ساعدنیوز
ساعدنیوز

ختم‌های لاکچری با دف و گیتارنوازی چند؟ +فیلم

  سه شنبه، 14 تیر 1401 ID  کد خبر 211962
ختم‌های لاکچری با دف و گیتارنوازی چند؟ +فیلم
ساعد نیوز: این روزها در مجالس ختم و ترحیم، دف می‌زنند و گیتار می‌نوازند که این مجالس لاکچری، میلیون‌ها تومان برای صاحبان عزا خرج برمی‌دارد تا یک مجلس ختم باکلاس برای مرده‌شان برگزار کرده باشند!

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از فارس، خدا آن روز را نیاورد که عزیزی را از دست بدهید، اما در این مواقع برپایی مجالس ختم و بزرگداشت از همان مراسم تشییع، رسم پسندیده و سفارش شده ای از سوی اهل بیت(ع) است که برای غفران گناهان میت و تسلی دل صاحبان عزا برگزار می شود؛ مجالسی که همواره در گذشته برای آن بود تا ذکر و نام خدا در آن مطرح شود و یادآور واقعه حتمی مرگ برای زندگان باشد.

تصویر

مراسم ختمی در مشهد همراه با نوختن دف و ساز

خواندن آهنگ های «عجب رسمیه» و «چرا رفتی» جای ذکر و نام اهل بیت(ع)

بدعت غلطی که این روزها در حال باب شدن و رونق گرفتن است، نواختن دف، ساز، نی و پیانو در مجالس ترحیم و بزرگداشت اموات است. بدعتی که تماماً ناشی از چشم و هم چشمی و تصور لاکچری بودن مجلس مردگان است و هیچ ثمره و فایده ای هم برای میت بیچاره ندارد. در مجالس ختم و بالای سر قبر میت این روزها به جای بردن نام خدا و اهل بیت(ع) و ذکر مصیبت آل الله ـ که سفارش امام رضا(ع) است ـ خواندن آهنگ های «عجب رسمیه»، «چرا رفتی»، «من مانده ام تنهای تنها» و... رسم شده است؛ اتفاقی که این روزها با فروکش کردن بیماری کرونا و رونق مجدد برگزاری مراسم ها و مجالس عزا و عروسی دوباره شدت گرفته است.

تصویر
مراسم تشییع و خاکسپاری لوون هفتوان، بازیگر ارمنی سینمای ایران

غربی ها هم بالای سر مرده شان ساز نمی زنند

برخی از ما شاید تصور کنیم که این رفتارهای منافی با شرع و دین، تحت تاثیر فرهنگ غرب باشد. در حالی که در هیچ مراسمی در غرب شاهد چنین رسوم و برنامه هایی در مراسم تدفین یا ترحیم نیستیم. شاید در مراسم هنرمندی قطعه ای از او پخش شود، اما موسیقی زدن رواج ندارد. چرا راه دور برویم؟ در همین تهران، آیا ارمنی ها میت های خود را این طوری دفع می کنند؟ این ها رسم من درآوردی است که حتی مسیحی ها و یهودی ها نیز آن ها را انجام نمی دهند.

صوتی از مراسم ختم با حضور یک خواننده در باغ

متناسب با فرهنگ و اعتقادات شما ساز می زنیم!

یک خواننده که این روزها کلیپ ها و ویدیوهایش برای تبلیغ برگزاری مراسم ختم با ساز، نی، دف و پیانو در فضای مجازی خیلی دست به دست شده است و در آن زنان و مردان با ظاهرهای خارج از عرف حضور دارند، می گوید: «ما یک گروه کامل هستیم که دف، نی، تار، سه تار، گیتار و پیانو و ... را در مراسم می توانیم اجرا کنیم که بسته به فرهنگ شما و میزان مذهبی بودن شما و مهمان ها دارد. برخی که اعتقادات مذهبی دارند فقط نی انتخاب می کنند، اما برخی دیگر تمام امکانات ما را انتخاب می کنند. در تالار، آهنگ های «چرا رفتی» و «من مانده ام تنهای تنها» را برای شما اجرا می کنیم. اگر می خواهید هزینه کمتری داشته باشد، می توانیم آهنگ را هم در تالار به صورت ضبط شده پخش کنیم که حدود ۴ میلیون تومان می شود.»

صوت کامل گفت وگوی تلفنی خبرنگار فارس با این خواننده

هزینه نواختن ساز و دف در مراسم ختم

او می گوید: «حتماً باید سیستم خود را به مراسم بیاورم، اما ریسک پذیر است و باید باند خودم را بیاورم تا صدای باکیفیت ارائه کنیم. خودم با نوازنده نی حضور پیدا کنم، ۵ میلیون تومان هزینه دارد که سیستم صوت را هم می آورم. هر ساز دیگری که اضافه شود، یک میلیون تومان به هزینه اضافه خواهد شد. البته پیانو یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد.»

تصویر

خسرو ابراهیمی نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران

استفاده از ساز و دف، خارج از ضوابط برگزاری مراسم ختم است

طبق این گفت وگو برگزاری مراسم در تالارها، سالن ها و باغات تهران و اطراف پایتخت با این آپشن ها سهل الوصل تر است. موضوعی که خسرو ابراهیمی نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران هم آن را تأیید می کند و در این خصوص می گوید: «متاسفانه شرایط برگزاری مراسم خارج از تهران و در باغات اطراف تهران از شرایط معمول و خداپسندانه خارج شده و درگیر تجمل هایی شده است که شخصاً مخالف آن هستم. ضوابط برگزاری مراسم مشخص است و اصلاً این سازها هیچ جایی در آن ندارد. هر آن چیزی که در چهارچوب قانون قرار نگرفته و بدون مجوز باشد، تخلف است؛ پس اگر فردی در مراسم ختم و حتی عروسی پیانو بیاورد و مجوز نداشته باشد، خلاف است، اما اگر از مراجع و ارگان های ذی صلاح مجوز داشته باشد، می توانند استفاده کنند. دف زنی، نواختن پیانو و استفاده از نی در مجالس ختم به نظر بنده از نظر شرعی و اخلاقی هم دچار مشکل است.»

صوت اجرای دیگری از همان خواننده در مجلس ختم در تالار

نیروی انتظامی باید برخورد کند

از این مقام مسئول درباره این موضوع سوال کردم که مگر می شود برای مجلس ختم از اتحادیه تالارهای پذیرایی اخذ مجوز کرد و حال اگر مجلسی با این شرایط در حال برگزاری باشد، چه نهاد و ارگانی باید برخورد کند. او در این خصوص می گوید: «در شهر تهران تالارهای پذیرایی زیرنظر اتحادیه ماست و در خارج از شهر تهران، فرضاً لواسان و ... زیرنظر مرکز مربوط به شهرستان های استان تهران است. در تهران کمتر با این تخلفات مواجه هستیم، اما اگر موردی هم مشاهده شود، نیروی انتظامی باید برخورد کند. امکان دریافت مجوز برای نواختن ساز و پیانو در مراسم ختم از سوی ما نیست و اصلاً این برعهده اتحادیه نیست. این مجوز باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شود که بعید می دانم چنین مجوز خلاف شرع و عرفی صادر کنند. توصیه من این است که مردم مجالس خود را در مراکز دارای مجوز برگزار کنند.»

تصویر
بنر ممنوعیت استفاده از آلات موسیقی در بهشت زهرا که سال گذشته خبرساز شد

نصب بنر ممنوعیت نواختن ساز و دف در بهشت زهرا در سال گذشته

از سال گذشته، سازمان بهشت زهرای تهران علاوه بر ذکر این نکته در برگه های تدفین، به صورت بنرهای نصبی در سراسر بهشت زهرا از ممنوعیت ورود آلات موسیقی خبر داد. مسئولین وقت سازمان بهشت زهرا (س) در آن زمان اعلام کردند: «ممنوعیت استفاده از ادوات موسیقی از گذشته در سازمان بهشت زهرا (س) اجرا می شد. زمانی که خانواده متوفی برای انجام امور خاکسپاری به بهشت زهرا مراجعه می کند، از سوی سازمان قبضی به خانواده داده می شود که در آن تمام دستورالعمل های تدفین و برگزاری مراسم ها آمده است. استفاده نکردن از ادوات موسیقی، نصب نکردن سنگ های نامتعارف قبر و ... از مواردی است که به اطلاع خانواده متوفی می رسد و از این رو دستورالعمل جدیدی وضع نشده و در برخی از رسانه ها اشتباه مطرح شده است.»

فیلم مداحی در مجلس ترحیم در بهشت زهرا همراه با نواختن نی

دور زدن قانون توسط مداحان در بهشت زهرا

البته این روزها شاهدیم که مداحان بهشت زهرا در موقع مجالس تشییع و ترحیم، این قانون را دور می زنند و با تلفن همراه خود نوای موسیقی را به صورت زیرصدا پخش می کنند و البته در مواردی هم شاهد هستیم که دف و نی نواخته می شود. صدیقی مسئول روابط عمومی بهشت زهرا در این خصوص می گوید: «ورود تمام آلات موسیقی به بهشت زهرا ممنوع است. البته گاهی برخی از قومیت ها که حضور پیدا می کنند، به دلیل رسم و رسوم خود مجوزی برای دف نوازی یا نواختن نی کسب می کنند. البته من قبول دارم که تخلفاتی در این زمینه در سطح بهشت زهرا صورت می گیرد و روند ما برخورد با این تخلفات است.»

تصویر

من «مافیای بهشت زهرا» هستم

از همان خواننده درباره برگزاری مراسم ختم توسط او در بهشت زهرا سوال کردم و گفتم راهی برای نواختن ساز در بهشت زهرا هم هست که او می گوید: «در بهشت زهرا هم امکان برگزاری مراسم داریم. البته آنجا محدودیت هایی داریم اما نوای موسیقی را به صورت ضبط شده پخش می کنیم و من به همراه نی نواز زنده اجرای مراسم می کنیم. تمام آهنگ هایی را که در صفحه ام وجود دارد به صورت بی کلام در بهشت زهرا پخش می کنیم و به همراه نی نواز زنده اجرا می کنیم. تمام تجهیزات لازم برای برگزاری مراسم ختم از چادر، صندلی، چمن مصنوعی، سیستم صوت و ... را هم دارم. من مافیای بهشت زهرا هستم. هرکس هر مشکلی در بهشت زهرا دارد، من برای او برطرف می کنم. من تخصص کاری ام برگزاری مراسم ختم است و راه های در رو را می شناسم تا چگونه کاری انجام دهیم که گیر ندهند.»

برگزاری مجالس ختم و ترحیم بیش تر از اینکه برای آرامش اموات باشد، بستری برای آرام شدن عزاداران و چشم و هم چشمی است. مجلسی که در گذشته شاید ثواب و اجری از آن گره گشای امور میت می شد، این روزها شاید بستری برای عذاب و سنگین تر شدن پرونده اعمال او هم شود. این مجالس نیازمند نظارت و بازرسی است تا مانع وقوع این تخلفات شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (360 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (329 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (206 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (200 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (154 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (91 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (80 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (40 نظر) مراسم افتتاحیه استخر روباز زنانه با حضور آقایان مسئول در تهران+تصاویر (34 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (28 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه قصاب اهوازی برای جذب مشتری مرزهای خلاقیت را جابه جا کرد/ مغزشو باید طلا گرفت +عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار کشاورز خوزستانی برای آبیاری سیب زمینی با شلنگ و پنکه رومیزی حماسه آفرید/ مایه افتخاری هموطن😂+فیلم (23 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (22 نظر) گلزار بار و بندیل سفرش را بست/ به کجا چنین شتابان+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از دختر زیبا و ناز ایمان قیاسی، مجری مشهور ایرانی/ ماشاءالله چقدر بانمک و گوگولیه+عکس میز صبحانه رمانتیک و سالم همسر شاهرخ استخری با شمع و خوراکی های رنگارنگ/ مثل همیشه خوش سلیقه و خاص+عکس ابهام و بلاتکلیفی در بازگشت به ایران از زبان این دو بازیگر سریال پایتخت+عکس نگاهی به جشن تولد لاکچری و جوان پسند مادر علی ضیا در رستورانی روباز و شیک+عکس/ مبارکا باشه گشت و گذاری در لاکچری ترین قبرستان ایران در تجریش؛ از هزینه 4 میلیاردی برای هر قبر تا شارژ ماهیانه 5 میلیونی+ویدیو گلایه‌های رهبر انقلاب از واردات بی‌رویه لوازم آرایش که با خنده حضار همراه شد+ ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 سکوت همسر مهدی قایدی درباره شایعه بالا کشیدن املاک شوهر سابقش، با انتشار این استوری شکست+عکس کل کل بامزه و خنده دار سحر دولتشاهی با دیبی+ ویدیو/ وقتی نمیدونه دیبی از افعال معکوس استفاده میکنه😂 تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان؛ از عکس خانوادگی با دخترش تا تیپ متفاوت استاد آواز با موهای تراشیده در جوانی+ عکس اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس توصیف جنجالی اردوغان از بغداد سر و صدای عراقیان را درآورد + عکس حضور آقا رشید، هنرمند محبوب اصفهانی در چایخانه حرم امام رضا(ع) و خدمت به زائران +ویدیو/ قبول باشه با رزرو تور استانبول به بازدید از 6 جاذبه توریستی سیاه این شهر بروید چگونه با روش های آسان خانگی مورچه ها را از خانه دور کنیم آموزش آرایش مناسب با لباس سفید رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ گشتی در شهر باستانی زلیخا و یوسف پیامبر در دوران فراعنه/ شگفتی هوش مصنوعی تمامی ندارد+ویدیو چیدمان شیک و لاکچری اتاق خیاطی با 5 ایده جذاب فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 چند شرط لازم برای نگهداری صحیح از گل بابا آدم در خانه چند نکته طلایی برای خوشمزه‌تر شدن طعم چای سفری شیرین به گذشته ها،دهه شصتی ها و پُز دادنشان با این وسایل نوستالژیک/ کیا باهاشون دل بقیه رو خون کردن+ عکس بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان دسته گل عروسِ شیک و منحصربفرد مهسا طهماسبی در جشن عروسی اش/ چه لباس خوشگلی هم پوشیده😍 مراسم افتتاح رستوران فریبا نادری با حضور هنرمندان سرشناس و معروف/ چه ذوقی داره خانم بازیگر+ عکس بازی کردن بانمک نبات، دختر شاهرخ استخری با دوستان خارجیش در مهدکودک اروپایی اش در بلژیک + عکس/ خدایا چقد ناز میخنده رونمایی از پسر های خوشتیپ و چشم و ابرو مشکی کریم باقری/ چقدر شبیه پدرشون هستن+عکس خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 این 7 وسیله نوستالژیک را فقط دهه شصتی ها میشناسند/ با این وسایل کل خاطرات کودکی از جلو چشمتون رد میشه +عکس رونمایی از لوکس ترین مدل پیکان ایرانی/ خلاقیت منحصر به فرد یک مرد تهرانی همه رو مبهوت کرد+عکس لباس عروس ساده و شیک ریما رامین فر، همای سریال پایتخت در اولین عکس لورفته از عروسی اش با امیر جعفری/ خدا به نقی صبر بده😂 کیف ها و برچسب پرطرفدار بچه های دهه هفتاد و هشتاد در مدرسه/ محاله یدونه از اینا نخریده باشی+عکس خواستگاری عاشقانه محمدرضا گلزار از کتایون ریاحی و جواب منفی او؛ چین و چروک‌هامو ببین،‌ تو به جای پسر منی...+ویدیو/ چشم آیسان خانوم روشن
تیتر امروز   
اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان ناهار خوشمزه سحر دولتشاهی و حامد بهداد در یک رستوران اصیل ایرانی+عکس شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد 12 امشب، آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور 1403 خواجه‌ای که زنان حرمسرای ناصرالدین شاه به اجازه‌اش نیاز داشتند / حالا خوبه خواجه بوده، اگر شاه بود چیکار می‌کرد!!!
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس