به آن پاسخ دهید! باوجود پژوهش ها و هشدارهای بسیار، میلیون ها نفر در سراسر دنیا عاشق آفتاب هستند. برای خیلی از این آدم ها، بارداری چیزی را تغییر نمی دهد! بدانید که مهم است از خطرات آفتاب گرفتن در بارداری آگاه باشید و احتیاط کنید. مهم ترین کاری که باید بکنید این است که آب کافی بنوشید، زمان حمام آفتاب را به کمترین حد برسانید و از ضدآفتاب مناسب استفاده کنید تا آسیب های نور آفتاب را به کمترین مقدار برسانید. در این باره، توصیه های زیر را در نظر بگیرید:

  • در میانهٔ روز آفتاب نگیرید؛
  • با لباس روشن و گشاد، پوست را بپوشانید؛
  • با کلاه های بزرگ لبه دار و عینک آفتابی از چشم ها، گوش ها و پوست صورت تان محافظت کنید؛
  • در دوران بارداری، از ضدآفتاب مناسب و دارای تأیید بهداشتی استفاده کنید؛
  • برای دریافت مکمل ویتامین D با پزشک یا ماما مشورت کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (548 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (304 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (261 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (116 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (41 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (18 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (8 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس