مزایا و معایب ارز دیجیتال استلار

  دوشنبه، 08 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
مزایا و معایب ارز دیجیتال استلار
پیش از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتالی، باید تحقیقات لازم و کافی انجام دهید، با اشخاص حرفه‌ای مشورت کنید و هرگز بیش از توان خود در این زمینه سرمایه‌گذاری نکنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، استلار یک شبکه همتا به همتاست که همانند بیت کوین، غیرمتمرکز است. استلار نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال، از تکنولوژی بلاک چین استفاده می کند. در این شبکه ی غیرمتمرکز، هیچ نهادی مرکزی و تصمیم گیرنده ای وجود ندارد. تمام جزئیات تراکنش ها در استلار، بر روی بلاک چین آن به عنوان یک دفترکل عمومی ذخیره می شوند و هر کسی قادر است این دفتر کل و جزئیات تراکنش ها را مشاهده کند. در شبکه استلار، اطلاعات به جای اینکه در یک منبع متمرکز (مانند یک بانک) جمع آوری شوند، بین گره هایی به هم پیوسته (سرورها) توزیع می شوند.

تصویر

کلیه تصمیمات و تأییدهای صورت گرفته در این شبکه از طریق پروتکل اجماع استلار انجام می شوند. مدت زمان رسیدن به این اجماع، ۳ الی ۵ ثانیه است. برخلاف شبکه بیت کوین، استلار از سیستم اثبات کار یا همان Proof of Work استفاده نمی کند و در عوض تراکنش هایش از طریق پروتکل توافقی استلار (SCP) انجام می شوند. در بیت کوین، ماینرها برای تأیید تراکنش ها با یکدیگر همکاری می کنند؛ اما در این ارز دیجیتال گره های مورد اعتماد که به گره های تائید (سرورها) معروف اند و Stellar Core را اجرا می کنند، وظیفه ی تأیید تراکنش ها را بر عهده دارند. (Stellar Core نرم افزاری است که گره ها بر روی شبکه از آن استفاده می کنند تا به اجماع و تراکنش های معتبر برسند).

شبکه بلاک چین استلار

استلار یک پلتفرم بلاک چین است که به منظور تسهیل تراکنش های مالی برون مرزی و بانکی طراحی شده است. این پلتفرم به مسائلی مانند وجوه ارسالی، پرداخت های همراه و پرداخت های خرد می پردازد. هدف بزرگ شبکه استلار، ارائه خدمات مالی مقرون به صرفه با سرعتی بالاست.

پروتکل اجماع استلار

شبکه استلار در سال ۲۰۱۴ به عنوان شاخه ای از پروتکل ریپل توسط جد مک کالب (Jed McCaleb) و جویس کیم (Joyce Kim) راه اندازی شد. با این حال، از آنجایی که استلار برای حل مشکلات مختلفی طراحی شده است، پلتفرم آن در حال حاضر تفاوت زیادی با ریپل دارد. در آغاز کار، کریپتوکارنسی موجود در این شبکه “Stellar” نام گرفته بود؛ اما پس از آن، برای جلوگیری از هرگونه اشتباه با شبکه استلار، به lumens (XLM) تغییر پیدا کرد.

خلاصه ای از ویژگی های بلاک چین استلار

دارای پایگاه داده باز و غیرمتمرکز است.

زمان تائید تراکنش ها بین ۳ الی ۵ ثانیه است

قادر است هزاران تراکنش را در ثانیه مدیریت کند

از پروتکل اجماع استلار استفاده می کند

توکن استلار “Lumen” نام دارد و با نشانه ی اختصاری “XLM” مشخص می شود.

تصویر

دلیل محبوبیت استلار چیست؟

استلار، خدمات گسترده ای را که انتظار دارید از یک بانک عادی دریافت کنید ارائه می دهد، اما با چند تفاوت اساسی. این تراکنش ها در یک شبکه ی غیرمتمرکز، با هزینه ای بسیار کمتر و سرعت پردازش بالاتر از یک بانک سنتی انجام می شوند. این پرداخت ها در عرض ۳ الی ۵ ثانیه پردازش می شوند، تبادل ارزها در این سیستم نسبتاً ساده و هزینه های شبکه ناچیز است. تمام این خدمات با رویکردی متفاوت نسبت به بسیاری از پروژه های دیگر رمزنگاری ارائه می شوند. استلار قصد دارد با ارائه خدمات مالی کم هزینه به مردم سراسر جهان، با فقر مبارزه کند و پتانسیل های فردی را به حداکثر برساند.

ارزش استلار از کجا حاصل می شود؟

استلار، مفید و ارزشمند است چراکه یک شبکه تبادل جهانی است که قادر به میزبانی هزاران مبادله بین ارزها و توکن ها در ثانیه است. مبادله بین ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات فرایندی زمانبر و پر هزینه است که از طریق استلار این مبادلات سریع و ارزان تر انجام می شوند. XLM دارایی است که برای پرداخت هزینه های تراکنش و نگهداری حساب ها در شبکه استلار مورد استفاده قرار می گیرد. هرچه ارز دیجیتال Lumen مورد پذیرش بیشتری قرار بگیرد، ارزش آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. کمیت بر کمیابی تاثیرگذار است، به همین دلیل قیمت یک Lumen بسیار کم تر از قیمت یک بیت کوین است. به سختی می توان ارزش Lumen را در آینده مشخص کرد، چراکه این موضوع به شدت با میزان پذیرش گسترده و موفقیت این فناوری مرتبط است.

آیا ارز دیجیتال Lumen امن است؟

استلار، به لحاظ امنیتی سابقه ی بسیار خوبی دارد. شبکه استلار، تقریبا هیچ گونه هکی را تاکنون تجربه نکرده است. هزینه بسیار کمی که با انجام هر تراکنش این ارز دیجیتال پرداخت می کنید، برای جلوگیری حملات DDoS (نوعی حملات سایبری به سرور) مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که، شرکتی بزرگی مانند IBM هم در پروژه های خود از این ارز دیجیتال استفاده می کند، قطعاً به اندازه کافی ایمن و مطمئن است.

مزایای استلار

سرعت بالای تراکنش ها:

استلار، پردازش حدود ۲۰۰۰ تراکنش در هر ثانیه را بر عهده دارد. در نتیجه، هر تراکنش حداکثر ظرف ۵ ثانیه تائید می شود. این سرعت چشمگیر باعث ایجاد پیشرفت بزرگی در پرداخت های برون مرزی شده است.

هزینه تراکنش پایین:

زمان کوتاه انجام تراکنش ها و کارایی عملیاتی بالای این ارز دیجیتال به کاهش هزینه آن منجر شده است. هزینه تراکنش این پروتکل بسیار کمتر از پروتکل پرداختی رقابتی مانند ریپل است.

بهره گیری از عناصر فنی پیشرفته

استلار می تواند عناصری مانند قرارداد هوشمند بلاک چین را در کنار ویژگی هایی چون امضای چندگانه قرار دهد که این ترکیب عملکرد پروتکل پرداخت را به طور کلی افزایش می دهد.

عدم تمرکز استلار

مشارکت با نام های بزرگی مانند IBM

معایب استلار

استلار با رقابت بالایی روبرو است

در نتیجه حفظ قدرت برایش دشوار است. پروتکل پرداخت ریپل بزرگترین رقیب استلار محسوب می شود، چراکه هر دوی آنها توسط یک شخص اجرا شده اند. به علاوه، موسسات بانکی سنتی نیز در تلاش اند تا در پرداخت های برون مرزی خود، تنوع ایجاد کنند و دسترسی به جوامع مختلف را حفظ نمایند (پلتفرم SWIFT یکی از این نمونه هاست).

دارای محدودیت در دسترسی برای انجام تراکنش

شما باید حداقل ۲۰ ارز دیجیتال XLM در کیف پول خود داشته باشید.این محدودیت در سیستم، می تواند برای کاربرانی که قصد ندارند تا این مقدار در ارز استلار سرمایه گذاری کنند، مشکل ساز باشد.

استلار، یک ارز غیرمتمرکز است

در حالی که ریپل یک ارز متمرکز به حساب می آید. با اینکه ممکن است بسیاری از کاربران به همین دلیل، استلار را به ریپل ترجیح دهند اما کاربران دیگری نیز مانند بانک ها و سایر موسسات مالی، سیستمی متمرکزتر مانند ریپل را ترجیح می دهند.

مقایسه ۲ ارز استلار و ریپل

جد مک کالب مؤسس هر دوی این پروژه ها بود. در کنار شباهت های این دو پروژه، تفاوت های اساسی نیز بین این دو پلتفرم مشاهده می شود. با اینکه ریپل عمدتاً بر حفظ مشارکت با بانک های بزرگ و موسسات مالی تمرکز دارد، این ارز بر ارتقاء دانش مالی جهانی متمرکز شده است. پروتکل پرداخت استلار (Stellar Core)، از الگوریتم پروتکل اجماع استلار (SCP) و پروتکل ریپل از یک مکانیسم اجماع اثبات صحت (PoC) استفاده می کند. تاریخ تأسیس استلار، ۳۰ جولیای ۲۰۱۴ و تاریخ تأسیس ریپل، ۱ ژانویه ۲۰۱۲ است. مدت زمان مورد نیاز برای تراکنش های استلار، ۳ الی ۵ ثانیه و برای ریپل ۴ ثانیه است. زبان برنامه نویسی استلار، C/C++، JavaScript و GO و برای ریپل C/C++، JavaScript، Java و GO است. بازار هدف استلار، عموم مردم و ریپل، موسسات مالی است.

دستاوردهای شبکه استلار

شبکه ی استلار در حال ربودن گوی سبقت از شبکه ی اتریوم است؛ چراکه عملکرد این شبکه ارزان تر و سریع تر است و تبادل دارایی یک ویژگی داخلی پروتکل استلار به حساب می آید. در حالی که کاربران معمولاً برای انجام تراکنش های اتریوم مجبورند از یک صرافی واسط استفاده کنند، سهولت استفاده از استلار موجب شده است که این شبکه محبوبیت زیادی در میان پروژه های گوناگون پیدا کند. شرکت IBM یکی از بزرگترین نام هایی است که در حال حاضر در چندین پروژه خود از بلاک چین استلار استفاده می کند. این شرکت یک سیستم پرداخت مبتنی بر استلار با نام “Blockchain World Wire” را راه اندازی کرده است.

سخن پایانی

با توجه به بررسی ها، به نظر می رسد که مخاطبان این ارز دیجیتال نظرات و انتقادات منفی کمی نسبت به آن بیان کرده اند. این ارز از تیم پشتیبانی قدرتمندی برخوردار است و مزیت های بسیاری نسبت به پروژه های مشابه دارد. اما به یاد داشته باشید که پیش از سرمایه گذاری در هر ارز دیجیتالی، باید تحقیقات لازم و کافی انجام دهید، با اشخاص حرفه ای مشورت کنید و هرگز بیش از توان خود در این زمینه سرمایه گذاری نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (162 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (12 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (9 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود
رونمایی از خونه زندگی شاه نشین و مجلل عادل فردوسی پور با 15 میلیارد قیمت/ خونه نگو کاخ بگو😍
امیر تتلو در انتخابات شرکت کرد!
درچه شرایطی انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود؟