ساعدنیوز
ساعدنیوز

مزایا و معایب پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو

  سه شنبه، 04 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
مزایا و معایب پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو
پوشش نانوسرامیک خودرو روشی برای حفظ زیبایی و شفافیت رنگ خودرو است که در عین حال، موجب دوام رنگ و جلوگیری از کدرشدگی آن در طول زمان می‌شود. این روش نسبت به سایر روش‌ها مانند واکس و پولیش خودرو، بادوام‌تر و مطمئن‌تر است و با توجه به عمر بالای آن نسبت به سایر روش‌ها، در درازمدت می‌تواند از نظر اقتصادی نیز توجیه‌پذیر باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بدنه خودروها همیشه مورد توجه خودروسازان و صاحبان خودرو بوده است و در چند سال اخیر با پیشرفت فراوان در زمینه صنعت خودروسازی، واکس، پولیش و شوینده های تخصصی برای رفع خط و خش بدنه خودرو، وارد بازار شده و مورد توجه عموم قرار گرفت.

در یک دهه اخیر و با ورود فناوری نانو به صنایع خودروسازی، متخصصان با ایجاد لایه های محافظتی، مقاومت خودرو را در برابر خط و خش های سطحی و همچنین لکه های شیمیایی بالا می برند.

پوشش های نانو سرامیکی برای اولین بار توسط شرکت های تیونینگ برای خودرو های گران قیمت و لوکس مورد استفاده قرار گرفت و بعدها با پیشرفت فناوری به بازارهای عمومی نیز راه پیدا کرد.

پوشش نانو سرامیکی چیست؟

پوشش نانو سرامیکی، یک پلیمر مایع است که مانند کاور روی بدنه خودرو کشیده می شود و با رنگ خودرو پیوند برقرار کرده و لایه ای آب گریز یا هیدروفوبیک را ایجاد می کند. این مواد برای ترکیب شدن با رنگ خودرو باید با متریال بی رنگ و نسبتا مات پایه سرامیکی ترکیب شوند.

روکش های نانو سرامیک به صورت یک لایه سه بعدی و ضخیم روی بدنه خودرو اعمال می شوند و از مزایای آن می توان به براق شدن بدنه خودرو ، جلوگیری از آفتاب سوختگی، جلوگیری از خط و خش و جلوگیری از خوردگی شیمیایی اشاره کرد.

کیفیت پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو

در بحث مقاومت مواد نانوسرامیک در برابر خراش های سطحی، سخت ترین پوشش با نشان ۹H شناخته می شود که دوام، ماندگاری و مقاومت آن به عواملی چون، برند مواد نانوسرامیک، زیرسازی صحیح و اصولی و کیفیت اجرای آن بستگی دارد.

برند های متفرقه پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو کیفیت چندان خوبی ندارند و نمی شود انتظار زیادی از آن ها داشت. از برندهای مشهور نانو سرامیک در دنیا می توان به سرامیک پرو، سیستم ایکس، کارپرو، کیوب باند، می وینچی، ناژول، مفرا و سوناکس اشاره کرد. همان طورکه گفته شد، علاوه بر کیفیت مواد، اجرای صحیح تکنیک نانوسرامیک نیز در افزایش دوام و مقاومت آن تاثیر گذار است. عدم زیر سازی صحیح، به آسانی می تواند خسارات جبران ناپذیری بر جای بگذارد.

تاثیر پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو

همان طور که دربخش قبلی گفته شد، پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو، نوعی لایه محافظ روی رنگ بدنه خودرو است که به حفظ شفافیت و تمیزنگه داشتن رنگ خودرو کمک می کند. این پوشش نانو هم چنین رنگ خودرو را از اشعه UV خورشید حفظ می کند و مانع اکسیدشدن و آسیب دیدن رنگ خودرو می شود. این پوشش سرامیکی حتی می تواند رنگ بدنه خودرو را در مقابل مواد شیمیایی و اسیدی حفظ کند و مانع آسیب دیدن آن بشود.

انواع پوشش نانوسرامیکی

پوشش های سرامیکی تولیدشده برای خودرو، از لحاظ درجه سختی انواع مختلفی دارند که بر کیفیت آن ها تاثیر گذار است. برخی از پوشش های سرامیکی، از نوع نانو هستند که از رنگ خودرو درمقابل گرد و غبار نیز محافظت می کنند؛ اما در کل، کاور های سرامیکی خودرو به انواع زیر تقسیم می شوند:

نانوسرامیک پلیمری

این پوشش به علت پیوند عمیقی که با رنگ بدنه ایجاد می کند، کاملا آن را پوشش می دهد و جزئی از رنگ بدنه خودرو می شود. مقاومت این پوشش بسیار بالا است و برداشتن و پاک کردن آن اصلا آسان نیست.

سرامیک کوارتزی

این مواد، یکی از سخت ترین و قوی ترین کاورهای سرامیکی حال حاضر هستند که در برابر خط و خش نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. شفافیت و ماندگاری سرامیک کوارتزی بسیار بالا است و برای مدت زمان طولانی تری خودرو را براق و زیبا نگه می دارد.

نانوسرامیک هیبریدی

ترکیب پوشش نانو سرامیک پلیمری و سرامیک کوارتزی، منجر به تولید نانوسرامیک هیبریدی شده است که به عنوان بهترین کاور سرامیکی شناخته می شود. ترکیب خصوصیات مطلوب دو ماده، این پوشش سخت سرامیکی را تولید کرده است که مقاومت بالایی در محافظت و نگهداری از رنگ بدنه خودرو دارد.

مزایا و معایب پوشش نانو سرامیک

استفاده از پوشش های سرامیکی خودرو، معایب و مزایای زیادی دارد که در ادامه، به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

مزایای پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو

پوشش نانو سرامیک خودرو مزایای زیادی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر قصد خرید خودرو بدون اتلاف وقت و به قیمت واقعی داری اینجا رو کلیک کن. ما با خرید سفارشی کار رو برات آسون کردیم.

محافظت از رنگ بدنه خودرو

همان طور که گفتیم، بدنه خودرو به علت تماس مستقیم با دنیای بیرون، در معرض آسیب های مختلف، اشعه خورشید و گردوغبار است که تمامی این موارد به مرور زمان باعث کدرشدن رنگ خودرو یا حتی ازبین رفتن آن می شود و بر قیمت خودرو نیز موثر است. اصلی ترین وظیفه پوشش نانو سرامیک خودرو، ایجاد لایه ای مقاوم و محافظ روی رنگ بدنه است که علاوه بر حفظ برق و شفافیت، آن را از آسیب های احتمالی نیز حفظ می کند. این لایه محافظ، رنگ بدنه خودرو را پوشش می دهد و درخشندگی آن را مانند روز اول حفظ می کند.

دوام پوشش نانو سرامیکی

پوشش نانو سرامیک خودرو نسبت به رنگ بدنه خودرو، مقاوم تر است. فن آوری نانو موجب ایجاد لایه ای محکم تر و مقاوم تر از رنگ خودرو روی آن می شود که از آن در مقابل آلودگی های محیطی، اشعه خورشید، باد و باران، فضولات پرندگان و … محافظت می کند.

تمیزی بدنه خودرو

ترکیب و پیوند رنگ بدنه که موجب ایجاد خاصیت آب گریزی می شود، هیچ گونه رد گردوغبار یا لک باران، حشرات و .. را روی خودرو باقی نمی گذارد. البته دقت داشته باشید که معنای آب گریزی، این نیست که خودرو هرگز کثیف نمی شود؛ بلکه این خصوصیت موجب می شود که هرگونه لکه و کثیفی، به آسانی با یک پارچه تمیز پاک شود. ذرات ریز نانو موجود در این پوشش، تمامی خط و خش ها و کاستی های رنگ بدنه را ترمیم می کنند و سطحی صاف، صیقلی و براق را برای خودرو به ارمغان می آورند.

معایب پوشش نانو سرامیکی خودرو

در کنار مزایای قابل توجه، استفاده از پوشش نانو سرامیکی معایب زیر را در پی دارد:

زمان بر بودن

با توجه به این که ایجاد این پوشش روی بدنه خودرو به صورت دستی و در چند مرحله انجام می شود، برای تکمیل به چند روز زمان احتیاج دارد. سرامیک کردن خودرو امری تخصصی و ظریف است و بدون صرف زمان، امکان پذیر نیست.

نیاز به نیروی متخصص

اگرچه مواد نانو سرامیک خودرو به آسانی در دسترس است، اما انجام آن نیاز به نیروی متخصص و ماهر دارد؛ زیرا اگر فرایند سرامیک کردن به خوبی انجام نگیرد، نه تنها ظاهری خوب و جذاب برای خودرو پدید نمی آورد، که حتی موجب بدشکل شدن آن نیز می شود.

هزینه زیاد

باتوجه به این که سرامیک کردن خودرو مربوط به بخش تزئینات و تیونینگ است، هزینه بالایی دارد. هزینه سرامیک کردن بدنه خودرو، از سایر روش ها مانند پولیش و واکس بالاتر است؛ اما اگر از مواد باکیفیت و خوبی استفاده شود، دوام بالایی خواهد داشت.

نحوه انجام نانو سرامیک خودرو

ایجاد پوشش نانوسرامیک روی خودرو در چندین مرحله انجام می شود که به شرح زیر است:

تمیزکردن خودرو

در مرحله اول، بدنه خودرو باید از هرگونه آلودگی وکثیفی پاک شود.

احیای رنگ خودرو

در این مرحله، بخش های آسیب دیده رنگ خودرو ترمیم می شود. تمامی معایب مانند خط و خش ها، فرورفتگی ها و رنگ شدگی ها باید ترمیم شوند. همچنین در این مرحله با استفاده از «خمیر کلی بار»، جرم گیری رنگ بدنه نیز انجام می شود تا هرگونه لکه چسبیده به رنگ بدنه خودرو به طور کامل بر طرف شود.

پولیش کاری

مرحله بعدی، پولیش کاری اساسی رنگ بدنه است. ابتدا تمامی خط وخش های موجود با دستگاه روتاری برطرف می شود و سپس با پد و پولیش آنتی هولوگرام و استفاده از چراغ قوه های خورشیدی بدنه خودرو عاری از هرگونه، فرورفتگی یا موج و … می شود. بعد از پولیش با استفاده از مواد مخصوص، بدنه خودرو چربی زدایی و برای نانوسرامیک آماده می شود.

اجرای پوشش نانوسرامیک

در این مرحله، عملیات پوشش نانو سرامیک روی بدنه بی نقص خودرو آغاز می شود که در صورت استفاده از مواد با کیفیت، نتیجه کار حتما شما را شگفت زده خواهد کرد. استفاده از پنل خشک کن موضعی رنگ (اینفرارد) در این مرحله، در تثبیت بهتر و ماندگاری بیشتر پوشش نانو تاثیر زیادی دارد.

هزینه پوشش نانوسرامیک خودرو

میزان هزینه پوشش نانوسرامیک خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. مدل خودرو، نوع مواد به کاررفته ( هرچه خاصیت آب گریزی بیشتر باشد، قیمت مواد افزایش می یابد) و تعداد لایه های ایجاد شده روی بدنه به منظور افزایش درخشندگی، بر هزینه پوشش نانوسرامیک خودرو تاثیرگذار است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (460 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (107 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (39 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (21 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) نگاهی به اتاق خواب بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/چه دکوراسیون شیکی داره +فیلم (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ به بهانه درخشش فیلم مست عشق+عکس (فیلم) اعلام جنگ علی ضیا به مردم تهران / تهرونیا خودتونو اصلاح کنین! تبریک بامزه سوفیا دختر منوچهر هادی برای تولد معلم عزیزش +ویدئو / گوشگله پیدر چه شعر قشنگی برای خانوم معلم میخونه چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی زیبایی شگفت انگیز و منحصر به فرد خانه ابدی مولانا در ترکیه/ شعر عاشقانه خاص بر سر در مزار شاعر ایرانی+عکس اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری مراحل تالیف و چاپ کتاب محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب تبدیل پایان نامه به مقاله روبوسی عاشقانه و دلنشین مهدی و محمد سلوکی با پدرشان سر میز شام+عکس/ همیشه لبتون خندون هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه دریافت انواع خدمات حقوقی از مریم جلالی رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس رونمایی از ژست و تیپ بامزه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در اول دبستان/ چه چهره جذاب و معصومی+عکس طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی هنرنمایی بامزه مادر خوش ذوق در ثبت اولین عکس از نوزادش/ فک کنم میخواد بچه شو بخوره+ عکس خلاقیت خنده دار وانتی پیاز و سیب زمینی فروش در خواستگاری از دختر موردعلاقه اش با حلقه ازدواجِ ساخته شده از پیاز+عکس/ همین اول کار اشکشو درآوردی😂 فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه! توضیحات محمدجواد ظریف درباره تحصیلات و شغل فرزندانش+عکس/ از عروس دکتر تا دختر طراح/ همگی در تهران هستن نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز فریبا نادری با شومینه و دیوارکوب های خاص +عکس / پری سیمای ستایش خوش سلیقه س! نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران هانده ارچل/ کیمیا خاتون مست عشق چقدر لاکچریه+عکس عرض ارادت حسین رضا زاده به آقای رئیسی پس از بستری شدنش در بیمارستان/ لاغری باورنکردنی آقای ورزشکار +عکس شباهت بی حد و اندازه هادی چوپان به مادرش/ چهره دلنشین پدر قهرمان بدنسازی جهان+عکس رونمایی از کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال 47 +عکس قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود نگاهی به تخت خواب نوزادی شیک دختر زیبای مهران غفوریان/ چه فرشته کوچولوی ناز و دلبری+عکس پسر واقعی سارا والیانی بازیگر نقش آسیه در گیلدخت / یک پسر زیبا و دوست داشتنی تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس سابمیت مقاله چیست؟ چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان قهر کردن «شهربانو منصوریان» در مراسم تجلیل از مدال‌آوران+فیلم تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد مراحل اکسپت مقاله تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
تیتر امروز   
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر