معرفی جاذبه های برج عمود پیزا در ایتالیا

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی جاذبه های برج عمود پیزا در ایتالیا
برج عمود پیزا در شهر پیزا در ناحیهٔ توسکانی ایتالیا با اینکه تنها برج کج جهان نیست، ولی از شناخته‌شده‌ترین آنها است. این برج 56٫70 متر بلندی و 14500 تن جرم دارد. این برج، نشان اصلی شهر پیزا است و در 1987 نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

یکی از نمادهای معروف ایتالیا برج کج پیزا است. برجی کج شده که کمتر گردشگری در سفر به ایتالیا با این سازه جالب و کج شده عکسی نینداخته است. این برج در شهر پیزا یکی از شهرهای مهم ایتالیا قرار گرفته است، شهری که دارای بناهای قدیمی از جمله کلیساهای و کاخ های دیدنی است، اما این برج پیزا است که با کج بودنش دست زیادی در معروف شدن این شهر داشته است و بسیاری از گردشگران پیر و جوان را به تماشای خود می کشاند. باساعد نیوز همراه باشید تا بیشتر از برج کج پیزا و علت کج بودن آن بدانیم.

آغاز ساخت برج پیزا

در سدهٔ 12 (میلادی) مردم شهر پیزا تصمیم گرفتند کلیسای آنها برجی داشته باشد که برج سینت مارک را تحت تأثیر قرار دهد. گفته می‌شود در آن دوره، ثروتمندان ایتالیا و طبقهٔ اشراف برای رقابت با یکدیگر، سرشناس‌ترین هنرمندان و معماران را مأمور ساختن شاهکارهای معماری می‌کردند.

ساخت این برج در دورهٔ رنسانس در 9 اوت 1173 آغاز شد. پس از آن که پایه‌های بنا حفر شدند معماری کارآزموده به نام دیوتیسالوی که مسئول ساختمان این برج بود نخستین سنگ آن را بنا نهاد. اما چند سال پس از آغاز ساخت آن، هنگامی که تنها سه طبقه پایینی آن به پایان رسیده بود و پیش از آنکه بلندی برج به 12 متر برسد خمیدگی برج به سوی جنوب‌شرقی نشان داده شده بود. پس از آن ساخت این برج به مدت 100 سال متوقف شد.

در سال 1234 از معمار دیگری به نام بونانو پیزانو خواسته شد تا ساختمان برج را به پایان برساند. او چهارمین سقف بنا را به پایان رساند و آن را نیمه تمام گذارد و چهار طبقهٔ بعدی آن با همان تمایل به خمیدگی به پایان رسیدند. سپس معمار دیگری، رشته کار را بدست گرفت و طبقات پنجم و ششم را تمام کرد. اما پایهٔ اصلی همچنان منحرف می‌شد. مهندسین آن زمان برای آنکه بتوانند کجی برج را درست کنند یک طرف از طبقات آن را از طرف دیگر بلندتر ساختند اما برج به طرف دیگر خم شد. در سال 1284 (میلادی) ساخت برج دوباره متوقف شد.

در سال 1319 (میلادی) معماری به نام جووانی پیزانو طبقهٔ هفتم آن را کامل کرد و ساختمان آخرین بالکن را به پایان رساند و ناقوسهای برج را نزدیک مرکز جرم سازه نصب کرد.

در سال 1350 (میلادی) پس از 176 سال، ساختمان برج به بلندی 56٫70 متر با تعداد 7 ناقوس در بالای آن با وزن بیش از 29 تن، پایان یافت. از آن زمان تا نزدیک 750 سال بعد، بر انحراف این برج افزوده شده و تا 2/4 متر از خط اصلی خود انحراف پیدا کرد. 30 سانتیمتر این کجی، مربوط به 100 سال اخیر است. این برج هر سال 2٫5 سانتیمتر به سمت زمین کج می‌شد و گفته می‌شد که احتمالاً تا دههٔ 2080 (میلادی) سقوط خواهد کرد.

انفجار بیش از هزار بمب در جنگ جهانی دوم در این شهر و رویداد نزدیک 100 زمین‌لرزهٔ کوچک و بزرگ در این منطقه، نتوانسته‌است برج کج را به زمین بیندازد و این برج هنوز هم به خمیدگی خود ادامه می‌دهد.

از 7 ژانویهٔ 1990 به دلیل افزایش خطر ریزش، از بازدید گردشگران از برج پیزا جلوگیری شد؛ زیرا در آن سال، برج پیزا بیش از پیش منحرف شده و به 4/5 متر و 5/5 درجه رسید. پس از 12 سال و کمی راست‌سازی برج از 15 دسامبر 2001 بار دیگر دیدار از این برج آزاد شد.

برج کج پیزا کجاست؟

قبل از هر چیز بهتر است کمی در مورد موقعیت مکانی برج صحبت کنیم و دقیقا ببینم این برج کجای ایتالیا قرار گرفته است.برج کج پیتزا در شهری به همین نام در ناحیه فلورانس ایتالیا قرار دارد. این برج در حدود 360 کیلومتری پایتخت ایتالیا قرار داشته و حدود 4 ساعت با آنجا فاصله دارد. فعالیت برج از ساعت 10 صبح آغاز شده و درب‌های آن تا ساعت 5 بعدازظهر به روی عموم باز است. برای بازدید از این برج لازم است بلیط ورودی تهیه کرده و برای اینکار حدود نیم ساعت فرصت دارید.

برج پیزا

برج پیزا از نظر معماری

برج پیتزا کاملا گرد و از سنگ‌های مرمر سفید ساخته شده است. همان‌طور که در داستان ساخت برج پیتزا و مقدمه به آن اشاره شد، برج مجموعا با اتاقک ناقوس 8 طبقه دارد که روی هم رفته برج را به 55 متر فراتر از سطح زمین می‌برد.

قطر خارجی برج حدود 16 متر و قطر داخلی آن چیزی حدود 7 متر است. اختلاف داخل و خارج را نیز دیوارهایی به قطر 4 متر پوشش می‌دهند. برج 7 ناقوس به‌سبک رومی دارد که توسط توماس آندره پیزانو طراحی شده و هرکدام نشان‌دهنده‌ی یک نت موسیقی هستند. این زنگ‌ها از سال 1262 تا سال 1721 به تدریج در اتاقک ناقوس برج قرار گرفته و هر کدام به دست یک طراح طراحی شده‌اند. سبک‌ترین ناقوس برج 300 کیلوگرم و سنگین‌ترین آن حدود 3620 کیلوگرم وزن دارد.

اسامی زنگ‌ها به ترتیب به شرح زیر است:

  • زنگ یکمL’assuna با وزن 3620 کیلوگرم

  • زنگ دوم Crocifisso با وزن 2462 کیلوگرم

  • زنگ سوم San Ranieriبا وزن 1448

  • زنگ چهارم La Terzaبا وزن 300 کیلوگرم

  • زنگ پنجم La Pasquereccia یا La Giustizia

  • با وزن 1014 کیلوگرم

  • زنگ ششم Vespruccioبا وزن 1000 کیلوگرم

  • زنگ هفتم Dal Pozzoبا وزن 652 کیلوگرم

برج پیزا

آیا برج کج پیزا، تنها برج کج ایتالیاست؟

به‌دلیل نرم‌بودن زمین کل منطقه، دو برج کج دیگر غیر از برج پیزا ایتالیا وجود دارد. برج ناقوس کلیسای سنت نیکولا شاید بعد از برج کج پیزا، مشهورترین برج باشد. این برج ناقوس هشت ضلعی که تقریباً هم‌زمان با برج پیزا در سال 1170 ساخته شد، دارای شیب جزئی است. همچنین برج ناقوس کلیسای سنت میشل دی اسکالزی، واقع در Viale delle Piagge وجود دارد. درواقع نام «Piagge» از لاتین به معنای «دشت‌های کم‌ارتفاع مستعد سیل» است. با وجود تمام نبوغ معماران قرون وسطایی، مهارت آن‌ها در معماری ضعیف بوده است.

برج در چند جهت متمایل شده است؟

چندین مهندس در طول صدها سال تلاش کردند برج معروف را اصلاح کنند. هنگامی که ساخت و ساز در طبقه سوم در قرن سیزدهم دوباره آغاز شد، مهندسان سعی کردند با ساختن مستقیم به سمت بالا، شیب را متوقف کنند، اما مرکز اصلی با برج کج پیزا ایتالیا، به‌سادگی شروع به خم‌شدن در جهت دیگری کرد. با ادامه ساخت و ساز، برج درنهایت به سمت جنوب خود برگشت و از آن زمان تاکنون در آنجا باقی مانده است.

برج پیزا

علت کج‌شدن برج پیزا

برای درک اینکه چرا برج شروع به کج‌شدن کرد، باید نگاهی به موقعیت جغرافیایی شهر کوچک پیزا بیندازیم. شهر کوچک پیزا که بین رودخانه‌های آرنو و سرچیو قرار دارد، کاملاً روی خاک آبرفتی واقع شده که از ماسه، خاک رس و صدف تشکیل شده است. ترکیب خاص این خاک، آن را بسیار نرم کرده و برای تحمل بارهای سنگین مناسب نیست؛ بنابراین دلیل اصلی برج کج پیزا ایتالیا، این بنای برجسته و تحسین‌برانگیز خاک ناپایداری است که روی آن ساخته شده است. این برج حدود 5 سال پس از ساخت خود زمانی که سازندگان طبقه سوم را به پایان رساندند (با ارتفاع حدود 23 متر) شروع به کج‌شدن کرد. طرح اولیه این برج، درمجموع هشت طبقه را در نظر گرفته بود.

نکاتی جالب در مورد برج کج پیزا

  • برج کج پیتزا حدود 14700 تن وزن دارد و تعداد پله‌های آن 297 پله است.

  • ساخت بنا حدود دو قرن طول کشیده است.

  • قبل از شروع مرمت بنا در سال 1990 شروع، برج با زاویه 5.5 درجه کج شده بود؛ پس از پایان عملیات مرمت انحراف به 3.99 درجه رسید.

  • موقعی که داخل برج می‌روید به‌وضوح انحراف آن را حس کرده و ممکن است حتی سرگیجه نیز بگیرید. چرا که برج شبیه یک منحنی به‌نظر می‌رسد.

  • براساس یک افسانه گالیلئو گالیله آزمایش‌هایش را در طبقات بالای این برج انجام داده است. او دو گلوله با جرم‌های متفاوت را از بالای این برج رها کرده تا این نظریه که سرعت سقوط اجسام از جرم‌شان مستقل است را ثابت کند.

  • طبق گفته مهندسان فرو رفتن برج کج پیتزا از سال 2008 متوقف شده و تخمین زده شده است برج تا 2 قرن دیگر محکم و استوار سر جای خود باقی خواهد ماند.

  • برج پیتزا مجموعا 207 ستون دارد. همین موضوع باعث شده تا برج از دور شبیه یک کیک چند طبقه به‌نظر برسد.

خلاصه

برج پیزا یکی از نمادین‌ترین بناهایی است که تاکنون ساخته شده است. این برج به‌دلیل ساخت ضعیفی که داشت، شهرت افسانه‌ای یافت و در حال حاضر، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در تمام کشور ایتالیا است. هر ساله میلیون‌ها بازدیدکننده برای تحسین مجموعه مرمری در میدان به Piazza dei Miracoli جمع شده و برای جلوگیری از سقوط برج کج، هنگام عکس‌گرفتن سرگرم می‌شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان