مراحل تخمک گذاری در زنان برای بارداری

  سه شنبه، 07 بهمن 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
مراحل تخمک گذاری در زنان برای بارداری
زمان طلایی برای بارداری حدود بیست و چهار ساعت می باشد. اگر چه قابلیت ماندگاری اسپرم ها حدود 6 روز در بدن می باشد ولی این زمان برای تخمک در رحم حدود یک شبانه روز به طول می انجامد. 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تخمک گذاری به بخشی از چرخه قاعدگی زنان گفته می شود. این روند زمانی رخ می دهد که تخمدان تخمک آزاد می کند. اگر تخمک بعد از آزاد شدن از تخمدان با اسپرم ترکیب شود و به رحم برود، یعنی بارور شده است و بارداری به وقوع خواهد پیوست. اما اگر چنین چیزی رخ ندهد و باروری صورت نگیرد، تخمک از هم متلاشی می شود و پوشش داخلی رحم در دوران عادت ماهیانه ریزش می کند و در قالب ترشحات خون آلود از واژن خارج می شود. اطلاعات بیشتر دربارۀ چرخه قاعدگی و تخمک گذاری به کنترل روند بارداری یا پیشگیری از بارداری کمک شایانی می کند؛ ضمن اینکه در تشخیص برخی مشکلات پزشکی هم مفید خواهد بود.

تشکیل اسپرم

در مردان تشکیل اسپرم در کیسه های بیضه انجام می شود.

تشکیل جنین

بعد از یک رابطه جنسی مقدار زیادی اسپرم از طریق دهانه رحم وارد آن شده و به طرف لوله های فالوپ شناور می شوند تا خود را به تخم برسانند. بعد از ورود اولین اسپرم به درون تخمک، تخم ایجاد شده شروع به تقسیمات پی در پی نموده و در رحم لانه گزینی می کند. در پی تقسیمات پیاپی بلاستوسیت ایجاد شده و از لایه خارجی آن جفت تشکیل می گردد. خود جفت قابلیت تولید اولین هورمون بارداری به نام BhCG می نماید.

آمادگی برای لقاح

مسلما برای یک باروری موفقیت آمیز توجه به شرایط ویژه مورد نیاز می باشد. این شرایط بستگی به شرایط جسمانی زن و مرد و دیگر ملاک های باروری خواهد داشت. اگر زوجین تمایل برای بچه دار شدن داشته باشند بهتر است فرآیند رابطه جنسی نزدیک به دوران تخمک گذاری زن صورت گیرد. توجه به چند نکته می تواند تضمین کننده بارداری باشد، به عنوان مثال:

• زنان قبل از سنین 35 سالگی از شرایط جسمانی مناسبتری برای باروری برخوردارند و با بالا رفتن سن از کیفیت تخمک ها کاسته شده و احتمال بروز نواقص مادرزادی در جنین و مشکلات سلامتی برای مادر بیشتر خواهد شد.

• داشتن وزن متناسب یکی دیگر از شروط بارداری است. با افزایش چربی بدن، میزان مقاومت سلول های بدنی به هورمون انسولین افزایش یافته و احتمال ابتلا به دیابت بارداری و یا سایر مشکلات دو چندان می شود. از طرفی این زنان نوسانات هورمونی بیشتر مانند استروژن را تجربه خواهند کرد که خود در ناباوری سهیم می باشد.

• باید به این نکته توجه داشته باشید که زمان طلایی برای بارداری حدود بیست و چهار ساعت می باشد. اگر چه قابلیت ماندگاری اسپرم ها حدود 6 روز در بدن می باشد ولی این زمان برای تخمک در رحم حدود یک شبانه روز به طول می انجامد.

• در صورتی که قصد باردار شدن وجود داشته باشد بهتر است زنان قبل از اقدام به بارداری دوره های چند روزه ای از مکمل فولیک اسید را مصرف نمایند تا سطح این ماده مورد نیاز در بدن آن ها به حد قابل قبولی برسد. این کار نه تنها مانع از بروز نواقص جنین می گردد بلکه می تواند حافظ سلامتی مادر در دوران بارداری و پیشگیری از کم خونی او باشد. چنان چه نسبت به بارداری خود مشکوک هستید و تمایل به استفاده از بیبی چک یا دستگاه خانگی تست بارداری را دارید بهتر است این کار را 5 تا 6 هفته بعد از آخرین دوره قاعدگی انجام دهید. در صورتی که تخمک لقاح یافته تشکیل شده باشد، جنین در این بازه زمانی شروع به تولید اولین هورمون های بارداری خواهد نمود. در طول این دوره عادت ماهیانه یا خونریزی قاعدگی متوقف می گردد، البته برخی از زنان در طی این دوره به دلیل لانه گزینی تخمک بارور شده در رحم ممکن است لکه بینی های بسیار جزیی را تجربه نمایند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (548 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (367 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (297 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (120 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (42 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (12 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس