معبد پارتنون در یونان و جاذبه های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
معبد پارتنون در یونان و جاذبه های آن!
آتن از شهرهای شناخته در اروپا و از محبوب ترین شهر در کشور یونان است که قدمت تاریخی بسیار قدیمی دارد، بناهای تاریخی و سازه های قدیمی بسیاری در این شهر به چشم می خورد و از مکان های تفریحی و دیدنی نیز برخوردار است که باعث جذب توریست و مسافران تور اروپا شده است. معبد پارتنون یکی از معابد معروف و از جاذبه های گردشگری آتن به حساب می آید.

پارتِنون نیایشگاهی باستانی در آکروپولیس آتن است که پریکلس آن را 2500 سال پیش بنا کرد.معبد پارتنون در بلندترین نقطه آکروپولیس به آتنا وقف شده‌است. واژهٔ پارتنون از پارتنوس یونانی به معنی باکره می‌آید. آتنا، گاه آتنای پارتنوس نیز اطلاق می‌شود. پارتنون که هنوز پابرجاست، بین 477_432 پیش از میلاد ساخته شد و مجسمه‌هایش را فیدیاس طراحی کرده‌است.

این معبد، جایگزین نیایشگاه قدیمی‌تری شد که نابود شده‌بود. ساخت معبد جدید در سال 447 پیش از میلاد آغاز شد و تا سال 432 پیش از میلاد به طول انجامید. این پرستش‌گاه، ویژهٔ خدای آتنا می‌باشد.

1687 هنگامی که در حدود دو هزار سال از ساخت آن می‌گذشت، یک گلوله توپ بی‌هدف به داخل پارتنون اصابت کرده و باعث می‌شود که مقداری از سقف آن فرو ریخته و آسیب‌های جدی به ستون‌های آن وارد آید. در 1880 هم بدون موافقت یونان سنگ مرمرهای بسیار پرارزش آکروپولیس به موزه لندن انتقال داده شدند و چندی بعد به واسطه آلودگی هوا دچار فرسایش و خرابی شدند.از نظر معماری، پارتنون به سبک دورستونی ساخته شده‌است.

پارتنون، پرستشگاه یکی از الهه‌های یونان به نام آتنا (الههٔ عقل و خرد و جنگ) است که در قرن پنجم قبل از میلاد توسط مردم آتن ساخته شده‌است. این معبد که مهمترین بنای باقی‌مانده از یونان باستان می‌باشد، غالباً به عنوان نقطه اوجی در پیشرفت دورهٔ معماری دوریک شناخته می‌شود. مجسمههایی که در تزئین این بنا استفاده شده‌است، یکی از مهمترین بخش‌های هنر یونانی است و سمبلی از یونان باستان و دموکراسی آتنی است و یکی از بزرگترین مقبره‌های فرهنگی دنیاست. معمارانی چون «کایمراتیس» و «ایکتینوس» در ساختمان آن نقش اصلی را داشته‌اند و در فاصلهٔ سال‌های 432 و 448 پیش از میلاد ساخته شده‌است. بنا دور ستونی است در ایوان جنوبی معبد پارتنون برخلاف پرستشگاه‌های دیگری به جای 6 ستون از 8 ستون (سبک 8 ستونی) و برای طول آن 17 ستون در نظر گرفته شده‌است. طول و عرض آن 31×70 متر و ارتفاع آن 13/72 متر که ارتفاع هر ستون 10/43 متر است و در این بنا دو شیوهٔ دوریک و ایونیک تلفیق شده‌اند و در ایجاد نقوش در چهار گوشی‌های تزئینی و سنتوریهای معبد نهایت دقت را به کار برده‌اند.

معبد پارتنون را شاید بتوان نهایت نبوغ معماری یونان باستان و پیوند سادگی و قدرت دانست. این بنا را با رعایت دقیق تناسبات ریاضی و اشکال مقدس ساختند. هزینه ساخت معبد بر خلاف چیزی که به نظر می‌رسد توسط آتنی‌ها تأمین نشد؛ این معبد را از طریق خراجی که دولت‌شهرهای تحت حمایت آتن می‌پرداختند بنا کردند. بازدید از معبد پارتنون شما را با دوران طلایی یونان در زمان حکومت «پریکْلِس» آشنا کرده و می‌توانید شکوه و نظم خاص آن را تحسین کنید.

معبد پارتنون یونان

به آتش کشیدن بنای نیمه کاره در یونان

آتنی‌ها در جایی که بعداً معبد پارتنون ساخته شد، شروع به ساخت بنایی کرده بودند که زمانی که هنوز نیمه کاره بود توسط ایرانی‌ها در 480 قبل از میلاد به آتش کشیده شد. احتمالاً آن بنا هم معبدی وقف الهه آتنا بود و بعد از نابودی‌اش بیشتر مصالح آن برای ساخت استحکامات انتهای شمالی آکروپولیس استفاده شد.

تاریخچه معبد پارتنون یونان

اطلاعات دقیقی از این معبد در دست نیست و درباره نیمه کاره بودن یا نبودن آن در زمان آتش‌سوزی بحث‌هایی وجود دارد. پی عظیم این بنا از سنگ آهک ساخته شده بود و ستون‌های آن از جنس مرمر بسیار مرغوب بودند. پارتنون کلاسیک بین سال‌های 447 تا 432 قبل از میلاد و به عنوان نقطه تمرکز مجموعه بنا‌های آکروپولیس ساخته شد. این معبد توسط معمارانی به نام‌های «ایکتینوس» و «کالیکراتِس» طراحی و به الهه آتنا تقدیم گردید. کارکرد اصلی پارتنون نگهداری از تندیس پر ارزش آتنا بود که توسط مجسمه‌ ساز برجسته «فیدیاس» از عاج و طلا خلق شد.

معبد پارتنون یونان

معماری داخلی معبد پارتنون یونان

پارتنون معبدی به سبک معماری «دوریک»، با هشت ستون در ورودی و هفده ستون در کناره‌ها بود که نسبت 9:4 را ایجاد می‌کردند. این نسبت، تقسیم بندی عمودی و افقی معبد و همچنین سایر روابط بنا مانند فاصله بین ستون‌ها و ارتفاعشان را نیز تحت تأثیر قرار می‌داد. قسمتی که برای قرارگیری تندیس آتنا در نظر گرفته شده بود بسیار بزرگ بود و باعث کوچک شدن غیر معمول ایوان‌های جلویی و عقبی ساختمان می‌شد.

یک ردیف از شش ستون دوریک، این ایوان‌ها را حمایت می‌کردند و یک ردیف ستون متشکل از 23 ستون دوریک کوچک‌تر هم در دو طبقه به دور مجسمه قرار داده شده بودند. استقرار ستون‌های پشت مجسمه اما به شیوه‌ای غیر معمول نسبت به معابد دوریک دیگر صورت گرفته بود. اتاق پشتی برای نگهداری از گنجینه آتنا استفاده می‌شد و چهار ستون برای حمایت سقفش وجود داشت.

معابد یونانی

تمام معابد یونانی به طوری طراحی می‌شدند که فقط از بیرون مورد تماشا قرار بگیرند. بازدیدکنندگان هرگز به پارتنون وارد نشدند و تنها تصویری ناواضح از مجسمه را از بیرون درهای باز تماشا می‌کردند. هر چند امروزه بیشتر سازه سالم مانده است، اما طی قرن‌ها آسیب‌های قابل توجهی هم به آن وارد آمد. در 296 قبل از میلاد طلاهای به کار رفته در مجسمه آتنا برای پرداخت حقوق سربازان ارتش خارج شدند.

در قرن پنجم هم پارتنون تبدیل به یک کلیسای مسیحی شد. در سال 1460 این بنا در قالب یک مسجد ترکی تغییر پیدا کرد. در سال 1460 باروتی که توسط ترک‌ها در داخل معبد نگهداری می‌شد منفجر شده و بخش مرکزی آسیب جدی دید. در سال 1801 تا 1803 بخش‌هایی از تندیس‌های باقیمانده معبد توسط ترک‌ها که آن زمان حاکم یونان بودند به یک لرد انگلیسی به نام «اِلگین» فروخته شدند. یونان بعدها از موزه بریتانیا درخواست کرد تا مجسمه‌ها را برگرداند اما آن‌ها این تقاضا را رد کردند.

خلاصه

پارتنون بر روی تپه‌ای مشرف بر آتن قرار دارد. این معبد به یادبود خدای آتناپارتنوس، مالک آتن، ساخته‌ شده‌ است تا شهر را از شر تجاوزها درامان نگه‌ دارد. این بنا در اصل توسط مجسمه‌ساز معروف فیدیاس طراحی‌ شده و دارای انواع گنجینه‌های ارزشمند است ولی جاذبه اصلی آن مربوط به مجسمه آتنا است که از عاج‌فیل و طلا ساخته‌ شده‌ است. تاریخ ساخت این مجسمه به 447 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. این معبد بر روی معبد دیگری بنا شده که به پیش-پارتنون معروف‌ است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان
دیگران می‌خوانند   
روایت مریم مومن از طلاق پدر و مادرش و قول پدرش برای برگشت مجدد که عملی نشد+ویدیو نگاهی به کیک تولد ساده و سفید رنگ شجاع خلیل زاده ستاره تیم ملی/ بعد ازدواجش آب رفته زیر پوستش جذاب تر شده هزارماشالله+ عکس اتاق خواب اروپایی و امروزی مینا مختاری، همسر بهرام رادان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! حلقه نامزدی ظریف و تک تاش شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران/ مدرن، شیک و باکلاس+عکس شیراز گردی محمود پاک نیت تقی خان سریال گیلدخت و همسرش واقعی اش در روز شیراز بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم حیرت داوران برنامه صداتو از خوانندگی بینظیر و متفاوت این جوان خوش تیپ+ویدیو/ ساده بگم ساده بگم دهاتی‌ام! اولین تصاویر از مراسم عروسی شیدا خلیق و بازیگر پوست شیر / دیزاین ورودی عمارت با گلهای طبیعی تبریک تولد عاشقانه تازه داماد سینمای ایران به همسرش شیدا خلیق/ چه مرد جنتلمنی+عکس تلاش تحسین‌برانگیز در یزد برای زنده نگه داشتن یک درخت در حین دیوارکشی!+ عکس استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس به من فحاشی کنید به پرسپولیس نه؛ کجا بودید وقتی دایی به چلسی و میلان گل زد؟ تشکر سپند امیرسلیمانی از مردم بابت تبریکاتشان بخاطر ازدواجش و بیان دلیل منتشر نکردن عکسهای بیشتر از مراسم عقدشان+ویدیو واکنش خنده دار محسن کیایی به ماجرای مهدکودک رفتن شبنم مقدمی+ویدیو/ ما توی جوب بزرگ شدیم بعد رفتیم اول ابتدایی😂 کشف آثار تاریخی 700 ساله در خیابان باباطاهر همدان +ویدئو قابی دیده نشده از حسن روحانی در کنار برادر بزرگتر و حقوقدان رهبر معظم انقلاب+عکس اینجا نخستین محل زندگی ارامنه در تهران است+عکس گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش / یخچال کله قندی 270ساله در حوالی پایتخت نحوه عجیب قرار دادن واگن‌های مترو کرج با شکافتن سقف تونل+فیلم درخشش بازیگر فیلم «مست عشق» بر روی فرش قرمز کن وقتی جواب سوالو بلد نیستی ولی نمی‌خوای ورقه رو سفید تحویل بدی...../ به روایت تصویر نگاهی به خونه زندگی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران+عکس/ چقدر ویترینشون خاص و متفاوته😍 متلاشی شدن یک شبکه شیطان پرستی در شهرستان شهریار تهران اقدام خلاقانه مغز متفکر ایرانی برای دزدیده نشدن وسایل صندق عقب ماشینش+ویدیو/ پیشگیری و مدیریت بحران 10 از 10😂 افشاگری های داور سابق فوتبال از پیشنهاد رشوه و فساد در فوتبال+ فیلم قبر‌های لاکچری و مجلل جولان می‌دهند از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف تا خاکسپاری مادر لیلا حاتمی در حواشی داغ امروز جمعه 29 اردیبهشت 1403 امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه‌ مخالفت کرد فوتبالیست ها و بازیگران مشتری این خودروی تاریخی هستند شوخی های بامزه و دیدنی امباپه با مجسمه اش/ وقتی با مجسمه ات مو نمی زنی +عکس رونمایی از تغییرچهره جالب و دیدنی سپیده بزمی پور و شاهرخ استخری در پیری/ بازم عین قالی کرمون میمونن+عکس چالش بطری دیدنی سعید عزت اللهی ستاره تیم ملی و خوشحالی زیبای او +فیلم در خانه این سیاستمدار خبری از فرش و مبلمان نیست/از زندگی در خانه ای با 13 بچه تا دامادی متولدِ کشور غربی که به حوزه علمیه رفته اثرات وحشتناک جراحی زیبایی در منزل توسط آرایشگران! / وقتی ناخن‌کار جراح می‌شود! + فیلم و عکس دیالوگ عاشقانه ایمان صفا برای قند روزهای تلخش در سریال کمدی اکازیون/ اشک همه دراومد+ویدیو
تیتر امروز   
چرا نمایندگان موافقت رهبر انقلاب و مراجع تقلید را با مصوبه تعطیلی شنبه اعلام کردند؟ / دور زدن قانون یا تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان؟!
بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
به من فحاشی کنید به پرسپولیس نه؛ کجا بودید وقتی دایی به چلسی و میلان گل زد؟
گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش / یخچال کله قندی 270ساله در حوالی پایتخت
نحوه عجیب قرار دادن واگن‌های مترو کرج با شکافتن سقف تونل+فیلم
متلاشی شدن یک شبکه شیطان پرستی در شهرستان شهریار تهران
قبر‌های لاکچری و مجلل جولان می‌دهند
از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف تا خاکسپاری مادر لیلا حاتمی در حواشی داغ امروز جمعه 29 اردیبهشت 1403
امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه‌ مخالفت کرد
فوتبالیست ها و بازیگران مشتری این خودروی تاریخی هستند
در خانه این سیاستمدار خبری از فرش و مبلمان نیست/از زندگی در خانه ای با 13 بچه تا دامادی متولدِ کشور غربی که به حوزه علمیه رفته
اثرات وحشتناک جراحی زیبایی در منزل توسط آرایشگران! / وقتی ناخن‌کار جراح می‌شود! + فیلم و عکس
سیل مشهد سوءمدیریت است، سیل یونان نبردی نابرابر با طبیعت ؛ برگ زرینی دیگر از BBC + فیلم
خبرنگاری که نصف کبدش را بخشید / انسان زنده هم می‌تواند اهدای عضو کند
سرهنگ نیروی انتظامی که دل همه را برد! + فیلم / دمت گرم سرهنگ ...