معرفی کویر شگفت‌انگیز شهداد کرمان + فیلم

  دوشنبه، 09 مرداد 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی کویر شگفت‌انگیز شهداد کرمان + فیلم
کویر شهداد کرمان یکی از بهترین کویر‌های ایران برای علاقه‌مندان به کویرگردی می‌باشد. عجایب شگفت‌انگیزی که در دل این کویر وجود دارد همه ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند تا از مناطق دیدنی آن مثل کلوت شهداد، دریاچه آن و نمک‌زارهایش دیدن کنند. برای آشنایی با این کویر زیبا با ما همراه شوید.

معرفی کویر زیبای شهداد

کویر شهداد با دمای بالای 70 درجه سانتی‌گراد به‌عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط جهان شناخته ‌شده است. این کویر در غرب کویر لوت، در 100 کیلومتری کرمان و 40 کیلومتری شهر شهداد واقع‌ شده و یکی از مقاصد جذاب بین گردشگران ایرانی و خارجی است. کویر شهداد کرمان پدیده جالبی به نام کلوت را در خود جای داده است. منظور از کلوت برجستگی‌هایی است که در دل کویر سر برآورده‌اند. سطح بالاترین نقطه از این برجستگی‌ها کاملا صاف است اما سطحی که رو به باد قرار گرفته کاملا شیبدار است. معمولا تشکیل این برجستگی‌ها نتیجه رسوبات قدیمی دریاچه‌ها است که به صورت تپه‌های فرسایشی ظاهر شده‌اند. عده‌ای بر این اعتقادند که واژه کلوت از دو بخش «کل» و «لوت» تشکیل شده است که کل به معنای آبادی بوده و لوت به دشت لوت اشاره دارد.

کویر شهداد

کویر شهداد

کلوت شهداد شهری در دل کویر

کلوت شهداد کرمان یک جاذبه منحصر به فرد و طبیعی است که مشابه آن تنها در منطقه یوتا ایالات متحده آمریکا قابل رویت است. کلوت شهداد با تصاویر بسیار زیبا و جذابی که اندکی هم رمزآلود هستند، هر ساله عده زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود فرا می‌خواند و به میزبانی از آن‌ها می‌پردازد. وجود این پدیده کم نظیر و مشاهده آن از فاصله‌ای نزدیک خود به تنهایی کفایت می‌کند تا یک گردشگر علاقه‌مند به کویر عازم این منطقه شده و به گشت و گذار در آن بپردازد؛ با این حال کویر شهداد کرمان تفریحات دیگری را نیز پیش روی گردشگران قرار می‌دهد و مخصوصا در فصل پاییز آن‌ها را به یک سفر لذت‌بخش و خاطره‌انگیز دعوت می‌کند.قدمت کلوت‌های شهداد کرمان به حدود 20 هزار سال پیش می‌رسد. این کلوت‌ها که زمانی بر اثر فرسایش آب و وزش باد تشکیل شده‌اند امروزه حدود 145 کیلومتر طول و 70 کیلومتر عرض دارند و از سمت شمال به طرف جنوب کشیده شده‌اند و وسعتی معادل 11 هزار کیلومترمربع از دشت لوت را به خود اختصاص داده‌اند. کویر شهداد کرمان در کنار تصاویر زیبایی که از خود به عرصه نمایش می‌گذارد ویژگی جالب دیگری نیز دارد و آن دارا بودن بیشترین درجه حرارت در کل دنیا می‌باشد. به عبارت دیگر کویر شهداد بخشی از دشت لوت است که نام آن به عنوان گرم‌ترین نقطه کره زمین در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده و این موضوع باعث شهرت این منطقه در کل دنیا شده است. تحقیقات بیابان‌شناسی به نام پروفسور پرویز کردوانی در مورد منطقه شهداد عنوان گرم‌ترین نقطه کره زمین را برای آن به ارمغان آورده است؛ البته در سال 2005 نیز نماینده سازمان ناسا دمای هوای این منطقه را چیزی در حدود 7/70 درجه سانتی‌گراد اعلام کرد.

کویر شهداد

کویر شهداد

کویر شهداد

کویر شهداد

نحوه تشکیل کلوت‌های شهداد

دو عامل که همواره در تشکیل پدیده کلوت ایفای نقش می‌کنند آب و باد هستند؛ به طوری که هر بار که باران می‌بارد و باد می‌وزد کلوت‌ها شکل متفاوتی به خود می‌گیرند. بادی که کلوت‌های شهداد را به وجود می‌آورد بادهایی است که طی یک دوره 120 روزه از طرف استان سیستان و بلوچستان می‌وزد و موجب فرسایش دیواره‌های کلوت‌ها شده و چهره جدیدی به این پدیده‌های زیبای طبیعی می‌بخشد. برخی از کارشناسان زمین‌شناسی معتقدند که رودشور بیش از هر عامل دیگری در شکل‌گیری کلوت‌های شهداد کرمان تاثیر دارد. آب این رود رطوبت لازم برای تشکیل کلوت‌ها را فراهم می‌کند و دیواره آن‌ها را مرطوب نگه می‌دارد. رودشور تنها رود دائمی در دل دشت لوت بوده و منشأ آن کوه‌های شمال بیرجند است. رودشور پس از عبور از یک مسیر حدودا 200 کیلومتری به کوه نمک سریا و چاله معدن نمک می‌رسد و طبیعی است که آب آن بسیار شور شود.

کویر شهداد

کویر شهداد

رود شور کویر شهداد

رود شور، رودی دائمی در کویر لوت است که از میان کویر شهداد می‌گذرد. این رود از کوه‌های شمال بیرجند سرچشمه می‌گیرد و سپس به کوه نمک سریا و چاله معدن نمک می‌رسد و در تشکیل کلوت‌ها نقش مهمی دارد. آب این رود به شدت شور است؛ غلظت نمک آب آن به حدی بالاست که در برخی از فصول سال رنگ آب، کاملا سفید و شیری‌رنگ است.

دریاچه‌ کلوت شهداد

این دریاچه‌ی نوظهور و جوان در اثر سیلاب فروردین‌ماه 1398 به وجود آمده است. چنین پدیده‌ای در دل شهر خشک و بی‌آب‌ کلوت‌ها، از یک معجزه چیزی کمتر ندارد. ظهور این دریاچه‌ی جوان، علاوه بر اینکه چشم‌انداز بی‌نظیری به این منطقه بخشیده، شرایط اقلیمی آن را هم دستخوش تغییرات زیادی کرده است. پرندگان مهاجر زیادی پس از به وجود آمدن دریاچه‌ی کویر شهداد، جذب این منطقه شده‌اند و گیاهان جدیدی در مسیر دریاچه رشد کرده‌اند.

دریاچه کویر شهداد

 دریاچه کویر شهداد

نمکزارهای کویر شهداد

عبور رود شور از دل کویر، غلطت نمک موجود در خاک آن را به‌شدت بالا می‌برد. در قسمتی از کویر شهداد نمکزاری به وسعت 100 هزار هکتار وجود دارد که سطح آن به شکل تخم‌مرغ است و در دنیا نظیر ندارد.

نمنک‌زارهای کویر شهداد

تفریحات اصلی کویر شهداد کرمان

سافاری، آفرود، موتورسواری، پیاده‌روی در کویر، رصد آسمان و ستاره‌ها در دل شب، کمپینگ در دل کویر و یا استفاده از کمپ‌های چوبی کلوت شهداد از جمله امکانات و تفریحات این منطقه زیبای کویری می‌باشد.

کمپ‌های چوبی کلوت شهداد

بهترین زمان سفر به کویر شهداد کرمان

به دلیل دمای هوای بالای کویر شهداد، بهترین زمان برای سفر به آنجا از پاییز تا اوایل بهار است. سفر به کویر شهداد به هیچ عنوان در طول تابستان توصیه نمی‌شود. برگزارکنندگان این تور هم در این فصل توری نخواهند داشت.

فیلمی از کویر زیبای شهداد کرمان


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (503 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (152 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (144 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان