مزایا و معایب کراتینه کردن مو

  پنجشنبه، 18 دی 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
مزایا و معایب کراتینه کردن مو
کراتینه مو روشی برزیلی و نیمه دائمی برای صاف کردن ونرم کردن فولیکول های موی آسیب دیده است به طوریکه مو ها به طور موقت با مخلوط مایع کراتین پوشش داده می شوند. درست است کراتینه مو سبب زیبایی موها می شود اما باید بدانید که محصولات کراتینه مقدار زیادی فرمالدهید دارند

کراتینه مو چیست؟

کراتینه مو روشی برزیلی و نیمه دائمی برای صاف کردن ونرم کردن فولیکول های موی آسیب دیده است به طوریکه مو ها به طور موقت با مخلوط مایع کراتین پوشش داده می شوند. درست است کراتینه مو سبب زیبایی موها می شود اما باید بدانید که محصولات کراتینه مقدار زیادی فرمالدهید دارند . وجود فرمالدهید در این محصولات علاوه بر مضر بودن برای مصرف کننده برای اطرافیان نیز مضر است و به همین علت از سوی اتحادیه اروپا و کانادا منع مصرف دارند اما در آمریکا ممنوعیتی برای انجام این کار وجود ندارد اما بسیار درباره عوارض آن هشدار داده اند. با توجه به هزینه بالای کراتینه مو ، بهتر است برای نرم شدن مو از مواد طبیعی استفاده کنیم.

فرمالدهید چیست؟

فرمالدهید می تواند با نام های دیگری مثل متانال که نام سیستماتیک این ترکیب شیمیایی است و یا همچنین نام هایی مثل متیل آلدهید، متیلن گلایکول و یا متیلن اکسید شناخته شود. اگرچه فرمالدهید در دمای اتاق به صورت گاز است اما به شکل محلول برای محافظت از گونه های بیولوژیکی و همچنین به عنوان ماده ضدعفونی کننده استفاده می شود.نام فرمالین را در کنار فرمالدهید زیاد می شنویم. این دو در واقع یک ماده هستند اما در دو شکل مختلف. فرمالین، محلولیست که حاوی 37 درصد فرمالدهید می باشد. فرمالین ها گاهی حاوی ترکیباتی مثل متانول نیز می باشند.پارافرمالدهید یا PFA شکل پلیمریزه شده فرمالدهید خالص است که به شکل جامد درآمده است. فرمالدهید در همه شکلی می تواند برای بدن خطرناک باشد. زیرا سمی و فرار است و FDA این ماده را سرطانزا شناخته است. تنفس بخارات و خوردن این ماده موجب ایجاد سرطان می شود.

در واقع کراتین یک نوع پروتئین که به صورت طبیعی در بدن ما هستند که در ناخن، مو و دندان ما وجود دارد عنصر استفاده شده در آن فرمالدئید است که عامل بیماری زا است برای کسانی که با کراتینه سرکار دارند، ولی برای کسانی که موهای خود را کراتینه می کنند، مشکلی ندارد میزان فرمالدئید در این محصولات متفاوت است. کراتین ها تا ۷۰ درصد احیا دارند و ۳۰ درصد هم صافی ایجاد می کنند، برای فرم دهی و ضخامت تارهای مو ترمیم دیده و یا موهای سالم استفاده می شود پیش از استفاده از کراتینه اگر مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس هستید حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید. اگربدن شما به این محصولات واکنش نابهنجاری نشان داد، گزارش دهید.

انواع کراتین مو

دو نوع کراتین مو بصورت کلی در بازار مراقبت از مو وجود دارد:

    • نوع اول: کراتین احیا کننده مو
    • نوع دوم: کراتینه برزیلی یا کراتینه صافی

کاربردی که کراتین مو دارد ۱-درمان کننده مو ۲- صاف کردن موها ۳- از بین برنده وزی موها

مزایا و معایب کراتینه کردن مو

هیچ کس دوست ندارد موهای وز داشته باشد که به سختی شانه می شوند. همه ی ما دوست داریم موهایی جذاب و زیبا داشته باشیم به همین دلیل، به دنبال روش های درمانی برای بهبود شرایط موها می گردیم. این روش ها هم جنبه درمانی دارند و هم ظاهر مو را تغییر می دهند.بسیاری از زنان، برای داشتن موهای ابریشمی، لخت و براق، روش کراتینه مو را انتخاب می کنند. قبل از اینکه شما هم این روش را برای درمان موهای خود انتخاب کنید، بد نیست که مزایا و معایب آن را بشناسید و بهتر در مورد آن تصمیم بگیرید.

مزایای کراتینه کردن مو

مناسب برای انواع مو

کراتینه مو روشی است که برای انواع مو مورد استفاده قرار می گیرد و محدودیت ندارد. فرقی نمی کند که موهای شما مجعد باشد یا فر، صاف باشد یا حالت دار و حتی رنگ شده باشد یا نه. در هر صورت می توانید کراتینه مو انجام دهید و از مزایای آن بهره مند شوید.

بدون آسیب برای مو

برخلاف روش های سنتی صاف کردن مو، این روش هیچ آسیب دائمی به موها نمی زند. تقریبا بعد از دو تا سه ماه، موهای شما به حالت قبلی خود برمی گردد. این اتفاق ممکن است زودتر هم پیش بیاید به خصوص اگر مراقبت های بعد از کراتینه را انجام ندهید.

حالت دهی آسان

وقتی موهای خود را کراتینه می کنید، حالت دهی به آنها راحت تر می شود و موها به آسانی حالت می گیرند. برای اینکه به موهای خود حالت بدهید لازم نیست حرارت وسیله های مربوطه مثلا اتو مو را بیشتر کنید یا از محصولات مختلف استفاده کنید. در نتیجه، موهای شما در معرض آسیب کمتری در برابر مواد شیمیایی قرار می گیرد.

تاثیرگذاری فوق العاده

فرقی نمی کند موهای چقدر فر و وز باشد. با روش کراتینه، موهایی نرم و صاف و براق خواهید داشت و این روش، بسیار تاثیرگذار است. ظاهر جدیدتان تا سه ماه ماندگار است و بعد از این مدت، موهای شما به حالت اولیه برمی گردد.

مراقبت های کمتر

در این روش نسبت به بسیاری از روش های دیگر، مراقبت های کمتری نیاز دارید. برای اینکه کراتینه موهای شما مدت بیشتری دوام بیاورد، لازم نیست که محصولات خاصی برای مراقبت از مو استفاده کنید.

بهبود کیفیت ساختار مو

این روش، باعث پر شدن حفره های ساقه مو با کراتین می شود. در نتیجه، موهای شما، ساختار و بافتی نرم تر و براق تر پیدا می کنند. در نتیجه، میزان وز شدن مو کاهش پیدا می کند.

بدون عوارض جانبی

این روش، روشی است که تا به حال هیچ عوارض جانبی قابل توجه و اثبات شده ای برای آن گزارش نشده است.

شانه کردن راحت تر مو

بعد از کراتینه مو، موهایتان به راحتی شانه می شود و به راحتی می توانید آن را حالت دهید. تا مدت ها نیازی به استفاده از محصولات نرم کننده ندارید.

مناسب برای زنان و مردان

هم زنان و هم مردان می توانند از مزایای کراتین درمانی بهره مند شوند و این روش، هیچ محدودیتی ندارد. اگر می خواهید موهای براق و صاف داشته باشید، فارغ از اینکه چه جنسیتی دارید، می توانید از این روش استفاده کنید.

تقویت موها

موادی که برای کراتینه مورد استفاده قرار می گیرند، سرشار از ویتامین های مورد نیاز مو هستند. استفاده از این مواد نه تنها باعث از بیت رفتن وز مو می شود و موها را صاف و نرم می کند، بلکه ساقه مو را تقویت می کند. همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا در نهایت، موهای شما ظاهری سالم تر و جذاب تر داشته باشند.

معایب کراتینه کردن مو

این روش مثل هر روش دیگری که برای صاف کردن مو استفاده می شود، معایبی هم دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

مصنوعی بودن محصولات کراتینه

کراتین یک ماده شیمیایی طبیعی است که در مو، دندان و ناخن وجود دارد. ولی کراتینی که برای استفاده در درمان مو رایج است، به صور مصنوعی ساخته می شود به همین دلیل ممکن است پوست و چشم های حساس را تحریک کند. با وجود این، تا به حال هیچ عوارض جانبی قابل توجهی بعد از کراتینه گزارش نشده است.

قیمت بالا

کراتینه یک روش پرهزینه و نسبتا گران است. علاوه بر اینکه برای استفاده از این روش باید هزینه بالایی بپردازید، بعد از کراتینه نیز باید مراقب موهای خود باشید. در نتیجه باید شامپوهای خاص بدون سولفات استفاده کنید که این محصولات معمولا هزینه های بالاتری نسبت به محصولات عادی دارند.

ماندگاری کوتاه مدت

بعد از کراتینه کردن مو، موهای شما برای مدت دو تا سه ماه، براق و صاف و لخت باقی می مانند. بعد از این مدت، مو دوباره به شکل اولیه خود برمی گردد و دوباره وز یا مجعد می شود.

احتمال آسیب دیدگی مو

محصولات مرتبط با کراتینه در حالت کلی هیچ آسیبی به مو نمی زنند و بسیار تاثیرگذار هستند مگر آن دسته از محصولاتی که از برندهای نامعتبر و با قیمت های بسیار ارزانی ارائه می شوند. برای اینکه موهای شما در فرایند کراتینه مو کوچک ترین آسیبی نبیند، باید از یک آرایشگر متخصص کراتینه مو کمک بگیرید. اگر فردی که موهای شما را کراتینه می کند، به اندازه کافی مجرب نباشد، ممکن است موهایتان را در معرض حرارت بسیار بالا یا ترکیبات زیاد مواد شیمیایی قرار دهد.

ممنوعیت برای بانوان باردار

به زنان باردار توصیه می شود که موهای خود را کراتینه نکنند. این کار ممکن است برای سلامتی آنها و برای سلامتی فرزندان شان، خطرآفرین باشد. درمان با کراتین موجب آزاد شدن فرمالدهید می شود؛ ماده ای شیمیایی که حتی آرایشگران نیز در معرض خطر آن قرار می دهد.

عامل فرمالدهید

حتما در مورد فرمالدهید در کراتینه درمانی شنیده اید. این ماده شیمیایی، مشکلاتی برای سلامتی افراد ایجاد می کند به خصوص برای کسانی که دائما در معرض آن قرار دارند مثلا آرایشگرانی که کار کراتینه کردن مو انجام می دهند. بیشترین خطری که این ماده برای افراد دارد، متوجه افرادی است که به طور دائم با آن کار می کنند نه برای کسانی که فقط یک بار کراتین درمانی انجام می دهند.

ضمنا میزان فرمالدهید در محصولات مختلف کراتین، متفاوت است و این مقدار معمولا روی بسته بندی این محصولات ذکر می شود.

واکنش های آلرژیک

بعضی از افراد ممکن است بعد از کراتین درمانی، واکنش های آلرژیک داشته باشند. خارش و ایجاد راش در پوست، از علائم حساسیت است که در این افراد مشاهده می شود.

استفاده از شامپوهای خاص

برای اینکه کراتینه مو، مدت بیشتری دوام داشته باشد، باید بعد از انجام این کار، از شامپوها و نرم کننده های خاصی استفاده کنید که قیمت بالایی دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (523 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (67 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!