معرفی دریاچه آب‌شیرین پریشان در استان فارس + فیلم

  یکشنبه، 29 مرداد 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
معرفی دریاچه آب‌شیرین پریشان در استان فارس + فیلم
دریاچه پریشان از تالاب‌های دشت ارژن در استان فارس است. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین ایران می‌باشد که مقصدی برای پرندگان مهاجر نیز بوده است. این تالاب در خطر خشکسالی بوده و از مناطق حفاظت شده ایران می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این دریاچه با ما همراه باشید.

دریاچه پریشان

دریاچه پریشان از برجسته‌ترین تالاب‌های استان فارس در دشت ارژن است که در حال حاضر روزگار خوشی را سپری نمی‌کند. این دریاچه به‌ دلیل قرارگیری در منطقه نمونه گردشگری و نزدیکی به مناطق طبیعی بکر با ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیر، اهمیت بالایی دارد. تالاب پریشان از مهم‌ترین جاهای دیدنی کازرون به شمار می‌رود و فاصله کوتاهی تا این شهر دارد. دریاچه پریشان در حال حاضر شرایط وخیمی دارد و خشکی آن به‌ جز اکوسیستم محیط خود، چرخه طبیعی زندگی جانوران مناطق اطراف را نیز در خطر نابودی قرار می‌دهد. دریاچه پریشان از عرصه‌های آبی جنوب ایران در استان فارس و غرب شیراز به شمار می‌رود و فاصله کوتاهی تا کازرون دارد. تالاب پریشان را با نام‌هایی مانند «پیرشون»، «مور»، «یون» «موز» و تالاب کازرون نیز می‌شناسند. این تالاب در منطقه خوش‌ آب‌و‌هوا و ییلاقی ارژن قرار دارد که از مناطق حفاظت‌شده در کشور ما به شمار می‌رود. در گذشته آب این دریاچه از چشمه‌های متعدد مناطق اطراف و آب حاصل از ریزش‌های جوی در طول سال تامین می‌شد؛ اما متاسفانه امروزه خطر خشکی دائمی دریاچه پریشان را تهدید می‌کند.

دریاچه پریشان

ویژگی‌های زیست محیطی دریاچه پریشان

ارتفاع دریاچه پریشان از سطح دریا حدود 820 متر است و مساحت این تالاب در دوره پرآبی و به‌خصوص در اردیبهشت ماه در حدود 4,300 کیلومتر مربع بوده است. نام تالاب پریشان را در فهرست تالاب‌های بین‌المللی ثبت کرده‌اند و در زمره مناطق حفاظت‌شده قرار دارد. اطراف دریاچه پریشان را کوهسارهای رشته کوه زاگرس پوشانده‌اند؛ کوه‌های شمالی این تالاب در حدود پنج کیلومتر و کوهستان‌های جنوبی تنها حدود 500 متر با دریاچه پریشان فاصله دارند. آب دریاچه پریشان در فصل‌های گرم سال حالت باتلاقی می‌گیرد و در زمان پر آبی در حدود 6 متر عمق دارد. روستاهای مالکی، عرب فامور، سی سخت، قلعه نارنجی، جروق، نرگس زار، زوالی، یاز آباد و شهرنجان آبادی‌های اطراف دریاچه پریشان هستند. نواحی نزدیک به این تالاب از بکرترین مناطق طبیعی و جاذبه‌های گردشگری استان فارس به شمار می‌روند که در طول سال از پرندگان مهاجر میزبانی می‌کنند. از زمان پیدایش دریاچه پریشان سالیان درازی می‌گذرد. آب دریاچه پریشان با وجود شیرین بودن، قابل‌شرب نیست. در این تالاب در گذشته ماهی آزاد وجود داشت و پرورش ماهی نیز در آن انجام می‌شد. از معروف‌ترین گونه‌های ماهی موجود در آب این تالاب در روزگار نه چندان دور می‌توان پرک، سرخه، آب شیرین و زردک را نام برد. چمن‌زارها و دشت‌های اطراف این تالاب تفرجگاه‌های طبیعی و محل زندگی گونه‌های کم نظیری از حیات وحش هستند. گونه‌های نمک دوست گیاهی و انواع گون‌ها در گرداگرد این دریاچه به چشم می‌خورند. قایق سواری، ماهیگیری و عکاسی از تفریحات رایج اطراف دریاچه پریشان پیش از خشکی آب این تالاب بودند.

دریاچه پریشان

دریاچه پریشان

مسیر دسترسی به دریاچه پریشان

دریاچه پریشان در فاصله 15 کیلومتری جنوب شرقی کازرون قرار دارد. دسترسی به این دریاچه از کازرون بسیار آسان است و برای این منظور باید از خروجی شرقی این شهر به‌ سمت شیراز بروید. جاده دریاچه پریشان در فاصله 10 کیلومتری این بزرگراه در سمت راست قرار دارد و مسیر آن تا دریاچه بسیار کوتاه است. چنانچه از شیراز قصد سفر به دریاچه پریشان را دارید، باید از غرب این شهر به بزرگراه شیراز کازرون وارد شوید و خود را به مسیر ابتدایی جاده دریاچه برسانید. اطراف این دریاچه روستاها و آبادی‌های متنوعی قرار دارند که بخشی از منطقه حفاظت شده ارژن در غرب استان فارس هستند.

دریاچه پریشان

بهترین زمان برای بازدید دریاچه پریشان

بهترین زمان برای بازدید از درریاچه پریشان و مناطق اطراف آن از نخستین روزهای بهار تا واپسین روزهای این فصل است. اردیبهشت ماه نیز مناسب‌ترین زمان برای بازدید از این دریاچه، لذت از آب و هوای این منطقه و پیاده روی در اطراف آن به شمار می‌رود. اگر شانس با شما یار باشد و حجم بارش‌ها در زمستان بالا بوده باشد، حجم آب بیشتری در این تالاب پیش روی شما خواهد بود. فصل‌های پاییز و زمستان زمان مهاجرت گونه‌های مختلف پرندگان به تالاب پریشان است و علاقه‌مندان به پرنده‌نگری در این زمان‌ها به اطراف این دریاچه سفر می‌کنند. به‌دلیل خشکی دریاچه پریشان در طول سالیان اخیر، حجم مهاجرت پرندگان به این تالاب کاهش چشمگیری داشته است.

فیلمی از دریاچه پریشان


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (555 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان