مراحل چرخه پاسخ جنسی

  سه شنبه، 03 دی 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
مراحل چرخه پاسخ جنسی
ارگاسم کوتاه ترین مرحله چرخه پاسخ جنسی است که به طور معمول فقط چند ثانیه طول می کشد. ویژگی های کلی این مرحله چرخه پاسخ جنسی برای مردان و زنان با تفاوت های قابل توجهی فرق دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نیک همراه، چرخه پاسخ جنسی به مجموعه ای از مراحل فیزیکی و عاطفی مربوط می شود که وقتی یک فرد تحریک جنسی می شود، رخ می دهد.

در طول چنین فعالیت هایی تحریک جنسی محدود به مقاربت ساییدگی واژن و دخول نیست. چرخه پاسخ جنسی کامل می تواند در طول استمناء، تحریک دستی توسط شریک جنسی، رابطه جنسی دهانی یا فانتزی تجربه شود. دانستن و درک جامع از تغییرات فیزیولوژیکی بدن که در طول یک رابطه رخ می دهد، می تواند به بهبود رابطه جنسی شما، تعمیق روابط با یک شریک و یا ریشه های یک مشکل جنسی کمک کند.

مراحل چرخه پاسخ جنسی

مراحل چرخه پاسخ جنسی یک دستورالعمل کلی هستند و بنا بر تجربه ذهنی هر فرد می تواند متفاوت باشد. هر فرد باید اجازه دهد بدنش به طور طبیعی پاسخ دهد و از بررسی حالات بدن در طول چرخه دست بردارد. تمرکز بر پاسخ جنسی بدن می تواند باعث انحراف از لذت لحظه ای شود و منجر به پدیده “تماشاگر شدن” شود. در این شرایط فرد احساس می کند که یک شخص ثالث در اتاق است، تماشا می کند و نظر خود را در مورد پاسخ جنسی خود می دهد. بنابراین نمی تواند لذت ببرد.

مدل چهار مرحله ای مستر و جانسون

مدل مستر و جانسون یکی از معروفترین مدلهای پاسخ جنسی است. این مدل شامل یک مرحله هیجان که شامل یک عنصر احساسی است که اغلب برای برخی از افراد برای رسیدن به ارگاسم لازم است. زن و مرد هر دو هر مرحله از مدل چهار مرحله ای را تجربه می کنند، اما مدت هر مرحله برای زن و مرد و یا بین افراد متفاوت است. با رابطه جنسی متعدد، شرکای جنسی می توانند تفاوت در سیکل پاسخ های جنسی یکدیگر را بیشتر درک کنند.

مرحله 1: هیجان

مرحله هیجان شروع برانگیختن است. اگرچه از فعالیت جنسی همجنسگرایانه یا خودارضایی، این مرحله نیز وجود دارد.

افزایش تنش عضلانی

ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد

تنفس شتاب می گیرد

پوست فتق می شود، ممکن است بر روی قفسه سینه و پشت ظاهر شود.

نوک سینه ها ثابت می شوند

افزایش جریان خون به ناحیه تناسلی، افزایش جریان خون عروقی و افزایش موضعی در فشار خون که باعث ایجاد نعوظ در آلت تناسلی مرد و کلیوی زنانه می شود.

تحریک واژن آغاز می شود و لک های عمیق شروع به برانگیختن و جدا شدن می کنند

سینه های زن بزرگ می شود

بیضه های مردانه متورم می شوند.

مهم است که توجه داشته باشید که این فرآیندها، مانند تحریک واژن و نعوظ آلت تناسلی با نرخ های متفاوت از فرد به فرد و حتی برای یک فرد در روزهای متفاوت اتفاق می افتد. عوامل موثر بر چرخه پاسخ جنسی شامل مشکلات بهداشت عمومی، سن و میل جنسی می باشند.

مرحله 2: پایا یا ثبات

در مرحله پایا، هیجان جنسی همچنان رشد می کند. توجه داشته باشید که کلمه “پایا” معمولا برای توصیف یک سطح خنثی یا یک منطقه بدون تغییر استفاده می شود. اما در چرخه پاسخ جنسی، “پایا” مکان ایستا و خسته کننده نیست. در این مرحله، هر دو مرد و زن تجربه های شدید هیجان جنسی یا لذت جنسی را تجربه می کنند. این مرحله می تواند بسیار مختصر باشد، معمولا چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد.

اسپاسم تنش عضلانی در پا، دست و صورت ادامه دارد

ضربان قلب، فشار خون و میزان تنفس همچنان افزایش می یابد

کلیتوریس زن بسیار حساس می شود و در زیر کلاه گیس کلوتار قرار می گیرد تا از تحریک یا تماس مستقیم جلوگیری شود.

بیضه های در کیسه ها به عقب می روند.

دهانه رحم (واژن) که جریان خون در آن زیاد می شود، به رنگ بنفش تیره می شود.

هیچ نقطه مشخصی وجود ندارد که فرد به طور چشمگیری از مرحله هیجان به مرحله ثبات حرکت کند. در مرحله ثبات، ویژگی های عمومی فاز هیجان ادامه دارد، اما شدیدتر می شود. بسیاری از افراد می دانند که طول دوره پایا ممکن است منجر به ارگاسم شدیدتر شود.

مرحله 3: ارگاسم

ارگاسم کوتاه ترین مرحله چرخه پاسخ جنسی است که به طور معمول فقط چند ثانیه طول می کشد. ویژگی های کلی این مرحله چرخه پاسخ جنسی برای مردان و زنان با تفاوت های قابل توجهی فرق دارد.

عضلات ناخواسته منقبض می شوند، از جمله اسپاسم پا.

ضربان قلب، فشار خون و نرخ تنفس ضعیف می شوند.

تمام بدن به هیجان می آید.

تنش های عضلانی آزاد می شود.

در یک زن، ماهیچه های واژن منقبض می شود و رحم با انقباض های مکرر مواجه می شود.

در یک مرد، انقباضات مکرر در پایه آلت تناسلی اتفاق می افتد و منی خارج می شود.

چرخه پاسخ جنسی

در حالی که زنان می توانند ارگاسم طولانی تری نسبت به مردان داشته باشند، به نظر نمی رسد احساس ارگاسم در رابطه جنسی بین زوجین بیولوژیکی متفاوت باشد؛ یعنی مردان و زنان در طول ارگاسم احساس مشابهی دارند. در یک مطالعه بین دانشجویان، که ارگاسم را ارائه دادند. محققان توصیفات را با استفاده از یک مقیاس درجه بندی روان شناختی استاندارد مقایسه کردند و تفاوت های قابل تشخیص بین توصیف های مرد و زن وجود نداشت. هر دو مرد و زن تمایل دارند ارگاسم را با اشاره به انقباضات عضلانی ریتمیک که در طول ارگاسم رخ می دهد، با کلمات یا عبارات مشابه مانند “امواج لذت در بدن من” توصیف کنند.

نکته:

بعضی از زنان قادر به رسیدن به چند ارگاسم پشت سر هم در عرض چند دقیقه هستند. در یک مطالعه انجام شده در مورد 805 زن تحصیل کرده دانشگاهی، توانسته بودند که چند ارگاسم متوالی را به دست آورند. البته این بستگی به شرایط جسمی و میل جنسی زنان دارد. مردان معمولا توانایی رسیدن به دو ارگاسم پشت سر هم را ندارند و فورا به مرجله 4 می روند.

به جای اینکه به ارگاسم رسیدن را هدف اصلی رابطه جنسی بدانید، سعی کنید بر بسیاری از احساسات لذت بخش و جنبه های دیگر رابطه که با یک تعامل جنسی و عاطفی همراه است، تمرکز کنید! این نکته کاملا درست است که با هر تجربه ای که به ارگاسم برسیم. ممکن است ذهن ما به آرامش برسد! سکس دهانی و تحریک با دست یا آلت تناسلی دو روشی است که احتمال ارگاسم را افزایش می دهد. با این حال، سیستم هر فرد متفاوت است و این مهم است که آنچه که برای شما بدن شما مناسب است را کشف کنید!

مرحله 4: فرونشینی

در این مرحله، بدن به آرامی به حالت اصلی و اولیه خود باز می گردد. قسمت های بدن به اندازه طبیعی خود باز می گردند. برخی از تغییرات به سرعت در حال رخ دادن هستند. مرحله فرونشینی اغلب با احساس ضعف عمومی و خستگی همراه است. در مرحله فرونشینی اگر تحریک اضافی وجود نداشته باشد، بلافاصله بعد از ارگاسم شروع می شود.

دوره مقاومتی

دوره ی مقاوم سازی یکی از تفاوت های مهم در بین مراحل پاسخ جنسی مردان و زنان است. دوره مقاومتی در مراحل نهایی فرونشینی مردان رخ می دهد. این به عنوان طول زمان تعریف می شود که طی آن بعد از ارگاسم هیچ مردی نمی تواند با هر نوع تحریک جنسی تحریک شود. این دوره می تواند از چند دقیقه تا چند روز به طول انجامد. دوره مقاومت به سن مرد، فراوانی فعالیت جنسی و … بستگی دارد.

مشکل در پاسخ جنسی

اختلال جنسی یک اصطلاح برای توصیف هر گونه مشکل در طول چرخه پاسخ جنسی است که مانع از لذت بردن از رابطه جنسی می شود. مطالعات نشان می دهد که اختلال عملکرد جنسی کاملا رایج است و افراد فعال جنسی را در همه سنین تأثیر می گذارد. اما به نظر می رسد مسئله شایع تر برای افراد بالای 40 سال رخ می دهد. تقریبا نیمی از تمام زنان و حدود 30٪ مردان برخی از انواع اختلال عملکرد جنسی را تجربه کرده اند. اگر مشکل دارید، بدانید که تنها نیستید و راه های درمان در دسترس هستند.

در اینجا چند نمونه از اختلال عملکرد جنسی وجود دارد:

بی علاقگی یا عدم تمایل به رابطه جنسی

مشکل با تحریک فیزیکی

برای مردان – مشکل با نعوظ، انزال، و ارگاسم

برای زنان: تحریک نشدن واژینال، درد در هنگام لقاح و مشکل در دستیابی به ارگاسم

شرایط پزشکی

آنورگاسمی، ناتوانی مداوم برای رسیدن به ارگاسم با وجود پاسخ به تحریک جنسی، یک مشکل جنسی بسیار رایج است. اغلب اوقات این مشکل به دلیل علل روانی است نه به دلیل عدم توانایی جسمانی برای ارگاسم.

رضایت جنسی می تواند با یک شیوه زندگی سالم، درک بدن شما و ارتباط موثر با شریک زندگیتان بهبود یابد.

جمع بندی:

مدل مستر و جانسون مراحل فیزیکی و عاطفی را در طی یک رابطه جنسی نشان می دهد. فرد می تواند یک چرخه کامل را از استمنا، تحریک دستی توسط شریک جنسی، رابطه جنسی دهانی یا فانتزی تجربه کند. این مدل با هیجان شروع می شود، از طریق ثبات و ارگاسم ادامه می یابد و با فرونشینی به پایان می رسد. درک تغییرات فیزیولوژیکی که بدن در طول چرخه پاسخ جنسی دارد، می تواند به بهبود رابطه جنسی کمک کند و ارتباط میان شرکای جنسی را تقویت کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (277 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس