چگونه مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنیم؟

  پنجشنبه، 19 تیر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
چگونه مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنیم؟
ساعد نیوز: مهارت های ارتباطی موثر برای موفقیت در بسیاری از جنبه های زندگی اساسی است. بسیاری از مشاغل نیاز به مهارت های ارتباطی قوی دارند. افرادی که مهارت های ارتباطی خوبی دارند نیز معمولاً از روابط بین فردی بهتری با دوستان و خانواده لذت می برند. بنابراین ارتباط موثر یک مهارت مهم بین فردی است و یادگیری چگونگی بهبود ارتباط شما مزایای بسیاری دارد

مهارت های ارتباطی موثر برای موفقیت در بسیاری از جنبه های زندگی اساسی است. بسیاری از مشاغل نیاز به مهارت های ارتباطی قوی دارند. افرادی که مهارت های ارتباطی خوبی دارند نیز معمولاً از روابط بین فردی بهتری با دوستان و خانواده دارند. بنابراین ارتباط موثر یک مهارت مهم بین فردی است و یادگیری چگونگی بهبود مهارت های ارتباطی مزایای بسیاری دارد. بسیاری از مردم درک می کنند که در مهارت های ارتباطی مشکلی دارند، اما نمی دانند برای رفع مشکل از کجا شروع کنند.از دوستان، خانواده و همکاران خود بخواهید که به شما توصیه کنند. اکثر مردم خوشحال خواهند شد که در بهبود مشکل شما را یاری کنند. به طور کلی چهار زمینه اصلی مهارت های ارتباطی وجود دارد اینها گوش دادن، ارتباطات غیر کلامی ، آگاهی عاطفی و مدیریت و سؤال است.

یاد بگیرید که گوش دهید

یکی از رایج ترین زمینه هایی که برای بهبود این مهارت نیاز دارید، گوش دادن است همه ما تمایل داریم فراموش کنیم که ارتباطات روندی دو طرفه است. ما سقوط می کنیم در دام "ارائه"، جایی که ما فقط پیامی را صادر می کنیم و نمی توانیم به جواب آن گوش فرا دهیم. زمان زیادی می گذرد، ما واقعاً در گفتگو به حرف دیگران گوش نمی دهیم، فقط در مورد آنچه می خواهیم بگوییم صحبت می کنیم.

بهبود مهارت های گوش دادن شما به احتمال زیاد باعث بهبود در روابط شما هم در محل کار و هم در خانه می شود. با این حال، چه چیزی را گوش می دهید؟ شنیدن یعنی نه تنها گوش دادن به کلمات نیست بلکه توجه به نحوه بیان آنها و پیام های غیر کلامی ارسال شده با آنها است. این بدان معناست که شما به تمام گفته ها و نگفته های شخص صحبت کننده تمرکز دارید. شنوندگان خوب از تکنیک های شفاف سازی و تأمل استفاده می کنند تا سخنان شخص دیگری را تأیید کنند و از هرگونه سردرگمی خودداری کنند. این تکنیک ها همچنین به وضوح نشان می دهد که شما گوش می کنید، نوعی گوش دادن فعال.

مطالعه و درک ارتباطات غیر کلامی

بیشتر پیام ها بصورت غیر کلامی ارتباط برقرار می کنند. برخی تخمین ها حاکی از آن است که این ممکن است به اندازه 80٪ ارتباطات باشد. ارتباطات غیر کلامی اغلب به عنوان زبان بدن تصور می شود ، اما در واقع بسیار بیشتر از آن را در بر می گیرد. به عنوان مثال ، لحن و صدا ، حرکت بدن ، تماس چشمی ، وضع صورت، بیان و حتی تغییرات فیزیولوژیکی مانند تعریق را شامل می شود. بنابراین در نظر گرفتن و درک ارتباطات غیر کلامی - به ویژه در برقراری ارتباط کتبی یا تلفنی هستید، بسیار مهم است.بنابراین می توانید با توجه دقیق به ارتباطات غیر کلامی آنها ، افراد دیگر را بهتر درک کنید. همچنین با اطمینان از همخوانی کلمات و زبان بدن می توانید پیام خود را واضح تر بیان کنید.

آگاهی و مدیریت عاطفی

آگاهی از احساسات خودمان و دیگران و توانایی مدیریت این احساسات به عنوان هوش هیجانی شناخته می شود. هوش هیجانی طیف گسترده ای از مهارت ها را در بر می گیرد، که معمولاً به مهارت های شخصی و مهارت های اجتماعی تقسیم می شوند. مهارتهای شخصی شامل خودآگاهی، خود تنظیمی و انگیزه است. مهارت های اجتماعی شامل همدلی و مهارت های اجتماعی است. هر یک از این موارد به مهارت های بیشتری تقسیم می شود. مثلا: خودآگاهی شامل آگاهی عاطفی، ارزیابی دقیق از خود و اعتماد به نفس است.همدلی، توانایی درک احساس دیگران است.اساساً، اصل مهارتهای مختلفی که باعث ایجاد هوش هیجانی می شود این است که شما باید احساسات خود را بدانید و درک کنید و بتوانید بر آنها تسلط داشته باشید تا بتوانید دیگران را درک و با آنان کار کنید.

مهارت پرسیدن

سؤال کردن یک مهارت مهم برای اطمینان از درستی درک پیام یک شخص است. همچنین این یک روش بسیار خوب برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع خاص یا صرفا شروع مکالمه و ادامه آن است. افرادی که مهارت پرسیدن خوبی دارند اغلب به عنوان شنوندگان بسیار خوبی نیز دیده می شوند، زیرا آنها تمایل دارند زمان بیشتری را برای جلب اطلاعات از دیگران صرف کنند تا ارائه نظرات خودشان.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (459 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (323 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (23 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (1 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند