ساعدنیوز
ساعدنیوز

خطرناک ترین بیماری های جنسی و مقاربتی

  سه شنبه، 09 شهریور 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
خطرناک ترین بیماری های جنسی و مقاربتی
بیماری های جنسی و مقاربتی اصطلاحی برای اشاره به بیماری‌هایی است که از طریق یک تماس جنسی از یک فرد به فرد دیگری منتقل می‌شود. ما در این مطلب خطرناک ترین بیماری های مقاربتی را خدمتتان معرفی می کنیم.

بیماری مقاربتی (STD) برای اشاره به بیماری انتقال یافته از یک شخص به شخص دیگر از طریق تماس جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. برقراری رابطه جنسی واژینال، مقعدی و یا دهانی محافظت نشده با فرد مبتلا می تواند زمینه ابتلای شخص را فراهم کند.بیماری مقاربتی ممکن است عفونت مقاربتی (STI) یا بیماری آمیزشی (VD) نیز خوانده شود. این بدان معنا نیست که رابطه جنسی تنها راه انتقال بیماری های مقاربتی است. بسته به نوع بیماری های مقاربتی، عفونت ها می توانند از طریق استفاده مشترک از سوزن و شیردهی انتقال یابند.ما در اینجا برخی از شایع ترین و خطرناکترین انواع بیماریهای مقاربتی را عنوان میکنیم.

ایدز

ایدز یا HIV ویروسی است که توانایی بدن برای مبارزه با عفونت را از بین میبرد. افرادی که به ویروس اچ آی وی مبتلا هستند ممکن است با گذشت مدت طولانی از عفونت، بیمار به نظر نرسند و احساس بیماری نکنند. این بیماری مقاربتی اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، شما را در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های تهدید کننده زندگی قرار میدهد. ویروس اغلب در طی فعالیت های جنسی منتقل میشود. علاوه بر این HIV میتواند در دوران بارداری، زایمان و شیردهی به کودک شما منتقل شود. پس یکی از خطرناکترین بیماریهای مقاربتی است .

ویروس پاپیلومای انسانی یا (HPV)

HPV یکی از رایج ترین بیماری های مقاربتی است. برخی از انواع HPV میتوانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند. این موارد میتواند در نواحی داخلی یا خارجی اندام تناسلی رخ دهد. ممکن است به پوست اطراف اندام تناسلی شما یا شریک جنسیتان منتقل شوند. بسیاری از انواع دیگر HPV وجود دارد که هیچ علامتی ندارند، بنابراین ممکن است ندانید که آلوده شده اید.

در بیشتر موارد، ویروس از بین میرود و مشکلات سلامتی بیشتری ایجاد نمیکند. اما در صورت دوام ویروس، سلول های طبیعی میتوانند تغییر کرده و غیرطبیعی شوند. زنان مبتلا به عفونت HPV با انواع پرخطر مانند HPV 16 و 18 در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.واکسن HPV در برابر انواع HPV که بیشتر سرطان های دهانه رحم را ایجاد میکنند از شما محافظت میکند. البته حتی با درمان زگیل های تناسلی، ویروس در بدن باقی مانده و زگیل ها میتوانند دوباره ظاهر شوند. انواع خاصی از HPV همچنین میتواند باعث زگیل در سایر اعضای بدن مانند دست ها شود. به این موارد زگیل معمولی گفته میشود.اینها به طور کلی مشکلات سلامتی ایجاد نمیکنند. اگر یک زن باردار تعداد زیادی زگیل تناسلی داشته باشد، این میتواند زایمان واژینال را پیچیده کند. اگر زگیل کانال زایمان را مسدود کند، ممکن است به سزارین نیاز باشد.

کلامیدیا

کلامیدیا معمولاً یک بیماری مقاربتی قابل درمان است که میتواند مردان و زنان را تحت تأثیر قرار دهد. این عفونت ممکن است باعث ترشح غیرطبیعی دستگاه تناسلی و سوزش ادرار شود. کلامیدیا با آنتی بیوتیک قابل درمان است. متأسفانه، بسیاری از افراد مبتلا به کلامیدیا علائم عفونت کمی دارند یا هیچ علائمی ندارند.شایع ترین و جدی ترین عوارض در زنان رخ می دهد. کلامیدیا همچنین می تواند در راست روده تأثیر بگذارد. اگر باردار هستید و کلامیدیا دارید، عفونت میتواند از بدو تولد به کودک شما منتقل شود. این میتواند باعث عفونت چشم یا ذات الریه در کودک شما شود.

سفلیس

اولین علامت سفلیس یک زخم باز بدون درد است که معمولاً در آلت تناسلی ، واژن یا دهان یا پوست اطراف راست روده یا اندام تناسلی ظاهر می شود. سفلیس درمان نشده ممکن است مراحل پیشرفته تری را طی کند. اینها شامل بثورات پوستی است. با گذشت زمان می تواند مشکلاتی در قلب و سیستم عصبی مرکزی ایجاد کند.بیماری سفلیس با آنتی بیوتیک قابل درمان است. اگر یک زن باردار به سیفلیس درمان نشده مبتلا باشد، این بیماری میتواند مشکلات خطرناکی حتی کشنده را برای کودک ایجاد کند. نحوه تأثیر سیفلیس مادرزادی به کودک بستگی به این دارد که چه مدت زن به این بیماری مبتلا شده است و چه زمانی تحت درمان قرار گرفته است. این شکل از سفلیس میتواند باعث سقط جنین، مرده زایی یا مرگ نوزاد در مدت کوتاهی پس از تولد شود.

تبخال ناحیه تناسلی

عفونت های تبخال دستگاه تناسلی توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد میشود. علائم ممکن است شامل تاول های دردناک یا زخم های باز در ناحیه تناسلی، باسن یا مقعد باشد. احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در پاها، باسن یا ناحیه دستگاه تناسلی ممکن است درست قبل از تاول ها ظاهر شود.زخم های تبخال معمولاً ظرف چند روز از بین میروند. ویروس مادام العمر در بدن باقی میماند و ممکن است زخم ها گاه به گاه بازگردند. هیچ درمانی برای HSV وجود ندارد. اما دارو میتواند شیوع بیماری را کوتاه کرده و علائم را تسکین دهد. HSV در حین رابطه دهانی از دهان به دستگاه تناسلی منتقل می شود.ویروس میتواند به شرکای جنسی منتقل شود حتی اگر فرد هیچ تاول قابل مشاهده ای نداشته باشد. HSV همچنین میتواند در هنگام زایمان به نوزاد نیز منتقل شود. این باعث عفونت بسیار شدید در نوزاد می شود.

علائم بیماری های مقاربتی در مردان

بدون ایجاد علائم ، می توان یک بیماری STD را دریافت کرد. اما برخی از بیماری های مراقبتی علائم واضحی را ایجاد می کنند. در مردان ، علائم رایج عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی یا ادرار
  • زخم ، برجستگی یا بثورات در آلت تناسلی مرد ، بیضه ها ، مقعد ، باسن ، ران ها یا دهان
  • ترشح یا خونریزی غیرمعمول از آلت تناسلی مرد
  • بیضه های دردناک یا متورم

علائم خاص بسته به بیماری ممکن است متفاوت باشد. درباره علائم STD در مردان بیشتر بدانید.

علائم بیماری های مقاربتی در زنان

در بسیاری از موارد ، این بیماری علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند. در صورت بروز ، علائم متداول در زنان عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی یا ادرار
  • زخم ، برجستگی ، یا بثورات در واژن ، مقعد ، باسن ، رانها یا دهان یا اطراف آن
  • ترشح یا خونریزی غیرمعمول از واژن
  • خارش در واژن یا اطراف آن

بیماری های مقاربتی

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

اجتناب از تماس جنسی، تنها راه مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی است. اما در صورت برقراری رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی، راه هایی برای ایمن تر کردن آن وجود دارد.استفاده صحیح از کاندوم حفاظت مؤثری در برابر بسیاری از بیماری های مقاربتی ایجاد می کند. استفاده از کاندوم در رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی برای ایجاد محافظت بهینه ضروری است. محافظ های دندان نیز می توانند در هنگام رابطه جنسی از دهان محافظت کنند.

کاندوم ها عموماً در پیشگیری از بیماری هایی که از طریق مایعاتی مانند مایع منی یا خون انتشار می یابند، مؤثر هستند، اما نمی توانند حفاظت کاملی در برابر بیماری هایی که از راه تماس پوست به پوست گسترش می یابند، فراهم کنند. در صورت عدم پوشش ناحیه آلوده پوست توسط کاندوم، احتمال گرفتن بیماری یا انتقال آن به شریک جنسی فرد وجود دارد.

کاندوم نه تنها در برابر بیماری های مقاربتی، بلکه در برابر بارداری ناخواسته نیز حفاظت ایجاد می کند. در مقابل، بسیاری از انواع دیگر روش های کنترل زاد و ولد، خطر بارداری ناخواسته را کاهش می دهند، اما بر بیماری های مقاربتی تأثیری ندارند. برای مثال، روش های کنترل تولد که در زیر مطرح شده است، در برابر بیماری های مقاربتی حفاظتی ایجاد نمی کنند:

  • قرص های کنترل بارداری
  • تزریق های کنترل بارداری
  • ایمپلنت های کنترل بارداری
  • دستگاه های داخل رحمی (IUD)

غربالگری منظم بیماری های مقاربتی برای افراد دارای فعالیت جنسی ایده خوبی است. این امر بویژه برای افرادی که با شخص جدیدی در رابطه اند یا شرکای جنسی متعدد دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تشخیص زودهنگام و درمان می تواند به متوقف شدن شیوع عفونت ها کمک کند.

قبل از برقراری رابطه جنسی با فرد جدید، در میان گذاشتن سابقه ی جنسی خود دارای اهمیت است. همچنین هر دو نفر باید از نظر بیماری های مقاربتی توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی مورد غربالگری قرار گیرند. از آنجا که این بیماری ها معمولاً فاقد هرگونه علامتی هستند، تنها روش برای اطمینان از وجود این بیماری ها آزمایش است.

در صورتی که شریک جنسی شما به یک بیماری مقاربتی ابتلا داشته باشد، دنبال کردن برنامه درمانی که توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مطرح شده است، ضروری بشمار می رود. همچنین می توانید از پزشک خود در مورد راهکارهایی برای محافظت از خود در برابر گرفتن بیماری های مقاربتی از شریک جنسی خود مشورت بگیرید. به عنوان مثال، اگر شریک جنسی شما به HIV مبتلا است، احتمالاً پزشک، شما را به استفاده از رویکرد پیشگیری پیش از مواجهه (PrEP) تشویق کند.در صورت واجد شرایط بودن، شما و شریک جنسی تان نیز باید جهت انجام واکسیناسیون برای HPV و هپاتیت B اقدام کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سوژه شدن موجودی حساب هوش پران مشتری مغازه موبایل فروشی+عکس/ تا حالا این همه عدد رو کنار هم ندیده بودم که امروز دیدم🙄 (706 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (411 نظر) مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (391 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (254 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (244 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (202 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (201 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (177 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (163 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (159 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (145 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (139 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (130 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک برند خارجی در اختراع کیف برای نون بربری/ مشکل حمل و نقل بربری هم حل شد خدارو شکر😂+عکس (131 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دانشجویان خارجی در بدو ورود به دانشگاه‌های ایران باید زبان فارسی یاد بگیرند 4 بازیگر فوت شده‌یِ سریال خانه به دوش پس از پایان فیلمبرداری+عکس/ روحشون شاد و یادشون گرامی هنرنمایی و انتقاد ایرج نوذری از تغییر لحن برخی افراد در آنتن زنده+ویدئو/ فقط خنده های المیرا شریفی مقدم😂 حضور رهبر معظم انقلاب در مراسم عقد مهدی هاشمی فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی+عکس/ خجالتی بودن داماد در تصویر مشهوده پیشنهادات وسوسه برانگیز مریم رجوی و مسعود رجوی به اسرا چه بود؟ (عکس) پاسخ خنده دار دانش آموز به سوال ادبیات در ورقه امتحانی/ کاش کتابو یه ورق میزدی!! عیدی دادن ناصرالدین شاه سوژه شد /هیچ وقت آن‌قدر شاهزاده ندیده بودیم! خلاقیت خنده دار یک بانوی اهل فن ایرانی در استفاده کاربردی از دریل حماسه آفرید/ هم کدبانو هم فنی +عکس خلاقیت منحصربفرد در طراحی راه پله با الهام از میوه ها/ چشم نمیشه ازشون برداشت + عکس تصویری از پسر شهاب حسینی بازیگر قباد در سریال شهرزاد که از خودش بزرگتر است/به شهاب حسینی نمیخوره پسری به این بزرگی داشته باشه (ویدئو) تجربهٔ شیرین مرگ در کودکی و دیدن رنگ‌هایی از جنس نور/ استاد محمود فرشچیان در برنامهٔ زندگی پس از زندگی روایت می‌کند بیوگرافی و زندگینامۀ دکتر آذر اندامی باکتری‌شناس و کاشف واکسن شبه وبای التور در ایران نگاهی به چیدمان شیک هفت سین کریم باقری اسطوره فوتبال/ چه خونه زندگی داره+عکس خوانندگی بی‌نظیر شرکت کننده خوش صدای صداتو با آهنگ اصیل ایرانی/ چقدر فوق العاده سنتور میرنه+ویدیو جشن تولد ساده و خلوت بهرام افشاری بهتاش سریال پایتخت درکنار نوید محمدزاده و رفیق فابش+عکس (فیلم) خلاقیت جالب و جنجالی راننده اسنپ در محیط داخلی خودرو که غوغا کرده!/راننده خوش ذوق! (عکس) عاشقانه شاهرخ استخری و همسرش در ایام عید/ این دو زوج جنجالی هرروز جوان‌تر از دیروز می‌شوند! (عکس) پریناز ایزدیار بازیگر نقش جیران ناصرالدین شاه با این عکس‌های زیبا نوروز را جشن گرفت! سفره های مجلل افطاری و سحری شاه خوش اشتهای قاجار برای درباریان و همسرانش/ چلو کباب و آبگوشت و ...+عکس نوشته قشنگ و تحسین برانگیز روی شیشه یک مغازه‌ بستنی فروشی جلب توجه کرد!!/بزرگ منشی و خوب بودن به دارایی انسان نیست به قلب مهربان و بخشندگی اوست! افطاری ساده و خوشمزه ستاره سادات قطبی مجری پرانرژی در ماه رمضان+عکس خلاقیت خنده دار و حماسه ساز یک متورسوار ایرانی برای حمل بار/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس رونمایی از عکس سرعقد حامد آهنگی و خانومش لحظه انداختن حلقه ازدواج / از اولش هم انقدر خوش خنده بوده😂 تهران گردی رضا قوچان نژاد، شوهر خواهر خوشتیپ و باکلاس ساره بیات همراه با پسرش+عکس (فیلم) افطاری ساده و صمیمی در بیت رهبری و پذیرایی دوستانه رهبر معظم انقلاب از مهمانان/ یک لقمه نان با دل خوش بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) چیدمان مبلمان استیل و سلطنتی خونه وریا غفوری و همسر چشم رنگی اش در یک جشن تولد عاشقانه/ ماشالا چقدر به هم میان😍 آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات دیزاین شیک کیک حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با یک عکس عاشقانه برای سالگرد ازدواجشان+عکس بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند (عکس) ابتکار خنده دار جوان ایرانی در پیوند موفقیت آمیز درب بازکن نوشابه به در ماشین/ سلطان مدیریت بحران😂👌 پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات (عکس) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در نصب شیر آب روشویی به پراید/ لامصب از مغزش بهینه استفاده کرده😂 انتشار اولین عکس از رهبر معظم انقلاب با لباس محلی سیستان و بلوچستان 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار خانه تاریخی حیرت انگیز در گود چهک شهر بهبهان + تصاویر توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا
تیتر امروز   
دانشجویان خارجی در بدو ورود به دانشگاه‌های ایران باید زبان فارسی یاد بگیرند آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! 4 بازیگر فوت شده‌یِ سریال خانه به دوش پس از پایان فیلمبرداری+عکس/ روحشون شاد و یادشون گرامی پیشنهادات وسوسه برانگیز مریم رجوی و مسعود رجوی به اسرا چه بود؟ عیدی دادن ناصرالدین شاه سوژه شد /هیچ وقت آن‌قدر شاهزاده ندیده بودیم! بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی