خرگوش خود را چگونه تربیت کنیم؟

  پنجشنبه، 26 خرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
خرگوش خود را چگونه تربیت کنیم؟
خرگوش از حیوانات پر جنب و جوش و به عبارتی لجباز است که برای تربیت آن در خانه باید آگاهی و اطلاعات لازم را داشته باشید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.

خرگوش ها یکی از بامزه ترین و محبوب ترین حیوانات خانگی مخصوصاً در بین کودکان هستند. نگهداری از این حیوانات زیبا، دوست داشتنی و سرگرم کننده است. در این بین تربیت خرگوش نیز یک مسئله مهم است.خرگوش ها حیوانات خانگی بسیار باهوش و اجتماعی هستند که می توانند خیلی راحت آموزش ببینند. متأسفانه، بسیاری از افراد قادر به آموزش خرگوش های خود نیستند، یا به این دلیل که از روش اشتباه استفاده می کنند، یا اینکه وقت کافی را برای آموزش اختصاص نمی دهند.اگر می خواهید با خرگوش خانگی خود رابطه بهتری برقرار کنید و آن ها را به درستی آموزش دهید، کافی است درست وارد عمل شوید و شروع کنید!با مقاله ما همراه باشید تا نکات و رمزوراز تربیت و آموزش خرگوش را بیاموزید.

آموزش خرگوش چگونه است؟

خرگوش ها از حیوانات خانگی بسیار بامزه، دوست داشتنی، آرام، ساکت، مظلوم و کم هزینه ای هستند که خیلی از افراد به دلیل ویژگی های خوبی که دارند تمایل دارند تا از این حیوانات نگهداری کنند. البته به دلیل این که خرگوش ها بیش از حد آرام و ساکت هستند، برخی از افراد تصور می کنند که آموزش به آن ها امکان پذیر نیست در صورتی که باید افزود که خرگوش ها نیز می توانند آموزش های لازم و ضروری را به خوبی یاد بگیرند، چرا که آن ها هوش بسیار خوبی دارند. به عنوان مثال می توانند جای دستشویی را یاد بگیرند، اسمشان را متوجه بشوند و اگر کار اشتباهی انجام دادند برای انجام ندادنش آموزش ببینند.

بهتر است که بدانید خرگوش ها نیز مانند سگ ها و گربه ها می توانند اسم خود را یاد بگیرند و به آن واکنش نشان دهند. این موضوع از نظر علمی ثابت شده است، زمانی که فردی خرگوش خود را با اسم صدا بزند او به سمت صاحبش می رود. این حیوانات دوست داشتنی قادر هستند تا چند کلمه کوتاه و ساده را یاد بگیرند، البته مشاهده شده است که در خرگوش های باهوش تر این تعداد کلمات گسترده تر است و لغات بیشتری را می توانند یاد بگیرند و به آن واکنش نشان دهند. البته باید افزود این که واکنش آن ها نسبت به کلمات چیست به آموزش و تربیت حیوان بستگی دارد. به عنوان مثال آموزش خرگوش لوپ به دلیل هوش خوبی که دارند بسیار آسان است و تعداد کلمات تقریبا خوبی را نیز یاد می گیرند. هم چنین آموزش خرگوش مینی لوپ بسیار جذاب و چالش برانگیز برای صاحبانشان می باشد.

غذا دادن به خرگوش

روش تربیت کردن خرگوش

همانطور که اشاره شد خرگوش حیوانی بازیگوش و لجباز است و در تربیت آن باید حوصله زیادی به خرج داده شود افرادی که با بی حوصلگی با این حیوان رفتار می کنند ممکن در زمان آموزش و تربیت خرگوش دچار مشکل شوند زیرا این حیوان به زور و به دلخواه شما کاری را انجام نمی دهد و باید صبر و زمان زیادی برای تربیت آن در نظر بگیرید.بنابراین در صورتی که خرگوش شما کاری اشتباه انجام می دهد نباید با فریاد یا خشونت با آن مقابله کنید بلکه با رفتاری ملایم او را متوجه کنید که نباید این کار را انجام دهد و در همان لحظه با دادن یک تشویق می توانید او را شرطی سازی کنید.

یکی از نکاتی که در تربیت خرگوش باید به آن توجه کنید این است که خرگوش دیر و سخت با شما ارتباط برقرار می کند و رفتار نادرست شما با آن موجب می شود تا ارتباط کمی با شما داشته باشد و بیشتر به سمت افرادی تمایل پیدا کند که به او محبت و توجه می کنند.خرگوش ها می توانند زبان انسان را بفهمند. خرگوش ها می توانند بعضی از کلمات انسان را درک کنند. بیشتر آنها اسم خود را یاد می گیرند و وقتی صدایشان بزنید به سمت شما می آیند اما در این مورد بیشتر شبیه گربه ها هستند تا سگ ها. آنها همچنین کلماتی مثل«بیا» و «نه» را یاد می گیرند. خرگوش ها به تن صدای شما پاسخ می دهند؛ لحن مهربان را می فهمند و دوست دارند و با شنیدن لحن محکم ممکن است رفتارشان را تغییر بدهند.

آموزش های لازم برای خرگوش در خانه

در ابتدا و قبل از این که تربیت حیوان دوست داشتنی خود را شروع کنید بهتر است که رفتار او را بفهمید و بدانید که هر رفتار حیوان شما به چه معنی است به این گونه تربیت او راحت تر و آسان تر از قبل نیز می شود. هم چنین شما متوجه می شوید که هر کدام از این رفتار هایی که در هنگام آموزش انجام می دهد به چه معناست. آیا خسته شده است؟ و یا این که علاقه به ادامه دارد؟ آیا خوشحال است و یا عصبانی است؟!

هم چنین باید افزود که این که چه مدت طول می کشد تا حیوان آموزش های لازم را یاد بگیرد و آن ها را انجام دهد به شخصیت، هوش، تداوم در تربیت و ایجاد انگیزه کافی برای یادگیری و … بستگی دارد. یکی از مهم ترین نکاتی که باید بدانید و آن را رعایت کنید تداوم در تربیت می باشد. به این گونه که باید به طور دائمی و همیشگی مطالب را به خرگوش خود یادآوری کنید و آموزش ها را تکرار کند تا این گونه تاثیر آموزشات بیشتر شود و تربیت نتیجه بهتری داشته باشد.

آموزش مکان دستشویی به خرگوش

برای افرادی که خرگوش دارند هیچ چیز خوشایند تر از آن نیست که در جایی که به آن ها آموزش داده اند، دستشویی کنند. قبل از آموزش باید چند نکته را به یاد داشته باشید اولین که خرگوش های خیلی جوان فراموش کار هستند، خرگوش های بالغ عقیم نشده در همه جا ادرار می کنند و برخی از این حیوانات برای تعیین قلمرو خود مدفوع به جا می گذارند. اگر حیوان شما 6 الی 7 هفته سن داشته باشد باید خود را برای بروز هرگونه حادثه ای آماده کنید. تحقیقات نشان داده است که خرگوش های جوان تر نسبت به خرگوش های مسن تر برای یادگیری به تکرار بیشتری نیاز دارند.

شروع آموزش برای دستشویی رفتن

در ابتدای آموزش باید مشاهده کنید که حیوان شما در کدام گوشه قفس دستشویی می کند سپس جعبه مخصوص دستشویی کردن را بهتر است در همان قسمت قرار دهید. اگر حیوان خود را از قفس بیرون می آورید و اجازه می دهید تا در اتاق یا خانه باشد بهتر است که در اتاق جعبه دستشویی نیز بگذارید. زمانی که خرگوش را از قفس بیرون آورده اید باید هر 5 دقیقه او را در جعبه مخصوص دستشویی قرار دهید. اگر مشاهده کردید که حیوانتان پشتش را بالا آورده و دم خود را بالا می گیرد بهتر است که سریعاً او را در جای مخصوص دستشویی کردن قرار دهید.

برای این آموزش هر لحظه باید آمادگی داشته باشید، چرا که این حیوانات جوان چیز هایی که آموزش می بینند را فراموش خواهند کرد. هم چنین باید افزود که آموزش ادرار کردن در این جعبه ها آسان تر از مدفوع کردنشان می باشد، چرا که این حیوانات گاهی برای این که قلمرو خود را تعیین کنند در جا های مختلف خانه مدفوع می کنند. با این حال می توانند یاد بگیرند تا بخش بزرگ از مدفوع خود را در جعبه بریزند. جالب است که بدانید خرگوش ها در طبیعت نیز جای مخصوص برای دستشویی کردن دارند به همین دلیل می توانید به خرگوش خانگی خود یاد دهید که جعبه ها همان جای مخصوص دستشویی کردن برای آن ها می باشد. اکثر این حیوانات این موضوع را یاد می گیرند اما اگر با مشکلی مواجه شدید بهتر است که مدفوع را جمع کنید و در جعبه مخصوص بریزید.

آموزش فرمان های مقدماتی به خرگوش

بهتر از قبل از این که آموزش های لازم را به خرگوش خود بدهید، فرمان های مقدماتی را به او آموزش دهید. برخی از این فرمان ها شامل:

  • بیا (دستوری است که همراه با اسم حیوان خود به او بگویید تا خرگوش بعد از شنیدن آن به سمت شما بیاید).
  • برو قفس (این دستوری است که می توانید با آن از خرگوش خود بخواهید تا به قفس یا محل مورد نظر برود).
  • غذا می خوری (کلمه ای است که با آن می توانید زمان غذا خوردن حیوان را به او بفهمانید).

چگونه از پاداش در آموزش خرگوش استفاده باید کرد؟

هنگامی که خرگوش کاری انجام داد که می خواهید به آن پاداش دهید، بلافاصله این کار را انجام دهید. اگر خرگوش درحالی که دست خود را بالای سرش بلند می کنید به صورتی نشسته است که انگار برای التماس نشسته است، فوراً به او کمک کنید تا نشستن را تقویت کند. پاداش باید در طی 2-3 ثانیه از رفتار داده شود.اگر خرگوش قبل از پاداش شما کار دیگری انجام دهد، شما با دادن پاداش رفتار غلط را تقویت می کنید. اگر می خواهید به خرگوش خود بیاموزید که به سمت شما بیاید، آموزش آن را با قرار گرفتن در نزدیکی خود شروع کنید. وقتی نوبت شما می رسد، به آن پاداش دهید. ثابت قدم باشید تا خرگوش شما بداند چرا به او پاداش می دهید.از دستورات دقیقاً مشابه بنشینید، (نام خرگوش شما) یا بالا، (نام خرگوش شما) هر بار استفاده کنید، بنابراین خرگوش شما یاد می گیرد درخواست های شما را تشخیص دهد و این کلمات دقیق را با یک گفتگو مرتبط کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (315 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (284 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (242 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (209 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (173 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (103 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد