ساعدنیوز
ساعدنیوز

خبر آمد، خبری در راه است؟

  جمعه، 19 خرداد 1402   کد خبر 343388
خبر آمد، خبری در راه است؟
ساعد نیوز: برخی اخبار منتشر شده حاکی است که ایران و ایالات متحده در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت هستند که در برابر کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، گشایشی را در برخی از تحریم‌ها فراهم می آورد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از برترین ها، این در حالی است که هنوز مسیر مذاکرات ادامه دارد، فعلا آن چیزی که مشخص است ماجرای تبادل زندانیان است و احتمالا ماجرای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق که ورود این پول‌ها به کشور می‌تواند موجب اتفاقات مثبتی در زمینه اقتصادی شود.

ایران و آمریکا

جماران خبر داد که میدل ایست آی در گزارشی مدعی شده است:

* گفتگوهای مستقیم میان رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل، در خاک آمریکا انجام شده اما باید دید که آیا مقام های ارشد هم از این پیشنهادات حمایت می کنند یا نه.

* این مذاکرات به طور مستقیم در خاک آمریکا برگزار شده‌ که تحولی قابل توجه در روند دیپلماتیک میان دو کشور است. با این حال، ایالات متحده تمایلی به بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 یعنی برجام ندارد. امیر سعید ایراونی، سفیر تازه ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، رهبری هیئت مذاکره ایران را بر عهده داشته است. وی همچنین نقشی کلیدی در مراحل اولیه گفتگوهای سازش میان ایران و عربستان سعودی در بغداد ایفا کرده بود.

* میدل ایست آی در ادامه مدعی شده است: از طرف آمریکا هم رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در چندین نشست مستقیم با ایراونی گفتگو کرد.

* در ادامه گزارش ادعا شده که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و دو طرف به یک توافق موقت رسیده‌اند که جزییات آن به مقام های ارشد دو کشور ارائه خواهد شد. در چارچوب این توافق، ایران متعهد می شود که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم 60 درصد و بالاتر خود را متوقف کند و به همکاری با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و تأیید برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

شطرنج

* در برابر، به تهران اجازه داده می شود که روزانه تا یک میلیون بشکه نفت صادر کند و به درآمد آن و نیز دیگر منابع مسدود شده اش در خارج از کشور دسترسی داشته باشد مشروط بر آنکه این منابع انحصارا برای خرید مجموعه‌ای از کالاهای اساسی شامل غذا و دارو هزینه شوند.

* میدل ایست آی مدعی است که علاوه بر مذاکرات دوجانبه بین ایران و ایالات متحده، قطر هم نقش تسهیل کننده ای را میان دو طرف داشته و در حل مسائل مربوط به بانکداری که به عنوان یک نقطه اصلی اختلاف ظاهر شده بود، کمک کرده است. میدل ایست آی از رابرت مالی و نیز وزارت خارجه قطر، درخواست کرده که در زمینه این گزارش نظر دهند. ایروانی جزییات این توافق را به تصمیم گیران ارشد در تهران منتقل کرده تا به تایید برسد. با اینحال، مشخص نیست که رهبر معظم ایران و شورای عالی امنیت ملی از این توافق حمایت کنند.

* میدل ایست آی در پایان ادعا کرده است: در گذشته، مقام های ایرانی با چنین توافق موقتی مخالفت کرده بودند بویژه در طول سالهای 2017 تا 2021 که دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی بود. رابرت مالی به ایرانی ها گفته است که جو بایدن دیگر قصد بازگشت به برجام در آن شکل اولیه اش را ندارد. مالی همچنین هشدار داده که اگر ایران غنی سازی اورانیوم در سطح نوددرصدی را آغاز کند، کنترل مسئله هسته ای ایران، از وزارت خارجه آمریکا به وزارت دفاع این کشور سپرده می شود.

ایران و آمریکا

روایتی دیگر از جزییات پیش‌نویس «توافق موقت» ایران و آمریکا

* فعال رسانه ای اصولگرا روایتی از جزییات توافق موقت به دست آمده میان ایران و آمریکا در مرحله پیش از تصویب نهایی را روایت کرد. دیروز نیز روزنامه «هاآرتص» ضمن اعلام زمان «بسیار نزدیک» توافق موقت تهران و واشنگتن ،جزییاتی از این توافق را منتشر کرده بود که با تکذیب آمریکا همراه شد.

علیرضا تقوی‌نیا، فعال رسانه‌ای و سیاسی اصولگرا نوشت:

شنیده هایی از توافق موقت:

1- مدت این توافق تا پایان دوره بایدن خواهد بود

2-غنی سازی ایران از 60 درصد به 20درصد می رسد

3- هیچ سانتریفیوژی برداشته نمی شود.

4- مواد غنی شده اتمی از ایران خارج نمی شود اما پلمب می شود تحت نظارت آژانس اتمی

5- 24 میلیارد دلار از پول های ایران آزاد می شود.

توافق موقت

* ظاهرا طرفین ماجرا به این نتیجه رسیده اند که برجام دیگر قابلیت احیا ندارد و بر اساس این توافق ، برنامه اتمی ایران کاملا حفظ میشود ولی نگرانی غربی ها بابت حرکت ایران به سمت بمب اتمی تا پایان دوره ریاست جمهوری جو بایدن رفع می گردد.

* روزنامه «هاآرتص» چاپ اسرائیل هم دیروز با استناد به گفته‌های مقامات دفاعی دولت تل آویو گزارش داد ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام «بسیار نزدیک» شده‌اند.

* این گزارش می‌افزاید مقامات دفاعی اسرائیل می‌گویند سرعت پیشرفت مذاکرات میان ایران و آمریکا بیش از حد انتظار بوده و امکان رسیدن به توافق در چند هفته آینده وجود دارد.

* بر اساس این گزارش، توافق شامل محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی و کاهش تحریم‌های آمریکا خواهد بود؛ به‌طوری که در قدم اول حدود 20 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، کره جنوبی و صندوق بین‌المللی پول آزاد خواهد شد.

* گزارش «هاآرتص»، البته بی‌پاسخ نماند و امروز، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا وجود گفت‌وگوهای محرمانه میان تهران و واشنگتن را رد کرد.

* ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزارش ادعایی روزنامه هاآرتص مبنی بر اینکه ایران و آمریکا در حال انجام رایزنی‌های محرمانه برای حصول یک توافق اولیه هستند، تاکید کرد که به این گونه شایعات و یا درز گفت‌وگوهای دیپلماتیک که تمایل به دروغ‌پردازی و گمراه کردن دارند، پاسخ نمی‌دهد.

قیمت دلار

اسرائیلی‌ها قیمت دلار و سکه را در تهران تغییر دادند!

* هاآرتص، نشریه اسرائیلی هم در گزارشی مدعی شده که مذاکرات ایران و آمریکا پیشرفت چشمگیری داشته است.

* معامله گران می گفتند این خبر هم احتمالا کفه ترازوی کاهشی ها در بازار را تا حدودی سنگین تر کند.

* قیمت دلار امروز «پنجشنبه، 18 خرداد ماه 1402» بار دیگر کاهش یافت و در پایان معاملات امروز به کانال 49 هزار تومان بازگشت.

* قیمت دلار تاثیر خود را بر قیمت سکه هم گذاشت.

* قیمت سکه بهار آزادی هم با یک میلیون و 200 هزار تومان کاهش به 24 میلیون و 900 هزار تومان رسید که بیشترین میزان کاهش قیمت در میان سکه‌های موجود در بازار را ثبت کرده است.

* قیمت نیم‌ سکه هم به 15 میلیون و 600 هزار تومان رسید. این فلز زرد هم 400 هزار تومان از قیمت خود را از دست داده است. قیمت ربع سکه هم به 10 میلیون و 400 هزار تومان رسید.

* برخی از کارشناسان اقتصادی‌ منتظر ریزش بیشتر قیمت دلار هستند. آنها معتقد بودند اگر دلار نتواند خود را در محدوده بالا 50 هزار تومان حفظ کند، ریزش بیشتر قیمت در راه است و راه برای کاهش قیمت بیشتر باز می‌شود.

* البته به گفته این گروه، این ریزش موقتی است و ادامه آن به تغییر سیاسی بزرگی مانند توافق برجام نیاز دارد واگرنه قیمت‌ها به روال قبل بر می‌گردد.

* بررسی اخبار سیاسی هم نشان می‌دهد که هنوز جای امیدواری برای توافق وجود دارد و ممکن است این خبر مثبت ظرف روزهای آینده به بازار برسد و دلار را ارزانتر کند. اما اگر بازار سیگنال اصلی را دریافت نکند، باید منتظر برگشت قیمت دلار بود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (372 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (312 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (246 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (235 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (186 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (155 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (147 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (146 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (140 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (130 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (126 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (120 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (105 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (104 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (99 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عکس عاشقانه امیر علی نبویان و همسرش بهار نوروزپور با دسته گل زیبا و بهاری/ جذاب ترین زوج تلویزیون ! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! (عکس) عکس لو رفته و متفاوت از نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش و خواهر پژمان جمشیدی در کانادا/خوش گذرانی خانم ها کنار آبشار نیاگارا! کتابخانه شخصی دلنشین و مملو از کتاب سید حسن خمینی در خانه‌اش با رونمایی از قاب عکس رهبری و دخترشان+عکس/ محبوب‌ترین بخش منزل نوه امام (عکس) منوی غذای مفصل کافه هنر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد در لواسان/ از کیک شکلاتی گرفته تا آیس آمریکانو... استعداد و هوش بالای خانمهای شرکت کننده در مسابقه حامد آهنگی و عصبانیت بانمک او از نباختنشون+ویدئو رامین رضائیان ستاره تیم ملی درحال نماز خواندن در اتاقش+عکس علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس نان محلی پختن حرفه‌ای و جالب آزیتا حاجیان با تنور روستایی/ خانم بازیگر رو با این تیپ محاله بشناسید!+عکس (ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود رونمایی از برادر جوان و قدبلند داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه ها/ جفتشون چقدرم مهربون و خوش استایلن+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران (ویدئو) مظنون فراری از دست پلیس به خودروی در حال حرکت آویزان شد حرکات با مزه گربه وقتی خودش رو توی آینه میبینه/ چه دیوونه بازی هایی درمیاره+ فیلم واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ هم میز شدن امیر قلعه نویی و علی دایی در ضیافت افطاری در آجودانیه+عکس/ چهره بشاش و شاد هر دو سرمربی سابق و فعلی تیم ملی مبتلا شدن ستاره سادات قطبی به بیماری ناشناخته و دست و پنجه نرم کردن با مرگ+ویدئو
تیتر امروز   
جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402