خطرات و عوارض تزریق آمپول بتامتازون در بارداری

  دوشنبه، 25 فروردین 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
خطرات و عوارض تزریق آمپول بتامتازون در بارداری
خانم هایی که دچار دیابت بارداری هستند، بعد از دریافت نخستین تزریق استروئید، به 3 الی 4 روز نظارت مستقیم بر قند خون نیاز دارند، زیرا بتامتازون می تواند دیابت را کنترل کند و حتی در ترکیب با داروهای بتا-مینیمم، عوارض و مشکلاتی ایجاد کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از تاپ ناز،

عوارض و خطرات استفاده از آمپول بتامتازون در دوران بارداری

آمپول بتامتازون در دوران بارداری زودرس که جنین در معرض خطر ابتلا به بیماری های ریه است، توصیه می شود. خیلی از مادران نگران عوارض این آمپول استروئیدی برای کودک و خودشان هستند. آمپول بتامتازون نباید به صورت خودسرانه مصرف شود.

زایمان زودرس ممکن است باعث بروز مشکلات ریه و اسیب به قلب و مغز شود و دیگر ارگان های اساسی نوزاد هم شاید دچار آسیب شوند. پزشم وقتی که خطر زایمان زودرس باشد، با تجویز آمپول های استروئیدی سعی می کند زایمان را به تاخیر بیندازد تا ارگان های نوزاد به اصطلاح رسیده شوند و عوارض ناشی از زایمان زودرس کم شوند. این درمان خطر ابتلا به بیماری ریه را به نصف کاهش می دهد. باید توجه کنید که تزریق خوسرانه این آمپول ممنوع است و در صورت نشانه های زایمان زودرس باید به پزشک اطلاع دهید.

آمپول بتامتازون در هنگام بارداری چه مواقعی تزریق می شود؟

عموما در روند بارداری مشکلی پیش نمی آید و جنین تا پایان دوره در رحم مادر می ماند. در این حالت نیازی به تزریق آمپول بتامتازون نمی باشد. اگر احتمال زایمان مادر پیش از هفته 34 بارداری باشد، پزشک برای بهبود عملکرد ریه کودک و شانس بهبودی نوزاد از تزریق کورتیکواستروئیدها استفاده می کند. بتامتازون خطر ابتلا به بیماری ریه را برای نوزادان زودرس، به ویژه برای نوزدانی که در مابین هفته های 29 تا 34 بارداری متولد می شوند، کاهش داده و در نتیحه خطر عوارض جدی یا حتی مرگ نوزاد را تا حد زیادی برطرف می کند.

این آمپول در یکی از شرایط زیر تجویز می شود:

کیسه آب جنین بین هفته ۲۸ تا هفته ۳۴ بارداری یا حتی زودتر دچار پارگی یا نشت شود

اگر مادر سابقه ی زایمان زودرس داشته و حالا در اواسط دوره بارداری انقباضات منظم و شدید را تجربه می کند

اگر مادر دوقلو یا چندقلو باردار بوده و علائم زایمان زودرس مشاهده شده است

شرایط و زمان تزریق آمپور در هنگام بارداری

آمپول های استروئیدی به صورت معمول به یکی از ماهیچه های بزرگ بازو و یا باسن تزریق می شود و این تزریق بسته به نوع کورتون به مدت 2 روز، دو تا چهار بار، انجام می گیرد. آمپول بتامتازون با مشاهده علائم بارداری زودرس در دو روز متوالی و هر بار 3 عدد تزریق می شود که بعد از آن حرکت جنین تا حدی کمتر می شود. در صورت کم شدن غیر معمول حرکات جنین، باید نوار قلب بگیرید. این نکته را هم باید بدانید که اثر این دارو از 2 تا 7 روز بعد از دریافت نخستین دوز قابل مشاهده خواهد بود.

خطرات استفاده

طبق مطالعاتی که انجام شده، هیچ نوع شواهدی مبنی بر خطر استفاده دوره ای استروئید بر سیستم ایمنی نوزاد، رشد عصبی یا رشد فیزیکی نوزاد گزارش نشده است. با این حال، مطالعات بیشتری باید در این مورد انجام گیرد. نمی توان از عوارص استفاده از آمپول بتامتازون در بارداری چشم پوشی کرد.

عوارض استفاده

شایع ترین عارضه جانبی موضعی بتامتازون، سوزش است. سایر عوارض جانبی عبارت اند از:

سوزش، خارش یا خشکی پوست

توده های قرمز در اطراف دهان

رشد موهای بسیار ضخیم در مناطق غیرمعمول بدن

روشن شدن پوست یا از دست دادن رنگ طبیعی پوست

نازک شدن پوست

خط افتادن پوست

افزایش فشارخون مادر

باقی ماندن آب در ریه ها که اِدم ریه (Pulmonary Edema) نامیده می شود

بالا رفتن قند خون و نیاز به انسولین

بثورات قرمزرنگ و التهاب پوست

حساسیت پوست به نور خورشید

وزن و رشد کم نوزاد در موارد نادر

چه افرادی نباید بتامتازون مصرف کنند؟

خانم هایی که دچار دیابت بارداری هستند، بعد از دریافت نخستین تزریق استروئید، به 3 الی 4 روز نظارت مستقیم بر قند خون نیاز دارند، زیرا بتامتازون می تواند دیابت را کنترل کند و حتی در ترکیب با داروهای بتا-مینیمم، عوارض و مشکلاتی ایجاد کند.

مصرف استروئید توسط مادران باردار مبتلا به عفونت رحم (کوریو آمنیونیت) اصلا توصیه نمی شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (520 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (162 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (71 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر) عکسی از شوهر کم سن و سال فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش (4 نظر) 4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس (4 نظر)
تیتر امروز   
اخبار لحظه به لحظه مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در حواشی انتخابات 1403
5 روش بی نظیر برای اینکه فضای خانه بزرگتر دیده شود
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 12 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 12 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 12 تیر 1403
فال انبیاء روزانه سه شنبه 12 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 12 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 12 تیر 1403 + فیلم
سلاخی برادر در رختخواب به دست مرد جوان /قاتل با پلیس تماس گرفت
نوزادانی بالدار که نگهبان مردگان این گورستان هستند+عکس
تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود!
دستگیری گدایی که در قزوین تظاهر به معلولیت می‌کرد! / فقط ببین از چه راهی مردم رو گول می‌زد!
از کپل و مخمل تا زی زی گولو و هادی و هدی/ ما بزرگ شدیم و آنها عروسک ماندند+عکس
رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ...
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس