خصوصیات و شرایط نگهداری سگ نژاد نیوفاندلند

  شنبه، 08 بهمن 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
خصوصیات و شرایط نگهداری سگ نژاد نیوفاندلند
سگ نیو فاندلند (Newfoundland dog) سگی است آرام، قدرتمند، بسیار بزرگ جثه که دارای سری پهن و سنگین می‌باشد. سگی است عالی جهت محافظت، بسیار شجاع، جدی، باهوش و مطیع صاحبش. در ادامه بیشتر با این سگ آشنا می شویم.

سگ ها موجودات بسیار دوست داشتنی هستند که به سرعت با صاحبان خود رابطه عاطفی برقرار کرده اند و این حیوانات خانگی گاهی از جان خود برای حفظ صاحبان خود از خطر می گذرند. همین ویژگی ها باعث شده افراد زیادی علاقه مند باشند از این حیوانات نگهداری کنند. اما آنچه که بیش از هر چیزی سبب علاقه مندی انسان ها به این حیوان باهوش و زیرک شده است کارایی و توانایی آنها در زمینه های مختلف می باشد. برخی از آنها در زمینه شکار و برخی دیگر در زمینه ورزشی مهارت دارد. برخی در عملیات نجات شرکت می کنند و برخی دیگر به عنوان سگ های کار شناخته می شوند. حتی آنها از سنین تولگی به این منظور پرورش و تربیت می یابد نمونه از این سگ ها سگ های نیوفاندلند هستند. سگ های نیوفاندلند به دلیل آرام بودن و ویژگی های خاص بسیار مورد توجه هستند و معمولا از این سگ ها به عنوان سگ کار یاد می شود. در این مطلب در مورد این نژاد سگ ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه سگ نژاد نیو فاندلند

نظریه های متفاوتی در مورد منشأ این نژاد وجود دارد. برخی معتقدند که اجداد او را سگ های هندی تشکیل می دهند در حالی که گروهی دیگر بر این باورند که شباهت های زیادی بین نژاد لابرادور رتریور (Labrador Retriever) و نیو فاندلند وجود دارد. در حال حاضر بیشترین نظرها مبنی براین است که جد او را ماستیف تبتی (Tibetan Mastiff) که توسط ماهیگیری بریتانیایی در سال 1700 به کانادا برده شد، تشکیل می دهد.امروزه نیز نیو فاند لند ناجی موفقی در آب است. بسیاری از انسان ها جان خود را مدیون این نژاد هستند. در سال 1919 به دلیل نجات قایق شکسته حامل 20 نفر از مردم مدال طلا گرفت. همچنین نیوفاند لند در جنگ جهانی دوم خدمات زیادی را برای مردم آلاسکا انجام داد. امروزه نیز از آنها بعنوان نگهبان، دیده بان، ناجی و سگ مسابقه استفاده می شود.

مشخصات ظاهری سگ نیوفاندلند

سگ نژاد نیوفاندلند جزء سگ های بزرگ جثه است به این صورت که نرهای حدود ۶۵ تا ۷۵ کیلوگرم و وزن ماده های آن بین ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم می باشد. در حالی که قد سگ نر ۷۰ سانتی متر و قد سگ ماده ۵۶ سانتی متر محاسبه شده است. آنها چشمانی براق و تیره رنگ و بینی کوچک و سیاه رنگ در چهره خود دارند. معمولاً به رنگ مشکی هستند که با سایه روشن هایی به رنگ به رنگ مسی، قهوه ای، آبی و خاکستری نیز دیده می شوند. این سگ ها دارای پنجه های پهن هستند که مناسب شنا کردن در آب می باشد.

سگ نیوفاندلند

خلق و خوی سگ نیو فاندلند

سگی است عالی جهت محافظت، بسیار شجاع، جدی، باهوش و مطیع صاحبش. در عین حال مهربان و خوش رفتار با مهمان ها و فرمانبردار صاحبش. پرشکوه و با عظمت، آرام، خونسرد، باوفا و دارای شخصیت بسیار شیرین و دوست داشتنی. به صاحبش خیلی اخت می گیرید چنان که گاهی اوقات پذیرش خانه جدید برایش مشکل می شود. آنقدر باهوش و شجاع است که در مواقع اضطراری از خودش عکس العمل نشان می دهد اما در مواقع خطر پیش از آنکه واق واق کرده و یا حمله کند خود را بین صاحبش و مهاجم قرار می دهد.

با مهمان ها، سایر حیوانات و کودکان رفتار دوستانه دارد، گرچه گاهی اوقات نرها نسبت به یکدیگر حالت تهاجمی می گیرند. مثل یک پرستار از کودکان مراقبت می کنند. بیرون رفتن را دوست دارند اما نه به تنهایی. زیاد آب می خورد و خیلی به خیس کردن خود علاقه دارد. آب زیادی از دهانش می ریزد که البته در مقایسه با سایر نژادهای غول پیکر، ناچیز است. در تولگی زیاد غذا می خورد. آموزش دادن به او باید در کمال حوصله و دقت انجام شود. نسبت به لحن صدای صاحبش حساس است.

آراستن و بهداشت سگ نیوفاندلند

به منظور حفظ سلامت سگ و پیشگیری از انواع بیماری ها رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی بسیار لازم و ضروری است. صورت آنها دارای موهای متراکم هستند که باید در هفته دو یا سه بار شانه کنید. نیاز به حمام زیاد ندارند و هر گاه که بوی بد از آنها استشمام شد نیاز به حمام رفتن دارید. در هفته دو یا سه بار باید دندان های آنها را مسواک بزنید. نظافت ناخن ها و گوش ها موارد دیگر هستند که باید به آن توجه داشته باشید چرا که به شدت مستعد عفونت و تجمع میکروب هستند. نکته آخر اینکه همواره باید خود را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت مشاهده هرگونه زخم جراحت و یا عارضه غیر معمول علت آن را بیابید و آن را فوراً برطرف کنید.

تغذیه سگ نیوفاندلند

بهتر است وعده های غذایی سگ نیوفاند لند خود را به دو قسمت تقسیم کنید. به صورت روزانه 4 تا 5 پیمانه غذای خشک با کیفیت باید به سگ خود بدهید.بهتر است بدانید که میزان اشتها و مصرف غذا در سگ های مختلف متفاوت است. این میزان بستگی به سن سگ، سوخت و ساز بدن آن، میزان فعالیت و اندازه ی بدن دارد. به جای این که غذای زیاد و بی کیفیت به آن دهید، بهتر است از مقدار کمتری غذا که کیفیت بالایی داشته باشد استفاده کنید.ممکن است سگ شما اضافه وزن داشته باشد. برای بررسی این موضوع می توانید با استفاده از دست خود کمر آن را لمس کنید. اگر به راحتی قادر به لمس دنده هایش بودید یعنی چاق نیست. اما اگر نتوانستید به راحتی دنده هایش را لمس کنید، بهتر است بدانید که مقداری اضافه وزن دارد. در این صورت باید به میزان کنترل شده به او غذا دهید.

بهداشت و بیماری سگ نیوفاندلند

به صورت کلی نیوفاندلند سگ سالمی است و کمتر خطر ابتلا به بیماری ها را دارد. اگر شما دارای سگ هایی از این نژاد هستید، بهتر است با بیماری های احتمالی آن ها آشنا باشید.

  • بیماری آدیسون : از علائم این بیماری می توان استفراغ، بی حالی و ضعف و بی اشتهایی را نام برد. این بیماری از اختلالات غده ی آدرنال است که به دلیل تشابه علائم آن به دیگر بیماری ها، ممکن است به خوبی تشخیص داده نشود. در حالت پیشرفته ی این بیماری، سطح پتاسیم بالا می رود و سبب اختلال در عملرد قلب می شود. در آخر می تواند باعث مرگ سگ شود.
  • دیسپلازی آرنج : این بیماری ارثی است و در طی آن سگ ممکن است در ناحیه ی مفصل ران پاهای جلویی با احساس ناراحتی و درد مواجه شود. دلیلش این است که استخوان به مفصل آن به خوبی وصل نشده است و سبب احساس درد می شود. ورم مفاصل هم می تواند این بیماری را هشدار دهد. اما ممکن است علائم دیسپلازی مفصل آرنج خود را به خوبی نشان ندهند. در هنگام خرید توله سگ از سلامت آن مطمئن شوید و از فروشنده حتما در این باره سوال بپرسید. این بیماری حتی ممکن است در اثر تغذیه ی نامناسب و یا ضربه و صدمه به سگ، ایجاد شود.
  • آب مروارید : این بیماری چشمی منشا ارثی دارد. در سگ هایی که سن ها کمتر از 6 سال باشد، اتفاق می افتد.
  • گیلاس چشم : نام این بیماری به دلیل شباهت غده ی تشکیل شده در اثر آن به گیلاس می باشد. در طی این روند، غده ایی در زیر پلک پایینی به وجود می آید که برای درمان آن از عمل جراحی استفاده می شود.
  • تنگی دریچه آئورت : در این بیماری عملکرد قلب با اختلال مواجه می شود. از علائم آن می توان غش کردن را نام برد. در این بیماری دریچه ی آئورت باریک شده و سبب می شود پمپاژ خون با اختلال رو به رو شود. این بیماری واگیر نیست و منشا ارثی دارد. سگ های مبتلا به تنگی دریچه آئورت را نباید پرورش دهید. این بیماری در نهایت منجر به مرگ سگ می شود.
  • سیستینوری : این بیماری یک تهدید جدی برای سلامتی سگ می باشد. سبب ایجاد اختلال در دستگاه ادراری می شود. در اثر این بیماری سنگ کلیه یا سنگ مثانه به وجود می آید.
  • صرع : تشنج گاهی صرع را نشان می دهد. در طی این بیماری بدن سگ سفت و سخت می شود و ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهد. گاهی سگ مبتلا به بیماری، در حین راه رفتن سقوط می کند و از حال می رود. این بیماری قابل درمان نمی باشد اما با مدیریت و کنترل آن با دارو و رژیم غذایی، سگ می تواند زندگی خود را بدون مشکل ادامه دهد. در صورتی که علائم گفته شده را در سگ خود مشاهده کردید، او را نزد دامپزشک ببرید.
  • دیسپلازی مفصل ران : این بیماری منشا ارثی دارد و در طی روند آن سگ ممکن است در ناحیه ی مفصل ران پاهای عقبی با احساس ناراحتی و درد مواجه شود. دلیلش این می باشد که استخوان ران به مفصل آن به خوبی وصل نشده است و سبب احساس درد می شود. ورم مفاصل هم می تواند این بیماری را هشدار دهد. اما ممکن است علائم دیسپلازی مفصل ران خود را به خوبی نشان ندهند. در هنگام خرید توله سگ از سلامت آن مطمئن شوید و از فروشنده حتما در این باره سوال بپرسید. دیسپلازی مفصل ران حتی ممکن است در اثر تغذیه ی نامناسب و پر کالری و یا ضربه و صدمه به سگ، ایجاد شود.
  • کم کاری تیروئید : این بیماری که در اثر بروز اختلال در غده ی تیروئید به وجود می آید، می تواند سبب بروز بیماری صرع، چاقی، ریزش مو، بی حالی و بیماری های پوستی شود.
  • سرطان : سرطان یک بیماری خطرناک در سگ هاست که می تواند سبب تورم غیر طبیعی یک ناحیه شود. خون ریزی و دردهایی که مداوم هستند می توانند این بیماری را نشان دهند. برای درمان آن از شیمی درمانی، عمل جراحی و درمان به وسیله دارو استفاده می شود.
  • اتساع (گشایش) معده و ولولوس (GDV) : اگر یک وعده ی بسیار زیاد به سگ خود غذا دهید، یا این که او با سرعت زیاد غذا بخورد، یا حتی اگر پس از خوردن غذا مقدار زیادی آب بخورد، ممکن است این بیماری ایجاد شود. اتساع معده همراه با نفخ، ورم و درد معده می باشد. این بیماری در سگ های که سن بالاتری داشته باشند، بیشتر دیده می شود. در این حالت اگر سگ نتواند به طور طبیعی آروغ بزند یا استفراغ کرده و هوا را از معده ی خود خارج کند، ممکن است خون با سرعت کمی به قلبش برسد و بیهوش شود. اگر سریعا او را نزد دامپزشک نبرید، می تواند سبب مرگ سگ شود.
  • پارگی رباط متقاطع قدامی : این بیماری در اثر آسیب های ناشی از بازی کردن یا اضافه وزن ممکن است به وجود آید. در طی آن رباط متقاطع قدامی پاره شده و سبب لنگیدن پای سگ می شود. در صورتی که رباط به صورت کامل پاره شده باشد، برای درمان آن باید از عمل جراحی بهره گرفت. در غیر این صورت با رژیم غذایی و انجام دادن ورزش های سبک می توان درمان را حاصل کرد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (256 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (232 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (189 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (139 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW