سفر به سرچشمه سلامتی، 7 چشمه آب گرم با خواص درمانی معجزه آسا

  یکشنبه، 13 اسفند 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
سفر به سرچشمه سلامتی، 7 چشمه آب گرم با خواص درمانی معجزه آسا
چشمه‌های آب گرم، حاصل فوران آب‌های زیرزمینی هستند که به خاطر گرما از پوسته زمین خارج می‌شوند. این چشمه‌ها به دلیل داشتن املاح معدنی می‌توانند به تسکین استرس، از بین رفتن خستگی و حتی سم زدایی پوست کمک کنند. خوشبختانه این پدیده طبیعی در قسمت‌های مختلفی از جغرافیای کشور ما قرار دارد با ساعد نیوز همراه باشید تا با بهترین آن ها آشنا شوید.

ایران با وجود تنوع اقلیمی و جغرافیایی، از چشمه های آب گرم متعددی با خواص درمانی و تفریحی گوناگون برخوردار است. این چشمه ها در استان های مختلف کشور پراکنده شده اند و هر کدام زیبایی و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. در این مقاله قصد داریم 7 تا از بهترین چشمه های آب گرم ایران را به شما معرفی کنیم:


خواص چشمه‌های آب گرم


چشمه‌های آب گرم از هزاران سال گذشته تا امروز به دلیل داشتن خواص معجزه آسای سلامتی، شهرت و محبوبیت فراوانی داشته‌اند. این چشمه‌ها فواید درمانی متعددی دارند، تا جایی که بسیاری از دانشمندان سراسر جهان در حال بررسی درمان بیماری‌ها به کمک این پدیده بی‌نظیر طبیعت هستند. در ادامه به برخی از خواص چشمه‌های آب گرم اشاره می‌کنیم:

تقویت گردش خون

آب موجود در چشمه‌های آب گرم طبیعی، حاوی انواع مختلفی از مواد معدنی مانند بی کربنات کلسیم و سدیم است. بدن ما این مواد معدنی را جذب می‌کند و در نتیجه گردش خون و جریان کلی اکسیژن افزایش خواهد یافت.

کاهش استرس و تقویت خواب

آب معدنی موجود در این چشمه‌ها می‌تواند با کاهش انقباض در عضلات، به از بین رفتن استرس کمک کند. هنگامی که دمای بدن شما در چشمه‌های آب گرم افزایش می‌یابد و بعد از خروجتان سرد می‌شود، آرامش بیشتری در وجود شما جاری شده و خواب عمیق‌تری به سراغتان می‌آید.

تسکین درد

یک مطالعه نشان می‌دهد که چشمه‌های آب گرم می‌توانند به تسکین درد در بدن کمک کنند. گرمای آب این چشمه‌ها با مسدود کردن گیرنده‌های درد، این احساس را در ما کمتر می‌کند. شناور بودن در آب چشمه‌ها همچنین اغلب باعث آرامش و کاهش درد در مفاصل خواهد شد.

درمان مشکلات پوستی

املاح معدنی موجود در چشمه‌های آب گرم به نرمی و صافی پوست‌های خشک و زبر کمک می‌کند. گوگرد موجود در آب نیز خواص دارویی متعددی دارد و می‌تواند باعث تسکین و کاهش بیماری‌هایی مانند اگزما و پسوریازیس شود.

چشمه اب گرم


چشمه‌های آب گرم سرعین


سرعین به عنوان پایتخت آبگرم ایران شناخته می شود و در استان اردبیل واقع شده است. این شهر به دلیل وجود چشمه های آب گرم با خاصیت های درمانی مختلف، به یکی از مقاصد محبوب گردشگری تبدیل شده است. از جمله معروف ترین چشمه های آب گرم سرعین می توان به گاومیش گلی، سبلان، سردابه و قینرجه اشاره کرد.مگر می‌شود کسی با سرعین و چشمه‌های آب گرمش آشنایی نداشته باشد؟ در این شهر زیبا و بکر، چشمه‌های آب گرم متعددی وجود دارد. این چشمه‌ها از کوه‌های سبلان جاری می‌شوند و در نهایت به بخش‌های مختلف شهر می‌رسند. شاید جالب باشد که بدانید سرعین در لغت نیز به معنی سرچشمه است.

مسئولان شهری سرعین برای راحتی استفاده، در اطراف این چشمه‌ها مجتمع‌های رفاهی و استخرهای متعددی را احداث کرده‌اند. با این حال هنوز چشمه‌های آب گرم بکری نیز در اطراف شهر وجود دارد. یکی از این چشمه‌ها آب معدنی ارجستان است که در روستایی با همین نام و در نزدیکی سرعین قرار دارد. آبگرم ارجستان، گازدار، سرد، بی‌بو و گس است و می‌تواند برای نوشیدن نیز استفاده شود.

چشمه‌های آب گرم سرعین


لاریجان، مازندران


منطقه لاریجان در استان مازندران، به دلیل برخورداری از چشمه های آب گرم متعدد و طبیعت بکر، به یکی از مقاصد محبوب برای آب تنی و تفریح تبدیل شده است. از جمله معروف ترین چشمه های آب گرم لاریجان می توان به آب گرم رینه، آب گرم لاویج، آب گرم پلور و آب گرم وله اشاره کرد. هر کدام از این چشمه ها در دل طبیعت بکر لاریجان واقع شده اند و تجربه ای لذت بخش را برای شما رقم خواهند زد.

آب گرم رینه


دهلران، ایلام


چشمه های آب گرم دهلران در استان ایلام، به دلیل دارا بودن خاصیت های درمانی و طبیعت زیبا، از جمله جاذبه های گردشگری محبوب این استان به شمار می آیند.

از جمله معروف ترین چشمه های آب گرم دهلران می توان به چشمه آبگرم قلعه میرغلام، چشمه آبگرم صیفور و چشمه آبگرم گراب اشاره کرد. این چشمه ها در مناطق مختلف استان ایلام واقع شده اند و هر کدام زیبایی و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

چشمه آبگرم صیفور


اهرم، بوشهر


چشمه آب گرم اهرم از جمله جاذبه‌های دیدنی بوشهر است. این چشمه‌ در خیابان آبگرم بوشهر قرار گرفته و به دلیل استقبال فراوان گردشگران و افراد محلی، به شکل استخرها و حوضچه‌های کوچک تقسیم شده است. آب این چشمه سرشار از کلسیم، منیزیم و سولفات بوده و به درمان بیماریهای پوستی، عفونی، اعصاب و آرتروز و سیاتیک کمک می‌کند.

آب گرم اهرم


چشمه آبگرم شاهان گرماب


چشمه آبگرم شاهان گرماب در 130 کیلومتری جنوب شرقی مشهد و در دهی به نام سفید سنگ واقع شده است. درجه حرارت این چشمه به حدود 48 درجه سانتیگراد میر‌سد و به دلیل این گرما آب چشمه در التیام بیماری‌هایی مانند سختی حرکات مفاصل و رماتیسم مزمن موثر خواهد بود. آب این چشمه نوشیدنی است و از جمله بی‌ضررترین و گواراترین نوشیدنی‌ها به حساب می‌آید.

در اطراف این چشمه امکانات رفاهی مانند استخرهای مجزای آب گرم، وان، دوش و کمد لباس نیز وجود دارد.

چشمه آبگرم شاهان گرماب


چشمه اعلای دماوند


چشمه اعلای دماوند از جمله جاذبه‌های دیدنی اطراف تهران است که در فاصله 45 کیلومتری پایتخت قرار دارد. این چشمه در منطقه‌ای کوهستانی و ییلاقی جاری می‌شود و سرشار از املاح معدنی مانند کلسیم است. آب این چشمه آشامیدنی‌ست و نوشیدن آن می‌تواند به دلیل وجود مواد معدنی، برای بیماری‌هایی مانند فشار خون مناسب باشد.

چشمه اعلا در روستایی به همین نام و در 4 کیومتری شهر دماوند قرار دارد.

چشمه اعلای دماوند


چشمه آب گرم فلکده


یکی دیگر از چشمه‌های آب گرم شمال ایران فلکده است که سالانه گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند. این چشمه در نزدیکی تنکابن و در روستای فلکده قرار دارد. آب این چشمه فاقد گوگرد است، به همین دلیل می‌توان از آن برای نوشیدن نیز استفاده کرد.

بسیاری از ساکنان نزدیک به این چشمه، نوشیدن آب فلکده را در بهبود مشکلاتی مثل سنگ کلیه، کم خونی، بیماری‌های مفصلی و استخوانی موثر می‌دانند.

چشمه آب گرم فلکده


جمع‌بندی


چشمه‌های آب گرم یکی از مهم‌ترین امکانات طبیعی در کشور ما به حساب می‌آیند. خوشبختانه این چشمه‌ها در نقاط مختلفی از خاک ایران پراکنده شده‌اند و همیشه گردشگران و مسافران فراوانی را به خود فرا می‌خوانند. چشمه‌های آب گرم همچنین به دلیل داشتن املاح معدنی سرشار از خواص گوناگون برای پوست و استخوان‌ها هستند. این چشمه ها در اقصی نقاط ایران پراکنده اند و میتوانید با توجه به مقصد خود آنها را انتخاب نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان