معرفی جاذبه های موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو

  پنجشنبه، 24 فروردین 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی جاذبه های موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو
موزه هنرهای معاصر سان فرانسیسکو یکی از موزه‌های مشهور ایالات متحده آمریکاست.این موزه در شهر سان فرانسیسکو در کالیفرنیا قرار دارد و توسط استاد بزرگ معماری ماریو بوتا طراحی گردیده است.

موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو در سال 1995میلادی افتتاح شد.پس از آنکه معلوم شد که محل موزه در ساختمان یادبودهای جنگ سربازان در مرکز شهر سانفراسیسکو کوچک شده است و دیگر برای موزه کفایت نمی کند , هیات امنا تصمیم گرفت محل موزه را تغییر دهد و ساختمان جدید را در یربا بوئن گاردنر Yerba Buena Gardensy یعنی در محل طرح چند منظوره بنگاه بازسازی سانفرانسیسکو در ناحیه جنوب خیابان«مارکت »که 35هکتار وسعت دارد,بسازد.جان لین مدیر موزه می گوید پس ازجست وجوی بسیار برای معمار, سرانجام کار به بوتا محول شد.چون موزه ای می خواستیم که نمای بیرونی پرقدرتی به ما بدهد برخلاف قبل که ما دارای موزه ای بدون حضور بیرونی بودیم. معمار این خواست را به معنی واقعی کلمه به اجرا در آورد و استوانه ناقصی را در مرکز طرح طبقه طبقه خود قرار داد و آنرا «سری که چهره اش را به مرکز شهر نشان می دهد» نامید.

تاریخچه موزه هنرهای مدرن سان فرانسیسکو

موزه هنرهای مدرن سان فرانسیسکو یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین موزه‌های هنرهای مدرن در دنیا و یکی از نمادهای اصلی شهر سان فرانسیسکو به شمار می‌رود. این موزه هنرهای معاصر که در سال 1935 میلادی افتتاح شد، در ابتدا تنها به آثار قرن بیستم اختصاص یافته بود و ساختمان مجزایی نداشت. این موزه که طی 60 سال نخست فعالیت خود، طبقات بالایی ساختمان یادبود کهنه سربازان جنگی را در منطقه‌ای مسکونی در تصرف خود داشت، طی تغییر و گسترشی اساسی، به ساختمان جدیدی واقع در مرکز شهر سان فرانسیسکو انتقال یافت و فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای‌تری از سر گرفت.

موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو

مهم‌ترین اثر ماریو بوتا موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو

این موزه یکی از بناهای مشهور ایالت متحده آمریکا است که توسط استاد بزرگ ماریو بوتا طراحی شده است. ساختمان زیبای این موزه که در شهر سان فرانسیسکو واقع شده، به عنوان یک منظر شهری فوق العاده و طرحی استثنایی در این شهر به شمار می رود. این ساختمان از سه بلوک مجزا تشکیل شده که حجمی بزرگ و قدرتمند را به نمایش می گزارد، و این در حالی است که نباید به سایت و ماهیت شهری آسیبی وارد کند. این موزه با متراژ 18500 متر‌مربع بین سال‌های 1989-1995 طراحی و اجرا شد.سه اصل مهم در طراحی این موزه رعایت شده که شامل:

  • روشنایی طبیعی

  • ایجاد یک تصویر واحد در داخل بنا

  • به کار بردن یک پوسته در خارج بنا، بر خلاف متریال به کار رفته در فرم و حجم بنا

نمای اصلی این ساختمان از آجر قرمز تشکیل شده که خود عنوان‌گر فضای معاصر و پوسته قدیمی شهر سانفرانسیسکو است. در قسمت فوقانی موزه، یک نورگیر با حجمی استوانه‌ای شکل قرار دارد که نسبت به کل بنا متفاوت است. این حجم به وسیله دو نوع سنگ مرمر پوشیده شده و نور بخش نمایشگاه را تامین می‌کند.

کانسپت و تعریف هنری این حجم به یک تونل تعبیر شده که در قسمت بالا برش خورده است. مسیرها و انشعاب‌های دیگری از نورگیرها نسبت به این فرم مرکزی به وجود آمدند تا بتوان از نور زیاد این بخش به اندازه کافی در فضاهای دیگر موزه استفاده کرد.

موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو در سال 1995میلادی افتتاح شد.پس از آن‌که معلوم شد که محل موزه در ساختمان یادبودهای جنگ سربازان در مرکز شهر سانفراسیسکو کوچک شده است و دیگر برای موزه کفایت نمی‌کند، هیات امنا تصمیم گرفت محل موزه را تغییر دهد وساختمان جدید را در«یربا بوئن گاردنر Yerba Buena Gardensy» یعنی درمحل طرح چند منظوره بنگاه بازسازی سانفرانسیسکو در ناحیه جنوب خیابان «مارکت» که 35 هکتار وسعت دارد، بسازد.

جان لین مدیر موزه می‌گوید پس از جست و جوی بسیار برای معمار، سرانجام کار به بوتا محول شد. چون موزه‌ای می‌خواستیم که نمای بیرونی پرقدرتی به ما بدهد برخلاف قبل که ما دارای موزه‌ای بدون حضور بیرونی بودیم. معمار این خواست را به معنی واقعی کلمه به اجرا در آورد و استوانه ناقصی را در مرکز طرح طبقه‌طبقه خود قرار داد و آن را «سری که چهره‌اش را به مرکز شهر نشان می‌دهد» نامید. اگرچه یک منتقد هنری در یک روزنامه چاپ سانفرانسیسکو این ساختمان را «مهمانی از فضا» نامید، اما شکل آن برای کسانی که با کارهای بوتا آشنایی دارند، بیگانه نیست. لیکن این طرح نشانگر نقطه اوجی در فعالیت‌های این معمار از ابتدا تا امروز است.

موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو

مشکلات پروژه موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو

از جمله مشکلات این پروژه می‌توان به مشکلات شهرسازی اشاره کرد. مشکل شهرسازی این پروژه این بوده است که در مجاورت‌های آن ساختمان‌های مهمی نظیر ساختمان کنگره قدیم کار پل رودلف و نزدیک آن برج پاسیفیک بل و آسمان‌خراش متعلق به آغاز قرن قرار دارند. قرار است به آن یک مرکز هنرهای بصری کار فومیکو ماکی و ساختمان تئاتری اثر پل شک و دو برج در دست طراحی توسط فرانک گهری و دفتر اسکید مور، اونیگز، مریل اضافه شود.

ساختمان با حجم 1000000 متر مکعبی‌اش که در این پروژه به ارتفاع تقریبی 45 متر از زمین بیرون آمده در هرحال به لحاظ کمی قادر به مقابله با این نشانه‌های شهری نبوده است. بوتا باهمکاری شرکت محلی هلموت دوباتا کاسابوم «Hellmuth,Obata & Kassabaum» در حدود 21 هزار مترمربع ساختمان را در زیر زمینی به وسعت تقریبا 5575 مترمربع بنا کرد. این ساختمان قلعه‌مانند و پیش‌ریخته با نوارهایی از آجر سرخ قزاقی، گرانیت سیاه وسفید سوخته به آن جلوه داده است، تزیین شده است. بوتا، با اثبات این قاعده که نوارهای افقی محیط ساختمان را برجسته می‌کند. با عمیق‌کردن بندکشی ملات بین آجرها، باز هم بر افقی بودن موزه تاکید کرده است.

آجرها که درمجموع 600000 عدد هستند، قبل از پخت در ماسه غلتانده شده‌اند تابه آن‌ها پرداختی دانه‌وار و روستایی داده شود و دیدگاه بوتا از موزه هنرمدرن را به عنوان «قصر باستانی» تقویت نماید. موزه‌ دارای 50000 مترمربع فضای نمایشگاهی است. در سقف گالری‌هایی که با نور طبیعی روز روشن می‌شوند، نورگیرهایی وجود دارند که ساده به نظر می‌آیند. سطح دوشیب شیشه‌ای باپایه‌ای از صفحات فلزی که با زاویه سوراخ شده‌اند تا اجازه دهند که فقط نور شمالی به دو عدسی پلاستیکی منحنی بتابد.

ساختمان موزه در قطعه زمینی واقع شده که دور آن سه بنای مرتفع قرار گرفته و به همین دلیل تصویری خاص و قوی را ایجاب می‌کرد که در عین حال قابل مقایسه با ساختمان‌های مجاورش نباشد. نمای پلکانی بنا در جلو آجرنما می‌باشد و یک سری فضاهای نمایشگاهی را در خود جای می‌دهد که همگی از بالا نور می‌گیرند.

به رغم تناسب نامطلوب 1 به 4 زمین و کل سطح ساخته شده نورگیری طبیعی در نظر گرفته شده است. ایجاد فضای داخلی یکپارچه، ساخت یک پوسته خارجی که برخلاف خصوصیات نما ساختمان را ناشناخته نشان دهد و رهگذران را به داخل دعوت کند از ویژگی‌های منحصر به فرد بناست.

موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو

نکات قابل توجه موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو

بزرگترین دیوارعمومی در ایالات متحده را در اینجا مشاهده کنید، با بیش از 19000 گیاه و 21 گونه بومی، خیره کننده است.آثار هنرمندانی مانند Alexander Calder، Ellsworth Kelly، Anselm Kiefer، Sol LeWitt، Agnes Martin، Gerhard Richter، Richard Serra و Andy Warhol را در مجموعه Doris و Donald Fisher، یکی از بزرگترین مجموعه های خصوصی هنر معاصر جهان، ببینید. بیش از سه طبقه از موزه را در بر گرفته است.

در مرکز عکاسی Pritzker را که بزرگترین فضایی است که به طور دائمی در بین تمام موزه های هنری در ایالات متحده به عکاسی اختصاص داده شده، بگردید. در 15000 فوت مربع، این مرکز شامل گالری های دائمی پیشرفته و نمایشگاه ویژه همراه با یک مرکز مطالعه و گالری تفسیر و تحلیل عکاسی است.حتی سرویس بهداشتی عمومی هم اینجا هنری است، هر طبقه دارای یک رنگ متفاوت و چشم نواز است، از جمله سبز درخشان، بنفش، صورتی زیبا، آبی اقیانوسی و قرمز گرم.خودتان را به یک غذای خوب در In Situ، یک رستوران با ستاره میشلن و منویی متشکل از غذاهای بیش از 80 آشپز از سراسر جهان مهمان کنید.

  • با خودتان هدفون بیاورید و برنامه رایگان SFMOMA Audio را دانلود کنید. داستانهای زیبایی را که شامل شخصیتهایی است که اغلب در موزه ها دیده نمی شوند، بشنوید.

  • بازدید خود را با یکی از تورهای عمومی روزانه تکمیل کنید. ظرفیت تور محدود است و هرکسی زودتر اقدام کند میتواند از این خدمات استفاده کند. در بخش فروش بلیت بیشتر در این مورد بدانید.

  • حتما از پل oculus در طبقه 5 عبور کنید، منظره تراس طبقه 7 را ببینید و در باغ مجسمه کمی بنشینید.

خلاصه

موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو در سال 1935 تاسیس شد،اینجا اولین موزه در ساحل غربی بود که به هنر مدرن و معاصر اختصاص داشت. اکنون پس از سه سال توسعه ساختمان آن که توسط Sno'hetta طراحی شده است، SFMOMA به عنوان یکی ازجاذبه های سانفرانسیسکو است که هرکسی باید آن را ببیند.در این موزه مجموعه ای با بیش از 33000 اثر، همراه با هنرهای جدید، از جمله مجموعه Doris و Donald Fisher، یکی از بزرگترین مجموعه های خصوصی هنر مدرن و معاصر در جهان، به نمایش گذاشته شده است. فضاهای عمومی این موزه پر از هنر است . ورود رایگان برای بازدیدکنندگان 18 سال به پایین، مکانهای متعدد در فضای باز، دو فروشگاه و چندین انتخاب برای غذا خوردن از امکانات این موزه است. این موزه برای بازدید کننده های مقیم سانفرانسیسکو و سایر افراد باز است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان