کشف 7 گنجینه باستانی که گرانبهاترین آثار تاریخی لقب گرفتند+عکس

  چهارشنبه، 08 آذر 1402 ID  کد خبر 364306
کشف 7 گنجینه باستانی که گرانبهاترین آثار تاریخی لقب گرفتند+عکس
ساعد نیوز: در مطلب زیر برای شما از ماجرای پیداشدن تصادفی آثار تاریخی ارزشمند گفته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از الف، ما،در اینجا می خواهیم داستان پیدا شدن تصادفی گرانبهاترین آثار تاریخی، از ارتش سفالین چین گرفته تا طومار‌های دریای مرده، بپردازیم.با ما همراه باشید.

1. غار لاسکو
در 1940، چهار نوجوان که در حال پرسه زدن در جنگل‌های مونتنیاک بودند، سگ آن‌ها در کنار گودالی مرموز شروع به پارس کردن کرد. در آنجا پسر‌ها با یک غار زیر زمینی بزرگ روبرو شدند که دیوار‌های آن با حدود 2000 نقاشی و حکاکی باستانی مزین شده بود. آن‌ها در ابتداا قرار گذاشتند این قضیه راز بماند، ولی وقتی به معلمشان گفتند، یک کارشناس برای تایید صحت قدمت این غار فرستاد. این مجموعه غار‌های لاسکو با نقاشی‌های دیواری بی نظیر در سراسر اروپا به “کلیسای سیستین ماقبل تاریخ” معروف شد. مورخان قدمت نقاشی‌ها را متلق به 15000 تا 17000سال حدس زدند و برخی بر این باورند که این غار زمانی در بین مردم پارینه سنگی یک مکان مذهبی و مراسم شکار بوده است.

2. ارتش سفالین چین
در 1974، گروهی از کشاورزان چینی، مقبره اولین امپراطور سلسله شین را کشف کردند. این گروه هفت نفره در حال حفر چاهی در نزدیکی شهر شیان بودند که بیل یکی از آن‌ها به سر مجسمه‌ای مدفون در ان مکان خورد. آن‌ها در ابتدا تصور کردند مجسمه بودای باستان را کشف کرده اند، ولی وقتی باستان شناسان حفاری‌های بیشتر انجام دادند، متوجه شدند که این یک ارتش 8000 نفری ست که با اسب و ارابه در اندازه واقعی ساخته شده و قرار بوده از امپراطور شین شی هوانگ در دنیای پس از مرگ محافظت کند. این سربازان سفالین در حال حاضر یکی از مهمترین و گرانبهاترین گنجینه‌های چین به شمار می‌رود.

3. ونوس میلو
قبل از اینکه ونوس میلو به یکی از محبوب‌ترین مجسمه‌های دنیا تبدیل شود، چندین قرن در جزیره یونانی ملوس دفن بود. این مجسمه بی دست در 1820 توسط یک دهقان به نام یورگوس کنتروتاس کشف شد. او در حالی که به دنبال سنگ مرمر برای ساختمان خود بود، به این مجسمه برخورد کرد. در همان موقع این اثر، توجه یک افسر نیروی دریایی، اولیور ووتیرکه بدنبا آثار عتیقه در آن نزدیکی بود را هم به خود جلب کرد. بعد از رشوه دادن به کنتروتاس، از او کمک خواست و توانست پا‌های ونوس میلو که با پارچه پوشیده شده بود را پیدا کند. سپس سفیر فرانسه را ترغیب کرد تا این مجسمه را از امپراطوری عثمانی بخرد؛ و در 1821، ان را به شاه لوئیس شانزدهم هدیه دادند و بعد به موزه لوور اهدا شد.

4. شهر زیرزمینی درینکویه
در منطقه صخره‌ای کاپادوکیا ترکیه، ده‌ها شهر‌های زیرزمینی وجود دارد که توسط ساکنین باستانی در صخره‌های آتشفشانی با دست کنده کاری شده است. یکی از این کلان شهر‌های زیر زمینی، که استادانه ساخته شده بود، درینکویه بود. این شهر 18 طبقه و فضای زندگی برای 20000 نفر داشت. این شهر زمانی کشف شد که یک مرد بومی در حال بازسازی خانه خود بود و با یک گذرگاه روبرو شد که به تونل‌های سنگی و اتاقک‌ها منتهی می‌شد. کارشناسان نمیدانند این مکان کی و توسط چه کسانی ساخته شده، ولی زمانی دارای مغازه، چاه آب شیرین، اصطبل، و در‌های سنگی برای محافظت از ساکنین بوده است.

5. سنگ روزتا
در موسسه مصر، گروهی از دانشمندان و مورخان شروع به جمع آوری و مطالعه تاریخ کشور کردند. این موسسه در 1799 بسیار مفید واقع شد، زمانی که سربازان به رهبری پیر فرانچویس، تصمیم به بازسازی قلعه فرانسوی در نزدیکی شهر رزتا گرفتند و به یک تخته سنگ بازالت بزرگ برخورد کردند. موسسه قدمت سنگ را حدود قرن 2 ق. م تخمین زد و متوجه شدند که به زبان یونانی و هروگلیف روی آن نوشته شده است. این نوشته‌ها به کارشناسان زبان کمک کرد تا زبان هروگلیف مصری را رمز گشایی کنند و مطالعات عمیقی درباره زبان و ادبیات مصری آغاز کنند.

6. طومار‌های دریای مرده
طومار‌های دریای مرده شامل برخی از نخستین قطعه‌های کتاب مقدس بود، ولی اگر این گروه نوجوان عرب نبودند، شاید هیچگاه این اتفاق نمی‌افتاد و پیدا نمی‌شد. در 1947، گروهی گوسفند و چوپانان عرب، در شهر باستانی جریکو بودند. دو پسر به دنبال یکی از بز‌های گمشده بود، که با غاری روبرو شد، داخل آن سنگی پرتاب کرد و صدای عجیبی به گوش رسید. وقتی داخل غار شد تا بفهمد ماجرا چیست، با مجموعه‌ای از کتیبه‌های باستانی پاپیروس روبرو شد. بعد‌ها بخش کوچکی از این طومار‌ها، میلیون‌ها دلار فروخته شد، ولی این قوم عرب از ارزش آن بی خبر بودند و کل آن را به یک عتیقه فروش باستانی به کمتر از 50 دلار فروختند. محققان به زودی از اهمیت آن باخبر شدند و شروع به یافتن هزاران کتیبه دیگر در غار‌های مجاور کردند. این کتیبه‌ها در کنار یکدیگر، یکی از مهم‌ترین آثار باستانی قرن بیستم می‌باشد.

7. کشتی اولوبورون
در 1982، غواصی به نام محمت چاکر، در سواحل اولبورون دریای مدیترانه ترکیه، در حال شنا کردن بود و با ویرانه‌های کشتی غرق شده 50 فوتی مواجه شد. کشتی باستانی برای مدت طولانی کف دریا بود و چاکر در آن کوزه‌های سرامیکی، شیشه، قلع و مس یافت. باستان شناسان 10 سال روی این کشتی مطالعه کردند. 20000 غواص، گنجینه‌های عصر برنز را پیدا کردند از عاج فیل گرفته تا دندان هیپوپوتاموس و جواهرات ملکه نفرتیتی.


5 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (385 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (61 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (47 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس