ساعدنیوز
ساعدنیوز

خصوصیات و شرایط نگهداری سگ نژاد کوموندور

  شنبه، 26 فروردین 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
خصوصیات و شرایط نگهداری سگ نژاد کوموندور
سگ کمندور جثه بسیار بزرگی دارد و بدنش را موهای بلند و مجعدی فرا گرفته و رنگ پوشش آن همیشه سفید می‌باشد. کمندور سگی جدی، هوشیار و مورد اعتماد است.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز بیشتر درباره این نژاد از سگ ها بحث می کنیم.

درباره سگ کوموندور باید بگوییم که قرن های قبل این نژاد به عنوان پادشاه و رییس سگ های گله مجارستان بوده است. این نژاد به عنوان سگ نگهبان کوموندور برای محافظت از گوسفندان در مراتع شناخته می شده است. این نکته را باید بگوییم که در زمان های قبل به دلیل این که کوموندور ها بسیار سرسخت، شجاع و بی پروا بوده اند برای فراری دادن حیوانات وحشی مانند گرگ ها مورد استفاده قرار می گرفته اند.

موهای این سگ ها به گونه ای است که یک ظاهر بامزه و بسیار منحصر به فرد به آن ها داده است. البته این را هم باید بدانید که این مو ها صرفا برای بامزگی و یا زیبایی آن ها نیست، بلکه این مو ها، از کوموندور ها در برابر شرایط سخت آب و هوایی و شکارچیان تیز دندان محافظت می کنند. هم چنین این مو ها به گونه ای است که سگ می تواند خود را در بین گله استتار کند و به این گونه مراقب گله باشد.

سگ کوموندور از کجا آمده است؟

قرن ها کوموندور پادشاه سگ های گله مجارستان بوده است. کوموندورها در مراتع از گوسفندان محافظت می کنند. آن ها برای فراری دادن گرگ ها و سایر حیوانات وحشی به اندازه کافی سر سخت، شجاع و بی پروا هستند. دِرِدلاک ها (موهای بافته شده به صورت کلاف های باریک) ظاهری با مزه و جالب به این سگ ها می دهند؛ اما این موها صرفا برای نمایش نیستند. آن ها از کوموندورها در برابر شرایط سخت آب و هوایی و شکارچیان تیز دندان محافظت می کنند. این موهای بلند و بافته شده به شکل طناب به این سگ ها اجازه می دهد که شبیه به گوسفندان شده و در بین گله آن ها پنهان شوند.

 سگ کوموندور

اندازه و مشخصات ظاهری سگ کوموندور

کوموندور شخصیتی با ابهت، قدرتمند، باوقار، شجاع، شاد و صمیمی دارد. علتی که این سگ های دوست داشتنی را خاص کرده است، نوع پوشش و موهای آن ها می باشد. موهای کوموندورها جنس ضخیمی دارد و این موها به هم بافته شده و همانند یک طناب است. البته این موها نه تنها جنبه زیبایی دارند، بلکه برای محافظت سگ های کوموندور نیز هستند. پوشش این سگ به او کمک می کند تا با گله خود آمیخته شده و در بین گوسفندان پنهان شود و همچنین در برابر شرایط سخت آب و هوایی و شکارچیان تیز دندان از او محافظت می کند.

قد کوموندور نر حداقل 70 سانت و قد کوموندور ماده حداقل 65 سانتی متر است. کوموندور نر 45 کیلوگرم یا بیشتر وزن دارد در حالی که وزن کوموندور ماده 36 کیلوگرم به بالا است. این نژاد از سگ به طور میانگین بین 10 تا 12 سال عمر می کند.

سگ کوموندور چگونه رفتار می کند؟

کوموندورها سگ های جدی، هوشیار و مورد اعتمادی هستند و در برابر قلمرو خود، خانه، ماشین و اعضای خانواده بسیار جدی و محافظ عمل می کنند. هیچ جایگزینی برای کوموندور نمی تواند گله را در برابر حمله ناگهانی خرس ها و گرگ ها محافظت کند. چرا که آن ها قوی ترین دشمنان را در کمتر از چند دقیقه شکست می دهند. برای جلوگیری از حالت تهاجمی کوموندور نسبت به افراد و یا سگ های غریبه باید از سنین پایین اجتماعی شود.

تغذیه سگ کوموندور چگونه است؟

کموندورها با وجود ابعاد بزرگی که دارند اما غذای زیادی نمی خورند و از غذای سگ با کیفیت بالا و متناسب با سن سگ (توله سگ، سگ بالغ و بزرگسال یا سگ میانسال) استفاده می کنند. برخی از صاحبان سگ ها توجه داشته باشند که پروتئین بیش از حد زیاد می تواند منجر به خراشیده شدن، لک شدن یا سایر واکنش های پوستی شود.

کوموندورها به حجم زیادی از غذا احتیاج ندارند و اگر گرسنه نباشند، گاهی اوقات حتی ممکن است از یک وعده غذایی صرف نظر کنند و چیزی نخورند. در شغل سنتی آن ها (یعنی محافظت از گله)، این سگ ها از همان غذایی که چوپان می خورد، تغذیه می کنند و با او شریک می شوند. برنامه غذایی کم حجمی را برای این سگ ها در نظر بگیرید و از مصرف استخوان های پخته شده و غذاهای دارای چربی زیاد اجتناب کنید. درباره غذاهای انمسان ها برای سگ ها اطلاعات کافی را به دست آورید و بیاموزید که کدام غذاهای انسانی برای سگ ها بی خطر و کدام غذاها مضر است.

 سگ کوموندور

چگونه به نظافت سگ کوموندور رسیدگی کنیم؟

یک پوشش طنابی شکل زیبا نتیجه مراقبت ویژه است. یک پرورش دهنده با تجربه سگ ها می گوید: ما هرگز موهای کوموندورها را شانه نمی زنیم؛ اما آن ها را به طور مرتب حمام کرده و می شوییم. وقتی که موهای این سگ ها ظرف 9 یا 10 ماه شروع به بلند شدن و انبوه شدن می کنند، این دسته موهای بلند و متراکم را به چند ناحیه که به اندازه یک چهارم از ناحیه ای از پوست رشد می کنند، تقسیم می کنیم. این موها به صورت تارهای طنابی شکل رشد می کنند.

هیچ دلیلی وجود ندارد که این پوشش خاص آن ها بوی بدی پیدا کرده یا آلوده شود. حمام کردن با شامپوی رقیق کار نظافت را به خوبی انجام می دهد. برای اتمام حمام، حتما کف حاصل از شامپو را کاملا بشویید و پس از آن با استفاده از حوله، سگ را به خوبی خشک کنید و سپس در تمام طول شب در مقابل یک پنکه قوی قرار دهید. اگر پس از حمام، سگ را به طور کامل خشک نکنید یا قدری شامپو لابه‏لای موهای او باقی بماند، ممکن است که سگ شما بوی بدی بگیرید.

ورزش سگ کوموندور

کوموندورها با وجود ابعاد بزرگی که دارند، چابک و ورزشکار هستند و ورزش کافی برای حفظ سلامتی و نشاط و خوشحالی آن ها مهم و ضروری است. دو آزاد در یک حیاط بزرگ، حصارکشی شده و ایمن، پیاده روی و بازی با دیگر سگ های هم خانه با آن ها، همگی به کوموندورها کمک می کنند تا متناسب و روی فرم بمانند. پارک های مخصوص سگ ها اغلب ایده و پیشنهاد بدی برای این نژاد از سگ ها هستند.

به عنوان یک نژاد نگهبان دام و احشام، غریزه های محافظت کنندگی آن ها می تواند باعث شود کوموندورها در برابر سگ های غریبه و ولگرد واکنش بدی از خود نشان دهند، یا بر این گمان باشند که یک گروه از سگ ها می تواند یک بسته تهدید آمیز و خطرناک باشد.

آموزش سگ کوموندور

کلاس های اجتماعی شدن و آموزش اولیه به توله سگ ها، برای کوموندورها به همان اندازه لازم و ضروری است که آموزش فرمانبرداری و اطاعت و درک درست پیدا کردن از انسان، اهمیت دارد. آن ها به طور مستقل فکر می کنند و اگر آموزش نبینند می توانند بیش از حد مراقب بوده و محافظ های سخت گیری باشند. این سگ ها این گونه آموزش دیده اند که باید به طور مداوم و تا زمانی که یک ساله شوند، از دستورات صاحب خود پیروی کنند.

 سگ کوموندور

ارتباط سگ کوموندور با کودکان و سایر حیوانات چگونه است؟

کوموندور می تواند رفتار خوبی با بچه ها داشته باشد، اما ممکن است در پذیرش برخورد مسالمت آمیز با بچه ها دچار مشکل شود. بهتر است سگ خانگی کوموندور در خانه هایی که بچه بزرگ دارند نگهداری شود تا رفتار بهتری با آن ها داشته باشد. دقت کنید که هرگز کودکانتان را با سگ ها تنها نگذارید و حتما خودتان روی برخوردشان با هم نظارت داشته باشید. البته اگر کوموندورها از تولگی با کودکان بزرگ شوند با آن ها کنار می آیند، اما برای نگهداری در خانه و خانواده پیشنهاد نمی شوند. لازم به ذکر است که سگ های کوموندور اصلا رابطه خوبی با دیگر سگ ها ندارند و دوست دارند تنها سگ در خانه باشند.

انواع بیماری های سگ کوموندور

با این که کوموندور ها، سگ های بسیار مقاوم و قوی هستند، اما با این حال نژاد کوموندور همانند سایر نژاد ها مستعد برخی از بیماری ها می باشند. البته اکثر آن ها بیمار نمی شوند، اما به هر حال بهتر است که با بیماری های سگ شایع آشنا شوید.

دیسپلازی ران

یکی از بیماری های شایع در اکثر سگ ها که شامل این نژاد نیز می شود، دیسپلازی ران است. در این باره باید بگوییم که این بیماری زمانی رخ می دهد که مفصل ران با توجه به رشد سگ، غیر طبیعی رشد کرده باشد و یا ضعیف باشد.

پیچ خوردگی معده

پیچ خوردگی معده و یا همان نفخ، زمانی که تجمع گاز و هوا در معده به وجود آمده باشد، ایجاد می شود. این مشکل باعث می شود که معده سگ متورم شود و پیچ بخورد، بهتر است که بدانید این بیماری بسیار خطرناک است و اگر به موقع درمان نشود ممکن است که سبب مرگ حیوان شود.

آنتروپیون

آنتروپیون یک نوع بیماری است که در آن پلک چشم به سمت داخل برگشت می خورد، این اتفاق به طور معمول در پلک پایین اتفاق می افتد، ولی برای هر دو چشم نیز ممکن است پیش بیاید. این بیماری متاسفانه بعد از شش ماهگی سگ اتفاق می افتد و در اکثر مواقع باعث از دست دادن بینایی و سوزش می شود. برای این بیماری و جلوگیری از نابینا شدن سگ، جراحی اصلاحی یک درمان موثر می باشد.

سخن پایانی

افرادی که می خواهند اصیل بودن این سگ را بررسی کنند، می توانند ویژگی های ظاهری آن ها را بررسی کنند. در این باره باید بگوییم که یکی از ویژگی های خاصی که این سگ ها دارند مو هایشان است که همانند یک طناب می باشد و برخی از افراد بر این باور هستند که مو های این سگ ها همانند یک کت سیم دار است که بر تن کرده اند. به هر حال برای بررسی دقیق می توانید از عکس کوموندور نیز استفاده کنید و یا این که از پرورش دهنده کوموندور کمک بخواهید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (248 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (218 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (99 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (79 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (70 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (58 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (57 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (54 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (50 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (39 نظر)
دیگران می‌خوانند   
صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 تغییر استایل احسان علیخانی در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس خلاقیت خنده دار راننده ارومیه ای، با نوشته جالب پشت وانت حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا : به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس شباهت بی حد و اندازه رابعه اسکویی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس عکس تازه منتشر شده از داریوش مهرجویی تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و طبیعی فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم شباهت بی‌حد و اندازه محمدطاها به برادر خوش صدایش علی طولابی/ ماشاءالله یکی از یکی زیباتر و خوشتیپ تر+ویدیو آیا در گرجستان فارسی صحبت می‌کنند؛ در گشت شهری تور تفلیس به مترجم نیاز داریم؟
تیتر امروز   
دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... تذکر جدی رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا : به تعطیلی این برنامه اصلاً فکر نکنید +عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...