کودکان کدام رفتارهای والدین را تقلید می کنند؟

  چهارشنبه، 27 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
کودکان کدام رفتارهای والدین را تقلید می کنند؟
مطمئن باشید فرزندتان شاهد کلیه اعمال شما در موقع مهربانی،‌ عصبانیت و ناراحتی می باشد و وقتی که او رفتار خوبی از خود نشان داد حتماً از او تعریف کنید و او را به تکرار آن تشویق کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، کودکان کنجکاو هستند و مدام از محیط اطراف خود تاثیر می پذیرند,باید والدین به این موضوع دقت داشته باشند و مراقب رفتارهای خود جلوی کودک باشند. کودکان از سخاوتمندی و بخشندگی شما نیز الگو می گیرند. پس از کمک کردن به مردم با رضایت قلبی غافل نشوید تا فرزندتان نیز از نعمت زندگی کردن با قلبی سرشار از عشق و بخشندگی نسبت به انسان ها و کمک به دیگران بهره مند شود.

یکی از مهمترین نکاتی که والدین در روند ترتیب فرزندانشان باید همواره به خاطر داشته باشند این است که هر روز از سوی کودکانشان به دقت تحت نظر هستند.البته کودکان نه تنها تک تک رفتارهای والدین را زیر نظر دارند بلکه به تمام حرف هایی که پدر و مادرشان می زنند و جملاتی که به زبان می آورند نیز به دقت گوش می دهند.

توجه به این نکته مهم که تمام رفتارهایمان به عنوان پدر و مادر زیر نگاه دقیق کودکمان است، سرنخی مهمی را در زمینه تربیت آنها به دستمان می دهد.هر تصمیمی که ما بزرگترها می گیریم، هر لغتی که به زبان می آوریم و هر عملی که انجام می دهیم به دقت مورد توجه فرزندمان است و در واقع کودکان،در هر لحظه از رفتارهای ما بزرگترها الگو برمی دارند و دانستن این واقعیت، مسئولیت سنگینی را به دوش والدین می گذارد.کودکان از ما می آموزند و این یک واقعیت انکارناپذیر است. آنها رفتار ما را کپی می زنند؛ چه مثبت باشد و چه منفی و این الگوبرداری ها در نهایت به آنها شخصیتی صادق و باثبات یا آسیب پذیر و ناقص می دهد.

تقلید دو خصوصیت مهم دارد

- اول آن که باید تکرار رفتاری باشد که سرمشق یعنی همان والدین انجام داده است.
- دوم این که باید انتخابی باشد.

کودک در 7 یا 8 ماهگی می تواند تقلید انتخابی کند و طی سال های بعد تعداد آن بیشتر و پیچیده تر می شود کودکان 1 ساله از حرکات و صداهای جدید و نیز رفتارهایی که می بینند و می شنوند تقلید می کند، هر چند از رفتارهایی تقلید می کنند که از عهده انجام آن بر می آیند. در این دوره کودک علاوه بر اطرافیان خود از سرمشق ها و شخصیت های کارتونی نیز تقلید می نماید. اما باید اضافه نمود عواملی که منجر به تقلید در کودکان می شوند از سنی به سن دیگر متفاوت هستند.

تقلید کردن عوامل متفاوتی دارد مانند

تقلید به منظور ایجاد کنش های متقابل اجتماعی

هنگامی که کودکی از والدینش تقلید می کند، والدین به او لبخند می زنند. واکنش پدر یا مادر، رفتار تقلیدی کودک را افزایش می دهد و در نتیجه، گرایش کودک به تقلید کردن افزایش می یابد. کودکان بیشتر مایلند از عملی تقلید کنند که مورد تایید همه است.

تقلید کردن به منظور شبیه شدن به دیگران

کودکان دو و نیم ساله می دانند که به برخی از افراد شباهت دارند و به گروه خاصی تعلق دارند. برای مثال، پسر بچۀ دو و نیم ساله می داند که شبیه پدرش است و تشخیص می دهد که موهای هر دوی آنها کوتاه است بنابراین از همجنسان خود تقلید می کند تا در آن گروه جایگاهی پیدا کند. این امر برای دختران نیز صادق است.

تقلید کردن به دلیل برانگیختگی عاطفی

کودکان و خردسالان از والدین شان بیشتر از سایر بزرگسالان تقلید می کنند، زیرا والدین مرجع ثابت تری برای برانگیختن عواطف خوشایند و ناخوشایند در کودکان هستند. به عبارت دیگر، افرادی که می توانند کودک را شاد یا احساس ترس را در او ایجاد کنند بیشتر مورد توجه کودکان قرار می گیرند.

تقلید کردن برای دستیابی به هدف

تقلید ممکن است کوشش خودآگاهی برای کسب لذت، قدرت یا هر هدف دیگری باشد. اینگونه تقلید معمولاً بعد از سال دوم زندگی دیده می شود. به این ترتیب می توان گفت که کودکان به تقلید از رفتار دیگری ترغیب می شوند، زیرا در فکر هدفی هستند که می خواهند با تقلید به آن دست یابند.

هر عملی که پدر و مادر انجام می دهند مورد توجه کودکان است کودکان به نحوه رفتار شما بزرگترها با والدین خودتان توجه می کنند و در نهایت شبیه همان رفتار را به شما باز می گردانند.

کودکان توجه می کنند که شما چگونه پول و مسائل مالی خود را مدیریت می کنید. کودکان همواره تحت نظر دارند که والدین شان با افرادی مانند پلیس یا رئیس شرکت چگونه رفتار می کنند و چه اندازه به این افراد احترام می گذارند.

کودکان با دقت به اندازه نظم و انضباطی که شما به عنوان پدر و مادر او در جنبه های مختلف زندگی دارید، توجه می کند. کودکان به عمق شخصیت و صداقتی که شما در زندگی به نمایش می گذارید، دقت می کنند.

اگر تقلب کنید و اگر حرف تان با عمل تان یکی نباشد و قصد فریب آدم های اطراف تان را داشته باشید و هرچند نامحسوس این کار را انجام دهید باز هم کودکان درک می کنند و متاسفانه از این رفتار سوء، الگو می گیرند.

کودکان از سخاوتمندی و بخشندگی شما نیز الگو می گیرند. پس از کمک کردن به مردم با رضایت قلبی غافل نشوید تا فرزندتان نیز از نعمت زندگی کردن با قلبی سرشار از عشق و بخشندگی نسبت به انسان ها و کمک به دیگران بهره مند شود.

چگونه الگوی مناسبی برای کودکان باشیم؟

- اگر به جای عصبانیت با لحن آرام با کسی صحبت کنید در واقع به کودکان خود می آموزید که موقع عصبانیت، آرام باشند و کنترل عصبانیت را به آن ها می آموزید.

- اگر به خاطر فحش دادن به کسی از او معذرت بخواهید به کودکان خود می آموزید که مسئولیت اشتباه خود را بپذیرد.

- وقتی با دیگران مودبانه حرف می زنید در واقع به کودکان خود می آموزید که آن ها نیز مودبانه رفتار کنند.

- وقتی صداقت پیشه می کنید و دروغ نمی گویید در واقع راستگویی را به آن ها آموزش می دهید.

استعداد تقلید کردن در کودکان خیلی زیاد است

کودکان درست مانند رایانه هر چیزی را که یاد بگیرند بر زبان می آورند و یا انجام می دهند. حافظه بیشتر کودکان خالص و پاک است.

آنها در سن ۱۴ ماهگی قادر هستند که کلمات و اعمالی را که هفته ها و یا ماه ها بیش دیده و شنیده اند را انجام دهند. اگر می خواهید فرزندتان مودب باشد و همیشه بگوید لطفاً و «متشکرم» باید مواظب رفتارتان باشید و از این کلمات به طور مستمر در مکالمات روزمره خود استفاده کنید.

مطمئن باشید فرزندتان شاهد کلیه اعمال شما در موقع مهربانی، عصبانیت و ناراحتی می باشد و وقتی که او رفتار خوبی از خود نشان داد حتماً از او تعریف کنید و او را به تکرار آن تشویق کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان