خبر خوش دیپلمات اروپایی از مذاکرات برجام در وین

  پنجشنبه، 07 بهمن 1400 ID  کد خبر 189693
خبر خوش دیپلمات اروپایی از مذاکرات برجام در وین
ساعد نیوز: یک دیپلمات اروپایی با تأکید بر اینکه طرف‌های مذاکره‌ در وین در حال آماده‌سازی پیش‌نویس هستند، گفت که این مذاکرات خوب پیش رفته است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از فارس، دور فعلی مذاکرات «وین» برای لغو تحریم های یکجانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی در پایتخت اتریش پیش می رود که گمانه زنی های زیادی درباره روند این مذاکرات از سوی طرف های مذاکره کننده و کارشناسان و تحلیگران مطرح می شود.

وبگاه آمریکایی «دیپلماتیک» گزارش کرد که یکی از دیپلمات های اروپایی که خواست نامش فاش نشود، در ارتباط با روند مذاکرات وین گفته است: «تاکنون خوب بوده است» و همچنین به این نکته اشاره کرده است که طرف های مذاکره کننده در حال آماده سازی پیش نویس در اتاق مذاکرات هستند.

در نزدیک به سه ماهی که از دور جدید مذاکرات رفع تحریم ها می گذرد آمریکا و تروئیکای اروپایی و بازوهای رسانه ای آنها همواره سعی داشته اند اینطور القا کنند که ایران عامل حرکت آهسته گفت وگوهای وین است و سرعت گفت وگوها تابع تنها اقدامات ایران است.

پیش از این روز چهارشنبه (روز گذشته)، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در مصاحبه با «روسیه ۲۴» مدعی شده چنانچه مذاکرات رفع تحریم ها در وین میان ایران و گروه موسوم به ۱+۴ (روسیه، انگلیس، فرانسه، چین به علاوه آلمان) با سرعت فعلی پیش برود حصول توافق تا پایان ماه فوریه (۹ اسفندماه) کاملاً واقع بینانه است.

اظهارات این دیپلمات روس در شرایطی مطرح شده که مقام های کشورهای اروپایی و آمریکا، علی رغم خودداری از اجرای تعهداتشان در برجام با مانور بر روی کوتاه بودن زمان در مذاکرات رفع تحریم ها، ایران را تحت فشار دهند.

در جدیدترین تلاش آمریکا برای اعمال فشار به جمهوری اسلامی، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است در حالیکه واشنگتن به دنبال دیپلماسی با ایران است اما در صورت شکست مذاکرات وین، جایگزین هایی را که با هماهنگی رژیم صهیونیستی تهیه شده، ارائه می دهند.

سالیوان و هولاتا مشاوران امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی
سالیوان و هولاتا مشاوران امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی

دور فعلی مذاکرات در وین در حالی پیش می رود که برخی گزارش ها از شکاف عمیق در میان تیم مذاکره کننده آمریکا حکایت دارد و امروز (پنجشنبه) وبگاه خبری-تحلیلی «دیپلماتیک» گزارش کرد که پس از «ریچارد نفیو» معاون «راب مالی» نماینده آمریکا در امور ایران، «آرین طباطبایی» مشاور دفتر کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا نیز به دلیل اختلاف با مالی از تیم مذاکرات جدا شده اند.

دیپلماتیک گزارش داده است که این اختلافات در تیم مذاکره کننده آمریکا اندکی پس از آن به اوج خود رسید که مذاکرات برای لغو تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در اواخر نوامبر، پس از یک وقفه پنج ماهه، در وین آغاز شد.

دولت آمریکا اردیبهشت ۱۳۹۷ در زمان دریاست جمهوری ونالد ترامپ به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه های بین المللی از توافق هسته ای خارج شده و با اعمال تحریم های بی سابقه، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت و حتی در دوران شیوع ویروس کرونا مانع از آن شد که ایران به منابع خود در دیگر کشورها برای واردات دارو و مواد غذایی دسترسی پیدا کند.

پس از روی کار آمدن دولت بایدن، مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این واقعیت که آمریکا، طرفی بوده که از برجام خارج شده، تاکید کرده اند که نخست آمریکا باید به تعهدات خود ذیل توافق هسته ای بازگردد و پس از راستی آزمایی، ایران نیز کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کرده و به پایبندی کامل به برجام باز خواهد گشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان