ساعدنیوز
ساعدنیوز

مبادله رمزارزها قانونی نیست/ پرداخت ۳۴۳ هزار وام ازدواج طی امسال

  جمعه، 21 مرداد 1401 ID  کد خبر 218015
مبادله رمزارزها قانونی نیست/ پرداخت ۳۴۳ هزار وام ازدواج طی امسال
ساعدنیوز: صالح آبادی گفت: مبادله رمزارزها و سرمایه‌گذاری در این بخش قانونی نیست اما استخراج و استفاده از رمزارز برای واردات کالا ممکن است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه صف اول به سوالات زیر درباره حوزه پولی و بانکی پاسخ داد.

بانک مرکزی با پدیده رمزارزها چگونه برخورد کرده است؟

صالح آبادی: هنوز کشورهای مختلف دنیا رمزارزها را به رسمیت نشناخته اند و در برخی کشورها نیز مثل چین ممنوع است. سال ۹۹ دولت آیین نامه ای را تصویب کرده تا افراد با مجوز قانونی امکان استخراج رمزارز استخراج داشته باشند و رمزارز برای واردات استفاده شود.

خرید و فروش یا مبادله رمزارزها و سرمایه گذاری ممنوع است اما استخراج و استفاده برای واردات کالا ممکن است. مقرراتی آماده کردیم تا با هماهنگی وزارت صمت از رمزارزها برای واردات بهره برداری شود که هفته آینده اعلام می شود.

رمزارز ملی به کجا رسید؟

صالح آبادی: رمز ریال یا ریال دیجیتال جایگزین اسکناس ریال است و کارهای آن در بانک مرکزی انجام شده است. طبق وعده به صورت آزمایشی در شهریور ماه اجرایی می شود.

ناشر ریال دیجیتال بانک مرکزی است و مردم می توانند بجای اسکناس از آن استفاده کنند.

در چین چنین اقدامی انجام شده و ۷۵ میلیون نفر از یوآن دیجیتال استفاده می کنند.

وضعیت ساماندهی کارتخوان ها چطور است؟ همه کارتخوان ها شناسنامه دار شده اند؟

صالح آبادی: قانون پایانه های فروشگاهی بیش از ۲ سال است که در مجلس تصویب شده روی زمین مانده بود و اتصال کارتخوان ها به سامانه مالیاتی برقرار نشده بود.در دولت سیزدهم این کار شروع شد.

اکنون بیش از ۸ میلیون کارت خوان ساماندهی شد و این پروژه شب گذشته به اتمام رسید. الان کارتخوانی که پرونده مالیاتی نداشته باشد در کشور وجود ندارد.

ساماندهی کارتخوان ها اکنون دیگر در اختیار سازمان مالیاتی است که باید مراحل بعدی را پیگیری و اجرایی کند.

چرا درآمدهای مالیاتی به درستی در ایران اجرا نمی شد؟

صالح آبادی: در طول سالیان گذشته اقتصاد ایران نفتی بوده و دولت ها عموما از درآمدهای نفتی استفاده می کردند و نقش مالیات در بودجه دولت کمرنگ بود.

مقام معظم رهبری از ۳۰ سال قبل به جایگزینی درآمدهای غیرنفتی به جای نفتی تاکید داشته اند. برای تحقق این امر باید نسبت درآمدهای مالیاتی در بودجه دولت افزایش پیدا کند که نیاز به زیرساخت دارد.

بخشی زیرساخت های بانکی و فناوری محور یا قانونی است طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس مطرح شده به این منظور بوده است.

فرارهای مالیاتی با شفافیت در حوزه پولی و اقداماتی مثل اجرای پایانه های فروشگاهی جلوگیری می شود. هرچه شفافیت بیشتر باشد نه در حق دولت ظلم می شود و نه در حق مودی مالیاتی .

به مرور دولت می تواند درآمدها را از طریق مالیات افزایش دهد و نقش نفت در بودجه کشور کمرنگ تر شود. درآمدهای نفتی صرف سرمایه گذاری در حوزه های زیرساختی کشور شود. این کار حجم صادرات نفت و گاز و پتروشیمی را می تواند افزایش دهد.

در این شرایط علی رغم محدودیت ها ارز کشور تامین شده و الان وضعیت خوب است تا پایان تیرماه بیش از ۱۴ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کالاها در سامانه نیما انجام شده که بیش از ۸۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

باید جهت گیری به این سمت باشد درآمدهای دیگری جایگزین درآمد نفت شود.

لیست ابربدهکاران بانکی در دولت سیزدهم منتشر شد، چرا شفافیت در حوزه مالی و پولی مهم است؟

صالح آبادی: در گذشته مقرراتی نبود تا اسامی ابربدهکاران به مردم گفته شود. الان بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ اسامی ابربدهکاران بانکی با بدهی بالای ۱۰۰ میلیارد تومان در سایت بانک مرکزی در هر فصل منتشر می شود.

طبق تعاریف بانک مرکزی اقساط عقب افتاده تا ۶ ماه در طبقه سررسید گذشته، از ۶ تا ۱۸ ماه در طبقه معوق و از ۱۸ ماه به بعد در طبقه مشکوک الوصول قرار می گیرد که اسامی همه آن ها به تفکیک در سایت بانک مرکزی منتشر می شود.

اگر یک شرکت تولیدی است و دلایل موجه داشته باشد بانک ها همراهی و امهال می کنند اما کسانی که اینگونه نیستند و بدهی خود را پرداخت نمی کنند پیگیری و با آن ها برخورد می شود.

افشای اسامی ابربدهکاران بانکی و ایجاد شفافیت در این بخش باعث شد در وصول مطالبات اقدام موثر و قابل توجهی انجام شود.

یکی از موضوعات اصلاح نظام بانکی همین است که بخشی از اموال و دارایی های بانک ها منجمد تلقی می شود که باید از حالت انجماد خارج شود. تا بانک بتواند فرآیند تسهیلات دهی را دنبال کند.

یکی از موضوعاتی که همیشه اقتصاد را درگیر می کند نقدینگی است که هر زمان به یک سمتی حرکت می کند، الان وضعیت نقدینگی چطور است و برای کنترل آن چه برنامه ای دارید؟

صالح آبادی: یکی از دلایل افزایش نقدینگی ، پایه پولی است که عناصری دارد. یکی از آنها خالص دارایی های خارجی( ارز حاصل از نفت، فرآورده و...) است. خالص دارایی های خارجی که در پایه پولی اثرگذار است تا پایان تیرماه نسبت به سال گذشته منفی بوده است؛ یعنی هر ارزی که از دولت گرفته ایم به فروش رسیده و ریال جمع شده است.

عنصر دیگر بدهی دولت به بانک مرکزی است که در وضعیت مناسبی قرار دارد و دولت حداقل استفاده را (نزدیک به صفر) از تنخواه داشته است.

عنصر دیگر اوراق منتشر شده دولت است که می تواند در پایه پولی موثر باشد، این بخش هم به خوبی تحت کنترل قرار گرفته است.

بانک مرکزی از ابتدای سال تا کنون بیش از ۳۰ همت اوراق دولتی واگذار کرده و ریال را از بازار جمع کرده است.

مقوله دیگر بدهی بانک ها به بانک مرکزی است که کنترل شده است. بخشی به اصلاح نظام بانکی بر می گردد.

اصلاح نظام بانکی در کنترل نقدینگی بسیار مهم است و برنامه های متنوعی برای آن داریم. رشد ترازنامه بانک ها، کفایت سرمایه بانک ها و معوقات بانکی کنترل می شود.

شاخص های سلامت تمام بانک های کشور ارزیابی شده و در هرشاخص به خود بانک اعلام کردیم تا آن بانک برای اصلاحات خودش به بانک مرکزی برنامه دهد.

هر بانک باید برنامه را به کمیته اصلاح نظام بانکی بانک مرکزی اعلام کند در آن کمیته مصوب شود و طبق زمان بندی اصلاحات را انجام دهد. مسیر اصلاح نظام بانکی پیش می رود.

انضباط بانک ها مهم است و اینکه اجازه اضافه برداشت مخرب نیز به بانک ها داده نمی شود.

در واقع اصلاحات نظام بانکی با همکاری و همراهی خود بانک ها دنبال می شود و مسیر اصلاح نظام بانکی در بخش های مختلف پیش می رود. کمیته پایه پولی کمیته نقدنگی در بانک مرکزی داریم که مرتب این شاخص ها را رصد می کنند.

اگر بانکی متخلف شناخته شد، با آن چه می کنید؟

صالح آبادی: در شورای پول و اعتبار مصوب شد بانکی که این شاخص ها را رعایت نمی کند سپرده قانونی بانک متخلف تا ۱۵ درصد قابل افزایش است. و بانک مرکزی بر اساس سازو کاری که دارد این سپرده قانونی را از آن بانک دریافت می کند.

دولت اصلاحات نظام بانکی را کلید زده، شاخصه های این اصلاحات چیست؟

صالح آبادی: استقراض از بانک مرکزی خط قرمز دولت است. درآمدهای دولت ماهیانه پایش می شود و اموال منجمد دولت نیز فروخته خواهد شد تا به منابع بانک مرکزی دست اندازی نشود.

دولت به خوبی برای مدیریت درآمدها و هزینه ها برنامه ریزی می کند و انضباط مالی را رویکرد اصلی خود قرار داده است. اصلاح رابطه بانک مرکزی و بانک ها به خوبی انجام شده است

گام بعدی اصلاح رابطه بانک ها و مشتریان است که اقداماتی همچون احرازهویت الکترونیک، امضای الکترونیک و سفته الکترونیک در شبکه بانکی اجرایی شده است. سهولت دسترسی مردم به خدمات بانکی و تسهیلات بانکی انجام شده است.

تکالیف بانک ها باید متناسب با توان بانک ها باشد. تسهیلات اولویت دار به بانک ها اعلام می شود، مثلا در تسهیلات خرد، تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اولویت دارد که به بانک ها ابلاغ شده است. اوایل امسال بسته تسهیلات خرد را به شبکه بانکی ابلاغ کردیم.

تامین سرمایه در گردش بنگاه ها تامین مواد اولیه در اولیوت تسهیلات کلان بانک ها قرار دارد.

از مهمترین اصلاحات رابطه مردم با بانک ها است چه امکانی فراهم شده تا بحث ضامن وام بانکی حل شود؟

صالح آبادی: بسته تسهیلات و دسترسی های خرد مردم به شبکه بانکی را تصویب کردیم.

در بخش تسهیلات خرد دستورالعملی به بانک ها داده ایم. وثایق و تضامین بانکی به قدری تسهیل شده است که اگر مشتری خوش حساب باشد و رتبه اعتباری مناسب داشته باشد صرفا با یک قرارداد یا نهایتا یک ضامن هم بتواند تسهیلات را دریافت کند.

اگر بانکی بیش از یک ضامن معتبر را درخواست کند خلاف قانون بودجه است و اگر کسی شکایتی در این خصوص دارد مطرح کند.

بانک مرکزی چه امکانی برای شرکت های دانش بنیان فراهم کرده اند؟

صالح آبادی: یکی از مهمترین ضروریات امروز کشور حمایت از شرکت های دانش بنیان است. جوانان نخبه ما در میادین مختلف می درخشند و باید از آن ها حمایت لازم صورت بگیرد.

مانده تسهیلات به شرکت های دانش بنیان تا پایان تیرماه ۷۹ همت است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد بیشتر شده است.حمایت از دانش بنیان ها در شبکه بانکی ادامه خواهد داشت.

به ۱۷۱۵ شرکت دانش بنیان تسهیلات (۲۷ همت) پرداخت شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است.

آمار تسهیلات تکلیفی به چه صورتی است؟

صالح آبادی: روند پرداخت تسهیلات تکلیفی مطلوب است. از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۳۴۳ هزار فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ ۴۷ همت در کشور پرداخت شده است.

تسهیلات فرزندآوری نیز ۲۴۱ هزار فقره به مبلغ ۹۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده که روند بسیار خوبی است. تا پایان سال حتما نسبه به سال قبل رشد مناسبی خواهد داشت.

وضعیت ارز توافقی چطور است؟

صالح آبادی: ارزهای توافقی بر مبنای عرضه و تقاضا در شبکه بانکی عرضه می شود. حجم معاملات ارز توافقی به طور قابل توجهی درحال افزایش و تعمیق است به گونه ای که امروز در بازار اثرگذار است.

امروز ارز توافقی در بازار ارز کشور آرامش ایجاد کرده است و عرضه ارز همواره بیشتر از تقاضا شده است.

امروز در مسیر حکمرانی ریال و شفافیت حداکثری حرکت می کنیم و در جلوگیری از فرارهای مالیاتی و پولشویی بسیار اثرگذار است.

وضعیت تخصیص ارز اربعین به چه صورتی است؟

صالح آبادی: در خصوص تخصیص ارز به زائرین تلاش می کنیم نسبت به سال های گذشته خدمات خوبی به مردم برای زیارت اربعین ارائه کنیم. برخی به دینار نیاز دارند که تدابیر لازم صورت خواهد گرفت و به مردم اعلام خواهد شد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (1257 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (363 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (302 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (119 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (73 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (60 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (60 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (59 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (39 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (31 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (31 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (30 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
بیوگرافی و زندگی خصوصی پردیس پورعابدینی، فرشته سریال گناه فرشته و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی مراحل صدور جواز تاسیس چقدر زمان می‌برد؟ رونمایی از مادر کم سن و سال و چادری امید نورافکن ستاره فوتبال/ سایه شون مستدام +عکس ایده جالب مرد خوش ذوق ایرانی در ساخت آکواریوم با تایر کهنه ماشین+ویدیو/ مغز اینو باید طلا گرفت جشن تولد تک نفره و لاکچری مرتضی پورعلی گنجی با یک کیک ساده در یک رستوران لوکس به صرف شام/ مبارکا باشه واکنش اینستاگرامی مازیار لرستانی به ماجرای پیشنهاد ازدواجش با رابعه اسکویی+عکس خلاقیت متفکرانه شهرداری جویبار در ساخت نماد مردان کشتی گیر/ آدم حَظ میکنه از معرفی خوب شهرشون +عکس دورهمی خانوادگی یوسف کرمی ستاره سابق تکواندو در کنار همسر و 2 فرزندش/همیشه به خوشی قهرمان+ عکس پذیرایی با دل و جان از پدر و مادر به سبک ساره بیات با رونمایی از فنجان چایی مخصوص عزیزانش+عکس/ عجب بالکن باصفایی داره😍 (ویدیو) کلیپ نوستالژی و خاطره‌انگیز بازم مدرسه‌ام دیر شد! / کاش هنوز مدرسه‌اش دیر می‌شد! (ویدئو) برخورد زبالۀ فضایی با سقف یک خانه در فلوریدا/ اتفاقی با احتمال وقوع یک درصدی که برای خانواده‌ای بدشانس رخ داد! رونمایی نجمه جودکی مجری ایرانی از آباژور خوشگل اتاق خوابش/ چه خلاقانه ساخته شده +عکس رونمایی ستاره سادات قطبی از ناهار ساده ولی همه‌پسندش/ نوش جان خانم مجری+عکس رونمایی سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری از غذای خوشرنگ و لعابش در مسافرت بدون خانواده به اسپانیا+عکس/ نوش جونتون نگاهی به ماشین لوکس و شاسی بلند مژده لواسانی، مجری پرانرژی ایرانی/ این ماشین نیست هواپیماست+عکس اشتباه خنده دار یک دانش آموز در پاسخ به سوال امتحان ریاضی/ هیتلر هم مغز اینو نداشت +فیلم حیاط باصفای خانه پدری حامد سلطانی قبل و بعد تخریب+عکس/ خانه ای با تابِ دوران بچگی آقای مجری و زیرزمین نوستالژیک خانه ‌های ایرانی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد رونمایی از کودکی ناز و بامزه علی صالحی، بدشانس‌ترین بازیگر سریال نون خ/ چقدر گوگولی و بانمک+عکس خلاقیت جالب و منحصربفرد یک پدر در ایجاد فضای شهربازی در خانه و پول خرج نکردن در مکان مورد علاقه بچه‌ها+ویدیو/ به این باید اُسکار صرفه جویی در هزینه ها رو بدن خلاقیت بی نظیر اُوستا نجار برای ساخت صندلی چوبی مخصوص حیاط خانه/ باید دکترای افتخاری بدن بهش +عکس عکس دلبر و احساسی از گلوریا هاردی و پدر باکلاس فرانسوی‌اش در یک پارک باصفا/ مهربونی از چشماش میباره+عکس خلاقیت خنده دار و تکرار نشدنی راننده خاور در افشای دلیل جواب منفیِ دختر موردعلاقه‌اش +عکس/ سلطان رازداریِ جاده خودتی و بس😂 نگاهی به ماشین نوستالژیک و باکلاس امیرمحمد یزدانی کشتی مدال آور کشتی/ این ماشین آرزوی خیلیاست +عکس (ویدیو) منظره‌ای بی‌بدیل از خلیج فارس که از ایستگاه فضایی ثبت شد! خلاقیت منحصر به فرد و جالب دانشجویی برای ساختن میز تلویزیون با چرخ فروشگاه در خوابگاه پسرانه/ این کار به مغز انیشتن هم خُطور نمیکرد+عکس تصویری از سالگرد ازدواج عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی در یک رستوران شیک/ حیف این همه عشق و علاقه+عکس تعطیلات آخر هفته دلچسب نرگس محمدی بازیگر نقش ستایش به همراه شوهر و خواهرش+عکس خلاقیت خنده دار جوان بی پول ایرانی برای زیاد شدن پول هایش/ مغز اینو باید طلا گرفت😂+عکس خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری در ایجاد پیاده‌رو مخصوص افراد معتاد به موبایل+عکس/ واقعا دست مریزاد👌 رونمایی از حیاط دلباز و باصفای خانه لوکس سام درخشانی برای اولین بار/ خونه نگو باغ بگو+عکس نگاهی به حیاط باصفا و سرسبز امیر محمد یزدانی ستاره و مدال آور کشتی/حیاط نگو باغ بگو بهشت بگو +عکس خلاقیت خنده دار تزریقاتی برای کشاندن مریض به درمانگاه حماسه آفرید/ شبیه مربی های مهدکودکه😂 خلاقیت خنده دار و منحصر به فرد یک مادر ایرانی برای راضی کردن دخترش واسه شستن ظرف های کثیف😂+عکس حضور عاشقانه همسر روزبه چشمی و مهرداد محمدی برای حمایت از همسرانشان در استادیوم+عکس (فیلم) خواستگاری مهران مدیری 29 سال پیش از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ بعد از 29 سال چقدر فرق کردن هر دوشون! رونمایی از بادیگاردهای موتوری و پیاده احسان علیخانی، مجری خوشتیپ تلویزیون در راه رفتن به سینما+عکس/ چه اُبهتی، چه شکوهی👌 امتحانات نهایی باعث حذف کنکور خواهد شد! صفر تا صد برگزاری کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران جورجینا با یک رنگ منحصر به فرد/ این ماشین نیست عروسکه+عکس
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی پردیس پورعابدینی، فرشته سریال گناه فرشته و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد امتحانات نهایی باعث حذف کنکور خواهد شد! صفر تا صد برگزاری کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا نگاهی به بزرگترین و عظیم الجثه‌ترین مار زنده دنیا/ این موجود چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟+عکس کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟ کشتن صاحب مزونِ لباس 50 ساله به دست دختر 11 ساله در حمایت از مادرش در این شهر! تنها عمل جراحی رهبر معظم انقلاب که بدون بیهوشی ایشان انجام شد/ تنت به ناز طبیبان نیاز مباد وجود نازکت آزرده گزند مباد دانلود آهنگ جدید و عاشقانه «خط پایان» علی زندوکیلی+فیلم/ من عاشقانه ترین شعر زمان توام جزئیات تازه از جنایت در برج 20 طبقه کوهک/ قتل مرد ثروتمند با 37 ضربه چاقو آقای مدیر پرسپولیس! لایک نبود، دو انگشت بعد از لایک بود! واکنش ظریف به «آتش بازی» رژیم صهیونیستی در اصفهان جزئیات حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس برخی مسئولان به دلیل اقدامات نامناسب در برخورد با بی حجابی تذکر گرفتند درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود