خطرات ضربه به شکم در بارداری

  چهارشنبه، 21 مهر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
خطرات ضربه به شکم در بارداری
ضربه خوردن به شکم در بارداری یکی از نگران کننده ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای مادر باردار رخ دهد. هرقدر سن بارداری شما بیشتر و شکمتان برجسته تر باشد احتمال آسیب به جنین در اثر ضربات محکم بیشتر خواهد بود. در ادامه این متن همه چیز را درمورد ضربه خوردن به شکم در بارداری برای شما شرح خواهیم داد.

ضربه به شکم ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد و در دوران بارداری نیز این احتمال وجود خواهد داشت. اما ضربه ای که در دوران بارداری به شکم وارد می شود، نگرانی سقط جنین را به همراه دارد. در صورتی که به طور اتفاقی به شکم شما ضربه وارد شد، یا دچار تصادف و حمله فیزیکی شدید، باید از عواقب این اتفاق باخبر باشید. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که آیا ضربه به شکم در بارداری خطرناکه؟ ضربه به شکم در بارداری در چه مواقعی نیاز به پیگیری دارد و بعد از وارد شدن ضربه شدید به شکمتان در بارداری چه باید کنید.

آیا ضربه به شکم در بارداری خطرناک است؟

این که ضربه مشت به شکم در بارداری در چند ماهگی وارد شده، اهمیت زیادی دارد. در سه ماهه اول و شروع سه ماهه دوم بارداری، رحم به طور کامل توسط لگن محافظت می شود و استخوان های لگن به عنوان محافظ عمل می کنند و افتادن و ضربات، مشکلی برای بارداری به وجود نخواهند آورد، چراکه رحم در معرض ضربات بیرون قرار ندارد.ضربه به شکم در اوایل بارداری معمولا خطرناک نیست. تنها بعد از سه ماهه اول است که رحم شروع به بیرون آمدن از لگن می کند و ضربه به شکم در بارداری، بیش تر باعث نگرانی خواهد شد. با این وجود، جنین داخل رحم محافظت می شود و مایع آمنوتیک مانند کوسنی از جنین مراقبت و از وارد آمدن شوک به او جلوگیری می کند.

بنابراین، مشکل اصلی ضربه مستقیم به جنین نیست، بلکه نگرانی اصلی آسیب دیدن جفت است که می تواند برای جنین خطرناک باشد. ضربه شدید می تواند باعث جدا شدن جفت از جنین شود. با وجود این، توجه داشته باشید که این نوع آسیب ها معمولا با افتادن ساده یا تصادف مختصر ماشین رخ نمی دهد.

ضربه به شکم در بارداری

اقدامات ایمنی پس از ضربه به شکم در بارداری

در صورت ضربه به شکم اقدامات ایمنی بسیاری وجود دارد که حتی اگر حالتان خوب است باید رعایت شود. در صورت افتادن یا تصادف کردن لازم است به سرعت به پزشک متخصص یا ماما زنگ بزنید. حتی اگر احساس می کنید ضربه آن چنان جدی نبوده و احساس درد ندارید.پزشک ممکن است برای اطمینان از سلامت جنین و این که جفت عملکرد مناسبی دارد، چند آزمایش انجام دهد. چندین آزمایش وجود دارد که می تواند سلامت جنین را بررسی کند. نوع و میزان آزمایش به سن بارداری شما بستگی دارد.

تست بدون استرس

ضربه خفیف به شکم در بارداری جای نگران ندارد اما در صورتیکه در هفته ۲۴ بارداری هستید و ضربه به شکم در بارداری شدید بوده، باید تست بدون استرس (NST) انجام شود. در این تست، شمارش حرکات جنین، به وسیله مادر و متخصص انجام می شود. این آزمایش ممکن است یکی از اولین آزمایش هایی باشد که برای بررسی سلامت جنین و تشخیص انقباضاتی که نشان دهنده مشکلی در جفت است (مانند سقط جفت)، انجام می شود. این آزمایش به طور معمول حداقل چهار ساعت پس از ضربه چشمگیر صورت می گیرد. این تست را می توان در مطب بسیاری از پزشکان یا ماماها انجام داد و بسیار در دسترس است.

سونوگرافی

ممکن است برای بررسی سلامت جفت سونوگرافی انجام شود، هرچند ممکن است تشخیص ضربه به جفت توسط سونوگرافی مشکل باشد. از سونوگرافی می توان برای بررسی سلامت جنین استفاده کرد. اگر اوایل بارداری هستید، سونوگرافی می تواند ضربان قلب کودک را بررسی کند.سونوگرافی پیشرفته تری به نام «بیوفیزیکال پروفایل» برای بررسی دقیق تر جنین به کار می رود. این کار ممکن است در مطب پزشک متخصص انجام شده یا برای انجام آن به بیمارستان منتقل شوید.

چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟

زمانی که کودک شما مانند قبل فعال نیست یا اگر خونریزی، ترشحات واژن، انقباضات یا گرفتگی در عرض 12 ساعت ادامه داشت با پزشک تماس بگیرید. ضربه به رحم به هر شکلی (ضربه یا ضربه محکم به رحم، سقوط مستقیم بر روی شکم، تصادف رانندگی) می تواند باعث ایجاد چیزی به نام جدا شدن جفت شود. این وضعیتی است که جفت از دیواره رحم دور می شود. در موارد خفیف ممکن است مقداری خونریزی واژینال و انقباضات وجود داشته باشد که هیچ تاثیری بر نوزاد نخواهد گذاشت. اما یک ضربه شدید بخش بزرگی از جفت را خارج می کند و می تواند برای کودک مشکل ایجاد کند.

چه افرادی در اثر ضربه بیشتر آسیب می بینند؟

اگر مادری فشار خون داشته باشد در معرض کنده شدن جفت است و اگر ضربه هم بخورد احتمال خطر بیشتر می شود یا کسی که اختلال انعقادی یا اختلال پلاکتی دارد در صورت ضربه بیشتر در معرض خونریزی است و احتمال کنده شدن جفت بیشتر است. همچنین وقتی سن مادر بالا می رود احتمال فشار خون و خیلی بیماری ها بالا می رود و بارداری پرخطرتر می شود.

ضربه به شکم در چه زمانی از بارداری خطرناک تر است و عوارض بیشتری دارد؟

خطر در 3ماهه آخر بیشتر و در 3ماهه اول کمتر است، چون جنین تا 12 هفته اول کاملا توسط استخوان لگن محفوظ است. حتی اگر استخوان لگن ترک بخورد جنین صدمه نمی بیند. مگر اینکه لگن بشکند و شکستگی با جابجایی شدید ایجاد شود.

چگونه از شکم خود در زمان بارداری محافظت کنیم؟

مراقب زمین یخ و برگ های مرطوب باشید. کفش های معقول بپوشید که بدون کفی و صاف بوده تا زمین نخورید. هنگام ورود و خروج از وان یا دوش مراقب باشید و از نرده استفاده کنید. همیشه کمربند ایمنی را با قسمت پایینی زیر شکم و بند شانه بین سینه ها و کنار شکم خود ببندید.

خشونت خانگی در بارداری

ضربه به شکم در بارداری ممکن است هنگام دعوا، مانند درگیری بین زوج ها یا خشونت خانگی رخ دهد. بارداری زمان شایعی برای شروع خشونت است. در صورتی که شما یا افرادی که می شناسید در معرض خشونت خانگی قرار دارند، با مراکز مبارزه با خشونت علیه زنان و شماره ۱۲۳ تماس بگیرید. برای این که خود و کودک خود را از خشونت دور نگه دارید، می توانید از این مراکز کمک بخواهید و آن ها برای زندگی بهتر شما شرایطی را فراهم خواهند کرد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (435 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (231 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (142 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (98 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW