مراحل ترجمه مقاله به صورت گام به گام

  سه شنبه، 28 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مراحل ترجمه مقاله به صورت گام به گام
ترجمه کردن راه و روش خاصی دارد که باید این راه و روش ها را بشناسید و برطبق آن شروع به ترجمه کنید ترجمه مقالات تخصصی باید با اصول و قواعد و چهارچوب های مشخص انجام شود و دستور العمل مشخصی را باید برای ترجمه مقالات دنبال کنید.

ترجمه تخصصی

نحوه ترجمه اصولی مقالات تا حد بسیار زیادی وابسته به سواد و دانش مترجم میباشد. در سالهای قبل که دانش و علم به این سطح از پیشرفت نرسیده بود ترجمه تخصصی متون مفهوم امروزی را نداشت و تقریبا هر مترجمی با دانش سطحی در زمینه ترجمه میتوانست متون تخصصی را ترجمه کند. اما امروزه ترجمه مفهوم گسترده تری دارد و برای ترجمه دانش ابتدایی ترجمه کافی نیست و نویسنده باید مهارت و توان بالایی داشته باشد تا بتواند علاوه بر انتقال معنای کلمات از یک زبان به زبان دیگر مفهوم را نیز متقل نماید. انتقال مفهوم اهمیت بیشتری دارد و در متون تخصصی نویسنده باید همه تلاش خود را برای انتقال و حفظ مفهوم انجام دهد.

نحوه ترجمه مقاله تا حد زیادی وابسته به سلیقه و شیوه کاری هر مترجم است. اما باید بدانید که اصولی کلی هم در این زمینه وجود دارد که در چارچوب آن هر مترجم، انتخاب های شخصی خود را پیاده سازی می کند. قبل از اینکه روش ترجمه مقاله شخصی خود را در ترجمه مقالات پیاده کنید باید حتما به این مراحل توجه داشته باشید.

تصویر

مترجم باید پایبند برخی اصل و قواعد کلی باشد که به شرح زیر میباشند:

مترجمان حرفه ای هم همیشه به مراحل کلی زیر برای ترجمه مقاله پای بند هستند:

  • کلیت متن را به خوبی درک کنید و نگاهی جامع به بخش های مختلف آن داشته باشید. این مرور به شما کمک می کند تا بدانید که قرار است با چه طرح و برنامه ای کار ترجمه خود را پیش ببرید.
  • شروع کردن متن بعد از بررسی کلیت آن از جمله اقداماتی است که مترجمان حرفه ای انجام می دهند. اگر زیاد از حد تعلل کنید و مرحله قبل را به اصطلاح عامیه کِش بدهید، امکان دارد که روند ترجمه به آن خوبی که انتظار دارید، پیش نرود. پس بهتر است، شروع به ترجمه کنید و رسیدگی به جزئیات را در طول فرایند ترجمه انجام بدهید.
  • بعد از انجام ترجمه و استفاده از روش ترجمه به سبک خودتان باید کار مرور و دوباره خوانی متن را انجام بدهید تا یک مقاله بی نقص تحویل بدهید. برای رسیدن به نتیجه ای خوب، مرور دوباره و چند باره شما را یاری می کند.
  • انواع روش ترجمه مقاله متنوع است اما باید بدانید که تمام مترجمان بعد از مرور نیاز به کناره گرفتن از متن مقاله خود دارند. این استراحت و وقفه به شما کمک می کند تا با مراجعه مجدد به مقاله بتوانید دید بهتری برای اصلاح اشتباهات جامانده احتمالی داشته باشید. پس کمی به خودتان زمان بدهید و بعد مجددا به بررسی متن بپردازید. این فاصله گرفتن به شما کمک می کند تا به عنوان یک خواننده نظرات دقیق تری درباره اشکالات مختلف مقاله داشته باشید.
  • بررسی و ویرایش تخصصی نهایی را انجام بدهید و کار را به پایان برسانید.

ترجمه تخصصی با ترجمه عمومی تفاوت های بسیاری دارد و هیچ گاه یک مترجم عمومی قادر به ترجمه متون تخصصی نخواهد بود ابزارهای ترجمه و مترجمین عمومی که کاملا مسلط به زبان انگلیسی میباشند تا زمانی که تخصص لازم برای ترجمه تخصصی متون را کسب نکرده اند نمیتوانند ترجمه تخصصی انجام دهند. مترجم متخصص میبایست قادر به درک مفاهیم تخصصی و انتقال آنها باشد و بتواند مفهوم را منتقل سازد. توانایی درک مفهوم و انتقال آن بسیار مهم است و همین عدم توانایی انتقال مفهوم ضعف بزرگی برای نرم افزارها و ابزارهای ترجمه محسوب میگردد و باعث شده است که نویسندگان نتوانند در زمینه ترجمه تخصصی به این نرم افزارها اعتماد کنند.

تصویر

این روزها که نوشتن مقاله و کتاب جز اقدامات مهم و کاربردی زندگی بشر محسوب میگردد احتیاج به ترجمه تخصصی بیش از قبل احساس میگردد و نویسندگان به دنبال مترجم متخصص هستند که ترجمه آنها را انجام دهد. موسسات معتبر بسیاری در زمینه ترجمه متون تخصصی فعالیت دارد اما بهترین مترجم باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • هر مترجم باید در یک حوزه به خصوصی فعالیت داشته باشد.
  • مترجم باید کیفیت آثار ترجمه شده را تضمین کند.
  • مترجم باید حداقل چند سال سابقه موفق در زمینه ترجمه داشته باشد.
  • مترجم باید قادر به حفظ انسجام و یکپارچگی متون باشد.

موسسه ای که ترجمه متون تخصصی خود را به آنها واگذار میکنید باید مورد تایید سازمان ها و موسسات معتبر باشند و اعتبار آنها تصدیق گردد. همچنین برای سهولت سفارش و استفاده از خدمات تضمینی بهتر است سفارش و ارائه خدمات به صورت آنلاین انجام گردد.

اغلب ترجمه در موسسات ترجمه در سه سطح کیفی متفاوت انجام میگیرد که بهتر است برای مقالاتی که قصد انتشار آنرا دارید با کیفیت طلایی انجام شود و درصد بیشتری از کلمات تخصصی را در بر گیرد. ولی سایر متون را میتوانید با کیفیت نقره ای و برنزی نیز انجام دهید. هزینه نیز بستگی به تعداد کلمات و سطح کیفی ترجمه دارد. روشن است که هر چقدر اعتبار و کیفیت ترجمه بالاتر باشد و تعداد کلمات بیشتر باشد کیفیت ترجمه بهتر خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (651 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (149 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان