خطرات مصرف خودسرانه دارو در زمان بارداری

  یکشنبه، 07 دی 1399   زمان مطالعه 2 دقیقه
خطرات مصرف خودسرانه دارو در زمان بارداری
مصرف خودسرانه داروها در زمان بارداری به ویژه در ۳ ماهه نخست بارداری می‌تواند سبب بروز مشکلات ارتوپدی در جنین شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در طول بارداری زمان هایی وجود دارد که مصرف دارو یک انتخاب محسوب می شود. بعضی از انتخاب های دارویی که شما و پزشکتان در زمان بارداری بر می گزینید ممکن است از انتخاب هایی که شما در زمان غیر بارداری برمی گزینید متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر در طول بارداری به سرماخوردگی مبتلا شدید ممکن است به جای استفاده از داروهای ضد گرفتگی بینی که در زمان غیر بارداری از آن ها استفاده می کردید استفاده نکرده و با گرفتگی بینی خود سر کنید.

در زمان هایی مصرف یک دارو یک انتخاب محسوب نمی شود بلکه مصرف داروی مورد نظر مورد نیاز است. بعضی از خانم ها نیاز دارند تا در طول بارداری از دارو استفاده کنند. گاهگاهی خانم ها برای چند روز یا چند هفته برای درمان مشکلاتی همانند عفونت مثانه یا عفونت استرپتوکوکی گلو نیازمند دریافت دارو هستند. تعدادی از خانم ها به منظور کنترل مشکلات طولانی مدت همانند آسم، دیابت، افسردگی یا تشنج باید هر روز دارو مصرف کنند. هم چنین عده ای از خانم ها به علت مشکلات بارداری نیازمند مصرف دارو هستند. این مشکلات شامل تهوع و استفراغ شدید، خاتمه حاملگی زودرس یا زایمان پیش از موعد هستند.

دبیر علمی سمینار بازسازی استخوان و نسج نرم در ارتوپدی گفت: مصرف خودسرانه داروها در زمان بارداری به ویژه در ۳ ماهه نخست بارداری می تواند سبب بروز مشکلات ارتوپدی در جنین شود.

مهران رضوی پور دبیر علمی سمینار بازسازی استخوان و نسج نرم در ارتوپدی، درباره شایع ترین مشکلات ارتوپدی اظهار کرد: تروما ها به خاطر حوادث ترافیکی، آرتروزهای مفاصل و ضایعات مادرزادی که در طول رشد نوزاد به وجود می آیند از مهمترین علل بروز مشکلات ارتوپدی در جامعه به شمار می آیند.

وی افزود: هرچه فرهنگ عمومی را بالاتر ببریم، قوانین محکم تر، ایمنی بیشتر و آگاهی بهتر داشته باشیم و از آسیب ها و مشکلات ترومایی همچون حوادث و تصادفات ترافیکی پیشگیری کنیم، تخت های بیمارستانی خلوت تر شده و همکاران ارتوپدی ما فشار کاری کمتری را تحمل می کنند.

رضوی پور با بیان اینکه در دوران جنینی یک سری از بیماری های ارتوپدی به وجود می آید، ادامه داد: بیشتر اختلالات مادرزادی در هفته ۶ تا ۸ جنینی به وجود می آید و ناشی از مصرف داروها، نداشتن اطلاع خانم ها از بارداری خود و در معرض اشعه قرار گرفتن مادران باردار است.

وی ادامه داد: در ۳ ماهه اول مادران باردار در مصرف دارو باید دقت داشته باشند و به هیچ عنوان مصرف خودسرانه دارو را نداشته باشند.

رضوی پور در ارتباط با برگزاری سمینار بازسازی استخوان و نسج نرم در ارتوپدی گفت: این سمینار ویژه متخصصان ارتوپدی، جراحی عمومی، جراحی ترمیم و پلاستیک، فیزیوتراپی، کاردرمانی، کارشناسان ارتز و پروتز و کارشناسان اتاق عمل است و جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه ارتوپدی در این سمینار ارائه خواهد شد.

وی یادآور شد: هدف ما از برگزاری این کنگره افزایش آگاهی همکاران در ارتباط با ضایعات نسج نرم و استخوان در ارتوپدی و روش های نوین برای درمان آن ها است.

گفتنی است؛ این سمینار ۲۲ تیرماه با حضور صاحبنظران و اساتید این حوزه در هتل سالاردره مازندران برگزار می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (652 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (50 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان