معرفی بهترین باغ‌‌وحش‌های ایران

  دوشنبه، 23 مرداد 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
معرفی بهترین باغ‌‌وحش‌های ایران
پارک‌های وحش در شهرهای بزرگ علاوه جنبه گردشگری آن که برای بازدید از حیوانات ایجاد شده‌اند، برای پژوهش‌های علمی جانورشناسی نیز استفاده می‌شوند. برای آشنایی با بهترین باغ‌وحش‌های ایران با ما همراه شوید.

باغ وحش وکیل آباد مشهد

باغ وحش وکیل آباد در مجموعه‌ پارک جنگلی وکیل آباد که از موقوفات حاج حسین ملک است قرار دارد در جنوب‌غربی شهر مشهد قرار دارد که در کنار پارک جنگلی وکیل آباد و شهر بازی مشهد احداث شده است. باغ وحش وکیل آباد با مساحت 40000 متر مربعی خود بزرگترین باغ وحش کشور به شمار می‌آید که حیوانات بسیاری از گونه‌های متفاوت در آن گرد هم آورده‌اند که دیدن آنها برای بازدیدکنندگان و گردشگران بسیار شگفت‌انگیز است. در این باغ وحش 125 گونه جانوری که شامل 61 گونه از پستانداران، 49 گونه از پرندگان، 10 گونه از آبزیان و 5 گونه از خزندگان نگهداری می‌شود و جمعا تعداد آن‌ها به 812 عدد می‌رسد. شما با رفتن به باغ وحش وکیل آباد مشهد می‌توانید از انواع حیوانات آبزی، پرندگان، خزندگان، انواع حیوانات گوشت‌خوار و علف‌خوار همچون شیر، ببر، خوک، تمساح، شامپانزه، گراز، مار، لاما، گوزن، سیاهگوش، قوچ و بسیاری از گونه‌های در حال انقراض یا کمیاب دیدن کنید. همچنین در باغ وحش وکیل آباد سالن موزه‌ای جهت نمایش حیواناتی که تاکسیدرمی شده‌اند وجود دارد که برای کودکان بسیار جذاب و جالب است. تایگون‌ها از جالب‌ترین گونه‌های حیوانی باغ وحش وکیل آباد به شمار می‌آیند که در 15 سال پیش برای اولین بار این حیوان در آمریکا به وجود آمد که نمونه‌ی آن را در این باغ وحش می‌توانید تماشا کنید. جالب است که بدانید ببر بنگال، ببر اندونزی، تیزشاخ سفید، قوچ و میش آئوراد، تمساح، لاما، پلنگ آفریقا، سیاه‌گوش از جمله حیواناتی هستند که منحصراً در این مجموعه نگهداری می‌شوند و در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند تا از دیدنشان لذت ببرید. شما می‌توانید با سفر به شهر مشهد، گردش و تفریحی هیجان انگیز را در باغ وحش وکیل آباد تجربه کنید و سفری به یاد ماندنی را در کنار خانوادتان داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم در کنار بازدید از باغ وحش وکیل آباد از دیگر دیدنی‌های مشهد همچون سد چالیدره، روستای کنگ، آرامگاه فردوسی، موزه آب، دره جاغرق، موزه آرامگاه نادری، کاخ خورشید کلات و موزه توس نیز بازدید کنید تا لذت سفرتان به مشهد مقدس چندین برابر گردد. در جنوب غربی مشهد و هم جوار با پارک جنگلی وکیل آباد ، باغ وحش وکیل آباد ، تنها باغ وحش مشهد و استان خراسان رضوی قرار دارد . این باغ وحش دارای حیوانات گوشتخوار ، علف خوار ، آبزی ، خزنده و پرندگان مختلف است.

باغ وحش وکیل آباد

باغ وحش پارک ملت تهران

باغ وحش پارک ملت بیش از 30 گونه پرنده و دام همه روزه به ویژه روزهای پایانی هفته پذیرایی جمع کثیری از شهروندان این منطقه و سایر مناطق شهر تهران است. باغ وحش پارک ملت یکی از باغ وحش‌های کوچک شهر تهران است که در دل این بوستان قرار گرفته و بیش از 30 گونه پرنده و دام در آن نگه داری می‌شوند. گوزن شاخ دار، مارال، شترمرغ، خرگوش، میمون، قو مشکی و اشکی، طوطی آزاد، اردک، مرغابی از جمله گونه‌های موجود در باغ وحش پارک ملت هستند. به تازگی 2 راس اسب پاکوتاه نیز به مجموعه باغ وحش پارک ملت افزوده شده است. بوستان ملت از سال 1342 تاسیس شده و با 28 هکتار مساحت در خیابان ولیعصر واقع شده است. این بوستان دارای فضای سبز انبوه با گل‌کاری‌های متعدد، زمین‌های بازی پردیس سینمایی، خانه شطرنج و .. نقش مهمی در تلطیف هوا و غنی سازی اوقات فراغت شهروندان دارد.

باغ وحش پارک ملت

باغ وحش ارم تهران

باغ وحش ارم تهران در زمینی به وسعت تقریبی 5 هکتار در کیلومتر 4 اتوبان تهران کرج داخل مجتمع ورزشی تفریحی ارم سبز می‌باشد. در حال حاضر تعداد 120 گونه جانوری بومی ایران و دیگر نقاط جهان در قالب گروه‌های مختلف در باغ وحش نگهداری می‌شوند.در این باغ وحش امکاناتی همانند: سه شهر بازی با بیش از 74 دستگاه تفریحی، بزرگترین باغ وحش پایتخت با بیش از 110 گونه جانوری، دریاچه زیبا و منحصر به فرد قایقرانی و ماهیگیری با بیش از 9 هکتار مساحت، تالارهای پذیرایی کشتی، استخرهای شنای تابستانی ویژه بانوان، فضاهای سبز و جنگلی، سالن سرپوشیده بازی، توقفگاه‌های وسیع جهت خودرو و موتورسیکلت موجود است. این پارک با وسعتی بیش از 70 هکتار، بزرگترین پارک تفریحی ایران است.

باغ وحش ارم

باغ خزندگان زیما

باغ خزندگان زیما اولین باغ خزندگان در ایران است که با مساحت 225 متر مربع و با ارتفاع سقف 4.2 متر در سازه‌ای گلخانه‌ای با قابلیت تامین نور طبیعی و مصنوعی، سیستم تهویه مطبوع هوا در تمامی فصول سال و با در نظر گرفتن تمامی تدابیر ایمنی در بازار و نمایشگاه دائمی گل و گیاه با مساحت 130000 متر مربع در بوستان آب و آتش قرار دارد. باغ خزندگان زیما علاوه بر نگهداری خزندگان به صورت صحیح، این امکان را به دوستداران این حیوانات می‌دهد که از نزدیک با زندگی موجوداتی مثل مار بورمس پیتون، مار بوآ دم قرمز، کروکودیل، واتر مانیتور، مار آناکوندا، مار بورمس پیتون آلبینو، ایگوآنا قرمز، ایگوآنا سبز، آفتاب پرست و با سیلیسک آشنا شوند و حتی آنها را لمس کنند.

باغ خزندگان زیما

باغ وحش صفادشت

باغ وحش صفادشت، باغ‌وحشی است که این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا یکی از زیباترین تجربه‌های ممکن برای تماشای گونه‌های مختلف حیوانات و تماشای بازی، غذا خوردن و حتی خوابیدن آنها را ببنید و لذت ببرید. این مجموعه در زمینی به وسعت 5 هکتار بیش از 900 موجود زنده در 145 گونه جانوری را در معرض دید علاقمندان به حیات وحش قرار داده است. از مجموع گونه‌های موجود در این باغ وحش، 10 گونه جانوری منحصر به فرد و در حال انقراض از قبیل شیر آفریقایی، زرافه، پلنگ جگوار سیاه و گونه‌هایی از خزندگان و.. است که نگهداری آنها بصورت ویژه و بر اساس استاندارد‌های بین المللی است که این موجودات زنده در گروه گوشتخوار، علفخوار، خزندگان، چرندگان، پرندگان و آبزیان دسته‌بندی شده‌اند و از مهمترین گونه‌های نادرو کمیاب دیگر که در این مجموعه نگهداری می‌شود می‌توان به ببر بنگال، مار آناکوندا، مار پیتون، اسب فلابلا و کوسه ماهی اشاره کرد. باغ وحش صفادشت گونه‌های کمیاب و منحصر به فردی را در خود جای داده است و در هر جایی نمی‌توانید از گونه‌های آن پیدا کنید. همچنین در آکواریوم این مجموعه حیوانات جذابی مانند دراگون، بلک مانیتور، آرژانتین تگو، یلو آناکوندا، مار پیتون، لئوپارد گکو، کلمبین رنبو بوآ و… وجود دارند که اطلاعاتی مانند حداکثر سایز، طول عمر، زیستگاه، دمای محیط، تغذیه و توضیحات را می‌توان روی قفس آنها دید. اما دو حیوانی که بیشترین طرفدار را در این باغ وحش دارند، جگوار و زرافه آفریقایی هستند. کمتر باغ وحشی زرافه را در کلکسیون حیوانات خود دارد و این نکته باغ وحش صفادشت را نسبت به سایر باغ وحش‌ها برتر می‌کند. علاوه بر نگهداری از حیوانات زنده در این باغ وحش ملارد ، کلکسیونی از حیوانات و پرندگان تاکسیدرمی شده نیز توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند که از جمله آن ها می‌توان به شاه طوطی، کله شوکاء، پرستوی دریایی، کاسکو، باقرقره، دلیجه، دوراج، بوتیمار، جغد، عقاب، خرس، پلنگ، سگ آبی، طاووس، انواع پروانه و… اشاره داشت که فضایی منحصر به فرد را ایجاد کرده است.

باغ وحش صفادشت

باغ وحش ساری

پارک حیوانات ساری در 10 کیلومتری ساری در منطقه ذغال چال در روستای طاهرده واقع شده است که یکی از جاذبه‌های تفریحی، توریستی و گردشگری استان مازندران محسوب می‌گردد. پارک حیوانات ساری به عنوان اولین پارک پرندگان و حیوانات استان مازندران در تابستان 1386 با 5 گونه پرنده رسما شروع به فعالیت نموده در مساحتی بالغ بر 1200 متر در فاز اول که در حال حاظر بیش از 20 نوع پرنده را درارا می‌باشد. این پارک در زمینی به مساحتی بالغ بر 18000 مترمربع احداث، محوطه سازی و جهت رفاه بازدیدکنندگان شامل پارکینگ، فضای سبز و بوفه و کافی شاپ و سیستم روشنایی جهت بازدید شبانه و غیره می‌باشد. پارک حیوانات شهر شامل بیش از 400 قفس سرپوشیده وسیع و 40 محوطه باز بوده و گونه‌های مختلفی چون طوطی‌های برزیلی، هفت رنگ، سبز، آرا، کپک، بلدرچین، مرغ عشق، عروس هلندی، انواع کبوترهای غیرمتعارف زینتی، انواع طاووس، انواع واریته‌های قرقاول، انواع بوقلمون، مرغ‌های زینتی هلندی و مرغابی و درنا و پرندگان شکاری در معرض دید عموم شهروندان قرار گرفته است. علاوه بر پرندگان کمیاب در این باغ وحش که توسط سازمانی غیر دولتی اداره و نگهداری می‌شود، می‌توانید شاهد تعداد فراوانی از گونه حیوانی شامل انواع پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و آبزیان بوده است. در این باغ وحش گونه‌هایی از حیوانات منحصر به فرد مثل شیر و میمون‌ها و یا خرس نیز وجود دارند. آکواریوم این باغ وحش بیش از 30 گونه از آبزیان، دو زیستان و نرم تنان آب‌های شور و شیرین را در خود جای داده و از پر بازدیدکنننده‌ترین قسمت‌های باغ وحش است.

پارک حیوانات ساری

پارک حیات وحش پردیسان بجنورد

پارک حیات وحش پردیسان در 10 کیلومتری جاده بجنورد-مشهد قرار دارد و مساحت آن 350 هکتار است. پارک حیات وحش پردیسان جهت نگهداری و زادآوری گونه‌های ارزشمند کشور و استان و تکثیر گونه‌های در خطر انقراض کشور ساخته شده است. قوچ، میش کل، بز، آهو، گوزن زرد ایرانی و مرال، همچنین پرندگان شکاری آسیب دیده جهت درمان از جمله حیواناتی هستند که در پارک حیات وحش پردیسان نگهداری می‌شوند.

پارک حیات وحش پردیسان

باغ کروکدیل قشم

باغ کروکدیل یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم می‌باشد. این پارک در زمستان 1389 در منطقه آزاد قشم با ورود 8 کروکودیل از مالزی افتتاح شد و به عنوان اولین پارک و باغ کروکودیل در خاورمیانه شناخته شد. اگر علاقه مند به بازدید از این گونه حیوانات می‌باشید در سفرتان به قشم حتما به این پارک بروید و از بازدید این گونه حیوانی لذت ببرید.

باغ کروکدیل قشم

باغ خزندگان زنده

باغ خزندگان زنده واقع در پارک طبیعی ناژوان در سال 91 با هدف آشنایی شهروندان با انواع خزندگان و گونه‌های مختلف آن آغاز به کار کرد. از دیگر اهداف این مجموعه معرفی مار به عنوان یکی از با ارزش­ترین موجودات در چرخه طبیعت با توجه به فواید آن از جمله کنترل آفات کشاورزی و باغبانی، استفاده از سم مار جهت داروسازی و … می­‌باشد. این نمایشگاه دارای چهل آکواریوم شامل انواع مارهای خارجی و ایرانی، مارهای سمی و غیرسمی، اژدهای کمودو ، تمساح آمازون، بزرگترین اسکلت مار بوآ در ایران، بزرگترین صدف کلاه­خودی در ایران و … می­‌باشد.

باغ خزندگان ناژوان

باغ وحش باغلارباغی

باغ وحش و باغ پرندگان مجموعه باغلارباغی، یکی از بهترین امکانات تفریحی آن است و در این مکان، بیش‌ترین تعداد حیوانات وحشی شهر تبریز نگهداری می‌شوند و به همین دلیل، این مکان به «باغ وحش تبریز» نامیده شده‌است. در این باغ وحش حیوانات و پرندگان وحشی و اهلی با احداث آلاچیق‌های سازگار با شرایط زندگی هر حیوان ساخته شده و یکی از زیباترین باغ وحشها و باغ پرندگان کشور محسوب می‌شود. باغ وحش باغلار‌باغی در زمینی به وسعت 4 هکتار در داخل محیط باغی باغلار‌باغی احداث شده که از 3 بخش: باغ پرندگان، باغ حیوانات وحشی و باغ خزندگان تشکیل شده است که به صورت منطقه‌ای از هم جدا شده‌اند.

باغ وحش باغلارباغی

باغ‌ وحش بابلسر

باغ‌ وحش بابلسر باغ ‌وحشی خصوصی واقع در خیابان دریا در نزدیکی مرکز سرطان‌ شناسی بابلسر ‌است. این باغ ‌وحش که از آن با عنوان پارک ‌وحش نیز یاد می‌شود از حیواناتی همچون گوش سیاه که نوعی گربه وحشی است، خرس، میمون، شیر، شتر، گرگ بالغ نگهداری می‌کند. هرچند که در مورد نقل و انتقال بی‌ضابطه حیوانات به باغ ‌وحش بابلسر و همچنین ساختمان و تاسیسات ناکارآمد و همینطور شرایط نامناسب نگهداری حیوانات در آن انتقادهایی هم صورت گرفته ‌است و باغ وحش بابلسر با استانداردهای بین المللی باغ وحش فاصله‌های بسیاری دارد اما هنوز رسیدگی لازم به انجام نرسیده است.

باغ‌ وحش بابلسر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (539 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (429 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (222 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (118 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (27 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (15 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (6 نظر) نگاهی به لباس ملکه ای و طلایی شبنم قلی خانی، بازیگر دبی نشینِ سینما+عکس/ انصافا طراحیش خاص و بی نظیره (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس