معرفی بهترین پارک‌های جنگلی تهران + آدرس دقیق

  سه شنبه، 31 مرداد 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی بهترین پارک‌های جنگلی تهران + آدرس دقیق
پارک جنگلی منطقه‌ای حفاظت شده از طبیعت است که بهترین گزینه برای گردش و خلاصی از شلوغی و آلودگی هوای شهر، پناه بردن به طبیعت زیبا و دیدنی آن است. پس اگر قصد دارید پارک‌های جنگلی تهران را برای گردش انتخاب کنید، با ما همراه شوید تا با پارک‌های جنگلی تهران بیشتر آشنا شوید.

پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو یا غزال با 975 هکتار وسعت یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های پایتخت است که در شمال شرق تهران و در شرق جاده تلو قرار دارد. چشم‌انداز زیبا به سد لتیان، درختان سرسبز و نزدیکی به کوه‌های البرز، زیبایی این پارک را چندین برابر کرده‌اند. امکانات پارک جنگلی تلو شامل زمین بازی کودکان، سرویس‌‌بهداشتی، نمازخانه، فوتبال‌دستی، میز شطرنج، زمین والیبال و تنیس روی میز می‌شود. قطعا بسیاری از تهرانی‌ها در پارک‌های جنگلی به‌دنبال جایی برای برپایی بساط پیک‌نیک و استفاده از باربیکیو هستند؛ در پارک جنگلی تلو تعداد زیادی آلاچیق و منقل کباب‌پز برای بازدیدکنندگان وجود دارد که با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. پارک جنگلی تلو دارای پوشش‌های گیاهی و جانوری متنوعی همچون درختان سوزنی برگ و پهن‌برگ است. ضمن اینکه قرارگیری این پارک در ارتفاعات، آن را برای زندگی حیواناتی از قبیل، سگ، روباه، خرگوش، کبک، شغال و پرندگان شکاری مناسب کرده است.

آدرس: بزرگراه بابایی شرق، خروجی تلو شمال، انتهای ورودی جاده شهرداری

پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی توسکا

پارک توسکا که قدمت آن به سال 1360 هجری شمسی می‌رسد، با امکانات بسیار خوب و متنوع خود، در روزهای آخر هفته و روزهای تعطیل پذیرای تعداد زیادی از پایتخت‌نشینان است. بسیاری از افراد بساط پیک‌نیک خود را در این پارک به پا می‌کنند و در کنار دوستان و خانواده خاطرات خوشی را رقم می‌زنند. امکانات کاملی نظیر سرویس‌های‌بهداشتی، پارکینگ، نمازخانه، رستوران، باغ تالار و... در این محل در نظر گرفته شده است. چشم‌انداز درختان زیبا و تنومند، هوای بسیار خوب و وجود آلاچیق‌های متعدد در سراسر پارک محیطی ایدئال برای تفریح و دوری از زندگی روزمره را برایتان فراهم کرده‌اند. وسایل ورزشی از دیگر امکانات این پارک محسوب می‌شوند که علاقه‌مندان در صبح‌های زود از آن‌ها استفاده می‌کنند. مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری که از یکدیگر تفکیک شده‌اند و عبور و مرور را برای همگان راحت ساخته‌اند، انتخاب بسیاری از اهالی منطقه هستند.

آدرس: بزرگراه آزادگان، کیانشهر جنوبی

پارک جنگلی توسکا

پارک جنگلی سوهانک

پارک جنگلی سوهانک در تپه‌های شمالی محله‌ سوهانک تهران قرار دارد و با مساحت حدود 400 هکتار از سال 1361 هجری شمسی میزبان اهالی شهر تهران است. این پارک جنگلی با هوای عالی و به‌ لطف مسیرهای پیاده‌روی زیبا، برای طبیعت‌گردی یک‌ روزه گزینه مناسبی است. با توجه به اینکه این پارک در فضایی بکر و جنگلی قرار دارد، افراد کمی از آن دیدن می‌کنند و این عامل موجب حفظ فضای سبز شده و زیستگاه مناسبی برای انواع گونه‌های جانوری و گیاهی نظیر سرو، کاج، ارغوان، توت، بادام، اقاقیا، زبان‌ گنجشک و سماق است. قرارگیری این پارک در ارتفاعات نیز چشم‌اندازی دیدنی از تهران را در مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد. در برخی از روزهای سال و تعطیلات پایان هفته، تپه‌های پارک جنگلی سوهانک به پیستی پرهیجان برای عاشقان موتورسواری تبدیل می‌شود. تجهیزات بدن‌سازی و آلاچیق‌های متعدد نیز به شما امکان می‌دهند تا در کنار ورزش و تفریح، استراحت کنید.

آدرس: بزرگراه ارتش، امتداد جاده لشگرک، ضلع شمالی جاده، محله سوهانک

پارک جنگلی سوهانک

پارک جنگلی لتمان

پارک جنگلی لتمان که در ارتفاعات منطقه 22 شهرداری تهران واقع شده است؛ سهم بسزایی در تلطیف هوای شهر تهران به‌خصوص مناطق غربی دارد. این پارک جنگلی با بیش از 100 هکتار مساحت، چشم‌اندازی خیره‌کننده از شهر را پیش روی شما می‌گذارد. پارک مذکور به‌دلیل امکانات مناسبی نظیر مسیرهای پیاده‌روی و همچنین هوای خنک و مطلوب و پوشش گیاهی متنوعی از ارغوان تا کاج و زبان گنجشک، از مقاصد گردشگری و کوه‌پیمایی شهروندان تهرانی محسوب می‌شود. در این پارک تعدادی آلاچیق وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید یا در جایی مناسب، زیراندازتان را روی زمین پهن کنید و از این همه زیبایی لذت ببرید. معمولا امکان استفاده از پارک تا ساعت 22 میسر است؛ گرچه به‌علت روشنایی محدود، بعد از تاریکی هوا امکان پیک‌نیک در اکثر قسمت‌های پارک وجود ندارد.

آدرس: بزرگراه همت (شرق به غرب)، بعد از بزرگراه آزادگان، بلوار کاشان

پارک جنگلی لتمان

پارک جنگلی کوهسار

پارک جنگلی کوهسار یکی از پارک‌های قدیمی در شمال غرب تهران به حساب می‌آید که فضای سبز آن نقش موثری در کاهش آلودگی آب‌وهوای پایتخت داشته است. این پارک با وسعت 5,700 هکتار مملو از درختان کاج و سرو است و به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات، در تابستان نیز هوای خنکی دارد؛ به همین خاطر انتخاب خوبی برای گشت‌وگذار در تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شود. این پارک در مقایسه با سایر پارک‌های جنگلی تهران، فضای خلوت‌تر و دنج‌تری دارد و به‌راحتی می‌توانید از شلوغی شهر فاصله بگیرید و اوقات خوشی را در آن سپری کنید. از آنجا که خیابان‌های پارک جنگلی کوهسار آسفالت هستند، با خودروی شخصی می‌توانید تا بالاترین قسمت پارک بالا بروید و از چشم‌انداز تهران که زیر پای شما قرار دارد، نهایت لذت را ببرید. پارک جنگی مذکور انتخاب بسیاری از پایتخت‌نشینان برای پیاده روی و ورزش صبحگاهی است؛ به‌ویژه که دستگاه‌های ورزشی متعددی در این محل قرار دارد. سایر امکانات پارک شامل آلاچیق، بوفه و کافه و رستوران، سرویس‌بهداشتی و زمین‌بازی کودکان می‌شود. این پارک جنگلی همچنین پاتوق علاقه‌مند به ورزش‌های هوایی همچون کایت‌سواری، پاراگلایدر و بالن‌سواری است. پیست موتورسواری و مجموعه تفریحی ورزشی با امکاناتی مانند استخر، سونا، باشگاه سوارکاری، زمین بدمینتون و میز پینگ‌پنگ نیز طرفداران خاص خود را دارند.

آدرس : انتهای غربی بزرگراه آبشناسان، انتهای بلوار شهران

پارک جنگلی کوهسار

پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر با 950 هکتار زمین پر درخت از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی استان تهران محسوب می‌شود که در حاشیه غربی شهر تهران قرار دارد و به‌منظور بهبود کیفیت هوای تهران ایجاد شده است. دریاچه چیتگر نیز در همسایگی این پارک جنگلی قرار دارد. بوستان جنگلی چیتگر در سال 1342 توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع احداث شد و در حال حاضر تحت مدیریت شهرداری منطقه 22 تهران است. این پارک از شمال به دریاچه چیتگر، از جنوب به آزادراه کرج، از غرب به شهرک سرو آزاد و پیکان‌شهر و از شرق به بلوار کوهک محدود می‌شود. از امکانات این پارک می‌توان به پیست‌های سوارکاری، اسکیت و دوچرخه‌سواری اشاره کرد. پیست دوچرخه چیتگر شامل پیست‌های سرعت، استقامت و کوهستان است. پیست استقامت از داخل پارک عبور می‌کند و مسیر بسیار سرسبزی دارد و به‌دلیل وجود درختان کاج و سرو هوای نسبتا خنکی در آن احساس می‌شود. طول پیست استقامت حدود پنج کیلومتر است.

آدرس: اتوبان تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن

پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی پردیسان

پارک جنگلی پردیسان از پارک‌های بزرگ تهران است که با تصویب طرح جامع اکوپارک طبیعت پردیسان توسط شورای عالی شهرسازی و معماری، ساخت آن در 13 آبان 1376 به شهرداری منطقه دو ابلاغ شد. این پارک به مساحت 275 هکتار در شمال غربی تهران، منطقه دو شهرداری ایجاد شده است. این پارک در محدوده میانی چندین بزرگراه اصلی تهران واقع شده که این امر موجب سهولت دسترسی شهروندان به آن می‌شود. موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ‌وحش از امکانات این بوستان است. همچنین این بوستان به دو قسمت حیات‌وحش طبیعی و حیات‌وحش در حال اسارت تقسیم شده است. حیات‌وحش طبیعی شامل جانوران بومی و حیات‌وحش در حال اسارت شامل سه گروه گوشت‌خوران، علف‌خوران و پرندگان است.

آدرس: منطقه دو شهرداری تهران، ضلع شمالی بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل‌الله و یادگار امام (ره)

پارک جنگلی پردیسان

پارک جنگلی یاس

پارک جنگلی یاس که به «پارک یاس فاطمی» نیز مشهور است، با 1400 هکتار مساحت در شمال شرق تهران قرار دارد. بخش شمالی این پارک در منطقه یک و بخش جنوبی آن در منطقه چهار پایتخت قرار گرفته است. پارک جنگلی یاس که پیش‌تر با نام دره جنگلی قوچک شناخته می‌شد، در 13 فروردین سال 1393 پس از تکمیل زیرساخت‌های موردنیاز، به روی عموم مردم گشوده شد. دسترسی به بوستان یاس فاطمی از طریق بزرگراه‌های همت، بابایی و باقری امکان‌پذیر است.

آدرس: بزرگراه شهید بابایی، نرسیده به خیابان استخر

پارک جنگلی یاس

پارک جنگلی سرخه حصار

پارک سرخه حصار یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی کشور و همچنین یکی از بهترین پارک‌های تهران برای پیک نیک است که در شرق تهران قرار دارد. این پارک جنگلی که از شکارگاه‌های محبوب شاهان قاجار به شمار می‌رفت، با بیش از 9,000 هکتار مساحت، از پوشش گیاهی و جانوری ویژه‌ای برخوردار است. پارک جنگلی سرخه حصار در سال 1359 به‌عنوان پارک ملی به ثبت رسید. این پارک ملی با برخورداری از جریان رود جاجرود و امکان استفاده از باربیکیو، مقصدی خوش‌آب‌و‌هوا برای تعطیلات خانواده‌ها محسوب می‌شود. پوشش گیاهی پارک ملی سرخه حصار شامل گیاهان گرمسیری مانند گز، تاغ و گون است و در مناطق کوهپایه‌ای، پوشش گیاهی استپی به چشم می‌خورد. درختان سرو کوهی و درختچه‌های زالزالک و گوجه وحشی نیز در این پارک به‌چشم می‌خورد. گرچه در سال‌های اخیر کاشت گونه‌های غیربومی جهت گسترش فضای سبز، ظاهری جدید به این پارک بخشیده که انتقادهایی نیز در برداشته است. علاوه بر این و در گذشته نه‌چندان دور، سرخه‌ حصار زیستگاه گونه‌های ارزشمند جانوری مانند کل، بز، قوچ، میش البرز مرکزی، آهو، گراز، پلنگ، کفتار، روباه قرمز، شغال، گربه وحشی، گورکن، تشی، خرگوش و سنجاب بود. انواع مارها و خزندگان دیگر و همچنین پرندگان بومی و مهاجر نیز در این پارک مشاهده می‌شدند؛ اما در سال‌های اخیر، عملیات‌های متعدد بهره‌برداری از معدن و تغییرکاربری اراضی جهت توسعه بافت شهری، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پارک ملی سرخه حصار وارد کرده است. احداث اتوبان‌ یاسینی و پایانه شرق تهران در این منطقه نیز به‌رغم تسهیل امکان دسترسی شهروندان، عاملی مخرب برای زیست‌بوم منطقه پنداشته می‌شود. دسترسی به این پارک از طریق اتوبان رسالت، بزرگراه یاسینی امکان‌پذیر است.

آدرس: شمال شرق تهران، بزرگراه یاسینی

پارک سرخه حصار

پارک جنگلی لویزان

پارک لویزان در سال 1346 ساخته شده است که در بخش شمیرانات تهران قرار دارد و از جمله پارک‌های مناسب برای باربیکیو است. همچنین در بالاترین قسمت پارک جنگلی لویزان چندین هتل، سفره‌خانه، بوفه، کافی‌شاپ، تالار و یک مسجد وجود دارد. به خاطر هوای بسیار خنک و دلنشین پارک، بیشتر اهالی شرق تهران در بعدازظهرهای تابستان به این پارک رهسپار می‌شوند.

آدرس: شمال شرق تهران، اتوبان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال

پارک جنگلی لویزان


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (80 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (28 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (26 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (25 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (24 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!