معنی و مفهوم صداهای مختلف گربه

  سه شنبه، 25 خرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
معنی و مفهوم صداهای مختلف گربه
گربه ها با صداهای مختلفی، احساس یا خواسته خود را بیان می کنند. والدین گربه می­توانند با توجه به صدای گربه خواسته او را درک کنند. بعضی از گربه ها نسبت به دیگران سر و صدای بیشتری دارند. گربه شما ممکن است راههای مخصوصی برای بیان احساسات خود از طریق صدا داشته باشد. هر یک از صداهای گربه معنی و مفهوم خاصی دارند که در ادامه معرفی می شوند.

گربه ها چندین نوع صدای مختلف دارند و میو کردن تنها نوع صدایی نیست که گربه ها می توانند تولید کنند! در واقع گربه ها می توانند بیش از 100 صدای مختلف تولید کنند.

میو و هیس تنها برخی از صداهایی اند که ما معمولاً به گربه ها نسبت می دهیم. یکی از شگفت انگیزترین واقعیت هایی که در مورد گربه ها وجود دارد این است که گربه ها در واقع می توانند تقریباً 100 صدای مختلف ایجاد کنند. بچه گربه ها معمولاً برای درخواست شیر به مادرشان میو می کنند، اما بیشتر گربه های بالغ فقط در حضور انسان میو میو می کنند و صاحبان خود و افرادی که به آن ها غذا می دهند را به عنوان والدین خود می بینند!

انواع صدای گربه

مطالعات علمی در مورد صداهایی که گربه ها ایجاد می کنند بیشتر بر اساس طبقه بندی اصوات مختلف است. برخی از دانشمندان تلاش کرده اند تا حقایق موجود در مورد یکی از مرموزترین واقعیت های گربه ها را کشف کنند - اینکه گربه ها چگونه خرخر می کنند؟ ارتعاش ریتمیک صدای خرخری که گربه تولید می کند از گلو گربه ناشی می شود، اما هنوز هیچ توافقی درباره اینکه دقیقاً این صدا چگونه ایجاد می شود وجود ندارد.

آیا هرگز این احساس را کرده اید که گربه هایتان با شما صحبت می کنند؟ شاید اینطور باشد! یکی از نظریه ها این است که گربه ها با تقلید صدای نوزاد انسان سعی در جلب توجه صاحب خود را دارند. آنها همچنین می توانند صدای صاحب خود را تشخیص دهند.

میو

بچه گربه ها به مادرانشان گره می زنند ، اما با بالغ شدن ، آنها معمولاً با استفاده از این صدا برای برقراری ارتباط با گربه های دیگر ترک می کنند. غالباً ، گربه های خانگی بالغ که میو میو می کنند ، این کار را فقط در حضور انسان انجام می دهند. این احتمالاً گسترش روشی است که بچه گربه ها از میوهای واضح خود به عنوان سیگنال استفاده می کنند.

اگر گربه دارید ، احتمالاً می دانید که همه میوها برابر نیستند. حتی ممکن است فقط با گوش دادن به نوع میو بتوانید تشخیص دهید که گربه شما خوشحال ، عصبانی یا خواستار غذا یا توجه است.

این صدای گربه به این معنی است که پت شما تقاضای چیزی خاص را دارد. شما ممکن است این صدا را برای یادآوری زمان شام یا تفریح بشنوید. برخی از والدین از اینکه گربه با این نوع صدا آنها را در نیمه شب یا صبح زود برای صبحانه بیدار می­کند، شکایت دارند.

اگر گربه به صورت ناگهانی شروع به میو کردن زیاد کرد او را فورا نزد دامپزشک ببرید. میو کردن گربه شما ممکن است دلیلی بر داشتن یک مشکل پزشکی باشد بخصوص وقتی رفتار گربه به صورت معمول نیست. بسیاری از بیماری ها می توانند در گربه ایجاد گرسنگی، تشنگی و درد مفرط نمایند که باعث می شود گربه ها بیشتر میو کنند.

گربه

غر زدن

اغلب فرض بر این است که گربه ها وقتی خوشحال می شوند این صدای آرام را تولید می کنند ، اما به دلایل دیگر نیز غبغب می کنند. تخلیه می تواند نشان دهد که گربه احساس ترس یا تهدید می کند و تحقیقات نشان می دهد که این نوعی خود ترمیم نیز می باشد.

این صدا هم به معنی رضایت و خوشحالی گربه و هم به معنی نارضایتی و ناراحتی او می باشد. زمانی که صدای خرخر آرام را می شنوید گربه خود را لمس کنید و پشت گوش­هایش را نوازش کنید، گربه سعی دارد با صدای خرخر احساس رضایت و خوشحالی خود را به شما نشان دهد.

صدایی ریز مانند جیر جیر و صدای نامفهوم بلند

این صداها نشانه هیجان گربه است. در برخی موارد این صدا آرام و گاهی نامفهوم و بلند شنیده می­شود.

این صدا گاهی در مواقعی که گربه قصد شکار (کمین کردن برای شکار پرنده) دارد و همچنین در مواقعی که دو گربه قصد درگیری با یکدیگر را دارند شنیده می­شود. برای گربه های خانگی که پرنده ­ها را اغلب از پشت پنجره تماشا می­کنند، این صدا میتواند نشانه سرخوردگی و نا امیدی یا هیجان ناشی از پیش بینی شکار پرنده باشد.

صدای اضطرار

بچه گربه هایی که کمتر از یک ماه دارند صدایی ناشی از اضطرار از خود منتشر می کنند که به نظر می رسد یک میو بسیار زیر است و به مادرشان هشدار می دهد که در یک وضعیت اضطراری قرار دارند. صداهای یک بچه گربه که سردش است بسیار زیر است (به خصوص در چهار هفته اول زندگی آنها که بچه گربه ها هنوز نمی توانند دمای بدن خود را تنظیم نمی کنند). بچه گربه هایی که تنها مانده اند یا در جایی گیر افتاده اند مثلاً زیر بدن مادرشان به خصوص با صدای بلند صدا می دهند.

گربه ها هر یک از این صداهای اضطرار را به خوبی درک می کنند و بر اساس آن واکنش نشان می دهند.

گربه های ناشنوا نمی توانند صداهای اضطرار بچه گربه های خود را بشنوند و ممکن است متوجه نشوند که در معرض خطر هستند. به همین دلیل است که می گویند آنها مادران خوبی نمی توانند باشند.

گربه

صدای شیون

این نوع صدای گربه نیز از دیگر صداهای گربه است که اگر یک بار شنیده است هرگز فراموش نمی­شود! با این صدای بلند این طور به نظر می­رسد که گربه درد دارد و یا هنگامی که گربه در گرما قرار میگیرد این صدا شنیده می­شود.

این صدا اغلب توسط گربه هایی که عقیم نیستند هم شنیده می­شود. در واقع، گربه ها برای جذب جنس مخالف این صدا را در می آورند. با این صدای گربه به دیگران اطلاع خواهد داد که وقت جفت گیری است.

صدای هیس

اغلب زمانی شنیده میشود که گربه حالت تهاجمی و یا ترس دارد، بنابراین وقتی گربه احساس تهدید، عصبانیت، حفظ قلمرو و یا درد دارد، این صدا را میشنویم. اگر صدای هیس یا Hissing برای مدتی ادامه داشته باشد، باید به دامپزشک مراجعه کرد زیرا ممکن است نشانه ای از وجود درد در گربه باشد.

خرخر کردن

این صدای تهدیدآمیز با لحنی عمیق است که می تواند بین کسری از ثانیه و چند ثانیه ادامه یابد.این یک نوع صدای کم و موزونی است که گربه بدون باز کردن دهان از خود ساطع می کند. بچه گربه ها این صدا را هنگام شیر خوردن تولید می کنند، در حالی که گربه های بالغ آن را در موقعیت های دلپذیر تولید می کنند، به عنوان مثال در هنگام تماس با یک گربه دیگر یا یک انسان یا در حالی که گربه خودش را به شیئی می مالد یا پتو را "ماساژ" می دهد. با این حال گربه ها در شرایطی که به سختی می توان دلپذیر تلقی کرد نیز، مانند هنگام مراجعه به دامپزشک، هنگام بیماری یا درد، هنگام زایمان یا حتی در آستانه مرگ خرخر می کنند.

بنابراین به احتمال زیاد خرخر کردن احساسی شدید (چه خوشایند باشد و چه نباشد) را بیان می کند و هدف آن تحریک توجه و تماس فرد دیگری است. از این نظر می توان آن را با لبخند یک انسان مقایسه کرد، که می تواند بیانگر خوشحالی باشد اما همچنین یک حالت ناراحتی یا درد است که در آن فرد به دنبال کمک دیگران است.

گربه

صدایی لرزان و با ارتعاش

این صدایی بین میو و خرخر کردن است که با لحنی صعودی مشخص شده و کمتر از یک ثانیه طول می کشد. گربه ها بدون باز كردن دهان خود آن را تولید می كنند. این یکی از اصواتی است که مادران و بچه گربه ها رد و بدل می کنند، اما گربه های بالغ می توانند از آن برای خوشامدگویی صمیمانه با گربه های دیگر یا انسان ها نیز از آن استفاده کنند.

صداهای گربه های نر و ماده برای جفت گیری

وقتی هورمون ها جنسی فعال می شوند، گربه های ماده و نر نوعی صدای ناله مانندِ شدید و طولانی برای جذب یک جفت تولید می کنند. نرها برای هشدار به دیگر نرها از حضور خود نیز این کار را انجام می دهند. این صداهای جنسی غالباً دلیل تصمیم گیری بسیاری از صاحبان برای عقیم کردن حیوان خانگی خود است.

هیس

گربه ای که سعی در دفاع از خود دارد و تهدید می کند دهان خود را کاملا باز می کند و هوا را به روشی برافروخته از دهانش خارج می کند. نتیجه نوعی صدای هیس مانند است که حدود یک ثانیه طول می کشد. در عرض سه ماه بچه گربه ها می دانند که چگونه این کار را انجام دهند! این صدا می تواند فقط کسری از ثانیه نیز طول بکشد.

زوزه کشیدن

اینها صداهای تهدیدآمیزی اند که به نظر می رسد مانند میو میو بی پایان است. مشخصه آنها شدت بالا و حجم بسیار زیاد آن است. چنین تهدید شدیدی باعث جلوگیری از درگیری مستقیم بین گربه ها می شود.میومیو کردن، فریاد زدن و زوزه کشیدن گربه در طول روز فقط می تواند برای جلب توجه باشد

غرولند کردن

این صدای تهدیدآمیز با لحنی عمیق است که می تواند بین کسری از ثانیه و چند ثانیه ادامه یابد.گربه ها بوسيله بو و غرولند دائمي مادرشان راهنمايي مي شوند. مادر با خوابيدن به پهلو و هلالي شكل، كار را براي آنها راحت مي كند. بچه گربه ها اطراف پوشش مادر آنقدر پوزه مي مالند و مي كاوند تا به سرپستان رسيده به مكيدن كنند. به طور طبيعي اين اتفاقات در يك ساعت پس از تولد رخ مي دهد.مادر همچنين به بچه گربه اش آموزش مي دهد كه خطر را بشناسند و دشمنان بلقوه را تشخيص دهند. بچه گربه ها خيل زود مي آموزند، نوعي خاص از غرغركردن به عنوان فرماني جهت پخش شدن و پنهان شدن است. اگر حس كنجكاوي آنها باعث شود آنها سريع فرمانبرداري نكنند، غرش مادر با يك ضربه مناسب براي بردن آنها به مسير مطلوب اين عمل را تكميل مي كند.

جیغ یا فریاد از درد

دوستداران گربه ها با چند صدای خاص گربه ها آشنا هستند، و از جمله آنها جیغ زدن گربه است.این یک صدای زیر، بسیار بلند و ناگهانی است، که گربه ها وقتی آسیب می بینند، از خود تولید می کنند. این جیغ همچنین نشان دهنده پایان جفت گیری است و نباید آن را صدایی برای جلب توجه یا تهدید تلقی کرد. گربه هاي وحشي يك فصل جف گيري در سال دارند. ولي گربه هاي اهلي براي دوبار، سه بار و حتي چهار بار جفت گيري در سال آماده هستند.

چهچه

توصیف این صدا دشوار است اما اگر یک بار آن را شنیده باشید هرگز فراموش نمی کنید. این دنباله ای از صداهای زیر است که گربه از خود تولید می کند و در همان حال فکش را می لرزاند. به طور معمول وقتی گربه این صدا را از خود تولید می کند که به طعمه ای خیره شده و در این بین مانعی وجود دارد. این نشان دهنده یک حالت هیجان شدید و احتمالاً ناامیدی از عدم توانایی رسیدن به آن است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (480 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (331 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (224 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (217 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (181 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس