کدام کرم پودرهای آرایشی برای زنان باردار مناسب نیستند؟

  چهارشنبه، 12 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
کدام کرم پودرهای آرایشی برای زنان باردار مناسب نیستند؟
طبق برخی از مطالعات، دوز بالای ویتامین A در طول بارداری می تواند برای بچه ی به دنیا نیامده مضر باشد. رتینوئیدهای خوراکی مثل ایزوترتینوئین ( آکوتان، یک داروی درمانی آکنه) موجب نقص در هنگام تولد می شوند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بیشتر مادران باردار می دانند که آنچه که در بارداری استفاده می کنند، می تواند بر سلامت فرزندشان تاثیرگذار باشد. اما ممکن است توجه نداشته باشید آنچه که بر روی پوست یا بدنتان قرار می دهید، مثلا لوازم آرایشی یا بهداشتی هم می تواند بر سلامت شما و جنینتان تاثیر بگذارد.

تعداد کمی از مواد تشکیل دهنده در محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارند که کارشناسان معتقدند بهتر است در دوران بارداری از آنها اجتناب کرد. در متن زیر به تعدادی از این مواد مضر اشاره می کنیم. اگر قصد تغذیه فرزندتان با شیر مادر را دارید، تا زمانی که شیردهی ادامه دارد، دستورالعمل زیر را مد نظر داشته باشید.

در هنگام خرید کرم پودر به برچسب و یا کاغذ داخل جعبه نگاه کنید. اگر شامل مواد ذیل است می تواند برای سلامت شما و جنین تان ضرر داشته باشد. بهتر است کرم پودری را انتخاب کنید که به جای این مواد شیمیایی شامل جایگزین های بی ضررتری مثل ترکیب های گیاهی باشد.

معمولا بر روی برچسب کرم ها با نام های ذیل درج می گردد: دیفرین (آداپلین) رتین آ، رنوا (ترتینوئین) رتینوئیک اسید رتینول رتینیل لینولیت رتینیل پالمیتات سالیسیلیک اسید تازوراک و آواج (تازاروتن) بهتر است از مصرف آنها پرهیز کنید. سالیسیلیک اسید این اسید ملایم برای درمان اختلالات مشخص پوست از جمله آکنه استفاده شده و نیز می توان آن را در شماری از محصولات پوست مثل پاک کننده و تونرها یافت.

1-رتینوئید ها

رتینوئیدها نوعی ویتامین A هستند که موجب تسریع تقسیم سلولی می شوند (تسریع نوسازی پوست) و از تخریب پوست جلوگیری می کنند. رتینوئیدها یکی از مواد تشکیل دهنده مراقبت از پوست هستند که کارشناسان از جمله Baumann مادران باردار را به پرهیز از آن توصیه می کنند.

طبق برخی از مطالعات، دوز بالای ویتامین A در طول بارداری می تواند برای بچه ی به دنیا نیامده مضر باشد. رتینوئیدهای خوراکی مثل ایزوترتینوئین ( آکوتان، یک داروی درمانی آکنه) موجب نقص در هنگام تولد می شوند. اگر از کرم پوست حاوی یک رتینوئید استفاده کرده اید، دستپاچه نشوید.

رتینوئیدها ثابت کرده اند که در شکل موضعی موجب به بار آمدن مشکلات برای زنان حامله نمی شوند. Baumann در توضیح می گوید: هیچ اطلاعاتی مبنی بر مضر بودن این مواد تشکیل دهنده رتینوئیدها مورد استفاده بر پوست وجود ندارد. پزشکان فقط بیش از حد احتیاط می کنند.

2- فتالات

فتالات ها که در برخی از محصولات بهداشتی استفاده می شوند، می توانند باعث اختلال غدد درون ریز شوند، و با تعداد زیادی از مشکلات بهداشتی و نقص های زمان تولد مرتبط شناخته شده اند.

3- اسیدهای هیدروکسی

اسیدهای هیدروکسی مانند بتا هیدروکسی اسید (BHA) و آلفا هیدروکسی اسید (AHA) در محصولاتی که برای درمان برخی از بیماری های پوستی مانند آکنه، التهاب پوست و قرمزی تجویز می شود، دیده می شوند. آنها همچنین در تعدادی از پاک کننده ها و تونرها مورد استفاده قرار می گیرند تا علائم پیری را کاهش دهند.

اسید سالیسیلیک شایع ترین BHA است که به عنوان یک ماده و تنها BHA که در حاملگی مورد مطالعه قرار گرفته است، در مطالعات نشان داده شده است که دوزهای بالای اسید باعث ایجاد نقص های جنین و عوارض مختلف حاملگی می شود. دیگر BHA ها در بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

هنگامی که در محصولات آرایشی استفاده می شوند، مقدار کمی از آنها جذب پوست می شود، اما چون سالیسیلیک اسید در دوران بارداری ایمن نیست، پزشکان توصیه می کنند از مصرف بیش از حد و یا مکرر محصولات پوستی حاوی BHA اجتناب کنید.

اگر دچار اختلالات پوستی در بارداری شدید، قبل از درمان، همیشه با پزشک خود درباره بی ضرر بودن آن در بارداری مشورت کنید.

4- فرمالدهید

ثابت شده که قرار گرفتن در معرض فرمالدهید با سقط جنین و دیگر مشکلات تولید مثل مرتبط است. برخی از محصولات مناسب در دوران بارداری به جای این ماده از مواد طبیعی مثل عسل و عصاره رزماری استفاده می کنند.

5- سویا

در حالی که لوسیون های سویا و محصولات صورت عموما برای استفاده ایمن هستند، اما چون سویا دارای اثرات استروژنی است و می تواند سبب ایجاد لکه های تیره پوست در بارداری شود، بهتر است از محصولاتی که حاوی سویاست استفاده نکنید.

محصولات حاوی این مواد فقط باید در مقادیر کم استفاده شوند:

آلفا هیدروکسی اسید (AHA)،اسید آزلائیک، پراکسید بنزوئیل، بتا هیدروکسی اسید (BHA)،اسید بتا هیدروکسی بوتانیک

بتایین سالیسیلات، اسید سیتریک، اسید دیکربنیک، اسید گلیکولیک ،اسید هیدروکسید، اسید هیدروکسی استیک، اسید هیدروکسیکاپروئیک، اسید لاکتیک، اسید سالیسیلیک ،اسید Trethocanic، اسید تروپیک، اسید 2-هیدروکسی اتانولی

به این ترتیب لازم است قبل از مصرف هر کرم پودری ابتدا ترکیبات روی آن را بخوانید، اگر هر یک از مواد ذکر شده در آن وجود داشت، از مصرف آن در دوران بارداری و نیز شیردهی اجتناب کنید.

خطری ندارند. ” و در صورت استعمال کمتر از ۱۰ درصد این محصولات بر روی سطح کلی پوست، خطرات ناشی از اثرات سیستماتیک بسیار پایین خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان