ماجرای اعدام محیط بان کرمانشاهی چیست؟

  سه شنبه، 21 دی 1400 ID  کد خبر 187586
ماجرای اعدام محیط بان کرمانشاهی چیست؟
مرکز رسانه قوه قضاییه روز سه شنبه درخصوص انتشار خبر تایید حکم قصاص محیط بان کرمانشاهی از سوی دیوان عالی کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از ایرنا: مرکز رسانه قوه قضاییه روز سه شنبه درخصوص انتشار خبر تایید حکم قصاص محیط بان کرمانشاهی از سوی دیوان عالی کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: صبح امروز خبری در فضای رسانه ای کشور منتشر شد که بر اساس آن حکم قصاص محیط بان کرمانشاهی از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است.

پیشتر سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری ۲۵ آبان ماه خود درباره علت صدور حکم قصاص برای محیط بان کرمانشاهی، توضیحاتی ارائه کرده بود که بازخوانی آنها حقیقت این پرونده و علت صدور حکم قصاص را روشن می کند.

خداییان در این زمینه گفته بود: باید توجه داشت که هم حمایت قضایی باید به موجب قانون باشد و هم عملکرد ضابطین باید در چارچوب قانون صورت گیرد. همان قانونی که اجازه حمل سلاح را به ضابطین داده همان قانون نیز نحوه به کارگیری سلاح را مشخص کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه عنوان کرد: اگر ضابطین به موجب قانون و در چارچوب قانون از اسلحه و سلاحی که در اختیار دارند، استفاده کنند، طبیعتا فاقد هر گونه مسئولیت کیفری و حقوقی خواهند بود؛ اما چنانچه رعایت مقررات را در به کارگیری سلاح رعایت نکنند، طبیعتا به موجب همان قانون مسئولیت کامل حقوقی و کیفری خواهند داشت.

وی ادامه داد: در مورد این پرونده خاص از رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه سوال کردیم و ایشان گزارش داده اند حکم قصاص به این دلیل صادر شده که در استفاده از سلاح، رعایت مقررات صورت نگرفته است.

خداییان عنوان کرد: بر اساس این گزارش، قتل در محیطی صورت گرفته که منطقه حفاظت شده نبوده و در واقع در منطقه مسکونی رقم خورده است و آن اشخاصی که به طرف آن ها تیراندازی شده هم مسلح نبودند و سلاحی در اختیار آن ها نبوده است.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده جان ماموران نیز در خطر نبوده و حمله ای نسبت به آن ها صورت نگرفته بوده و بر همین اساس، دادگاه حکم به محکومیت این محیط بان صادر کرده است

پرونده این فرد به اتهام مباشرت در قتل عمد رسیدگی شد

در همین زمینه، رئیس کل دادگستری کرمانشاه نیز در ۲۵ آبان ماه عنوان کرد: پرونده این فرد به اتهام مباشرت در قتل عمد رسیدگی و پس از بررسی های دقیق حکم قصاص صادر شده است.

پرویز توسلی زاده افزود: همه قرائن و امارات موجود در پرونده به انضمام اقاریر متعدد متهم حکایت از این دارد که مقتول بر اثر تیراندازی صورت گرفته با سلاح سازمانی توسط آقای برومند نجفی به قتل رسیده است و پزشکی قانونی نیز علت تامه فوت را خونریزی مغزی و خونریزی وسیع داخلی متعاقب پارگی ریه به دنبال اصابت شی پرتابه ای اعلام کرده است.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر اینکه تیراندازی از ناحیه متهم با سلاح سازمانی در راستای انجام وظیفه منبعث از قانون حمایت قضایی و بیمه ای از مأموران حفاظت محیط زیست و جنگل بانی بوده، تصریح کرد: این فرد پس از کسب خبر در خصوص شکار غیرمجاز توسط سرنشینان خودرویی به محل عزیمت و به محض مشاهده خودروی خاطی به سمت خودرو تیراندازی می کند که منجر به فوت احدی از شهروندان می شود.

هیچ گونه حمله ای چه با سلاح سرد و چه سلاح گرم به مأمورین صورت نگرفته است

وی یادآور شد: بر اساس بررسی مستندات، هیچ گونه حمله ای چه با سلاح سرد و چه سلاح گرم به مأمورین صورت نگرفته و جان هیچ شخصی نیز در خطر نبوده و مامورین نباید از سلاح استفاده می کردند.

سلاح یا ابزار شکار غیرمجاز نیز از سرنشینان خودرو کشف نشده است

توسلی زاده با اشاره به اظهارات سرنشینان خودرو مبنی بر اینکه برای جمع آوری گیاهان دارویی به این منطقه رفته بودند و در مسیر برگشت سه نفر با لباس شخصی و با سلاح بدون در دست داشتن هیچ گونه علائم هشدار دهنده به جلوی آن ها آمده اند و این افراد نیز فکر کرده اند نامبردگان راهزن هستند و متوقف نشده اند، گفت: نکته مهم این است که محل برخورد، مسکونی و خارج از هرگونه منطقه حفاظت شده و بر روی جاده اصلی و ترانزیتی کرمانشاه - تهران بوده است.

وی یادآور شد: هیچگونه اقلام غیرمجاز از جمله سلاح یا ابزار شکار و یا شکارغیرمجاز نیز از سرنشینان خودرو کشف نشده و مأمورین هیچ گونه دلیلی حتی برای توقیف خودرو پراید و یا بازرسی آن نداشتند.

توسلی زاده در همان تاریخ اعلام کرد که بنابر تاکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر ایجاد سازش، اقدامات این دادگستری در این راستا و به منظور جلب رضایت اولیای دم در این پرونده در حال انجام است.

جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست امروز از تایید حکم قصاص محیطبان کرمانشاهی از سوی دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با تلاش های معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و همراهی رئیس قوه قضائیه، زمینه بازنگری و تجدیدنظر در این حکم مهیا شود.

۱۴ مرداد سال ۱۳۹۹ در منطقه حفاظت شده بیستون کرمانشاه، محیط بان برومند نجفی به همراه تعدادی از همکاران خود با یک دستگاه خودروی پراید حامل ۶ مظنون به شکار غیر مجار درگیر شد که این درگیری منجر به فوت یکی از این مظنونان شد که چندی پیش کیفرخواست با عنوان اتهام قتل عمد برای این محیط بان صادر شده است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه (264 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق علی دایی در بیمارستان هنگام عیادت چهره های مشهور از شهریار ایران+عکس/ از خوش و بش همسر دایی با کی‌روش تا احوالپرسی فردوسی‌پور و عابدزاده (200 نظر) کاهو و نان، سهم آقازادگی فرزند رهبر معظم انقلاب از سفره غذا+عکس/ ساده زیستی ادامه دار و تمام نشدنی (160 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران مهران غفوریان که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (78 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (64 نظر) خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "مَمَّد" ها حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍 (61 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (54 نظر) خلاقیت خنده دار مرد جنوبی با طراحی آفتابه اتوماتیک حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (54 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ غول بابلسری و گرگ پارسی (38 نظر) طرح خاص و منحصربفرد کیک تولد نبات دختر شاهرخ استخری؛ کیکی با دیزاین چهره کارتونی نبات و تزئینی چشم نواز با آبنبات های سبز رنگ +عکس (27 نظر) نگاهی به وسایل میز آرایش سانیا سالاری، ارغوان سریال دلدادگان در اتاقش؛ از سیگار و فندک تا کِرِم و انواع لوازم آرایش+عکس (22 نظر) (فیلم) تسلط جالب رهبر معظم انقلاب به زبان عربی هنگام گفتگو با پسر اسماعیل هنیه / بَلِّغوا تَعزیَتی ... (21 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک کافی شاپ اصفهانی برای پاکبانان حماسه آفرید/ به شما باید گفت فرشته زمینی+عکس (20 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی ساده و صمیمی رضا داوودنژاد ؛ از کیک هزار طبقه کنار همسر تا هفت سین و تِراس باصفا و دورهمی😍 (15 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 17 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 17 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 17 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 17 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه چهارشنبه 17 مرداد 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 17 مرداد 1403
تغییر جنسیت پسر لیلا زارع بازیگر سریال ارمغان تاریکی/ تغییر چهره پسر خانوم بازیگر با ریش مردانه+عکس
از مدفوع نهنگ تا آب اژدر؛ غذاهای عجیب و حال بهم زنی که مردم در گذشته می‌خوردند!
ستاره سادات قطبی تصمیم به سقط جنینش گرفت! کاش بچم منو ببخشه😭+عکس
فرشته هاشمی، همسر اول رضا رویگری، کیان مختارنامه کیست؟+عکس
فوت و فن خانه‌داری؛ ترفندهای طلایی برای خشک شدن سریع و سه سوته انواع لواشک
توضیح قوه قضائیه درباره حکم شروین حاجی‌پور
طیب نیا و پورمحمدی می‌توانند گره معیشت مردم را باز کنند؟
(ویدیو) حیاط پر گل و سبزه خانه‌ی باصفای عمو‌پورنگ، داریوش فرضیایی/ چه مبلمان خوشرنگی! اصلا فکرشو میکردین عمو‌پورنگ اینقدر باسلیقه و مرتب باشه؟
(تصاویر) عجیبترین حیوانات واقعی و بامزه که شبیه نقاشی‌های کودکان هستند/فقط اون دلفین نهنگی پوزه کوتاه و قورباغه بارانی
منتخب روز   
شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو جنجال شبانه ژیلا صادقی و نیما شعبان‌نژاد با رنگ و بوی المپیک (فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه