معرفی جزیره حیرت‌انگیز سقطری در یمن + فیلم

  یکشنبه، 29 مرداد 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
معرفی جزیره حیرت‌انگیز سقطری در یمن + فیلم
سقطری نام جزیره‌ای است که مردم از آن با نام جواهری در دریای عرب یاد می‌کنند. این جزیره که در یمن قرار گرفته است دارای پوشش گیاهی شگفت‌انگیز و درختان عجیبی می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این جزیره جذاب با ما همراه شوید.

معرفی جزیره سقطری یمن

جزیره سقطری مجموع جزایری در غرب اقیانوس هند، در بین دو قارهٔ آسیا و آفریقا و در دهانهٔ خلیج عدن قرار دارد. جزایر نام برده شده برای کشور یمن است. این جزیره، شامل جزیره‌های مرجانی سقطرا، عبدالکوری، سمهه، درسه است و جزایر کوچکتری نیز در آن وجود دارد که مجموع وسعت این جزایر 3٬625 کیلومتر مربع است. مسافت مجموع جزایر سقطری تا سرزمین یمن 340 کیلومتر و تا سرزمسن سومالی 250 کیلومتر می‌باشد. دو جزیره سمهه و درسه به جزایر برادر معروف هستند. جزیره سقطری دارای تاریخچه طویلی و جایگاه موثری در مبادلات تجاری امپراتوری های شرق و غرب، تا سال 2008 میلادی که برنامه بین المللی میراث طبیعی یونسکو، گیاهان و انواع حیوانات آن را در لیست خود قرار داد، چندان شناخته ‌شده نبود.

جزیره سقطری

جزیره سقطری

تاریخ جزیره سقطری

نام این جزایر برای ساکنین سرزمین یونان و مصر و رومیان آشنا و شناخته شده است. همچنین نام آن در کتاب مقدس انجیل آورده شده است. سالها پیش دین و آیین مردمانی که در این سرزمین زیست میکنند مسیحیت نسطوری بود که بعدها در قرن شانزدهم به دین مبین اسلام روی آوردند. در گذشته مردم برای سفر‌های خود از و گذر از خطه آفریقا از مسیر در جزیره سقطری می‌گذشتند و بیشتر مردمان آن مسیحیان عرب بودند. آنها با دیدن این مناطق برای اقامت در آنجا شگفت زده می‌شدند و دلیل دیگر جذابیت این منطقه ماده‌ای به نام صَبـِر و خون سیاوشان بود. این ماده، صمغ درختی کمیاب بود که فقط این سرزمین یافت می شد و این درخت در جایی دیگر رشد نداشت. ارسطو هنگام ورود به این جزیره نامه ای به اسکندر مقدونی نوشته و در آن خواستار شد جمعی از یونانیان را به آن سرزمین بفرستد تا او را در جمع آوری صمغ این درخت و یا به عبارتی خون سیاوشان یاری کند.

جزیره سقطری

جزیره سقطری

جاذبه‌های طبیعی جزیره سقطری

جزیره سقطری با نام جواهر دریای عرب نیز معروف و گزینش این نام برای جزیره دلایل گوناگونی دارد. جزیره سقطری از نظر جغرافیایی در جنوب کشور یمن جایگاهی حیاتی و راهبردی است. همچنین جزیره سقطری در حالی که تسلط بر دریای سرخ دارد که حمل و نقل نفت کشور‌های خلیج فارس به خارج از کشور از آن منطقه انجام می‌شود و به طور کلی لاین‌های بین‌المللی دریانوردی در آنجا است. این منطقه اشراف کاملی بر شاخ آفریقا نیز دارد. این جزیره جادویی که مملوء از تنوع زیستی شگفت‌انگیز، مناظر طبیعی فوق العاده، سواحل رویایی، غارهای آتشفشانی تحسین‌ برانگیز، آب‌های بلوری و صخره‌های مرجانی در دل طبیعت و دست نخورده است. دیدن و تماشای مناظر طبیعی و کوه‌های بر افراشته از جنس سنگ آهک موجود در این جزیره روحی آدمی را به پرواز در می‌آورد. در کنار وجود حیوانات و جانواران و گیاهان خاص این منطقه، وجود شنزارهای سفید مروارید گونه‌اش از دیگر جذابه‌های طبیعی است.

جزیره سقطری

جزیره سقطری

پوشش گیاهی و جانوری در جزیره سقطری

هنگام ورود به این جزیره وجود انواع گونه‌های پرندگان و زیبایی بی‌نظیر آنها توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. پرندگانی که بر روی درختان لانه‌های خود را ساخته و یا کنار شما و یا بر روی آب دریا و یا سواحل ، غارها و دره‌ها بال‌های خود را گشوده و در حال اوج گرفتن بر کرانه‌های آسمان آبی این جزیره به پرواز در می‌آیند. در حدود 120 نوع از پرندگان تا به امروز در جزیره سقطری پیدا شده است، و شگفت اینجاست اگر بدانید 5 نوع از این پرندگان فقط در این سرزمین یافت می‌شوند. خزندگان و نرم تنانی نیز در این محیط زندگی می‌کنند که نود درصد از انواع آن در هیج سرزمینی یافت نمی‌شود و مختص سقطری است. زمانی که صحبت به زندگی جانوران دریایی می‌رسد نیز این جزیره با 253 گونه مرجان، 730 گونه ماهی ساحلی و 300 گونه از انواع خرچنگ و میگو باز هم شگفتی‌هایی برای نشان دادن در دل خود دارد و به همین دلیل است که غواصان زیادی هر ساله از سراسر دنیا به این جزیره سفر می‌کنند و قدرت پرودگار را در زیبایی بی‌انتها دریا و لایه‌های زیرین دریا‌، در دل آب‌های آبی به نظاره می‌نشینند. به دلیل جایگاه جغرافیایی و تنوع زیست محیطی این جزیره دارای آوازه بلند و شهرت در سرارسر جهان می‌باشد که بیش از 500 نوع از گیاهان و 290 گونه پرنده در این جزیره زیست می‌کنند.

فیلمی از جزیره سقطری یمن


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (586 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (182 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (52 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (25 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان