ساعدنیوز
ساعدنیوز

خبر آمد، خبری در راه است؟

  جمعه، 19 خرداد 1402   کد خبر 343388
خبر آمد، خبری در راه است؟
ساعد نیوز: برخی اخبار منتشر شده حاکی است که ایران و ایالات متحده در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت هستند که در برابر کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، گشایشی را در برخی از تحریم‌ها فراهم می آورد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از برترین ها، این در حالی است که هنوز مسیر مذاکرات ادامه دارد، فعلا آن چیزی که مشخص است ماجرای تبادل زندانیان است و احتمالا ماجرای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق که ورود این پول‌ها به کشور می‌تواند موجب اتفاقات مثبتی در زمینه اقتصادی شود.

ایران و آمریکا

جماران خبر داد که میدل ایست آی در گزارشی مدعی شده است:

* گفتگوهای مستقیم میان رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل، در خاک آمریکا انجام شده اما باید دید که آیا مقام های ارشد هم از این پیشنهادات حمایت می کنند یا نه.

* این مذاکرات به طور مستقیم در خاک آمریکا برگزار شده‌ که تحولی قابل توجه در روند دیپلماتیک میان دو کشور است. با این حال، ایالات متحده تمایلی به بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 یعنی برجام ندارد. امیر سعید ایراونی، سفیر تازه ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، رهبری هیئت مذاکره ایران را بر عهده داشته است. وی همچنین نقشی کلیدی در مراحل اولیه گفتگوهای سازش میان ایران و عربستان سعودی در بغداد ایفا کرده بود.

* میدل ایست آی در ادامه مدعی شده است: از طرف آمریکا هم رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در چندین نشست مستقیم با ایراونی گفتگو کرد.

* در ادامه گزارش ادعا شده که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و دو طرف به یک توافق موقت رسیده‌اند که جزییات آن به مقام های ارشد دو کشور ارائه خواهد شد. در چارچوب این توافق، ایران متعهد می شود که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم 60 درصد و بالاتر خود را متوقف کند و به همکاری با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و تأیید برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

شطرنج

* در برابر، به تهران اجازه داده می شود که روزانه تا یک میلیون بشکه نفت صادر کند و به درآمد آن و نیز دیگر منابع مسدود شده اش در خارج از کشور دسترسی داشته باشد مشروط بر آنکه این منابع انحصارا برای خرید مجموعه‌ای از کالاهای اساسی شامل غذا و دارو هزینه شوند.

* میدل ایست آی مدعی است که علاوه بر مذاکرات دوجانبه بین ایران و ایالات متحده، قطر هم نقش تسهیل کننده ای را میان دو طرف داشته و در حل مسائل مربوط به بانکداری که به عنوان یک نقطه اصلی اختلاف ظاهر شده بود، کمک کرده است. میدل ایست آی از رابرت مالی و نیز وزارت خارجه قطر، درخواست کرده که در زمینه این گزارش نظر دهند. ایروانی جزییات این توافق را به تصمیم گیران ارشد در تهران منتقل کرده تا به تایید برسد. با اینحال، مشخص نیست که رهبر معظم ایران و شورای عالی امنیت ملی از این توافق حمایت کنند.

* میدل ایست آی در پایان ادعا کرده است: در گذشته، مقام های ایرانی با چنین توافق موقتی مخالفت کرده بودند بویژه در طول سالهای 2017 تا 2021 که دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی بود. رابرت مالی به ایرانی ها گفته است که جو بایدن دیگر قصد بازگشت به برجام در آن شکل اولیه اش را ندارد. مالی همچنین هشدار داده که اگر ایران غنی سازی اورانیوم در سطح نوددرصدی را آغاز کند، کنترل مسئله هسته ای ایران، از وزارت خارجه آمریکا به وزارت دفاع این کشور سپرده می شود.

ایران و آمریکا

روایتی دیگر از جزییات پیش‌نویس «توافق موقت» ایران و آمریکا

* فعال رسانه ای اصولگرا روایتی از جزییات توافق موقت به دست آمده میان ایران و آمریکا در مرحله پیش از تصویب نهایی را روایت کرد. دیروز نیز روزنامه «هاآرتص» ضمن اعلام زمان «بسیار نزدیک» توافق موقت تهران و واشنگتن ،جزییاتی از این توافق را منتشر کرده بود که با تکذیب آمریکا همراه شد.

علیرضا تقوی‌نیا، فعال رسانه‌ای و سیاسی اصولگرا نوشت:

شنیده هایی از توافق موقت:

1- مدت این توافق تا پایان دوره بایدن خواهد بود

2-غنی سازی ایران از 60 درصد به 20درصد می رسد

3- هیچ سانتریفیوژی برداشته نمی شود.

4- مواد غنی شده اتمی از ایران خارج نمی شود اما پلمب می شود تحت نظارت آژانس اتمی

5- 24 میلیارد دلار از پول های ایران آزاد می شود.

توافق موقت

* ظاهرا طرفین ماجرا به این نتیجه رسیده اند که برجام دیگر قابلیت احیا ندارد و بر اساس این توافق ، برنامه اتمی ایران کاملا حفظ میشود ولی نگرانی غربی ها بابت حرکت ایران به سمت بمب اتمی تا پایان دوره ریاست جمهوری جو بایدن رفع می گردد.

* روزنامه «هاآرتص» چاپ اسرائیل هم دیروز با استناد به گفته‌های مقامات دفاعی دولت تل آویو گزارش داد ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام «بسیار نزدیک» شده‌اند.

* این گزارش می‌افزاید مقامات دفاعی اسرائیل می‌گویند سرعت پیشرفت مذاکرات میان ایران و آمریکا بیش از حد انتظار بوده و امکان رسیدن به توافق در چند هفته آینده وجود دارد.

* بر اساس این گزارش، توافق شامل محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی و کاهش تحریم‌های آمریکا خواهد بود؛ به‌طوری که در قدم اول حدود 20 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، کره جنوبی و صندوق بین‌المللی پول آزاد خواهد شد.

* گزارش «هاآرتص»، البته بی‌پاسخ نماند و امروز، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا وجود گفت‌وگوهای محرمانه میان تهران و واشنگتن را رد کرد.

* ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزارش ادعایی روزنامه هاآرتص مبنی بر اینکه ایران و آمریکا در حال انجام رایزنی‌های محرمانه برای حصول یک توافق اولیه هستند، تاکید کرد که به این گونه شایعات و یا درز گفت‌وگوهای دیپلماتیک که تمایل به دروغ‌پردازی و گمراه کردن دارند، پاسخ نمی‌دهد.

قیمت دلار

اسرائیلی‌ها قیمت دلار و سکه را در تهران تغییر دادند!

* هاآرتص، نشریه اسرائیلی هم در گزارشی مدعی شده که مذاکرات ایران و آمریکا پیشرفت چشمگیری داشته است.

* معامله گران می گفتند این خبر هم احتمالا کفه ترازوی کاهشی ها در بازار را تا حدودی سنگین تر کند.

* قیمت دلار امروز «پنجشنبه، 18 خرداد ماه 1402» بار دیگر کاهش یافت و در پایان معاملات امروز به کانال 49 هزار تومان بازگشت.

* قیمت دلار تاثیر خود را بر قیمت سکه هم گذاشت.

* قیمت سکه بهار آزادی هم با یک میلیون و 200 هزار تومان کاهش به 24 میلیون و 900 هزار تومان رسید که بیشترین میزان کاهش قیمت در میان سکه‌های موجود در بازار را ثبت کرده است.

* قیمت نیم‌ سکه هم به 15 میلیون و 600 هزار تومان رسید. این فلز زرد هم 400 هزار تومان از قیمت خود را از دست داده است. قیمت ربع سکه هم به 10 میلیون و 400 هزار تومان رسید.

* برخی از کارشناسان اقتصادی‌ منتظر ریزش بیشتر قیمت دلار هستند. آنها معتقد بودند اگر دلار نتواند خود را در محدوده بالا 50 هزار تومان حفظ کند، ریزش بیشتر قیمت در راه است و راه برای کاهش قیمت بیشتر باز می‌شود.

* البته به گفته این گروه، این ریزش موقتی است و ادامه آن به تغییر سیاسی بزرگی مانند توافق برجام نیاز دارد واگرنه قیمت‌ها به روال قبل بر می‌گردد.

* بررسی اخبار سیاسی هم نشان می‌دهد که هنوز جای امیدواری برای توافق وجود دارد و ممکن است این خبر مثبت ظرف روزهای آینده به بازار برسد و دلار را ارزانتر کند. اما اگر بازار سیگنال اصلی را دریافت نکند، باید منتظر برگشت قیمت دلار بود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چیدمان مفصل و پر زرق و برق سفره هفت سین شاه و فرح در کاخ مجلل شان+عکس/بریز و بپاش زمانی که مردم پولی برای خرید عید نداشتند... (1119 نظر) سفره غذای ساده و بدون تجملات محمود احمدی نژاد در خانه اش +عکس/فرش ماشینی معمولی و ... (1023 نظر) افطار کردن ساده رهبر معظم انقلاب با خرما و چای در کنار مردم و تعارف کردن خرما به روزه داران توسط ایشان+ویدئو (688 نظر) سجاده رهبر ساده زیست انقلاب در بیت رهبری/ زیبایی و معنویت در اوج سادگی + عکس (431 نظر) شرط علی دایی برای بخشش آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (394 نظر) دکوراسیون منزل ساده و میز هفت سین همسر باسلیقه محمود احمدی نژاد در تهران (356 نظر) رونمایی از سبک زندگی لوکس و مرفه گونه حسن روحانی در زمان ریاست جمهوری‌اش+ویدئو/ از عادت به خوردن آب پرتقال طبیعی تا استفاده از مارک خاص تشک (262 نظر) تصویری از آخرین افطاری سردار قاسم سلیمانی در منزل محسن رضایی (217 نظر) خلاقیت منحصر بفرد پزشک خوش ذوق در همراهی کردن بیماران تا اتاق عمل حماسه ساز شد+فیلم/ سلطان روحیه دهی در سطح خاورمیانه! (196 نظر) مدل مانتو خوش رنگ لیلا اوتادی برای عید 1403/خانوما ایده بگیرین + عکس (174 نظر) چیدمان میز کنسول شیک و خاص خونه فوق العاده زیبای علیرضا بیرانوند با لوازم آنتیک/ ماشالا به سلیقه اکرم بانو (151 نظر) دورهمی صمیمانه باربد بابایی با دختران جوانش سر میز ناهار ایتالیایی/ ماشالا یکی خوشگل تر از دیگری+عکس (145 نظر) کیک تولد خاص با شکلات 3 بعدی اکرم بانو همسر علیرضا بیرانوند/ مبارکا باشه + عکس (141 نظر) اولین روز ازدواج حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با سلطان قلبش همسر دومش/ ماشالا چه عروس ماهی😍 (140 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی پناه و نبات استخری در بلژیک/ چقدر سلیقه مامانشون شیک و خاصه+ویدیو (122 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شباهت عجیب لوگوی دانشگاه تهران با نماد دوره ساسانیان+عکس قیمت زمین خریداری شده برای ایران در مریخ چند دلار است+ فیلم مقبره مبله یک شاهزاده چینی خبرساز شد/ ضیافتی برای بعد از مرگ! سکانس خنده دار برنامه عصر جدید: وقتیکه شرکت کننده هر چی میگه احسان علیخانی بد برداشت می‌کنه و میگه بخاطر ذهن مریضمه😂 شئ نقره ای مرموزی روی زمین که هیچ کس آن را گردن نمی گیرد! / کار فرازمینی هاست؟!! سکانسی خنده دار دورهمی: وقتی سحردولتشاهی با جدیت خاصی میگه عاشق شدم توضیح هم نمیدم/فقط حرف آخر مدیری😂 (تصاویر) عکس‌های شخصی بازیگر نقش «آی جونگ» در سریال دونگ‌یی (عکس) سفره هفت سین یحیی گل محمدی و همسرش و دخترشان در لب ساحل / پیراهن قرمز یحیی کلی معنی داره ... حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای بیرانوند و اکرم بانو / خونه نگو باغ بگو!+عکس (تصویر) سخت کار کردن همیشه جواب نمیده، گاهی کافیه که باهوش باشی! (ویدئو) نکات کلیدی برای آمادگی مصاحبهٔ دکتری مقایسه سفره افطار ساده رهبر معظم انقلاب با سفره پر زرق و برق پادشاهان عرب+عکس (فیلم) یادآوری جالب رهبر معظم انقلاب به حسن روحانی که خنده حضار را در پی داشت دانشجویان برای دریافت وام فقط تا 15 اردیبهشت سال جدید فرصت دارند فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه علم و هنر یزد به صورت پیمانی در سال 1403 دلتنگی دختر حاج قاسم برای پدرش سر سفره افطار +عکس (فیلم) لطیفه گویی جالب رهبر انقلاب با لهجه مشهدی در حسینیه امام خمینی / با خنده خود به درد ما خاتمه ای ... وقتی حمید استیلی مانع خواب رهبر انقلاب شد !!! شهادت یک سرباز در مرز سیستان و بلوچستان درخواست یاریِ افغان‌ها از ایرانی‌ها برای یافتن بودای کوچک 1200 ساله/ طالبان این اثر تاریخی گرانبها را فروخته است؟ عروسی جنگی در خوزستان 13 نفر را بیمارستانی کرد قلعه آدم خوارها در اردبیل را ببینید +عکس این هشدار جدی است؛ از سفر به این استان‌ها حذر کنید! حداقل حقوق کارگران چقدر شد؟ / تعیین تکلیف پایه حقوق 1403 (ویدئو) جشن فارغ‌التحصیلی اسب و گربه/ جشن‌های دانشجویی داره به جاهای بغرنجی کشیده میشه🙄 حواشی داغ امروز سه شنبه 29 اسفند 1402/ رونمایی از موبایل و سیم کارت 7 میلیاردی سلطان علی پروین روی آنتن زنده تلویزیون تهیه و انتشار فیلم از دانش‌آموزان ممنوع است / معلم های بلاگر به هوش، خانواده ها به گوش! شورای نگهبان صحت انتخابات مجلس در کل کشور را تایید کرد خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری در نقاشی دیوار و استفاده از درخت بعنوان موی چهره‌های بانمک و دوست داشتنی+عکس/ بهتر از این نمیشد👌 رونمایی از آتلیه عکاسی لاکچری با معماری سفید رنگ رضا عطاران، احمد سریال خانه به دوش + عکس/ چه اسمی هم انتخاب کرده "نکیسا" عید دیدنی در منزل ساده و بدون تجملات محمود احمدی نژاد+عکس/ خانه‌ای بدون مبلمان و دکوراسیون آنچنانی پس گردنی خوردن نیما شعبان نژاد از سعید آقاخانی بعد از نمک ریزی/ روزه شو باطل کرد! +فیلم خط و نشون کشیدن شاهرخ استخری بازیگر خانواده دوست وسط پاساژ/ فقط نگاه های جواد عزتی! + عکس دورهمی صمیمی مصطفی زمانی و شهاب حسینی با ابوالفضل پورعرب دور سفره هفت سین/ جمع شهرزادی ها جمع هست+عکس مدل مانتو مزونی و مخمل سوزن دوزی شهرزاد کمال زاده مخصوص خانم های شیک پوش در عید امسال/ مثل همیشه با اصالت+ عکس سکانس خنده دار دلتنگی مریم امیرجلالی برای حمید لولایی در خانه به دوش/ بوی جورابش هم برام خاطره است+ویدیو سفره هفت سین جمع و جور اما شیک ساره بیات در خانه اش+عکس/خانوما ایده بگیرین! چیدمان سفره هفت سین ساده و مختصر برای زهره فکور صبور، ستایش سریال دلنوازان در خانه ابدی اش+عکس/روحش شاد و یادش گرامی روانشناسی رابطه: راه های برگرداندن عشق از دست رفته / با این راهکار پس از جدایی به رابطه خود برگردید 29 راهکار عالی برای اینکه بیشتر از 100 سال عمر کنیم / چگونه می توان 100 سال و بیشتر عمر کرد؟
تیتر امروز   
مقبره مبله یک شاهزاده چینی خبرساز شد/ ضیافتی برای بعد از مرگ! شئ نقره ای مرموزی روی زمین که هیچ کس آن را گردن نمی گیرد! / کار فرازمینی هاست؟!! فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه علم و هنر یزد به صورت پیمانی در سال 1403 دانشجویان برای دریافت وام فقط تا 15 اردیبهشت سال جدید فرصت دارند درخواست یاریِ افغان‌ها از ایرانی‌ها برای یافتن بودای کوچک 1200 ساله/ طالبان این اثر تاریخی گرانبها را فروخته است؟ شهادت یک سرباز در مرز سیستان و بلوچستان عروسی جنگی در خوزستان 13 نفر را بیمارستانی کرد این هشدار جدی است؛ از سفر به این استان‌ها حذر کنید! حداقل حقوق کارگران چقدر شد؟ / تعیین تکلیف پایه حقوق 1403 حواشی داغ امروز سه شنبه 29 اسفند 1402/ رونمایی از موبایل و سیم کارت 7 میلیاردی سلطان علی پروین روی آنتن زنده تلویزیون تهیه و انتشار فیلم از دانش‌آموزان ممنوع است / معلم های بلاگر به هوش، خانواده ها به گوش! شورای نگهبان صحت انتخابات مجلس در کل کشور را تایید کرد روانشناسی رابطه: راه های برگرداندن عشق از دست رفته / با این راهکار پس از جدایی به رابطه خود برگردید 29 راهکار عالی برای اینکه بیشتر از 100 سال عمر کنیم / چگونه می توان 100 سال و بیشتر عمر کرد؟ روانشناسی شخصیت: اگر این 9 رفتار را دارید شما ذاتا دوست داشتنی هستید / ببین از دید بقیه چجور آدمی هستی
منتخب روز   
(ویدئو) سورپرایز تولد یک پسر تُرک توسط مادرش در محل کار با کیک/ تو این شرایط هم دست از کار نمیکشه😍 سید محمد خاتمی پرسپولیسی است یا استقلالی؟ (فیلم) به وجد آمدن رهبر معظم انقلاب از اجرای هنری نوجوانان ایرانی در حسینیه بیت رهبری / عشق یعنی لافتی الا علی، عشق یعنی رهبرم سید علی ... (فیلم) ویدئویی دیده نشده از نظر صریح رهبر معظم انقلاب درباره حمله به بدحجاب‌ها کوبیدن صورت دختر جوان روی کیک تولد جان او را گرفت/ ویدئو را تا انتها تماشا کنید خطر از بیخ گوش مسافران گذشت/ هر دو خلبان با هم به خواب رفتند (ویدئو)وحشتناک‌ترین حادثه جاده‌ای/ همه داخل خودرو، بلا از آسمان نازل شد! لحظات دلهره آور در حیات وحش/ کمین مار چند 10 متری برای شکار میمون + فیلم (ویدئو) شکستن دکور برنامه تلویزیونی و سقوط مجری صداوسیما در برنامه زنده حرکت زشت و دور از انسانیت یک تازه به دوران رسیده نو کیسه در جایگاه سوخت+ فیلم/ با اینا باید چیکار کرد؟ (فیلم) رونمایی از یک وسیله آتیش بازی خطرناک / اینا دست چهارشنبه سوری ما رو از پشت بستن! (عکس) تصاویر دیده نشده از پسران رهبر انقلاب در مراسم ختم دایی‌شان با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی کرونا / از دست ندادن با میهمانان تا گذاشتن ماسک دوتایی